2011-09-29, 17:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Du är hal Smeso!
Marty påstår att Hubbard beskiver en sociopat visa mig nu att denna sociopat har dessa tolv kännetäcken? En SP enligt Hubbard tror att han gör gott för alla, men en sociopat är inte intresserad av gott för alla, han vet att han bara gynnar sig själv, andra finns bara där för att användas. Han har inge empati därför att skada andra är en trivialitet för honom. Gå å studera Sociopaten Eric i min tidigare länk så får du se att han inte passar in på dessa tolv kännetäcken. Boken som Marty pratar om finns där.
Men var skriver Hubbard att en sociopat tror att han gör gott för alla? Det har jag inget minne av att ha läst.

Nej, jag har inget intresse av att bevisa att det som Hubbard beskriver stämmer in på beteckningen sociopat eller inte. Det finns personer som har dessa kännetecken, utan att verka vara sociopater.

Men nu när du nämnde dem så kan jag väl i alla fall säga något om dem. Alltså, de 12 kännetecknen är:
1. Han eller hon använder endast mycket grova generaliseringar i sitt tal. ”Folk säger att …”, ”Alla tycker …”, ”Alla vet …” och liknande uttryck.
2. En sådan person rör sig huvudsakligen med dåliga nyheter, kritiska eller fientliga anmärkningar, invalidering och allmänt undertryckande.
3. När en antisocial personlighet vidarebefordrar meddelanden eller nyheter förändrar han kommunikationen för att göra saken värre. Goda nyheter stoppas och endast dåliga nyheter, ofta utbroderade, förs vidare.
4. Något som är karaktäristiskt och sorgligt när det gäller en antisocial personlighet, är att han eller hon inte reagerar på behandling eller förbättringsförsök.
5. Runt en sådan person finner vi hunsade eller sjuka kolleger eller vänner vilka uppträder vingklippt i livet och misslyckas i stället för att lyckas.
6. Den antisociala personligheten väljer ständigt fel måltavla.
7. Den antisociala personligheten kan inte avsluta en handlingscykel.
8. Många antisociala personer erkänner ogenerat de mest skrämmande brott när de tvingas till det, men har inte den minsta känsla av ansvar för dem.
9. Den antisociala personligheten stödjer endast destruktiva grupper och attackerar och angriper alla grupper som är konstruktiva eller syftar till förbättring.
10. Den här personlighetstypen bifaller endast destruktiva handlingar och bekämpar konstruktiva eller hjälpsamma handlingar eller aktiviteter.
11. Att hjälpa andra är en aktivitet som nästan får den antisociala personligheten att gå bärsärkagång.
12. Den antisociala personligheten har dåligt sinne för äganderätt och anser att idén att någon överhuvudtaget äger någonting är en förevändning för att lura människor.

Vilka av dessa menar du inte stämmer in på en sociopat?

Och, för att klargöra ytterligare, det stämmer inte att det ALLTID är så hela tiden. T.ex. när det gäller punkt 6 och 7: även en antisocial person kan hitta rätt måltavla, och avsluta handlingscykler, m.m. Poängen är att de ofta lägger skulden på fel orsak och ofta påbörjar saker som de inte avslutar. Dessa kännetecken finns där, men inte så till den grad att de ALDRIG kan avsluta något alls eller ALDRIG hittar rätt orsak till ett problem.

Hela poängen är att man måste ha en konceptuell förståelse av vad det handlar om. Det viktiga är att veta att det finns sådana personer och att det går att känna igen dem så att man inte påverkas av dem. Man får inte slaviskt följa varje ord som en bokstavstroende. Då blir det bara pannkaka av alltihop.
Citera
2011-09-29, 20:58
Medlem
Soderqvist1: Sp’n som tror att hann gör gott för alla står i min länk till dig
Citat:
The social personality
Even the antisocial personality, in his warped way, is quite certain that he is acting for the best and commonly sees himself as the only good person around, doing all for the good of everyone-the only flaw in his reasoning being that if one kills everyone else, none are left to be protected from the imagined evils.
http://www.scientologyhandbook.org/SH11_2.HTM

Soderqvist1: En SP enligt dom tolv kännetecknen verkar vara en hemsk människa, men å andra sidan så är varulven hemsk också. Jag hävdade att Marty Rathbun var ytlig och kan inte visa att en SP är en sociopat med tolv kännetecken, och du kan inte visa att citatet ovan stämmer in på Eric eller någon annan sociopat. Vidare så påstår hann att; "a third-rate propaganda piece (Russell Miller’s Barefaced Messiah)" men boken är ju grundad på dom två domarna från 1984 som jag har visat Dig. Han kan inte motbevisa något av detta det är därför Marty Rathbun är så ytlig i sina påståenden.

