Citat:
Men var skriver Hubbard att en sociopat tror att han gör gott för alla? Det har jag inget minne av att ha läst.
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Du är hal Smeso!
Marty påstår att Hubbard beskiver en sociopat visa mig nu att denna sociopat har dessa tolv kännetäcken? En SP enligt Hubbard tror att han gör gott för alla, men en sociopat är inte intresserad av gott för alla, han vet att han bara gynnar sig själv, andra finns bara där för att användas. Han har inge empati därför att skada andra är en trivialitet för honom. Gå å studera Sociopaten Eric i min tidigare länk så får du se att han inte passar in på dessa tolv kännetäcken. Boken som Marty pratar om finns där.
Marty påstår att Hubbard beskiver en sociopat visa mig nu att denna sociopat har dessa tolv kännetäcken? En SP enligt Hubbard tror att han gör gott för alla, men en sociopat är inte intresserad av gott för alla, han vet att han bara gynnar sig själv, andra finns bara där för att användas. Han har inge empati därför att skada andra är en trivialitet för honom. Gå å studera Sociopaten Eric i min tidigare länk så får du se att han inte passar in på dessa tolv kännetäcken. Boken som Marty pratar om finns där.
Nej, jag har inget intresse av att bevisa att det som Hubbard beskriver stämmer in på beteckningen sociopat eller inte. Det finns personer som har dessa kännetecken, utan att verka vara sociopater.
Men nu när du nämnde dem så kan jag väl i alla fall säga något om dem. Alltså, de 12 kännetecknen är:
1. Han eller hon använder endast mycket grova generaliseringar i sitt tal. ”Folk säger att …”, ”Alla tycker …”, ”Alla vet …” och liknande uttryck.
2. En sådan person rör sig huvudsakligen med dåliga nyheter, kritiska eller fientliga anmärkningar, invalidering och allmänt undertryckande.
3. När en antisocial personlighet vidarebefordrar meddelanden eller nyheter förändrar han kommunikationen för att göra saken värre. Goda nyheter stoppas och endast dåliga nyheter, ofta utbroderade, förs vidare.
4. Något som är karaktäristiskt och sorgligt när det gäller en antisocial personlighet, är att han eller hon inte reagerar på behandling eller förbättringsförsök.
5. Runt en sådan person finner vi hunsade eller sjuka kolleger eller vänner vilka uppträder vingklippt i livet och misslyckas i stället för att lyckas.
6. Den antisociala personligheten väljer ständigt fel måltavla.
7. Den antisociala personligheten kan inte avsluta en handlingscykel.
8. Många antisociala personer erkänner ogenerat de mest skrämmande brott när de tvingas till det, men har inte den minsta känsla av ansvar för dem.
9. Den antisociala personligheten stödjer endast destruktiva grupper och attackerar och angriper alla grupper som är konstruktiva eller syftar till förbättring.
10. Den här personlighetstypen bifaller endast destruktiva handlingar och bekämpar konstruktiva eller hjälpsamma handlingar eller aktiviteter.
11. Att hjälpa andra är en aktivitet som nästan får den antisociala personligheten att gå bärsärkagång.
12. Den antisociala personligheten har dåligt sinne för äganderätt och anser att idén att någon överhuvudtaget äger någonting är en förevändning för att lura människor.
Vilka av dessa menar du inte stämmer in på en sociopat?
Och, för att klargöra ytterligare, det stämmer inte att det ALLTID är så hela tiden. T.ex. när det gäller punkt 6 och 7: även en antisocial person kan hitta rätt måltavla, och avsluta handlingscykler, m.m. Poängen är att de ofta lägger skulden på fel orsak och ofta påbörjar saker som de inte avslutar. Dessa kännetecken finns där, men inte så till den grad att de ALDRIG kan avsluta något alls eller ALDRIG hittar rätt orsak till ett problem.
Hela poängen är att man måste ha en konceptuell förståelse av vad det handlar om. Det viktiga är att veta att det finns sådana personer och att det går att känna igen dem så att man inte påverkas av dem. Man får inte slaviskt följa varje ord som en bokstavstroende. Då blir det bara pannkaka av alltihop.