Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-13, 16:00
  #1
Medlem
Hallå,

Är just nu väldigt stillasittande i mitt liv just nu, jag kanske får skrämmande 30min gång varje dag, de senaste 2 månaderna.

Detta har lett till helt knasiga problem med magen också, som förstoppning som inte försvinner, eftersom tydligen påverkar magen av stillasittande;

Ex:
> Brist på motion – stillasittande arbete och/eller brist på motion i allmänhet leder till att dina bukmuskler inte stimuleras vilket i sin tur kan orsaka besvär med förstoppning.
https://www.doktorn.com/artikel/f%C3...tr%C3%B6g-mage

Men struntsamma! Jag ska inte dra min livs historia här på Flashback, men har en enkel fråga för att få er feedback!

Saken är att jag är väldig sugen på börja träna med roddmaskin, eftersom jag har hört att det tar väldigt mycket på kroppen, både kondition med tydligen väldigt många olika muskelgrupper också.

Men är inte roddmaskin typ stillasittande träning, egentligen? Det är kanske en riktig dålig träningsform om man redan är stillasittande? Är kanske träna på löpband bättre isf?

Så min fråga är;

Är det någon som vet om roddmaskin är ett dåligt val (jämfört med löpband) om målet är att röra sig mer, dvs mot arbeta stillasittandet?

Eller är det en myt som jag precis kom på att träna på roddmaskin.. är stillasittande träning, dvs det ger acceptabelt mängd kondition som löpband ger?

Roddmaskin eller löpband? Eller är det nästan likvärdiga?

Tacksam för feedback!
__________________
Senast redigerad av corgrath 2018-11-13 kl. 16:08.
Citera
2018-11-13, 16:05
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Variera med hopprep. Bra för maggens funktioner.
Citera
2018-11-13, 16:08
  #3
Medlem
tnems avatar
Vad menar du med stilla sittande?
Du förflyttar ju dig inget på ett löpband.

Roddmaskin aktiverar fler muskler, bra att få fart på axlar och rygg om man sitter still mycket.

Har du tänkt köpa en maskin?

Kör du på gym så har du möjlighet att växla emellan och få en större variation.

Finns även skicross och skiergo, motionscyklar mm.
Citera
2018-11-13, 16:09
  #4
Medlem
Det fanns inga roddmaskiner på stenåldern. Inga löpband heller.
Men båda delarna är säkerligen bättre än att inte röra på sig alls.
En 45-60 minuters promenad om dan borde väl annars räcka för att få fart på magen och är billigare dessutom. Pröva också att dricka mer vatten och äta mer fibrer, grönsaker, frukt t ex.
Men det kan vara rätt individuellt sånt där. Kan ta ett tag för magens mikrobiom/bakterieflora att anpassa sig om man äter nya grejer.

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-.../Forstoppning/
Citera
2018-11-13, 16:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad menar du med stilla sittande?
Du förflyttar ju dig inget på ett löpband.

Nej, alltså, jag menade inte att flytta mig rent fysiskt från punkt a till a.
Jag tror alla här fattar att springa på löpband inte faktiskt förflyttar dig.

Men övning som löpband ger borde vara samma som löpa utanför ett löpband, eller hur? En roddmaskin är man stilla sittande, precis som en riktig roddbåt.

Det var det jag syftade på.
__________________
Senast redigerad av corgrath 2018-11-13 kl. 16:30.
Citera
2018-11-13, 16:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En 45-60 minuters promenad om dan borde väl annars räcka för att få fart på magen och är billigare dessutom.

Så enligt din mening, är det bättre att gå på en promenad, än att köra på löpband eller roddmaskin.
Citera
2018-11-13, 16:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corgrath
Så enligt din mening, är det bättre att gå på en promenad, än att köra på löpband eller roddmaskin.

