2012-01-29, 17:34
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Kanske för att det kan ta lång tid, och sedan glömmer man av att uppdatera? Ibland kan man ha en riktigt störande granne där det kan ta tid att lösa situationen. Ibland räcker det nämligen inte med att prata med grannen, så är allt löst på 5 minuter. Tar det då tid, så är det lätt att glömma av att uppdatera. Eller så tänker man inte på att uppdatera, då man bara vill ha hjälp för att lösa situationen nu.

Ändå, tycker man kan ta fem minuter av sin tid och avsluta det hela.
Citera
2012-01-29, 21:40
Medlem
acerblazerlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Har ju tidigare pratat om min festprisse till granne. Nu fick hon troligen lönen igår. I alla fall, det var återigen en jobbig fest nu i natt så för drygt 10 minuter sedan så knackade jag på och bad henne dämpa sig. Somliga ska ju upp tidigt (fast nu blir det svårt att sova).

Frågan är väl om sådana som jag kan betraktas som jobbig grannjävel som inte låter folk festa mitt i natten?
festprissar gillar inte att bli väckta på morgonen då dom är bakis, när är det chill att börja bygga om, kl7?
du kan ju råkas väcka henne.
Citera
2012-01-30, 16:46
Medlem
Har en granne som skottar in snön från sin garageuppfart in i häcken på min tomt hela tiden. Nu är häcken nästan begravd i snö och jag är rädd att grenar skall gå av. Dessutom kommer snön när den smälter att rinna ner mot mitt hus. Hur får jag denna idiot att ge fan i skotta in sin snö på min tomt?
Citera
2012-01-30, 16:47
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Har en granne som skottar in snön från sin garageuppfart in i häcken på min tomt hela tiden. Nu är häcken nästan begravd i snö och jag är rädd att grenar skall gå av. Dessutom kommer snön när den smälter att rinna ner mot mitt hus. Hur får jag denna idiot att ge fan i skotta in sin snö på min tomt?

Ja, påtala problemet kanske?
Alternativt, gör samma sak tillbaks.
Citera
2012-01-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Ja, påtala problemet kanske?
Alternativt, gör samma sak tillbaks.

Bra idé, ska fan skotta tillbaks snön på hans sida. Man tycker folk borde begripa att man inte skottar in snö på andras tomter, jävla tomtar det finns alltså.
Citera
2012-02-02, 20:16
Medlem
Vi har en tvättid på kvällar mellan kl. 18-22. Jag gick dit vid 19-tiden för att kolla om det fanns nån ledig tvättmaskin så att jag kunde tvätta. 2 maskiner var obokade, den tredje var bokad men ingen hade börjat använda den.

Så jag tänkte att det är lugnt. Jag kunde tvätta eftersom 2 st tvättmaskiner var obokade. Så jag bestämde mig för att använda en maskin. Nu alldeles nyss gick jag till tvättstugan och skulle stoppa in tvätten i torktumlaren. Då var det en arg lapp, troligen riktad åt mig. Kort sagt, den arga lappen meddelade att någon (förmodligen jag) hade snott tvättiden och att denna person inte fick göra det.

Var det helt fel av mig att använda mig av en obokad tvättmaskin så spontant? Fanns som sagt 2 maskiner som inte var bokade nu ikväll. Den tredje tvättmaskinen var visserligen bokad, men ingen hade använt den sedan kl. 18 då tvättiden börjar (jag började tvätta kl. 19).

EDIT:

En extra fråga, finns det nån tidsgräns på när ens tvättid är förbrukad? Även om alla 3 maskinerna skulle råka vara bokade, skulle de behöva vara oanvända hela kvällen eller invänta en person som är väldigt sen? Eller kan en helt annan hyresgäst som inte har bokat kunna tvätta efter tex en timme?
Senast redigerad av Koiho 2012-02-02 kl. 20:25.
Citera
2012-02-03, 00:06
Medlem
roels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vi har en tvättid på kvällar mellan kl. 18-22. Jag gick dit vid 19-tiden för att kolla om det fanns nån ledig tvättmaskin så att jag kunde tvätta. 2 maskiner var obokade, den tredje var bokad men ingen hade börjat använda den.

