2006-08-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Första person singularis duger fint - jag är inte många.

Frågar du mig om jag vill förstå ett sådant begrepp?

Formulera EXAKT vilket begrepp du undrar om jag inte vill förstå! Annars kan jag inte svara varsig på om jag vill förstå det, redan förstår det eller kanske har trancenderat det. EXAKT nu!
Frågar du mig hur vi kan föra diskussionen vidare?

Det går finfint är mitt svar!
Förstår du begreppet att VARA en andlig/psykisk/själslig individ?
Kan du förstå detta begrepp? Jag säger inte att du måste hålla med om det, men förstår DU vad jag menar?
Citera
2006-08-04, 22:35
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Då får du väl ge mig EXAKTA frågor då, tack!

Eftersom du refererar till dessa sidor i den post jag kommenterar vet du väl EXAKT (blir roligare och roligare) vilka sidor du då avser?

Så räkna upp dom då!

Frågan ÄR exakt formulerad.
Citera
2006-08-04, 22:38
Medlem
Citat:
Du antar att jag inte kan göra detta?
Vad är det med dig, lugna ner dig lite nu.
Jag skrev förljande:
Du kanske har en förmåga att läsa en bok på flera hundra sidor och sen komma ihåg varje liten detalj i denna bok.
Du svarar:
Du antar att jag inte kan göra detta?
Om en diskussion ska kunna fungera, så kan du ju inte bete dig på detta sätt tycker jag. Hur förklarar du ditt påstående som är helt befängt med tanke på mitt inlägg. Du lägger ju fakta och ord i mun som du själv ser är en lögn, vad menar du?
Citat:
Du antar att en Dianetikauditör kan det?
Så om du läser igenom DSM IV en enda gång så är du fullt kapabel att ställa alla dessa enorma mängder av psykiska sjukdomar som där står, alla dessa sjukdomars symtom etc.?
Det skulle jag verkligen vilja se!
Självklart kan en Dianetikauditör allt som står i Dianetikboken på sina fem fingrar, i sömnen, när som helst och hur som helst.
Citat:
Varför?
varför kan en pilot flyga en jumbojet????
Varför kan en kirurg operera bort en blindtarm??
Barför kan en snickare göra en byrå?
Varför kan du skriva i FB?

En Dianetikauditör har naturligtvis läst, studerat, drillat, övat, provat, simulerat, studerat om på nytt, kontrollerats och fått sitt kunnande slutligt kontrollerat via diverse prov och tester. Precis som vilken pilot som helst.
Vad är ditt problem det detta?
vari ligger svårigheten att förstå detta?
Är du lika förvånad och misstroende över att en pilot vet hur man flyger ett plan?
Citera
2006-08-04, 22:40
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Förstår du begreppet att VARA en andlig/psykisk/själslig individ?
Kan du förstå detta begrepp? Jag säger inte att du måste hålla med om det, men förstår DU vad jag menar?

Du vill att jag talar om för dig om jag förstår vad DU menar med begreppet?

Eller om jag FÖRSTÅR begreppet?

Eller om jag KAN förstå begreppet?

Det är TRE OLIKA SAKER.

Dessutom är väl andlig/psykisk/själslig TRE nära relaterade men inte 100% synonyma begrepp? Får åter hänvisa till ordboken!

All den här inpresicionen ger mig ett ARC bryt!
Citera
2006-08-04, 22:47
Medlem
Citat:
En auditör måste kunna boken utantill?

Jag kan med hjälp av boken fungera som auditör?

Men jag kan inte lära mig den utantill genom att läsa den?
vet inte riktigt vad du sysslar med just nu.

Citat:
Dessutom betyder väl esoterisk kunskap sådan som är hemlig för utomstående - d.v.s knappast säljs till vem som helst? Jag blir orolig för att du inte slår upp alla ord ordentligt, och därför får en bristfällig förståelse av dessa saker.
vet inte vilken ordbok eller definition du använder, jag använder mig av den som alla andra jag träffat också använder, har inte stött på någon som INTE använder följande definition:
Ordet kommer från grekiskans esoterikos , som betyder kunskap förbehållen en krets invigda
Den är vare sig dold eller hemlig, men kräver däremot att du läst på och har en viss kunskap i ämnet för att förstå.
Citera
2006-08-04, 22:48
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Om en diskussion ska kunna fungera, så kan du ju inte bete dig på detta sätt tycker jag.

