2006-05-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Men det är ju en översikt jag efterlyser. Den översikten som kan ge mig ett svar på huruvida detta låter klokt och är värt att undersöka vidare. Har snabt kollat runt på Scientology.org och inte hittat några som helst svar, utom på medialt uppmärsammade tysta födslar. Det den sidan ger, vid en snabb överblick är ju enbart reklam och det får jag från så många andra håll att jag inte riktigt orkar bry mig.

Så boken, igen. Då mitt lokala bibliotek inte för den, så är alternativet att köpa den. Vilket jag i dagsläget inte är speciellt sugen på av 2 anledningar.

1. Det är det en sammanfattning jag vill ha, som kan skina lite ljus på denna företeelse. Men utan säljsnacket. Vad jag vill ha enkla svar på de frågor jag har, så jag själv kan dra mina slutsatser.
Har du kollat här?
http://www.dianetics.org/sv_SE/what-is-dianetics/pg001.html
Citat:
2. I dagsläget, innan jag övertygat mig tillräckligt om detta är humbug eller lurendrejjeri eller något seriöst, så vill jag faktiskt inte sponsra med pengar till Scientologin.
Jag förstår, fast det är knappast mycket pengar - och det är lätt att kolla upp att Scientologer hjälpa andra.

Citat:
Det enda jag kan konstatera är att från medlemmar inom Scientologerna är det svårt att få några svar.
Det tycker inte jag. Vilka frågor har du?
Citera
2006-05-22, 14:37
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Citat:
Det enda jag kan konstatera är att från medlemmar inom Scientologerna är det svårt att få några svar.
Det tycker inte jag. Vilka frågor har du?

Den här tillexempel, jag tycker inte att svaret var speciellt upplysande.

Citat:
Citat:
Citat:
Ett par följdfrågor och tankar kring detta. På vilket sätt bevisar han att vi är odödliga? Själv trodde jag att han var död?:-)
Beviset får man själv om man gör processerna.
Citera
2006-05-22, 14:59
Medlem
Citat:
Den här tillexempel, jag tycker inte att svaret var speciellt upplysande.
Nej - det var det inte, men jag syftade på att beviset var av den bästa typen - det som man upplever själv.

Beviset är av samma typ som vissa människor uppleva ibland utan scientologi - man kommer ihåg tidigare liv och kommer ur kroppen osv.
Citera
2006-05-23, 15:54
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

För att få bort dessa skador, så måste man hitta orsaken till dem, dvs det som fick skadan att uppstå. Detta påstås då vara någon händelse som man inte begrep eftersom man antingen var för liten, eller inte hade kunskaper.
Inte korrekt. Hubbard menar att man registrerar smärta och tillhörande perceptioner (sinnesintryck) även under medvetslöshet och andra tillfällen av chock då medvetandet är försvagat. Detta innehåll sägs lagras i det som han kallar det "reaktiva sinnet",
dvs det sinnet som enligt honom arbetar enligt "stimulus respons".

Det får en viss retning och ger ett visst svar. En person upplever helt plötsligt ångest utan någon synbar förklaring i hans omgivning. Detta skulle kunna vara ett exempel på att "något" återaktiverar ett innehåll i det reaktiva sinnet.Personen kan ha varit med om en olycka 10 år tidigare och legat medvetslös, något i omgivningen påminner plötsligt personen undermedvetet (reaktivt)om denna olycka och återaktiveras utan personens medvetna kännedom.

Detta innehåll tycks vara "blank tape" för personen själv men man har tydligen via Auditering kunnat finna dessa ögonblick och fått personen att kunna titta på dom och slutligen kunnat konfrontera dessa utan något obehag.Man kan inte utplåna något utan endast göra dolda reaktiva händelser kända för personen så att han då kan bearbeta dessa.

