2012-02-05, 09:02
Medlem
Dessvärre bor jag i ett område med mestadels studenter och invandrare. De flesta är under 30 år.

När du nämner pensionärer så kan jag nog inte hålla med. Den värsta incidenten i tvättstugan berodde just på en gammal, ensamstående pensionär. Han roade sig med att ständigt stänga av torktumlaren (med min tvätt) för att han tyckte att det blev för varmt i tvättstugan. Så jag fick hela tiden springa ner och starta torktumlaren igen, medan han stängde av. Slutade med att jag fick använda torkställning i min lägenhet för att överhuvudtaget kunna få tvätten torr.

Jag fasar fortfarande inför den dagen jag möter honom i tvättstugan igen. Förhoppningsvis har han skaffat sig en egen tvättmaskin nu.
Citera
2012-02-07, 02:13
Medlem
Som sagt, har en högljudd granne som bland annat älskar fest. Nu var det basen som störde mig som attans igår. Väggarna skakar. Ni som har grannar som använt basen rejält vet nog vad jag menar.

Så valde att klaga. Vilket var tredje gången på 2 veckor. Nu vill grannen och hennes pojkvän (som dock bor i en annan lägenhet, men som är granne med oss båda) anmäla mig för att jag klagar för ofta. De påstår också att de får störa hur mycket de vill fram till kl. 22. Det stämmer väl inte?

Kan förstå om man får föra ett "normalt" liv med tex matlagning, dusch etc även om det skulle höras in till andra lägenheter om det är dåligt ljudisolerat. Men inte tusan ska man väl behöva tåla att grannen spelar stereo/tvspel a'la Guitar hero så att basen går igång rejält så att väggarna börjar skaka och man märker av oväsen före kl. 22?

Kan de ens anmäla mig för att klaga för ofta? 3 gånger på 2 veckor som sagt. 2 av gångerna har det gällt oväsen/fest efter midnatt. Ena gången runt kl. 3 på morgonen till och med. Nu igår kväll så valde jag att klaga för tredje gången och innan kl. 22. För drygt en vecka sen så fick grannen även en varning, då jag valt att gå till hyresvärden och klaga. Eftersom grannen inte lugnar ner sig och kan dämpa musiken om man går dit efter midnatt och be henne dämpa sig.
Citera
2012-02-07, 02:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
De påstår också att de får störa hur mycket de vill fram till kl. 22. Det stämmer väl inte?
Dom ljuger som fyllesvin, läs jordabalken.
Citat:
Kan de ens anmäla mig för att klaga för ofta? 3 gånger på 2 veckor som sagt.
Ja, dom kan anmäla att du är ful, vindögd och går rakad mellan bena också men sålänge klagandet ligger på en normal nivå kommer det inte leda till nånting.
Det är först när du börjar klaga på idiotsaker som att dom diskar dagtid, pratar i normal ton i trapphuset medmera som det kan bli problem och i värsta fall vräkning men då börjar vi komma in på allvarliga psykiska defekter.
Citera
2012-02-07, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dom ljuger som fyllesvin, läs jordabalken.
Ja, dom kan anmäla att du är ful, vindögd och går rakad mellan bena också men sålänge klagandet ligger på en normal nivå kommer det inte leda till nånting.
Det är först när du börjar klaga på idiotsaker som att dom diskar dagtid, pratar i normal ton i trapphuset medmera som det kan bli problem och i värsta fall vräkning men då börjar vi komma in på allvarliga psykiska defekter.

Jag har bett dem läsa jordabalken, men de hänvisar till hyresvärdens ordningsregler (som bland annat säger att man bör vara tyst efter kl. 22). De struntar i andra lagar och regler.

Det som jag har klagat på är 2 fester. Varav den enda var riktigt högljudd och även hördes ut på gården, men det berodde ju på att grannen valde att ha öppna fönster så att det verkligen hördes ut. Nu igår kväll hade jag migrän, så jag hade lägre toleransnivå än vanligt. Så när den där basen dunkade på så att väggarna skakade och förvärrade min migrän så blev jag sur. Även om klockan "bara" var runt kl. 19 när jag valde att klaga.

Jag tycker då inte att det är någon rättighet att använda basen på det viset, även om jag kan tolerera det mesta annars.

Men grannen och hennes pojkvän resonerar uselt. De anser även att eftersom jag är den enda personen som har klagat, så bör jag hålla käften eftersom det är fel på mig istället för alla andra. Så de vill gnälla hos hyresvärden om att jag har gnällt för ofta.
Citera
2012-02-07, 02:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vänd dig till hyresvärden igen då, vägrar de visa hänsyn så är det bara att sätta hårt mot hårt...
Citera
2012-02-07, 03:13
Medlem
Hyresvärden vill att jag kontaktar störningsjouren nästa gång. Nu igår kväll sade jag bara till grannen, vilket ledde till bråk. De dämpade sig efter nån halvtimme, så jag såg ingen anledning att ringa störningsjouren då.