Citat:
a. “The only way you can control people is to lie to them.”

Tony, I have heard more than one one-hour lecture by Hubbard where takes this axiom and ruthlessly examines it toward forever freeing those listening from ever being controlled through lies.

Soderqvist1: detta är teknik-88 där Hubbard pratar om att organiserad religion ljuger för att kontrollera. Scientologi kyrkan är en organiserad religion som rimligen bör ljuga då och nu för att stämma med vad Hubbard säger. Marty Rathbun är inte trovärdig!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2011-09-29 kl. 21:03.
Citera
2011-09-29, 22:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Soderqvist1: Sp’n som tror att hann gör gott för alla står i min länk till dig

Soderqvist1: En SP enligt dom tolv kännetecknen verkar vara en hemsk människa, men å andra sidan så är varulven hemsk också. Jag hävdade att Marty Rathbun var ytlig och kan inte visa att en SP är en sociopat med tolv kännetecken, och du kan inte visa att citatet ovan stämmer in på Eric eller någon annan sociopat. Vidare så påstår hann att; "a third-rate propaganda piece (Russell Miller’s Barefaced Messiah)" men boken är ju grundad på dom två domarna från 1984 som jag har visat Dig. Han kan inte motbevisa något av detta det är därför Marty Rathbun är så ytlig i sina påståenden.

Så du menar att en socipat skulle vara en trevlig människa?
Alltså, vilket av de kännetecknen anser du inte vara "sociopatiskt"?

För min del bryr jag mig inte alls om ifall inte alla sociopater är SP:s eller ifall inte alla SP:s är sociopater. Några av de 12 kännetecken är helt klart också tillämpliga på sociopater, men kanske inte alla. Vad spelar det för roll?

Citat:
Soderqvist1: detta är teknik-88 där Hubbard pratar om att organiserad religion ljuger för att kontrollera. Scientologi kyrkan är en organiserad religion som rimligen bör ljuga då och nu för att stämma med vad Hubbard säger. Marty Rathbun är inte trovärdig!

Antingen är du avsiktligt cynisk eller så har du missförstått hela citatet. Hubbard förklarar hur folk kan kontrolleras med lögner för att visa hur det har gjorts historiskt och förklarar att scientologin gör det omvända. Alltså att ta bort lögnerna så att människan kan bli fri. Har du aldrig hört det förut?

Det du saknar är en konceptuell förståelse av de citat som du plockar ut. Hur används de, och hur används de INTE.

Och, för att upprepa vad jag har frågat tidigare, vilka faktiska scientologitexter tycker du inte fungerar? (alltså auditeringstekniken)
Citera
2011-09-30, 09:29
Medlem
Citat:
Så du menar att en sociopat skulle vara en trevlig människa?

Soderqvist1: Delvis ja!
Marty Rathbun säger att David Miscavige är en sociopat!
Men Tom Cruise varit god vän med David Miscavige sen mitten av åttiotalet så nog är Miscavige trevlig mot han, vilket han inte med nödvändighet skulle ha varit om Tom Cruise inte var användbar för honom. Här kommer några passande godbitar från Sociopaten Eric, om godbitar är ett passande ord att använda kan ju diskuteras!

Citat:
No, it makes perfect sense, why would someone want a person in their life who can, at any moment ruin their life and not care. Its likely you have met a sociopath perhaps where you work, they wont necessarily stand out, they may seem very charming, confident and fun to be around. The ones people think are sociopaths because they are loners and seemingly anti-social most likely have a different disorder. I said this before but if you met me and talked to me for 5 minutes or 5 hours you would have no idea i was a sociopath unless you were deliberately trying to create tension.

There are no specific types of people i target however those with high insecurities stand out and because of their insecurities they draw me to hurt them. The best way to avoid sociopaths is to be comfortable and happy with yourself while at the same time not feeling superior to others. In that sense these people tend to be like ghosts to me. After about 5 minutes of talking with someone i have a pretty good idea of who they are and can hurt them accordingly.

Although i am possibly the worst person to trust, i find that females are drawn to me. Females tend to open up to me and ask for my opinions and advice about their love lifes quite often. I have many female friends that think i am a "good guy" and out of all those females only 2 of them know what i am capable of but they still choose to be open with me.
http://ocmb.xenu.net/ocmb/viewtopic.php?p=403925#p403925

Citat:
Alltså, vilket av de kännetecknen anser du inte vara "sociopatiskt"?

Citat:
1Han eller hon använder endast mycket grova generaliseringar i sitt tal. ”Folk säger att …”, ”Alla tycker …”, ”Alla vet …” och liknande uttryck.

Soderqvist1: Jag har inte set att Eric generaliserar mer än någon annan!

Citat:
2. En sådan person rör sig huvudsakligen med dåliga nyheter, kritiska eller fientliga anmärkningar, invalidering och allmänt undertryckande.

Soderqvist1: om detta vore sant så skulle flickorna inte öppna sig för Eric!

Citat:
3. När en antisocial personlighet vidarebefordrar meddelanden eller nyheter förändrar han kommunikationen för att göra saken värre. Goda nyheter stoppas och endast dåliga nyheter, ofta utbroderade, förs vidare.

Soderqvist1: Nej!
Men jag kan tänka mig att han har gjort det vid några väl valda tillfällen för att uppnå personlig vinning, och i en mindre utsträckning för att han tycker att det är roligt.

Citat:
4. Något som är karaktäristiskt och sorgligt när det gäller en antisocial personlighet, är att han eller hon inte reagerar på behandling eller förbättringsförsök.

Soderqvist1: verkar väll stämma!

Citat:
December 2, 2008 9:41 AM
(Eric) Not really, im currently in some type of empathy building program but I dont think I will ever change, I also do not wish to change. As for feeling empty that would mean at one point I felt comfort and love, I am unable to feel this so I cannot tell the difference, in your standards i would feel empty but I cannot compare it to anything else as I have always been like this. A lot of people "love" me though if thats how you determine if you feel empty.

Citat:
5. Runt en sådan person finner vi hunsade eller sjuka kolleger eller vänner vilka uppträder vingklippt i livet och misslyckas i stället för att lyckas.

Soderqvist1: endast i en mindre utsträckning det också, se Erics yttrande ovan!

Citat:
6. Den antisociala personligheten väljer ständigt fel måltavla.

Soderqvist1: nonsens!

Citat:
7. Den antisociala personligheten kan inte avsluta en handlingscykel.

Soderqvist1: varför då?

Citat:
8. Många antisociala personer erkänner ogenerat de mest skrämmande brott när de tvingas till det, men har inte den minsta känsla av ansvar för dem.

Soderqvist1: stämmer nog!

Citat:
9. Den antisociala personligheten stödjer endast destruktiva grupper och attackerar och angriper alla grupper som är konstruktiva eller syftar till förbättring.

Soderqvist1: Nonsens!
Det är snarare så att Eric inte bryr sig, han är endast intresserad av det som är bra för hans ego.

Citat:
10. Den här personlighetstypen bifaller endast destruktiva handlingar och bekämpar konstruktiva eller hjälpsamma handlingar eller aktiviteter.

Soderqvist1: nonsens som ovan!

Citat:
11. Att hjälpa andra är en aktivitet som nästan får den antisociala personligheten att gå bärsärkagång.

Soderqvist1: att hjälpa andra har ingen mening för Eric!

Citat:
12. Den antisociala personligheten har dåligt sinne för äganderätt och anser att idén att någon överhuvudtaget äger någonting är en förevändning för att lura människor.

Soderqvist1: Eric vet vem som äger vad!

Citat:
Vilka av dessa menar du inte stämmer in på en sociopat?

Soderqvist1: alla 12 tecknen är för generella och passar överlag inte in!
En SP och Varulven tillhör samma mytologiska kategori!

Citat:
För min del bryr jag mig inte alls om ifall inte alla sociopater är SP:s eller ifall inte alla SP:s är sociopater. Några av de 12 kännetecken är helt klart också tillämpliga på sociopater, men kanske inte alla. Vad spelar det för roll?

Soderqvist1: den roll det spelar är att Marty påstod att Hubbard hade lyckats identifiera en sociopat 1951 vilket inte stämmer!

Citat:
Antingen är du avsiktligt cynisk eller så har du missförstått hela citatet. Hubbard förklarar hur folk kan kontrolleras med lögner för att visa hur det har gjorts historiskt och förklarar att scientologin gör det omvända. Alltså att ta bort lögnerna så att människan kan bli fri. Har du aldrig hört det förut?

Soderqvist1: Du vet inte vad du pratar om läs domstols dokumentet!
http://kspaink.home.xs4all.nl/fishman/exhibb.html

Citat:
Det du saknar är en konceptuell förståelse av de citat som du plockar ut. Hur används de, och hur används de INTE.

Soderqvist1: det här person angreppet blir väll alla utsatt för som hävdare att Hubbard är en bedragare och att Scientologin inte fungerar. Vet du något undantag?

Citat:

Och, för att upprepa vad jag har frågat tidigare, vilka faktiska scientologitexter tycker du inte fungerar? (alltså auditeringstekniken)

Soderqvist1: det är en senare fråga!
Men inledningsvis så kan ju säga att Isaac Newton var en otäck typ men det är svårt att tänka sig att hans intentioner har hittat sin väg till hans gravitations lag, jag menar otäck-gravitation är nonsens! Men att Hubbards livslögner och sinnelag kan ha influerat hans läror som är avsedda att påverka människor är väll en rimlig slutstats!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2011-09-30 kl. 09:38.
Citera
2011-10-02, 10:37
Medlem
Citat:
Smeso: Det du saknar är en konceptuell förståelse av de citat som du plockar ut. Hur används de, och hur används de INTE.

Soderqvist1: Det här en generalisering som du gömmer dig bakom för att kunna fortsätta tro på Scientologin!

Citat:
Smeso. Och, för att upprepa vad jag har frågat tidigare, vilka faktiska scientologitexter tycker du inte fungerar? (alltså auditerings tekniken)

Soderqvist1: nu får du ett bra tillfälla att visa allmänheten att din förståelse av materialet är den rätta och att min är snedvriden. Jag tänker använda mig av Självanalysboken av Hubbard som bevis. Dom Oberoende Scientologrena anklagar David Miscavige för att förändra definitionen på Andra Dynamiken till att inkludera kreativitet, vilket är fel för det står i Självanalysboken. Det står i kolumn 4, ton 4.0 sublimerad sexdrift är kreativitet.

Citat:
Wikipedia Sexual Sublimation
Sexual sublimation, also known as sexual transmutation, is the attempt, especially among some religious traditions, to transform sexual impulses or "sexual energy" into creative energy. In this context, sublimation is the transference of sexual energy, or libido, into a physical act or a different emotion in order to avoid confrontation with the sexual urge, which is itself contrary to the individual's belief or ascribed religious belief. It is based on the idea that "sexual energy" can be used to create a spiritual nature which in turn can create more sensual works, instead of one's sexuality being unleashed "raw." The classical example in Western religions is clerical celibacy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sublimation_(psychology)#Sexual_Sublimation

Soderqvist1: så tillbaka till saken!
Jag (Söderqvist1985) gillade boken då vid tiden men hade sett någonting i den som var början på insikt på att Scientologin inte fungerar. Nedanför följer ett citat av mig själv som jag skrivit i Isene Forum.

Citat:
It is truth that Hubbard claims that every kind of perverse-human competes with each other for space in that box 1.1 in the column. The first time I saw it as far as I can remember was back in the eighties when I reread the book: "self-analysis" three or four times.

A Scientology friend of mine had some confused idea which amounted to that a subject could be find anywhere in these columns and his chronic tone-level is an average value of that. But I pointed out to him by showed him the "holy scripture" (holy in the sense that the scripture is infallible, it may be misunderstood by you, or you are eventually an SP), by Hubbard. His idea was not so bad because that is corresponding better with how the real world is. But I let him see that if a person's chronic tone level is in one box vertically it holds truth horizontally too in every column. He didn't know what to say nor did I, because we both did know that it didn't fit the world as it is. But he saw it that on page 54 it holds truth that for every box horizontally, and on page 56; it is a mistake to believe that the subject deviates from it. You can verify it here, the book is online!
http://books.google.com/books?id=QBO40d7vMX0C&lr=&source=gbs_similarbooks& hl=en

Soderqvist1: The column 2 is medical range and its 1.1 is Endocrine and neurological illnesses.

Citat:
Dianetics, The Modern Science of Mental Health Book Two, Chapter. 5, page 120 1989 : "The sexual pervert (and by this term Dianetics, to be brief, includes any and all forms of deviation in dynamic two such as homosexuality, lesbianism, sexual sadism, etc., and all down the catalog of Ellis and Krafft-Ebing) is actually quite ill physically."
http://www.xenu.net/archive/projects/qd-leaflets/h2-1.txt

Soderqvist1: thus the pervert of every kind is quite physical ill, and as far to my knowledge Science doesn't claim that, nor do Ellis and Krafft-Ebing!