Man har då konstaterat att en massa icke önskvärda tillstånd som t.ex ångest, eller vissa somatiker försvunnit och inte återkommit. Det finns mer att säga,men du hade alltså inte förstått denna del helt korrekt.
Citat:
Nu - så här i efterhand - så hjälper en mer utvecklad scientolog en nybörjare att gå igenom dessa skador - och rena en - det kallas att man blir "clear".
Inte rena, göra konfronterbart.
Citat:
Så här långt låter det närmast som en lära inom psykologin än en religion.
Scientologin är en samlad kunskap och inte en uttänkt filosofi av Hubbard själv.Hans arbete bestod mest i att samla in kunskap samt utveckla en metodik som omvandlade filosofi till praktisk tillämpbarhet..Psykologin har också bidragit med en viss del.
Citat:
Nu är det ju tyvärr så här att man inte kan få bort allt på en gång. Man måste lära sej mer. Och när man gått igenom en kurs, så är man mogen för nästa session. Och så där håller det på. För ingen är ju riktigt "clear". Utom de som är högst upp i hierarkin.
inte heller korrekt.Du kan köra upp till clear enbart genom att köpa intensiver. Det finns två sidor, processer och studier. Man kan alltså utbilda sig själv eller enbart köra Auditering eller både och.
Citera
2006-05-23, 16:01
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ah. Härligt. Ännu en troende, antar jag?

Tackar för rättningarna. Som sagt, det är ett tag sedan jag kollade den här teorin.

En fråga som man tvingas ställa sej, vad gjorde att en dussinförfattare av science fiction kunde sammanställa den här läran? Jo, jag har sett idolporträttet på hemsidan, indianlärare som barn, kinesisk trollkarl som yngling, etc etc.

Men, seriöst. Tror ni verkligen att han var en sådan Messias?
Citera
2006-05-23, 18:07
Medlem
Jans0ns avatar
Har läst igenom hela tråden nu och jag måste säga att min avsmak för scientologin bara har ökat

http://www.xenu.net/

Mycket intressant läsning.
Citera
2006-05-23, 19:19
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ah. Härligt. Ännu en troende, antar jag?

Tackar för rättningarna. Som sagt, det är ett tag sedan jag kollade den här teorin.

En fråga som man tvingas ställa sej, vad gjorde att en dussinförfattare av science fiction kunde sammanställa den här läran? Jo, jag har sett idolporträttet på hemsidan, indianlärare som barn, kinesisk trollkarl som yngling, etc etc.

Men, seriöst. Tror ni verkligen att han var en sådan Messias?
Nej knappast någon Messias men däremot en hårt arbetande person som istället för att filosofera kring livets mysterier prövade olika teorier tills han fann saker som funkade. Men Som bekant så tycks vissa personer ha svårt för att tro att vissa kan ha förstått något dom själva missat. Jag sitter inte här för att rekommendera någon att bli Scientolog, däremot är det uppenbart att det råder stor brist på kunskap om det man kritiserar på denna tråd vilket i sig leder till direkt korkade kommentarer ibland. Men det må väl vara hänt.
Citera
2006-05-24, 00:05
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Nej knappast någon Messias men däremot en hårt arbetande person som istället för att filosofera kring livets mysterier prövade olika teorier tills han fann saker som funkade.
Scientolgernas hemsidor, och adthelad, hävdar att scientolgin kan få slut på krig, konflikter och göra mänskligheten lyckligare. Budskapet är allomfattande förbättring och Hubbard är profeten. En slags Messias-feeling över det hela tycker jag.

Han var onekligen en mångsysslare, betecknad på scientolghemsidan som:
"Humanitetsförkämpe ,Narkomanrehabilitering ,Reningsprogrammet ,Vägen till lycka ,Rehabilitering av brottslingar ,UTBILDNINGSFÖRKÄMPE ,Studieteknologi
Key to Life ,ADMINISTRATÖR ,KONSTNÄR ,Författare ,Framtidens författare,
Musiker ,Fotograf ,Filmskapare ,FILOSOF"
Ref:

Administratör?... Undrade jag över, tills jag så vilken effektiv organisation scientologerna har.
Ref:

För att få mer information om scientologin läste jag"Way to Happiness", scientologernas enkla livsregler, som de emellanåt delar ut då de ex slår upp sina gula tält på marknader etc. En del liknar de tio budorden. En del är mer udda:
  1. "Att försöka överleva i ett kaotiskt, ohederligt och allmänt omoraliskt samhälle är scårt."
  2. "Personer som inte regelbundet tvättar händerna och badar eller duschar regelbundet kan öveföra bakterier. De utgör en risk för Dig. Du har full rätt att kräva att andra badar eller duschar regelbundet.../...
  3. Tandborstning eller ett tuggummi är till stor hjälp när det gäller att skydda andra från från munsjukdomar...//...Uppmana folk att skydda sina tänder."
  4. "Kräv av personer som inte sover tillräckligt att de skaffar sig nog med sömn"
  5. "Men när sexualiteten missbrukas eller används på förnedrande sätt blir konsekvenserna smärtsamma och straffen hårda. Detta tycks också vara naturens avsikt."
  6. "Buddismen, denna mäktiga religion, försvann från indien under 600-talet. Enligt dess egan historiker var orsaken sexuell promiskuitet inom klostren"
  7. "Mörda inte"
  8. "Vårda Ditt yttre...//...och det slår en också att en del av våra bättre idrottsmän ser prydliga ut, fastän de dryper av svett."
  9. "Det är svårt att umgås med overksamma människor. De är inte bara deprimerande, utan kan också vara en smula farliga"
ref:
Det mesta är, precis som undertiteln, sunt förnuft. känns inte särskilt nyskapande. Min spontana reaktion är att samma resultat (fred , lycka etc) borde kunna uppnås även med de gasmla goda 10 budorden eller tom Marxism, om ALLA följde läran...
Sedan är det en del kuriosa som kanske kommer av hubbards egna erfarenheter.
Citera
2006-05-24, 00:30
Medlem
Räsernajss avatar
Hur ämnar Scientologin utrota krigen?

Citat:
"Men när sexualiteten missbrukas eller används på förnedrande sätt blir konsekvenserna smärtsamma och straffen hårda. Detta tycks också vara naturens avsikt."
Citat:
"Buddismen, denna mäktiga religion, försvann från indien under 600-talet. Enligt dess egan historiker var orsaken sexuell promiskuitet inom klostren"

Ännu ett intressant ämne. Vad är Scientologins inställning till sex? Homosexualitet?

En annan fråga, om en Scientolog bryter mot reglerna eller beter sig allmänt illa, det en kristen skulle kalla en synd? Finns det grader av "synd" isåfall? Tex. Nedladdning från nätet (vet inte om det är moraliskt betungande för en Scientolog?), eller att misshandla en medmänniska? Några högre påföljder?
Citera
2006-05-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Har läst igenom hela tråden nu och jag måste säga att min avsmak för scientologin bara har ökat

htp://www.xenu.net/

Mycket intressant läsning.

Finns några lögner och mycket information utan sammanhang på den sidan.
Jag orkar inte gå igenom allt där men jag kan säga att jag läste den innan jag började med Scientologi och efteråt fick jag bra svar på alla punkter den tar upp.
Citera
2006-05-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Det mesta är, precis som undertiteln, sunt förnuft. känns inte särskilt nyskapande. Min spontana reaktion är att samma resultat (fred , lycka etc) borde kunna uppnås även med de gasmla goda 10 budorden eller tom Marxism, om ALLA följde läran...
Jag tycker att man får bättre resultat med Way To Happiness än Marxism!
Men jag förstår din punkt att de flesta vet ungefär vad som är bra och vad som är inte bra. Men att gå igenom Way To Happiness (eller även sunt förnuft) och verkligen förstår värför det är förnuftigt skulle hjälpa många.
Sedan händer det att "engrams" och andra saker betyder att folk inte alltid gör saker som är bra. Det kan Scientologi hjälpa med också.
Citera
2006-05-24, 00:52
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Finns några lögner och mycket information utan sammanhang på den sidan.
Jag orkar inte gå igenom allt där men jag kan säga att jag läste den innan jag började med Scientologi och efteråt fick jag bra svar på alla punkter den tar upp.

Men finns det några sanningar? Det är mycket som är osamanhängande runt Scientologin, även informationen från dem själva ibland. Fast det gäller väl de flesta religioner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in