2013-03-22, 09:44
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zechriel
Jag har två grannar som stör mig dagligen. Det är två par åh alla är strax under 30. Själv är jag betydligt yngre och bor ensam. Killen, som bor ovanför går så hårt i golvet att mitt väggskåp skakar, hans tjej gillar klackskor och traskar gärna runt i dessa 10 - 20 min innan hon ska iväg. Grannarna under spelar alltid samma jävla musik åh med hög bas.. Basen går igenom allt, har öronproppar men det funkar inte. Till allt detta hör att båda paren smäller igen dörrarna (av typ massivt jävla stål) när dom ska ut, och går på toaletten minst två ggr per kväll så även innerdörrar. Allting hörs i huset, alla vet det.

Jag blir alltså väckt (minst) varannan dag av stampande och smällande i dörrar. Under helgerna springer dom runt åh flyttar möbler åh tappar saker oavbrutet vilket håller mig på helspänn. Jag testade att mäta min puls under en vecka med jämna mellanrum åh den gick upp i genomsnitt 10 - 15 bmp när dom är hemma.. (Jag skiter i om dom river stället en fredagskväll bara dom håller käften under veckan)

Det jag inte fattar är hur fyra "vuxna" människor kan vara så jävla oorganiserade att dom måste springa till bussen varje dag, möblera om ofta, hetts-städa genom att slå dammsugarn i väggen, lyssna på musik åh sätta upp lapp om fest två timmar innan på dörren. Dom tror även att man kan "smyg-spika" utan att det hörs kl 23:45 en jävla tisdag.. (Ifa det är sex ljud jag hör så är det fan det sjukaste jag hört)

Jag fattar också att man måste få härja lite men dessa "människor" orsakar omotiverat ofta höga ljud. De andra grannarna har en ung på strax ett år åh inte fan låter dom lika mycket. En annan granne har folk på besök flera ggr i veckan åh låter mindre..

Jag känner att mitt hat är rättfärdigat, men tror inte dessa människor kommer bry sig eller förstå. Det är självupptagna hippsters i 30 åldern som uppenbarligen har satsat på karriären genom att offra tid och ta utrymme. Jag undrar vad jag kan göra åt saken, gärna nått diskret sett att illustrera min poäng. Att snacka med dom tror jag inte på för när jag träffar dom i trappen när dom springer åh det låter som en åskstorm så saktar dom ner åh går tyst resten av vägen tittandes över axeln. Jag vill att dom ska känna den psykiska påfrestningen deras jävla barnsliga beteende har.. Jag vill ha psykologiskt krig som är precis under gränsen för att hamna i skiten.. Så snälla hjälp mig genom fysiska men sjunka till deras nivå och ta ut min rättmätiga hämd!?

Standardsvaret blir att du börjar med att prata med dem, de kanske inte ens är medvetna om att det är så lyhört och att de trampar omkring som en bunt elefanter där uppe, likaså kanske han där nere inte är medveten om att basen hörs så tydligt.

Förhoppningsvis så bättrar de sig när de blir medvetna om att det är lyhört och att det hörs mycket.

Skulle det ej bli bättre så kan du prata med bostadsbolaget och ringa störningsjouren om de spelar hög musik kvälls-/nattetid. Vill du uppmärksamma att de stampar som elefanter så kan du ta ett kvastskaft eller liknande och banka i taket varje gång de lever om dock är risken stor att de tycker du beter dig som en grinig gubbe då.
Citera
2013-03-22, 10:44
Medlem
sjpatriks avatar
Jag börjar tro att mina övre grannar för ett krig med varann då det börjar borrar och ha sig under kvällskvisten (ca 23:00) va fan ska man göra?
Citera
2013-03-22, 11:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Jag börjar tro att mina övre grannar för ett krig med varann då det börjar borrar och ha sig under kvällskvisten (ca 23:00) va fan ska man göra?

Har du provat prata med dem och säga att det ska vara tyst efter 22.00 och att man lämpligtvis borrar före 18 - 20.00 på kvällen?
Citera
2013-03-22, 13:21
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har du provat prata med dem och säga att det ska vara tyst efter 22.00 och att man lämpligtvis borrar före 18 - 20.00 på kvällen?

De pratar inte svenska
Citera
2013-03-22, 14:47
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
De pratar inte svenska

Ja då blir det svårare men använd en tolk i så fall det kanske fungerar bättre eller be hyresvärden ta ett snack med dem alternativt ring störningsjouren om de lever om efter 22.
Citera
2013-03-22, 14:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Har i detta nu en granne som grillar på sin uteplats nedanför våran lägenhet.
Grillen i fråga är en kolgrill.