Ja rent subjektivt, jag pallar inte med vare sig att cykla motionscykel eller springa löpband inomhus. Det är för tråkigt helt enkelt.
Men det beror väl lite på syftet.
Roddmaskin är ju väldigt bra cardio-träning också.
De positiva effekterna av motion kräver ju att man får upp pulsen och kroppstemperaturen lite mer än när man bara tar en rask promenad.
Men vad som funkar för dig vet bara du.
Citera
2018-11-13, 16:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corgrath
Hallå,

Är just nu väldigt stillasittande i mitt liv just nu, jag kanske får skrämmande 30min gång varje dag, de senaste 2 månaderna.

Detta har lett till helt knasiga problem med magen också, som förstoppning som inte försvinner, eftersom tydligen påverkar magen av stillasittande;

Ex:
> Brist på motion – stillasittande arbete och/eller brist på motion i allmänhet leder till att dina bukmuskler inte stimuleras vilket i sin tur kan orsaka besvär med förstoppning.
https://www.doktorn.com/artikel/f%C3...tr%C3%B6g-mage

Men struntsamma! Jag ska inte dra min livs historia här på Flashback, men har en enkel fråga för att få er feedback!

Saken är att jag är väldig sugen på börja träna med roddmaskin, eftersom jag har hört att det tar väldigt mycket på kroppen, både kondition med tydligen väldigt många olika muskelgrupper också.

Men är inte roddmaskin typ stillasittande träning, egentligen? Det är kanske en riktig dålig träningsform om man redan är stillasittande? Är kanske träna på löpband bättre isf?

Så min fråga är;

Är det någon som vet om roddmaskin är ett dåligt val (jämfört med löpband) om målet är att röra sig mer, dvs mot arbeta stillasittandet?

Eller är det en myt som jag precis kom på att träna på roddmaskin.. är stillasittande träning, dvs det ger acceptabelt mängd kondition som löpband ger?

Roddmaskin eller löpband? Eller är det nästan likvärdiga?

Tacksam för feedback!

Om du ens överväger att köpa något alls av dem två så hade jag valt en roddmaskin, vill du ut och springa så kan du göra det när du vill såvida det inte är dåligt väder eller om du skulle råka bo i ett för löpning olämpligt område.

Sen tycker jag att rodd + gång rimmar lite bättre än löpning + gång då du inte sliter lika mycket på fötterna mm.

Och sen så är inte rodd stillasittande, man sitter förvisso, men inte stilla; dock så måste löpningen vara mångdubbelt bättre för magen medans rodd torde vara bättre för armar/rygg.
Citera
2018-11-13, 17:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om du ens överväger att köpa något alls av dem två så hade jag valt en roddmaskin, vill du ut och springa så kan du göra det när du vill såvida det inte är dåligt väder eller om du skulle råka bo i ett för löpning olämpligt område.

Sen tycker jag att rodd + gång rimmar lite bättre än löpning + gång då du inte sliter lika mycket på fötterna mm.

Och sen så är inte rodd stillasittande, man sitter förvisso, men inte stilla; dock så måste löpningen vara mångdubbelt bättre för magen medans rodd torde vara bättre för armar/rygg.

Bra feedback tack.
Citera
2018-11-13, 18:26
  #10
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
.. Roddmaskin aktiverar fler muskler, bra att få fart på axlar och rygg om man sitter still mycket. ..
Med en bra maskin jobbar man väl med låren också, dvs förflyttar sin breda häck fram och tillbaka på en skena?

Jag har hemmagym med boxpåse, cykel, bra multigym och lite vikter. Skulle aldrig köpa löpband men en roddmaskin vore önskvärt.
Citera
2018-11-13, 18:38
  #11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Med en bra maskin jobbar man väl med låren också, dvs förflyttar sin breda häck fram och tillbaka på en skena?

Jag har hemmagym med boxpåse, cykel, bra multigym och lite vikter. Skulle aldrig köpa löpband men en roddmaskin vore önskvärt.
Jo på en rodd maskin så åker häcken på en skena. Det är så du både får med ben och rygg.
Citera
2018-11-14, 06:54
  #12
Medlem
Pungsvings avatar
Roddmaskin eller motionscykel. Löpband dunkar så mycket och kan irritera andra i huset. En motionscykel av cykeltyp, inte stoltyp med pedalerna framför en. Inte alla maskiner är bekväma för långa personer. De görs för pygmeer i Kina.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback