Citat:
Ursprungligen postat av
fiftyforfifty
Syftade på att allt betalas med kort dessa dagar.
Vad menar du? Busskort/bussresorna? Det går att betala det kontant också. Om man går till ett försäljningsställe/ombud för kollektivtrafiken. Det kan exempelvis handla om Pressbyrån, andra kiosker och vissa mataffärer. Det går då att köpa både enkelbiljetter och busskort kontant. Sedan har många barn skolkort också. Så antingen kan barnen gå till ett sådant ställe, ha ett eget bankkort eller så köper föräldrarna ett busskort som passar barnets behov (och då kan föräldrarna välja att betala kontant eller med kort).
Allt betalas för övrigt inte med kort dessa dagar. Visst, det finns ställen som är kontantfria. Men det löser sig ofta på något vis, speciellt då det finns fler ställen som man kan gå till för att köpa det som man vill ha/behöver.
Jag vet inte ens om alla barn under 10 år klarar av att handskas med kort. Jag är tveksam till om alla är lika mogna/ansvarsfulla som Ebba tycks vara, samtidigt som hennes pappa regelbundet går igenom kontoutdrag/ekonomin med henne. För vissa 8-åringar kanske det skulle passa bättre med kontanter i veckopeng/månadspeng istället. Om de absolut måste ha eller vill ha något som endast kan betalas kontant, så kan de ha ett samtal med föräldrarna så att föräldrarna betalar och barnet antingen betalar kontant till föräldern eller får mindre veckopeng/månadspeng nästa gång. Om föräldrarna nu inte står för detta. Fast jag kanske är för tveksam i onödan, kanske alla barn under 10 år klarar av bankkort bättre än vad jag tror, och har bra koll på hur mycket pengar de har kvar att handla för osv.