Det luktar pyton i våran lägenhet och har vart och sagt till honom.

Mannen som heter Ali svarade så här: ¨Dym har sagt att jeg får grille her¨

Ska ringa journummret till hyresvärden som i sin tur skickar Securitas.
Ska också gå förbi det lokala kontoret och försöka få han och hans tjej vräkta.

Det är faktiskt vanligt att grillning med kol är tillåten på uteplatser.
Citera
2013-03-22, 16:43
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är faktiskt vanligt att grillning med kol är tillåten på uteplatser.

Visst det kanske är tillåtet men han kunde ju ha ställt grillen längre ut på sin uteplats istället för att låta den stå nära husvägen och då låta röken gå upp mot våran balkong och ventilation ovanför?

Har fått mördande blickar ifrån han och hans tjej den senaste veckan efter att hyresvärden var på besök hos dom. Hyresvärden bekräftade även att kolgrillar inte var tillåtna.
Citera
2013-03-22, 17:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Visst det kanske är tillåtet men han kunde ju ha ställt grillen längre ut på sin uteplats istället för att låta den stå nära husvägen och då låta röken gå upp mot våran balkong och ventilation ovanför?

Har fått mördande blickar ifrån han och hans tjej den senaste veckan efter att hyresvärden var på besök hos dom. Hyresvärden bekräftade även att kolgrillar inte var tillåtna.

Jo, det brukar ju gälla att grillen måste ställas så långt bort från husväggen som det går (det var iaf vad som gällde i vår fastighet genom 4 olika ägare/hyresvärdar) och att man ska se till att minimera rök/os (man var tex tvungen att använda den parrafinbaserade tändvätskan istället för petrolium varianten pga doften).
Citera
2013-03-23, 12:32
Medlem
frenchiss avatar
alltså, jag har en granne två våningar över mig som precis har flyttat in. Var och sa till honom för två veckor sedan att hans musik lät två våningar ned till oss, han sa "oj, ok" och sänkte. Dagen efter likadant igen. Det är inte det att han spelar hög musik på kvällen, men på dag/morgonen så hörs hans dånande ned till oss i vårat sovrum. Vi är studenter och är liksom hemma på dagarna.

Jag kanske är känslig och känner mig som en bitterfitta, för min sambo kan koppla bort det. Men det som stör mig är att han inte lyssnar. Är det berättigat att ringa störningsjouren om hans bas låter nästan konstant på dagarna? Inte svinhögt, men ni vet, störande.

Vår bostadsrättsförening är ansluten till störningsjouren
Citera
2013-03-23, 12:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frenchis
alltså, jag har en granne två våningar över mig som precis har flyttat in. Var och sa till honom för två veckor sedan att hans musik lät två våningar ned till oss, han sa "oj, ok" och sänkte. Dagen efter likadant igen. Det är inte det att han spelar hög musik på kvällen, men på dag/morgonen så hörs hans dånande ned till oss i vårat sovrum. Vi är studenter och är liksom hemma på dagarna.

Jag kanske är känslig och känner mig som en bitterfitta, för min sambo kan koppla bort det. Men det som stör mig är att han inte lyssnar. Är det berättigat att ringa störningsjouren om hans bas låter nästan konstant på dagarna? Inte svinhögt, men ni vet, störande.

Om det bara är basen som hörs så kan man ju påpeka det (svårt att avgöra hur mycket basen slår igenom, den kan höras i halva huset trots ganska låg volym).
Citera
2013-03-23, 12:44
Moderator
v50s avatar
Citat:

Ta och snacka med honom igen, om det är basen som låter så kan det höras lång väg även om inte musiken i sig är så hög. Tar han inte det till sig så kan du ringa störningsjouren men dagtid så får man tåla mer ljud än kvälls-/nattetid, dock får man ej låta så mycket att man stör grannarna onödigt mycket oavsett tid på dygnet.
Citera
2013-03-26, 11:50
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Text

Om ljudet hörs upp till er två våningar upp så spelar han tok för hög musik, om du inte orkar konfrontera grannen igen så printa ut hyreslagen/regler från internet, markera angående ljudnivå och lägg det i hans brevinkast. Om han fortsätter att störa kontakta hyresvärden/störningsjour omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in