• 3
  • 4
2018-11-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det är ju fint att ungarna lär sig det kontantlösa samhället, men förutom kortet bör de ju även få en stor jävla kniv så de klarar sig även den dag när betalningssystemen kraschar.
Jag använder inte ens kort själv, mer än till att ta ut kontanter ibland. Bor också i ett land där sugandet av det judiska bankväsendets kuk inte är en statusgrej på samma sätt som i extrema Sverige.
haha! ja du tycker gubbjäveln borde ge ungjäveln en kniv istället... ja det är ju oxo ett sätt att se på det.
Citera
2018-11-13, 15:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Det låter farligt att introducera bankkort vid en sådan tidig ålder.
Bäst hade det varit att börja med kontanter så att barnen förstår att pengar är något som existerar, går att ta på och att det är mer än några siffror på bankkontot.

För er som pratar om att barn kan bli rånade på kontanter så verkar ni inte riktigt förstå hur dagens samhälle ser ut.
Man kan bli "rånad" minst lika lätt med bankkortet, dock sker det på internet.
På bara ett knapptryck kan lilla Ebba ha spenderat 1000 kr på Candy Crush.

Du blandar nog ihop bankkort typ Maestro med kreditkort typ MC, Visa och Amex.
Citera
2018-11-13, 18:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Barnen idag ska tidigt lära sig vad meningen med livet är, konsumtion.

Studier har visat att vuxna konsumerar mer om de handlar med kort jämfört med om de handlar med kontanter. Man har sämre koll på kortköp.

Kontanter finns fortfarande, och barnen bör öva med dessa. Eller att barnen köper kontant av föräldrar, som sedan betalar med kort i affären som inte tar kontanter.

Barn bör ha mycket svårare att förstå pengar om det inte är ngt fysiskt.

Du har fattat vad syftet är, svenska folket är helt muppiga utan eget tänkande och nästa generation skall nu bli de perfekta konsumtionsrobotarna.

Shania Twains gamla låt är sann, hon var långt före sin tid:
https://www.youtube.com/watch?v=iEe3hBXZEyI
Citera
2018-11-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Du blandar nog ihop bankkort typ Maestro med kreditkort typ MC, Visa och Amex.

Går ju iof att handla på nätet med debit kort också. Man måste dock "öppna" dem först

Men kan man ha kort idag utan internet bank?

Swedebank tvingade på mig dosa och allt det skitet sist jag öppnade konto. Trots att jag sa att jag bara ville ha ett uttagskort....

Kostar iof bara 39kr i månaden. Men min vecko peng när jag var åtta var inte direkt hög....
Citera
2018-11-13, 19:06
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuret1
Är du seriös? 8år gammal? Gå runt med kort? Jag visste inte ens vad bankkonto va när jag va 8, jag år sand. Och spela goggos

Du visste inte vad pengar var heller då?
Citera
2018-11-13, 19:07
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag tror det beror på barnens ålder och hur mogna/ansvarsfulla de är. Att tonåringar, och särskilt gymnasieelever som får hela studiebidraget som månadspeng, får ett bankkort är ganska klokt/logiskt. Det kan jag förstå. När det gäller barn i yngre åldrar, så beror det på. Åtta år kanske är lite i yngsta laget, men om Ebba klarar av det så är det väl bra. Men många yngre barn kanske hanterar pengar bättre om de får pengar i form av kontanter. Så är det lättare för dem att veta hur mycket pengar de har att handla för.

Många barn har väl busskort? Antingen skolkort om de är berättigade till det, eller någon form av månadskort eller liknande. Finns ju busskort för de som reser mer sällan med buss också. Eller en kombination av skolkort och ett annat busskort. Så de behöver inte ha bankkort eller kontanter för att betala för bussresorna.

Syftade på att allt betalas med kort dessa dagar.
Citera
2018-11-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Syftade på att allt betalas med kort dessa dagar.

Vad menar du? Busskort/bussresorna? Det går att betala det kontant också. Om man går till ett försäljningsställe/ombud för kollektivtrafiken. Det kan exempelvis handla om Pressbyrån, andra kiosker och vissa mataffärer. Det går då att köpa både enkelbiljetter och busskort kontant. Sedan har många barn skolkort också. Så antingen kan barnen gå till ett sådant ställe, ha ett eget bankkort eller så köper föräldrarna ett busskort som passar barnets behov (och då kan föräldrarna välja att betala kontant eller med kort).

Allt betalas för övrigt inte med kort dessa dagar. Visst, det finns ställen som är kontantfria. Men det löser sig ofta på något vis, speciellt då det finns fler ställen som man kan gå till för att köpa det som man vill ha/behöver.

Jag vet inte ens om alla barn under 10 år klarar av att handskas med kort. Jag är tveksam till om alla är lika mogna/ansvarsfulla som Ebba tycks vara, samtidigt som hennes pappa regelbundet går igenom kontoutdrag/ekonomin med henne. För vissa 8-åringar kanske det skulle passa bättre med kontanter i veckopeng/månadspeng istället. Om de absolut måste ha eller vill ha något som endast kan betalas kontant, så kan de ha ett samtal med föräldrarna så att föräldrarna betalar och barnet antingen betalar kontant till föräldern eller får mindre veckopeng/månadspeng nästa gång. Om föräldrarna nu inte står för detta. Fast jag kanske är för tveksam i onödan, kanske alla barn under 10 år klarar av bankkort bättre än vad jag tror, och har bra koll på hur mycket pengar de har kvar att handla för osv.
Citera
2018-11-13, 19:36
Medlem
messiasibids avatar
Tycker det är väldigt bra att unga får bankkort tidigt. Då kanske de faktiskt lär sig hur det fungerar och desto mer relevant dessutom då kontanter håller på att fasas ut mer eller mindre.

Ser ingen större skillnad på pengar i kontanter och pengar på ett kort. Hur som helst så finns pengarna där, sedan om det lagras fysiskt eller digitalt spelar mindre roll. I dagens samhälle är dessutom digitalt mer användbart.

Kan barnet sedan lära sig hur ränta faktiskt fungerar i tidigt stadium så kanske de inte tar dumma lån framöver förhoppningsvis som viss andel vuxna gör.
Citera
2018-11-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuret1
Är du seriös? 8år gammal? Gå runt med kort? Jag visste inte ens vad bankkonto va när jag va 8, jag år sand. Och spela goggos

Brukar tillhöra den grupp som protesterar mot att ge barn både smartphones och laptops, men förutsatt att det är ett bankkort á la va Visa Electron eller vad det hette när jag var ungdom, så ser jag inte problemet. Föräldrarna sätter över "veckopengen" på kortet istället.

Sedan finns kan man ju vara mot att vissa butiker idag inte ens tar kort, och det har jag också problem med. Samt huruvida ungen faktiskt kan se hur mycket pengar h*n har kvar, men det får la föräldrarna lära barnet. Jag vet inte hur gammal jag själv var när jag använde telefonkort med markeringar, men vill minnas att jag gick i tredje eller fjärde klass. Ser inte varför ett enkelt bankkort skulle vara speciellt mycket svårare.
Citera
2018-11-13, 21:01
Medlem
Ser det som på samma nivå som mobiler. Är dom gamla nog för det, så kan dom ha bankkort med.

Ålder spelar mindre roll jämfört med personlig mognad. Vi lever i framtiden, och här använder vi teknologin för att underlätta våra liv.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in