• 1
  • 2
2018-11-13, 02:18
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...det-jattesvart
Finns ett klipp i artikeln också, se länk.

Citat:
Bankerna ser en ökning av yngre barn som får bankkort efter det att åldersgränsen antingen tagits bort, eller sänkts. Vi har träffat 8-åriga Ebba Gustafsson som är en av de som fått ett bankkort.

– I början var det jättesvårt. Då skulle jag hålla reda på jättemycket siffror, men nu kan jag det, säger Ebba.

I svenska hushåll används i dag elektroniska betalningsmedel i allt större utsträckning samtidigt som kontantanvändandet minskar, och det är något som märks även i Ebbas familj.

– Vi har sällan kontanter och vi har ändå varit måna om att lära barnen att hantera pengar, så som veckopeng och månadspeng, och då har bankkort varit ett bra alternativ, säger Peter Gustafsson, Ebbas pappa.

Går igenom kontoutdraget tillsammans
För att Ebba ska hålla koll på hur mycket pengar hon har kvar, och vad hon har köpt, brukar hon och hennes pappa tillsammans sätta sig ner och titta på kontoutdraget.

– Det viktigaste är att lära barnen värdet i vad saker och ting kostar. Genom att vi ger henne månadspeng så får hon försöka själv och köpa sina egna saker och genom att kontinuerligt ge henne det ansvaret tror jag att hon kommer att lära sig själv, säger Peter.

Vad tycker ni, är det rimligt att ge barn bankkort?

Jag är kluven. Kontanter verkar ju vara på utdöende och nån typ av egna medel bör ju även småttingarna ha, ex veckopeng - om så bara för att lära sig värdet av pengar.
Men bankkort? Det tar emot, alltså. Jag förutsätter att detta är ett debitkort som man inte kan använda för att handla på nätet med, tror det hette maestro eller electron när jag var ung.

Vad anser ni? Bankkort likväl som kontanter eller för tidigt? Lär man sig värdet av pengar lika bra med ett bankkort som med kontanter? En åttaåring har ju inte något vidare utvecklat konsekvenstänk och bankkort kan vara luriga i och med att man inte ser att pengarna försvinner, men pappan verkar ju gå igenom kontoutdragen med henne.
Apropå kontoutdrag, är det en aspekt att ta hänsyn till? Att banken har koll på vad lilla Ebba lägger sin veckopeng på? Eller det redan kört på den fronten - integriteten menar jag.
Citera
2018-11-13, 02:28
Medlem
BassReevess avatar
Känns farligt att små barn ska springa med bankkort helt ensamma. Risken för att någon, i dagens samhälle, ska tvinga de att ta ut pengar, är rätt stor.
Citera
2018-11-13, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Känns farligt att små barn ska springa med bankkort helt ensamma. Risken för att någon, i dagens samhälle, ska tvinga de att ta ut pengar, är rätt stor.

Jo, men de kan ju lika gärna bli rånade på kontanter?
Citera
2018-11-13, 02:45
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttreign
Jo, men de kan ju lika gärna bli rånade på kontanter?

Jo. Men oftast har man mer pengar på kontot än i kontanter.
Jag tror knappast en tjuv rånar ett barn på t.ex. 50 kr.
Citera
2018-11-13, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Jo. Men oftast har man mer pengar på kontot än i kontanter.
Jag tror knappast en tjuv rånar ett barn på t.ex. 50 kr.

Det är sant. Jag tänkte i min enfald att barnen inte skulle ha mer än ungefär 100 spänn på kontot ändå, så varför råna. Men, du har en bra poäng
Man kanske kan ha ett sparkonto separat från det konto som de kan ta ut pengar ifrån då. Men det vet ju inte de som rånar, och barnen blir väl lika traumatiserade för det.
Citera
2018-11-13, 03:16
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Det är sant. Jag tänkte i min enfald att barnen inte skulle ha mer än ungefär 100 spänn på kontot ändå, så varför råna. Men, du har en bra poäng
Man kanske kan ha ett sparkonto separat från det konto som de kan ta ut pengar ifrån då. Men det vet ju inte de som rånar, och barnen blir väl lika traumatiserade för det.

Det där kan nog vara bra, ang. sparkonto.
Kanske även en uttagsgräns också på det konto man använder.
Citera
2018-11-13, 03:57
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...det-jattesvart
...Vad tycker ni, är det rimligt att ge barn bankkort?
...

...Vad tycker ni, är det rimligt att ge barn bankkort?
Så länge barnets uttagsrätt begränsas till en rimlig summa per vecka eller månad ser jag inget problem, snarare så är en tidig anpassning till ekonomiska realiteter en hjälp till självhjälp för barnet ifråga.
Citera
2018-11-13, 06:32
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Varför ska de inte ha bankkort? Kan inte ens betala för bussen idag med kontanter.

Är väl självklart att föräldrarna inte kopplar besparingar till samma kort.

En helt naturlig utveckling.
Citera
2018-11-13, 06:34
Medlem
Fyfan, speciellt med denna "blipp" versionen blir det inte svårt att ta "godis" från barn. Idiotiskt ge hen en 50lapp.
Citera
2018-11-13, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Varför ska de inte ha bankkort? Kan inte ens betala för bussen idag med kontanter.

Är väl självklart att föräldrarna inte kopplar besparingar till samma kort.

En helt naturlig utveckling.

Är du seriös? 8år gammal? Gå runt med kort? Jag visste inte ens vad bankkonto va när jag va 8, jag år sand. Och spela goggos
Citera
2018-11-13, 06:48
Medlem
Barnen idag ska tidigt lära sig vad meningen med livet är, konsumtion.

Studier har visat att vuxna konsumerar mer om de handlar med kort jämfört med om de handlar med kontanter. Man har sämre koll på kortköp.

Kontanter finns fortfarande, och barnen bör öva med dessa. Eller att barnen köper kontant av föräldrar, som sedan betalar med kort i affären som inte tar kontanter.

Barn bör ha mycket svårare att förstå pengar om det inte är ngt fysiskt.
Senast redigerad av Odiskadmugg 2018-11-13 kl. 06:53.
Citera
2018-11-13, 07:09
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Den totala bristen på kritik mot ett kontantlöst samhälle förvånade i reportaget.

Men staten och kapitalet går i statsmedias hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in