Soderqvist1: på sidan 68 kolumn 1 tonnivå 3.5 är bra på idrott, medans i kolumn 5 så är en fascist 1.5 och en kommunist 1.1 men det är ju nonsens med tanke på att kommunisterna i östblocket på sjutiotalet var väll minst sagt bra på idrott. Men vad kan man vänta sig av en man som befinner sig på Cuba 1951 och är på flykt från rättvisan i USA, och efterlyst för hustrumisshandel av sin andra fru, där den första frun då vid tiden skrev till hans andra fru och pratar om det helvete av misshandel som även hon har fått utstå under sina 12 års äktenskap med Hubbard, det sammanfaller ju med domen från 1984 som jag har visat dig som bevisar att Hubbard är en charlatan. Så Smeso visa mig nu hur din förståelse av tabellen i fråga stämmer bättre och kan förklara fruarnas beteende och domen? Det kan du inte!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2011-10-02 kl. 10:52.
Citera
2011-10-02, 11:25
Medlem
Jag har alla Steven Pinkers böcker, jag har läst hans bok;” How the Mind Works” och läser för närvarande; ”The Blank Slate, the modern Denial of Human nature”. Han är en Evolutions Psykolog, som beskriver den evolutionära grunden till psykologin, som är en gren inom Sociobiologin som i sintur är en syntes mellan sociologi och biologi och beskriver den biologiska grunden till alla samhällen, även myrsamhällen. Man måste differentiera här och förstå att grunden är golvet som naturligtvis inte är väggar och tak som metaforiskt set är sociologin, men å andra sidan så är ett hus med väggar och tak utan golv inte möjligt. Pinkers böcker rekommenderar jag. Han gör inte så kraftiga uttalanden eller förkunnanden som L. Ron Hubbard gör pågrund av att han är bunden av bevisföringen och kan helt enkelt inte snacka på en massa utan att det går att integrera med vad som är känt sen tidigare!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2011-10-02 kl. 11:32. Anledning: typo
Citera
2011-10-02, 14:14
Medlem
Finns det någon som kan redogöra om varför Scientologerna använder sig av ett Kors? vad har de för syn på det Kristna korset och finns Jesus med i deras lära? Jag menar de är ju allt annat än Kristna!
Citera
2011-10-02, 14:47
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenment
Finns det någon som kan redogöra om varför Scientologerna använder sig av ett Kors? vad har de för syn på det Kristna korset och finns Jesus med i deras lära? Jag menar de är ju allt annat än Kristna!
Om det kan du läsa här. Scientologerna själva skriver kort om det här.

Korset som symbol användes redan innan kristendomen också. Kristna använde inte från början korset som symbol heller generellt sett, de använde främst en fisksymbol eftersom de blev förföljda och dödade. Korset blev en symbol ett par århundraden efter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_cross
Citera
2011-10-02, 16:11
Medlem
Citat:

Jesus finns inte med som religös figur på det sättet. Tror att korset började anvä'ndas när man blev en officell relion, mer för att få legitimitet, används inte i så stor utsräckning. Men det kanske en Sceintolog kan svara bättre på.

Enligt den hemliga nivån ot 3 är alla religioner implantat (likosm kristendomen) som härstammar från utomjordingars själar s.k "body-thetans" som hjärntvättades i stora biografer för 75 miljoner år sedan. Lyssna på föreläsningen här http://www.youtube.com/watch?v=ZDMEt4eIqYQ&feature=related (Tänk på att man kan dö i lunginflamation om man lyssnar när man inte är redo :P ) http://www.youtube.com/watch?v=k4SBfhRmvzU&feature=related

Enligt den utkastade Sceintologen Steven Fisherman så var Jesus pedofil och väldigt förtjust i småpojkar. Vad jag minns skulle detta avslöjas i eller omkring ot-8. Men värt att notera är att fisherman inte var riktigt frisk i huvudet . SÅ det senare kan jag inte bekräfta. 0t8 versionerna på nätet är inte helt kompletta och källan är osäker till skillnad från ot3