VILKET sätt menar du nu? Var så tydlig du kan!

Citat:
Hur förklarar du ditt påstående som är helt befängt med tanke på mitt inlägg.

Vilket påstående och i relation till vilket inlägg? Suck!

Citat:
Du lägger ju fakta och ord i mun som du själv ser är en lögn, vad menar du?

Hur menar du? Vilka fakta då? Jag formulerade en FRÅGA! Det är inte att lägga ord i din mun! Vilka ord?

Citat:
Så om du läser igenom DSM IV en enda gång så är du fullt kapabel att ställa alla dessa enorma mängder av psykiska sjukdomar som där står, alla dessa sjukdomars symtom etc.?
Det skulle jag verkligen vilja se!

Kan du TÄNKA dig att det finns teknologi som gör detta möjligt? Om inte - hur skulle du någonsinn kunna SE det?

Citat:
Självklart kan en Dianetikauditör allt som står i Dianetikboken på sina fem fingrar, i sömnen, när som helst och hur som helst.

Ah, DET förklara de långa arbetsdagarna (dygnen?) - dom kör i sömnen också!

Citat:
En Dianetikauditör har naturligtvis läst, studerat, drillat, övat, provat, simulerat, studerat om på nytt, kontrollerats och fått sitt kunnande slutligt kontrollerat via diverse prov och tester.

Så det är alltså allt detta som krävs för att TESTA Dianetiken och alltså VETA att den är SANN?

HAr du gjort detta? Inte? Hur VET du då att den är SANN?
Citera
2006-08-04, 22:51
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
vet inte riktigt vad du sysslar med just nu.

EXAKT vad är det du inte förstår? Fråga så ska jag försöka svara!

Citat:
vet inte vilken ordbok eller definition du använder, jag använder mig av den som alla andra jag träffat också använder, har inte stött på någon som INTE använder följande definition:
Ordet kommer från grekiskans esoterikos , som betyder kunskap förbehållen en krets invigda
Den är vare sig dold eller hemlig, men kräver däremot att du läst på och har en viss kunskap i ämnet för att förstå.

Läser på och har viss kunskap = Invigd? Ok, kan man säga att jag är invigd i lokaltrafikens mysterier om jag läser busstidtabellen? Är denna kunskap esoterisk då den kräver att jag läser tabellen för att få kunskapen?
Citera
2006-08-04, 22:56
Medlem
KortKäpps avatar
esôterikos, from esôtero, the comparative form of esô: "within". Esoteric refers to anything that is inner.
Citera
2006-08-04, 22:58
Medlem
[quote=loungepuppy]
Citat:

Om 99.9% är nöjda som Du är övertygad om så är det väl lite konstigt att det finns så många avhoppare? Avhoppare som har scannade "diplom" om att de är clear som dessutom valt att göra en hel hemsida för att varna för scientologin. Jag antar att inte alla som hoppar av gör en hemsida av saken så det är troligen ännur fler än de som syns.

Varför i hela fridens namn säger Du till oss att Du är övertygad om att 99,9% är nöjda? Vad skall det betyda? Att vi skall tro att det ligger ngt i det Du säger? För att Du liksom känner på Dig?
Eftersom du verkar veta bäst om detta så kan du väl tala om för mig var alla dessa horder av "avhoppare" befinner sig. Du borde även kunna tala om för mig hur många avhoppare det finns.
Om vi tar mitt exempel på 99,9% nöjda anhängare, så kan vi bara ta ett litet exempel.
Om vi räknar på att det finns och har funnits 10 miljoner anhängare sedan 1950-talet, vilket nog är lågt räknat. Så med min beräkning så finns det då alltså 0.1% avhoppare vilket skulle bli ca 1000 pers, rätta mig om jag har fel.