Störningsjouren ska då rapportera in fler störningar till hyresvärden. Förra gången kontaktade jag hyresvärden direkt, utan att blanda in störningsjour eftersom jag inte ens visste att vi hade något sådant. Det resultaterade i en varning till grannen. Men hyresvärden vill inte att jag ska göra det nästa gång, utan att störningsjouren ska göra det för att se om klagomålen är berättigade/rimliga.

Nu ska jag dock vara lite snäll och skriva brev till grannen. Om hon inte skärper sig inom de närmsta dagarna, så kommer jag ringa störningsjouren i fortsättningen.
Citera
2012-02-07, 03:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Nu ska jag dock vara lite snäll och skriva brev till grannen. Om hon inte skärper sig inom de närmsta dagarna, så kommer jag ringa störningsjouren i fortsättningen.
Kan ju ta med vad jordabalken säger, en lag som både boende och hyresvärd är skyldiga att följa.

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.
Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).
Citera
2012-02-07, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan ju ta med vad jordabalken säger, en lag som både boende och hyresvärd är skyldiga att följa.

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Jag hoppas att det även gäller sopor och annat som placerats utanför ytterdörren (utomhus) då det kan bli en sanitär olägenhet. Grannen håller på med det också. Men det har inte stört mig lika mycket som oljudet.

Jag har nu skrivit brevet och citerade en del från jordabalken, och bad grannen läsa mer på egen hand. Försökte även beskriva varför jag ansåg henne och hennes ovanor som störande.

Nu gäller det bara att ligga lågt ett tag och låtsas som om jag inte är hemma, ifall de knackar på. Grannens pojkvän (ej sambo, men han är granne till oss båda) var så satans otrevlig igår när han gav mig en rejäl utskällning för att jag bad dem dämpa sig. Så jag har ingen lust att prata med honom om han knackar på. Och han lär ju få nys om vad jag skrev till flickvännen. Barnsligt att skriva brev och sen undvika dem? Kanske det. Men med tanke på hur de beter sig om man går dit och försöker prata med dem, så är det inte värt besväret.
Citera
2012-02-07, 06:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Hyresvärden vill att jag kontaktar störningsjouren nästa gång. Nu igår kväll sade jag bara till grannen, vilket ledde till bråk. De dämpade sig efter nån halvtimme, så jag såg ingen anledning att ringa störningsjouren då.

Störningsjouren ska då rapportera in fler störningar till hyresvärden. Förra gången kontaktade jag hyresvärden direkt, utan att blanda in störningsjour eftersom jag inte ens visste att vi hade något sådant. Det resultaterade i en varning till grannen. Men hyresvärden vill inte att jag ska göra det nästa gång, utan att störningsjouren ska göra det för att se om klagomålen är berättigade/rimliga.

Anledningen till att hyresvärden vill att du ska kontakta störningsjouren när din granne lever om är för att hyresvärden vill ha en oberoende / opartisk bedömning från tredje part att din granne verkligen stör, det förekommer att folk påstår att grannar lever om eller stör men som vid närmare granskning visar sig inte stämma.

Så se till att från och med nu ringa störningsjouren när de lever rövare istället för att gå och försöka snacka med dem då de inte verkar klara av att föra en diskussion på ett vuxet sätt, hur gamla är dina grannar är de i 18-24 års åldern?

Ta även kontakt med de övriga grannarna i huset och prata med dem samt se till att de hör av sig till hyresvärden / ringer störningsjouren då är chansen större att de tar tag i problemet, att dina grannar inte tar hyresvärdens varning på allvar visar bara på att de skiter i vad andra tycker. Om de fått tillräckligt många varningar (typ 3 st eller möjligen några fler) utan att de förbättrar sig så är det tillräcklig grund för att bli vräkt.
Citera
2012-02-07, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Anledningen till att hyresvärden vill att du ska kontakta störningsjouren när din granne lever om är för att hyresvärden vill ha en oberoende / opartisk bedömning från tredje part att din granne verkligen stör, det förekommer att folk påstår att grannar lever om eller stör men som vid närmare granskning visar sig inte stämma.

Så se till att från och med nu ringa störningsjouren när de lever rövare istället för att gå och försöka snacka med dem då de inte verkar klara av att föra en diskussion på ett vuxet sätt, hur gamla är dina grannar är de i 18-24 års åldern?

Ta även kontakt med de övriga grannarna i huset och prata med dem samt se till att de hör av sig till hyresvärden / ringer störningsjouren då är chansen större att de tar tag i problemet, att dina grannar inte tar hyresvärdens varning på allvar visar bara på att de skiter i vad andra tycker. Om de fått tillräckligt många varningar (typ 3 st eller möjligen några fler) utan att de förbättrar sig så är det tillräcklig grund för att bli vräkt.

