Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Varför skulle man inte vara ansvarig för det som man gör även om man inte är en Thetan? För övrigt så kan det faktum att brott bestraffas vara en av de miljöfaktorer som gör att man avhåller sig.
Tycker bara det verkar märkligt om hjärnan styr sig självt enbart med hjälp av stimul-respons
Citat:
Menar Du att själen (som Du anser utför tänkandet) finns i hjärnan men inte är en del av den?
Borde vara det bästa stället, då jag hävdar att psyket/själen använder sig av hjärnan för att utföra dennes handlingar i praktiken.
Citat:
Eftersom scientologin inte anser att psykisk sjukdom finns så är väl det helt meningslöst om de riktar sig till friska eller sjuka?
Vem har sagt att Scientologin inte anser att det finns några psykiska sjukdomar?
Citat:
De vänder sig till människor som är nedstämda, har ångest eller missbrukar. En del av dem är kanske sjuka enligt övriga samhällets definition?
Det är ju detta som gör dig så "låg". Detta stämmer ju inte, du har ju ingen aning om detta. Å ena sidan får Scientologin kritik för att de endast bryr sig om dom med mycket pengar, och sen kommer du och hävdar att Scientologin endast riktar in sig på de mindre belevade och lyckades människorna.
Scientologin expanderar som fan i Asien, forna Sovjetstater etc, etc, och dom växer som fan i Hollywood där ett stort gäng skådisar och andra inom den lukrativa mediabranschen blivit och är scientologer.
Citat:
Ok. Ge mig några länkar till personer som berättar om det positiva med scientologin. På förhand vill jag dock säga att jag inte vill ha ngn av de samlinssidor där alla personer med samma mall säger några korta grejer. Ngt som beskriver hur de började, vad då gjort etc. Lova att läsa.
Varför går du inte in på deras hemsida, där finns namn, där finns adresser på alla deras nyöppnade organsiationer världen över. Där har du ju allt, där finna alla dessa miljontals människor representerade, dom finns där allihop.
Citat:
De där miljoner nöjda har jag bara Ditt och scientologernas ord för.
Tja, det är väl ändå bättre än din enda röst som säger att det inte stämmer, utan att själv uppge några siffror.
Citat:
Var mitt medvetande sitter? Har redan svarat. I min kropp där hjärnan är den absolut centrala delen men även kroppen, som både input och output organ spelar en viktig roll.
Som kortkäpp skrev och som jag tidigare skrivit så är det en ständigt pågående process av elektriska impulser, transmittorer etc som är mitt medvetande.
Inte blev jag klokare av det, men du svarade i alla fall.
Var det reaktiva/analytiska sinnet sitter, svarar jag samma sak som dig.
Har absolut ingen aning