Här är intervjuvn (Gjord med hans advokat om jag fattar det rätt) med honom iaf
http://www.youtube.com/watch?v=UKTveC__FMs
Senast redigerad av Kent-Herbert 2011-10-02 kl. 16:19.
Citera
2011-10-05, 06:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Enligt den hemliga nivån ot 3 är alla religioner implantat (liksom kristendomen) som härstammar från utomjordingars själar s.k "body-thetans" som hjärntvättades i stora biografer för 75 miljoner år sedan. Lyssna på föreläsningen här http://www.youtube.com/watch?v=ZDMEt4eIqYQ&feature=related (Tänk på att man kan dö i lunginflamation om man lyssnar när man inte är redo :P ) http://www.youtube.com/watch?v=k4SBfhRmvzU&feature=related

Enligt den utkastade Sceintologen Steven Fisherman så var Jesus pedofil och väldigt förtjust i småpojkar. Vad jag minns skulle detta avslöjas i eller omkring ot-8. Men värt att notera är att fisherman inte var riktigt frisk i huvudet . SÅ det senare kan jag inte bekräfta. 0t8 versionerna på nätet är inte helt kompletta och källan är osäker till skillnad från ot3

Här är intervjuvn (Gjord med hans advokat om jag fattar det rätt) med honom iaf
http://www.youtube.com/watch?v=UKTveC__FMs

Ja, att all religion är implantat kan väl i alla fall förklara det faktum att alla civilisationer har haft en gudsuppfattning, oavsett var på jorden som de civilisationerna uppstod. Däremot inte sagt att det nu alltså därmed är bevisat att det är så, utan enbart sagt som en observation om att det kanske inte är helt fel i grunden (men att det faktiskt skedde så som det anges i OT3-historien är en helt annan historia). Och, nej, man kan inte dö i lunginflammation enbart genom att lyssna på det. Det står i utgåvorna att man bara löper den risken om man försöker att köra processerna innan man är redo för dem. Men ifall man verkligen blir sjuk vet jag inte. Jag känner bara till ett fall där en person blev sjuk av att ha läst det och funderat över det, vilket i det fallet ledde till en omedelbar korrigeringsauditering. Men jag känner alltså bara personligen till ett enda fall då någon insjuknat av att ha läst det (eller i alla fall insjuknade i anslutning till att ha läst det, antingen på grund av just det eller på grund av självsuggestion eller på grund av någon annan orelaterad orsak).

Fishmans uttalanden om att Jesus var pedofil tycker jag säger mer om Fishmans mentala hälsa än om vad OT 8 faktiskt handlar om. Jösses vilken smörja han snackar i sina intervjuer.
Citera
2011-10-05, 18:51
Medlem
Citat:

Dom använder sig av korset för att det "hjälper till" i marknadsföringen av deras produkter. Scientologin är ju primärt ett affärsdrivande företag och då passar det väldigt bra att snylta på en gammal, välkänd och inarbetad symbol som det kristna korset är. Man använder sig också av korset i ett desperat försök att ge företaget legitimitet som en "religiös" organisation. Men det är ju återigen ett tecken på brist på fantasi och total avsaknad av initiativförmåga. Man lägger inte ner tid på att skapa en egen logga för företaget. Hade man gjort det, så hade det väl inte blivit så lyckat det heller......... Alltså fortsätter man snylta på det kristna korset.
Citera
2011-10-05, 19:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Dom använder sig av korset för att det "hjälper till" i marknadsföringen av deras produkter. Scientologin är ju primärt ett affärsdrivande företag och då passar det väldigt bra att snylta på en gammal, välkänd och inarbetad symbol som det kristna korset är. Man använder sig också av korset i ett desperat försök att ge företaget legitimitet som en "religiös" organisation. Men det är ju återigen ett tecken på brist på fantasi och total avsaknad av initiativförmåga. Man lägger inte ner tid på att skapa en egen logga för företaget. Hade man gjort det, så hade det väl inte blivit så lyckat det heller......... Alltså fortsätter man snylta på det kristna korset.

Ja, fast personligen tycker inte jag att det hjälper till i någon marknadsföring. Hade jag sett korset först så hade jag aldrig gått in där.

Att det är "positioning" det handlar om är det ingen tvekan om. En kyrka ska ha ett kors, tycker man i västvärlden. Sen lägger de till ett kryss i korset så att det blir 8 spetsar så att de kan säga att det symboliserar de 8 dynamikerna. Korset som sådant har ingen som helst betydelse inom kyrkan - bara som en symbol utåt. Det fyller ingen som helst funktion inom kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in