Ja, de är mellan 18-24 år. Den ene bor fortfarande hemma hos mamman. Men han tillbringar mest tid hos flickvännen (dvs min granne precis brevid min lägenhet).

Anledningen till att jag har försökt prata med grannarna beror framförallt på vanligt vett. Tror jag. Jag har tex alltid tyckt att det är bättre att prata med berörd granne innan man ringer störningsjouren. Jag har pratat med andra grannar, tydligen är jag den enda personen som har klagat. De två idioterna som tycker att jag är en gnällspik bekräftar detta. Just därför anser de att de har rätt att klaga hos hyresvärden nästa gång jag klagar, eftersom det är fel på mig. Enligt dem. De anser att mina klagomål saknar grund. Nu har jag lämnat ett brev i grannens brevlåda. Om hon inte skärper till sig så kommer jag garanterat ringa störningsjouren nästa gång.

Grannen har hittils bara fått en varning, och det var för en vecka sedan. Hon har bara bott här ett par månader då hon flyttade in i november 2011. Så jag försökte vara snäll i början och visa hänsyn då jag fattade att det skulle vara inflyttningsfest etc.
Citera
2012-02-07, 09:49
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ja, de är mellan 18-24 år. Den ene bor fortfarande hemma hos mamman. Men han tillbringar mest tid hos flickvännen (dvs min granne precis brevid min lägenhet).

Anledningen till att jag har försökt prata med grannarna beror framförallt på vanligt vett. Tror jag. Jag har tex alltid tyckt att det är bättre att prata med berörd granne innan man ringer störningsjouren. Jag har pratat med andra grannar, tydligen är jag den enda personen som har klagat. De två idioterna som tycker att jag är en gnällspik bekräftar detta. Just därför anser de att de har rätt att klaga hos hyresvärden nästa gång jag klagar, eftersom det är fel på mig. Enligt dem. De anser att mina klagomål saknar grund. Nu har jag lämnat ett brev i grannens brevlåda. Om hon inte skärper till sig så kommer jag garanterat ringa störningsjouren nästa gång.

Grannen har hittils bara fått en varning, och det var för en vecka sedan. Hon har bara bott här ett par månader då hon flyttade in i november 2011. Så jag försökte vara snäll i början och visa hänsyn då jag fattade att det skulle vara inflyttningsfest etc.

Ja man ska alltid ge den som stör en chans att bättra sig innan man tar kontakt med hyresvärden det är min filosofi också men har man grannar som ej skärper sig trots att man pratat med dem så ser jag ingen anledning till att dalta med dem utan då tar man och ringer störningsjouren / hyresvärden istället.

Det krävs i regel 3-4 varningar innan en uppsägning kan bli aktuell och det kan vara en långdragen process så du får räkna med att det kommer ta ett halvår eller längre att bli av med dem, ta och prata med de övriga grannarna i fastigheten och hör om de också störs då kan även de ringa störningsjouren / hyresvärden. Det är i regel mer effektivt än om man ensam hör av sig då finns alltid en risk att man kan upplevas som en gnällspik men är det flera som hör av sig så tar hyresvärden i regel det på större allvar.
Citera
2012-02-07, 10:17
Medlem
En liten uppdatering. Skrev ett mail till hyresvärden och förklarade situationen utifall grannarna skulle få för sig att börja klaga på mig, som protest. De har ju sagt att de funderar på det.

En av grannarna kontaktade mig idag, och ville prata. Idioten är sur, för han har tydligen bott i andra lägenheter hos samma hyresvärd tidigare. Ingen annan granne har någonsin (varken de gamla eller de nuvarande) klagat. Inte ens på basen. Han påstår även att han har spelat betydligt högre musik dagligen i sin gamla bostad (samma hyresvärd) utan klagomål. Alltså högre musik än vad flickvännen som bor brevid mig brukar spela. Eftersom jag är den ende som har klagat, så tror han att väggarna mellan våra lägenheter måste vara ovanligt tunna. Men det tror han egentligen inte på. Han tror att jag bara hittar på eftersom han eller flickvännen inte fått klagomål innan.

Jag håller på att bli galen. Jag klagar liksom inte för att det är roligt. Jag hittar heller inte på skiten, varför skulle jag sprida ut lögner om en granne som spelar hög musik och hård bas så att väggarna skakar? Jag upplever skiten rätt ofta. Har bara fått nog och orkar inte diskutera med idioten mer. Han tror mig ändå inte.

Har lust att springa ut och plocka ut brevet från flickvännens brevlåda, hon borde inte ha hämtat det än då posten brukar komma efter lunchtid. Men å andra sidan, jag orkar inte bry mig. Hon får läsa det där brevet och ta konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in