Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Tanken bakom att gå från ena väggen till den andra är att personer som sysslat med droger är något bortkopplade från världen och lever i en drogbubbla (eller liknande) och alltså behöver komma tillbaka till verkligheten här och nu. Sättet att åstadkomma det på är alltså att fysiskt beröra olika föremål upprepade gånger.
Det är alltså "förklaringen" till varför man gör så. Det kan möjligen ha viss effekt på frånvarande narkomaner som är i ett rus, men han som medverkade i programmet behövde inte den "behandlingen", men alla behandlas lika hos Narconon, vilket bara det är ett tydligt fel.
Sedan har denna typ av "behandling" den effekten att den gör att personen vänjer sig vid att inte ifrågasätta vad hen ombes att göra utan bara göra det. Resultatet blir lydiga små lamm, vilket är den egentliga avsikten.
Ok, tack Smeso för din förklaring om de meningnslösa stereotypt ihåliga övningarna.
Jag kan inte förstå hur det skulle väcka någon slags eftertänksamhet i någon positiv bemärkelse, mer än att objektet för Naconons affärsverksamhet temporärt, kan bli lydig och temporärt bli konfunderad och temporärt bli konfys eller häpen, och i de mellanrummen utkrävs de ju ändå inte på bågon slags varken intellektuell eller emotionell besvaring.
Rör det sig nu om sinnesnärvaro v/s frånvaro så skulle de ju absolut som du menar beakta graden av frånvaro i den enskilde.
Hur som helst om man nu ville jobba med beröring, kontakt med konkret materia eller spatial orientering, så fixar många det genom de helt klassiska vägarne, t.ex kurs i keramik drejning , teater, sömnad, idrotslig aktivitet, dans. Där någon form av återkoppling sker, och inte denna iskalla stereotypa helt låsta bemötande = totalt intetsägande!
Men funktionärerna som höll i protokollen, var ju redan så robotiserade att det kanske ska till någon som är på väg ut ur träsket att över huvud taget, klara av att ta in det - vilket killen(offret eller klienten/eleven studenten) också sa att "är man nu redan här ovh påbörjat, så lika bra att fortsätta lektionerna ut" - men hans frogmissbruk hade ju till 100% garanterat ha klingat av helt utan dessa meningslösheter, vad jag tror. Så länge han slapp tampas med vägen ut ur träsket ensam i vart fall.
Dock har jag hört att Narconon faktiskt ovkså hjälpt en hel del personer ut ur missbruk, men statistik finns väl inte på i vilket skede av missbrukandet och under vilken tid under vilka slags övningar och träffar och så klart, vilka villkor (och till vilken kostnad) , men man får aldrig veta att det kostade.. jag har alltid trott att Narconon bistår med gratis insats för klientens del iaf.
Edit : det är det här med envägs- och ickeresponderande övningar jag inte fattar, som jag f.ö ser som djupt förlegat. Men enbart min åsikt, men det sker ju säkert också någon form av, dialoger i något senare skede, MEN på vilka villkor, ska lydnadskoplexet dånutlösas sm på reflex från eleven/klienten då OCKSÅ eller? Eller just därför att den ska iakttaga samma reaktionsmönster som den drillats i från steg 1 eller initialt?
Det är lite djupt förvillande för en utomstående som jag. Killen såg perplex ut, frågan är om han någonsin kommer förstå poängen med "övningarna" , de hade kunnat göra helt ordinära gymnastiska övningar á la ; mot ribban, ta fatt i den, häv dig upp, spring tbx, nu in mot ringen, händerna i ringen osv, sedan plinten, sedan mattan, sedan bollen och till slut istället spelat sig en NORMAL match, innebandy basket what ever suits the best!! Visat lite bekräftelse i form av mänsklig samvaro/bemötande men här var funktionärerna störigt robotiserade.(framstod som raktigenom ej professionella och verkligen inte insatta, utan avtrubbade, jobbandes på kommando) riktigt så icke-kreativt förväntar man sig inte att en avgiftnings-central jobbar, gällande inivid-bemötande. Men är det en betydligt trasigare individ, som du nämnde.. kan det kanske ge annan effekt... med monotona repetitioner och så...
Alltså, en vanlig anmälan till idrottsförening, eller lokalförening, kanske också billigare för den enskilde, så skulle han slippa äta knäcke och ägg varenda dag om inget annat. Men off topic, det kan finnas svårare saker i botten, man vet inte mycket!
(blev en lång edit, som det brukar bli härifrån....... LOL)