Men du vet väl detta bäst, hur många är det som är arga avhoppare från Scientologin.
Eftersom du fullständigt förkastar mina siffror måste du ju veta bättre själv, så hur många är det?
Citera
2006-08-04, 23:09
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Om vi tar mitt exempel på 99,9% nöjda anhängare, så kan vi bara ta ett litet exempel.
Om vi räknar på att det finns och har funnits 10 miljoner anhängare sedan 1950-talet, vilket nog är lågt räknat. Så med min beräkning så finns det då alltså 0.1% avhoppare vilket skulle bli ca 1000 pers, rätta mig om jag har fel.

Ok, inga problem:

Det har funnits 67383 Scientologer totalt.

Av dessa har 78,3% hoppat av missnöjda.

Det blir alltså totalt 52761 missnöjda avhoppare (avrundat uppåt - den siste killen var rätt kortväxt!).

Notera att mina siffror är EXAKT LIKA VÄL underbyggda som dina...
Citera
2006-08-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Varför skulle man inte vara ansvarig för det som man gör även om man inte är en Thetan? För övrigt så kan det faktum att brott bestraffas vara en av de miljöfaktorer som gör att man avhåller sig.
Tycker bara det verkar märkligt om hjärnan styr sig självt enbart med hjälp av stimul-respons
Citat:
Menar Du att själen (som Du anser utför tänkandet) finns i hjärnan men inte är en del av den?
Borde vara det bästa stället, då jag hävdar att psyket/själen använder sig av hjärnan för att utföra dennes handlingar i praktiken.

Citat:
Eftersom scientologin inte anser att psykisk sjukdom finns så är väl det helt meningslöst om de riktar sig till friska eller sjuka?
Vem har sagt att Scientologin inte anser att det finns några psykiska sjukdomar?
Citat:
De vänder sig till människor som är nedstämda, har ångest eller missbrukar. En del av dem är kanske sjuka enligt övriga samhällets definition?
Det är ju detta som gör dig så "låg". Detta stämmer ju inte, du har ju ingen aning om detta. Å ena sidan får Scientologin kritik för att de endast bryr sig om dom med mycket pengar, och sen kommer du och hävdar att Scientologin endast riktar in sig på de mindre belevade och lyckades människorna.
Scientologin expanderar som fan i Asien, forna Sovjetstater etc, etc, och dom växer som fan i Hollywood där ett stort gäng skådisar och andra inom den lukrativa mediabranschen blivit och är scientologer.
Citat:
Ok. Ge mig några länkar till personer som berättar om det positiva med scientologin. På förhand vill jag dock säga att jag inte vill ha ngn av de samlinssidor där alla personer med samma mall säger några korta grejer. Ngt som beskriver hur de började, vad då gjort etc. Lova att läsa.
Varför går du inte in på deras hemsida, där finns namn, där finns adresser på alla deras nyöppnade organsiationer världen över. Där har du ju allt, där finna alla dessa miljontals människor representerade, dom finns där allihop.
Citat:
De där miljoner nöjda har jag bara Ditt och scientologernas ord för.
Tja, det är väl ändå bättre än din enda röst som säger att det inte stämmer, utan att själv uppge några siffror.
Citat:
Var mitt medvetande sitter? Har redan svarat. I min kropp där hjärnan är den absolut centrala delen men även kroppen, som både input och output organ spelar en viktig roll.

Som kortkäpp skrev och som jag tidigare skrivit så är det en ständigt pågående process av elektriska impulser, transmittorer etc som är mitt medvetande.
Inte blev jag klokare av det, men du svarade i alla fall.
Var det reaktiva/analytiska sinnet sitter, svarar jag samma sak som dig.
Har absolut ingen aning
Citera
2006-08-04, 23:19
Medlem
Citat:
Eftersom du refererar till dessa sidor i den post jag kommenterar vet du väl EXAKT (blir roligare och roligare) vilka sidor du då avser?

Så räkna upp dom då!

Frågan ÄR exakt formulerad.
Det är ju du som ny i tråden får finna de svar som redan är givna.
Hittar du inte svaren så kom åter med dina frågor, så ska jag besvara dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in