2018-11-13, 10:13
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttreign
Vad tycker ni, är det rimligt att ge barn bankkort?
Ja det är helt ok om föräldrarna håller koll och inte bara låter barnet ha med sig kortet hela tiden... 8-åringar brukar inte åka in till stan själva och kortet kan ligga hemma under skoltid m.m
Citera
2018-11-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buttreign
Vad tycker ni, är det rimligt att ge barn bankkort?

Jag tror det beror på barnens ålder och hur mogna/ansvarsfulla de är. Att tonåringar, och särskilt gymnasieelever som får hela studiebidraget som månadspeng, får ett bankkort är ganska klokt/logiskt. Det kan jag förstå. När det gäller barn i yngre åldrar, så beror det på. Åtta år kanske är lite i yngsta laget, men om Ebba klarar av det så är det väl bra. Men många yngre barn kanske hanterar pengar bättre om de får pengar i form av kontanter. Så är det lättare för dem att veta hur mycket pengar de har att handla för.

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Varför ska de inte ha bankkort? Kan inte ens betala för bussen idag med kontanter.

Är väl självklart att föräldrarna inte kopplar besparingar till samma kort.

En helt naturlig utveckling.

Många barn har väl busskort? Antingen skolkort om de är berättigade till det, eller någon form av månadskort eller liknande. Finns ju busskort för de som reser mer sällan med buss också. Eller en kombination av skolkort och ett annat busskort. Så de behöver inte ha bankkort eller kontanter för att betala för bussresorna.
Citera
2018-11-13, 11:24
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Globalisternas och staternas dröm; 100% digitala betalningar. Man får hundra procent kontroll och makt över medborgare. Kan spåra precis allt och strypa betalningsförmågan fullständigt.

Orwell skrattar och nickar från graven. 1984....
Lilla Britta köpte en 88:an den 6/7 och en ask Tutti Frutti den 8/9. Vi vet var vi har henne och kan införa godisförbud när vi vill. Mohahaha.
Citera
2018-11-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Precis. Jag tycker Ebbas pappa agerar föredömligt. Inte många föräldrar som kontinuerligt går igenom barnens ekonomi. Sedan är det tråkigt att kontanter är påväg att försvinna, nästa steg är kanske att lära Ebba om kryptovalutor!

Anar lite sarkasm på slutet men när jag gick i högstadiet så fick jag lära mig lite grunder för aktier, investeringar ränta på ränta mm och var nog en stor anledning att jag inte slängde bort 100k som många kompisar året efter att man fyllt arton.
Citera
2018-11-13, 11:48
Medlem
Jag gillar nog cash mer, mycket mer faktiskt men jag förstår att man väljer att göra så med utveckligen som vi ser i dagens samhälle.
Visst kan du ge henne en femtiolapp men den är ju praktiskt taget värdelös ändå, går ju knappt att använda någonstans.
Citera
2018-11-13, 12:41
Jag hade tyckt det var en utmärkt idé på tex 60 eller 80-talet.

Men idag är tyvärr hela landet fyllt till bredden med skruppelfria, empatilösa och kriminelle invandrare, så nu är det en oerhörd risk att låta 8 åringar ta ut pengar själva. De rånar ju barn som ingenting. Ingen verkar bry sig längre. Folk går forfarande och röstar på för massinvandring.

Sverige befinner seg i världshistoriens störsts masspsykos.
Citera
2018-11-13, 12:49
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Känns farligt att små barn ska springa med bankkort helt ensamma. Risken för att någon, i dagens samhälle, ska tvinga de att ta ut pengar, är rätt stor.

Föräldrarna kan ju enkelt spionera på sina barns utgifter och vart de handlat.. Så det finns säkert många föräldrar som vill göra detta i dagens samhälle. Det går ju att upptäcka om ungen varit på den plats hon sagt om hon handlat något. typ "jag sov över hos en kompis" men konto utdragen från kvällen visade på pizzerian i Rinkeby istället för Lidingö.
Citera
2018-11-13, 13:01
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Varför ska de inte ha bankkort? Kan inte ens betala för bussen idag med kontanter.

Är väl självklart att föräldrarna inte kopplar besparingar till samma kort.

En helt naturlig utveckling.

Håller med till 100%. Folk som säger annat måste ha hål i huvudet.

Bara koppla kortet till föräldrarnas konto, dom för bara över pengar när barnet behöver.. Done.
Citera
2018-11-13, 13:09
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Känns farligt att små barn ska springa med bankkort helt ensamma. Risken för att någon, i dagens samhälle, ska tvinga de att ta ut pengar, är rätt stor.

Bättre då att de har sedelbuntar i fickorna?

Nej du har rätt! Man får som förälder se till att barnet har två konton och att det inte är mer än nödvändigt på kontot som är knutet till kortet.

Värre vore det om sexårsbratsen hade kreditkort och skuldsatte sig när de köpte godis!
Citera
2018-11-13, 13:12
Medlem
santos_devilles avatar
Mina barn har bankkort och Swish, jag har aldrig kontanter och att ge veckopeng och andra mindre summor var ett helvete.

Ser inget konstigt eller farligt med det. Jag och deras mamma har hand om deras sparkonton där de större summorna ligger sedan har dom ett konto där vi för över veckopeng och pengar de förtjänat sig på för bra betyg eller hjälpt till i hemmet. Är aldrig över 500 kronor på dessa konton, blir det mer så får vi över det till sparkonton de inte kommer åt.

Riktigt skönt att ha en stående överföring varje vecka med veckopeng och man kan snabbt swisha en peng om det behövs.
Citera
2018-11-13, 13:15
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja det är helt ok om föräldrarna håller koll och inte bara låter barnet ha med sig kortet hela tiden... 8-åringar brukar inte åka in till stan själva och kortet kan ligga hemma under skoltid m.m

Skolan mina barn går på har kafeteria och ett Ica bredvid, kafeterian tar Swish men ica tar ju bara kort och ibland går dom dit med klasskompisar och köper läsk eller frallor.

Ser inget problem med att dom har korten med sig. Lika bra dom lär sig att hantera de virtuella pengarna och ansvaret tidigt än sent
Citera
2018-11-13, 13:22
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Till vad behöver ens en åttaåring vecko-/månadspeng?

Beror säkert från barn till barn.

Mina ungar sparar hälften av sina veckopeng och hälften gör dom av med. En sak som gör att mina barn behöver ett kort är Paypal för att köpa skins och skit till sina spel. Innan fick jag använda mitt Paypal och dom gav mig lösa pengar i handen, pengar som alltid hamnade i en låda eftersom jag inte har kontanter.

Nu har dom egna Paypal och kan köpa vad de vill för sina pengar och jag slipper använda mitt Paypal. En annan grej är att deras skola ligger bredvid ett Ica och dom går ibland dit och köper läsk och frallor osv.

Har inte upptäckt en enda negativ effekt av att mina barn fått bankkort och swish
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in