2018-11-13, 07:16
Medlem
Till vad behöver ens en åttaåring vecko-/månadspeng?
Citera
2018-11-13, 07:29
Medlem
Jag ger mina barn kontanter varje vecka..mest USD och € men ibland blandar jag med NOK och engelska pund.Har öppnat även konton för alla utanför EU.Här ska inte skaffas några svenska bankers kort
Citera
2018-11-13, 07:29
Medlem
ace_secs avatar
Globalisternas och staternas dröm; 100% digitala betalningar. Man får hundra procent kontroll och makt över medborgare. Kan spåra precis allt och strypa betalningsförmågan fullständigt.

Orwell skrattar och nickar från graven. 1984....
Citera
2018-11-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Den totala bristen på kritik mot ett kontantlöst samhälle förvånade i reportaget.

Men staten och kapitalet går i statsmedias hand.
Det är en ickefråga i Sverige, prova kolla med några bekanta får du se att de kommer se ut som fågelholkar om ifrågasätter ett kontantlöst samhälle.

Personligen tror jag nog det är mer pedagogiskt att börja med kontanter
Citera
2018-11-13, 08:07
Medlem
ps870s avatar
Mitt barn som är 10 år har kort. Ingen kredit, kan ta emot Swish men inte skicka. Vi ser till att beloppet på kontot är lågt.
Risken för rån är knappast högre än med kontanter.
Fler och fler ställen tar inre kontanter. Dessutom var det bökigt för oss att ta ut pengar till veckopengen.
Citera
2018-11-13, 09:24
Medlem
Även om jag är en förespråkare av kontanter av rättighetsskäl så får jag erkänna att jag mer och mer sällan använder det och det kommer med största sannolikhet försvinna helt från samhället inom 10 år. Därför är det lika bra att tidigt lära barnen att transaktioner i första hand görs elektroniskt, även om det blir lite mer abstrakt. Men man får vara lite påhittig i sin pedagogik helt enkelt.

Att det skulle vara osäkrare för barnen att använda debetkort har jag svårt att förstå. Få funtade föräldrar skulle väl koppla kortet direkt till sparkontot utan låta det vara laddat med en hundring på sin höjd. Sen är det ju svårare för ett busfrö att komma över en hundring på kortet än en hundring i fickan av uppenbara skäl. Du kan dessutom inte tappa pengarna som finns på kortet.
Citera
2018-11-13, 09:26
Medlem
Tycker man ska lära barn handskas med både kontanter och kort så tidigt som möjligt. Samt precis som Ebbas pappa gör, sätta sig ner och få barnet att förstår det fungerar.
Citera
2018-11-13, 09:39
Medlem
Min son får en tjuga i veckopeng som han får välja att spara eller köpa lördagsgodis för.

Sparar han minst tio kronor så får han en femma extra veckan efter. Detta är för att han ska förstå att det lönar sig att spara, få in rutinen från början. (Kanske är bedrägligt med dagens nollräntor men ändå ).

Det är småjobbigt att behöva ta ut den där hundringen och växla till sig veckopengen men det får vara så ett tag nu.

Jag tror att ett bankomatkort är för abstrakt för honom men han är å andra sidan inte 8 år ännu. Alla barn är ju olika.
Citera
2018-11-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Tycker man ska lära barn handskas med både kontanter och kort så tidigt som möjligt. Samt precis som Ebbas pappa gör, sätta sig ner och få barnet att förstår det fungerar.
Precis. Jag tycker Ebbas pappa agerar föredömligt. Inte många föräldrar som kontinuerligt går igenom barnens ekonomi. Sedan är det tråkigt att kontanter är påväg att försvinna, nästa steg är kanske att lära Ebba om kryptovalutor!
Citera
2018-11-13, 09:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Precis. Jag tycker Ebbas pappa agerar föredömligt. Inte många föräldrar som kontinuerligt går igenom barnens ekonomi. Sedan är det tråkigt att kontanter är påväg att försvinna, nästa steg är kanske att lära Ebba om kryptovalutor!

Sätter man över veckopengen så lär sig barnet sig snart att hantera betalningsmedlet. Är det kontanter eller kort må det kvitta, syftet är ju exakt detsamma. Dessutom mer hygieniskt än kontanter med tanke på all smuts och baciller som fluktuerar i sedlar och mynt.
Senast redigerad av Mullret 2018-11-13 kl. 09:55.
Citera
2018-11-13, 09:58
Medlem
cqs avatar
Det låter farligt att introducera bankkort vid en sådan tidig ålder.
Bäst hade det varit att börja med kontanter så att barnen förstår att pengar är något som existerar, går att ta på och att det är mer än några siffror på bankkontot.

För er som pratar om att barn kan bli rånade på kontanter så verkar ni inte riktigt förstå hur dagens samhälle ser ut.
Man kan bli "rånad" minst lika lätt med bankkortet, dock sker det på internet.
På bara ett knapptryck kan lilla Ebba ha spenderat 1000 kr på Candy Crush.
Citera
2018-11-13, 10:05
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det är ju fint att ungarna lär sig det kontantlösa samhället, men förutom kortet bör de ju även få en stor jävla kniv så de klarar sig även den dag när betalningssystemen kraschar.
Jag använder inte ens kort själv, mer än till att ta ut kontanter ibland. Bor också i ett land där sugandet av det judiska bankväsendets kuk inte är en statusgrej på samma sätt som i extrema Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in