Så jag tänkte att det är lugnt. Jag kunde tvätta eftersom 2 st tvättmaskiner var obokade. Så jag bestämde mig för att använda en maskin. Nu alldeles nyss gick jag till tvättstugan och skulle stoppa in tvätten i torktumlaren. Då var det en arg lapp, troligen riktad åt mig. Kort sagt, den arga lappen meddelade att någon (förmodligen jag) hade snott tvättiden och att denna person inte fick göra det.

Var det helt fel av mig att använda mig av en obokad tvättmaskin så spontant? Fanns som sagt 2 maskiner som inte var bokade nu ikväll. Den tredje tvättmaskinen var visserligen bokad, men ingen hade använt den sedan kl. 18 då tvättiden börjar (jag började tvätta kl. 19).

EDIT:

En extra fråga, finns det nån tidsgräns på när ens tvättid är förbrukad? Även om alla 3 maskinerna skulle råka vara bokade, skulle de behöva vara oanvända hela kvällen eller invänta en person som är väldigt sen? Eller kan en helt annan hyresgäst som inte har bokat kunna tvätta efter tex en timme?
Eftersom det är olika regler i olika hyreshus så går det ej att besvara dina frågor.Läs hyreskontraktet och/eller era regler för just er tvättstuga.
Citera
2012-02-03, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roel
Eftersom det är olika regler i olika hyreshus så går det ej att besvara dina frågor.Läs hyreskontraktet och/eller era regler för just er tvättstuga.

Finns egentligen inga regler. Det mesta är ordningsregler. Tex se till att dörren till tvättstugan alltid är stängd och låst, att man städar efter sig, ta bort luddet från torktumlaren och tömma vattenbehållaren.

Utöver de där ordningsreglerna så ska man felanmäla om något är fel, och boka tvättid.

Vi hade tidigare en regel om att det är okej att gå ta någon annans tvättid om det gått mer än 30 minuter och den som bokat inte dykt upp och påbörjat sin tvätt. Men den regeln togs tydligen bort. Så jag har ingen aning om ifall man får ta någon annans tvättid hursomhelst.

Fast nu var det två obokade tvättider/maskiner, så jag gick spontant och tvättade kl. 19. Utan att boka, men jag tänkte att alla 3 maskinerna var lediga. Varav 1 tvättmaskin visserligen var bokad, men användes ej.
Citera
2012-02-04, 06:37
Medlem
Ingen som vet vad som gäller om man spontant tvättar utan att boka tid, om det finns flera maskiner lediga som inte är bokade alls? Den där arga lappen satt på tvättmaskinen som jag använde. Den var absolut inte bokad enligt tvättlistan. Även om den var bokad, så började jag inte använda den förrän efter 1 timma efter ordinarie tvättid och ingen hade börjat tvätta.

Har god lust att strunta i den arga lappen, men det känns ändå som om jag har gjort fel
Citera
2012-02-04, 08:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Ingen som vet vad som gäller om man spontant tvättar utan att boka tid, om det finns flera maskiner lediga som inte är bokade alls? Den där arga lappen satt på tvättmaskinen som jag använde. Den var absolut inte bokad enligt tvättlistan. Även om den var bokad, så började jag inte använda den förrän efter 1 timma efter ordinarie tvättid och ingen hade börjat tvätta.

Har god lust att strunta i den arga lappen, men det känns ändå som om jag har gjort fel
När jag bodde i ett Riksbyggen hus, stod det i ordningsreglerna att man mister sin rätt till tvättstugan om man inte är i tvättstugan senast 15 minuter efter att tvättiden har börjat. Dock har den som bokat alltid rätt att tvätta en tvätt.
Citera
2012-02-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
När jag bodde i ett Riksbyggen hus, stod det i ordningsreglerna att man mister sin rätt till tvättstugan om man inte är i tvättstugan senast 15 minuter efter att tvättiden har börjat. Dock har den som bokat alltid rätt att tvätta en tvätt.

Vi hade en liknande regel innan, fast då var tiden 30 min.

Vi har inga regler om obokade tvättider. Så jag förstår inte hur jag kunde få en arg lapp om att jag hade stulit någons tvättid när den tvättmaskinen var obokad vid det tillfället.
Citera
2012-02-05, 08:43
Medlem
borrizs avatar
När det gäller tvättider är det bättre att bo i ett hus med många gamlingar. Gamla människor har oftast egen tvättmaskin och ids/orkar endast gå ned i tvättstugan i undantagsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in