Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Du verkade inte förstå att jag talade om sunda ideér kontra ruttna tankegångar från Scientologin. Det handlade inte så mycket om mat. För övrigt så har du fel om surströmming. Det rör sig inte om att fisken har blivit skämd, utan den har gått igenom en process som kallas fermentering. Sen om du inte gillar smak, konsistens eller arom är en annan femma.
Du har förutfattade meningar eftersom du påstår att jag inte tagit reda på något om Scientologin. Jag har lyssnat på vad många av deras försäljare säger ute på gator o torg. De har inget av intresse att berätta. Finns ingen anledning att gå på förhör hos en okvalificerad person som kallar sig auditör..
E-metern är till exempel en anordning som inte kan påvisa mer än nivån på handsvett. Oseriös organisation. Jag har observerat vad dom går för, och funnit att det är lögn. Alltså stämmer det.

Info om E-metern:
http://www.youtube.com/watch?v=YHDMEBoOYXo
http://www.youtube.com/watch?v=qkXlhSVc8Kw
Jodå, jag förstod mycket väl vad du menade med din matanalogi. Såg du inte smilfiguren?
Jag har aldrig vare sig påstått eller trott att du inte har tagit reda på någonting. Dina kommentarer tyder ju snarare på att du har läst en hel del. Det jag menade är däremot att mycket av det som du har läst är förutfattade meningar.
http://www.freezoneamerica.org/lkin/v2-3d-em.html
Din beskrivning av e-metern som en Wheatstonebrygga är teoretiskt korrekt, men du har inte förstått hur den används.
Handsvett har inte ett skvatt med saken att göra. Den används inte som lögndetektor eller ”handsvettsdetektor”. Ökad mängd handsvett får nålen att gradvis röra sig mer åt vänster (minskad resistens) men det är en mycket gradvis förändring. Gradvisa eller långsamma förändringar (muskelrörelser, andning, osv.) struntar auditören helt i. Det man söker är omedelbara reaktioner på nålen (inom bråkdelen av en sekund), och de reaktionerna kan förklaras av handsvettsteorin.
Det som man gör med e-metern är att man ställer en fråga och ser om den frågan orsakar någon omedelbar reaktion på e-metern, och om den gör det så söker man sedan vidare genom att fråga t.ex. ”Vad tänkte du på när jag ställde den frågan?” eller något liknande. Personen tänker då tillbaka och försöker hitta den tanke som orsakade det speciella utslaget, och när auditören ser just samma utslag igen på e-metern så säger han/hon ”Där. Vad tänkte du på just där”. Man söker alltså efter exakt samma rörelse som uppstod vid frågan. Att det skulle kunna orsakas av handsvett eller muskelrörelser har jag svårt att föreställa mig hur det skulle gå till. Det är otroligt svårt att få nålen att göra samma rörelse igen enbart genom att klämma på elektroderna (muskelrörelse), och att ögonblickliga utslag skulle orsakas av handsvett är helt uteslutet. (Hur snabbt tror du att svettkörtlarna arbetar egentligen?)
E-metern används av en auditör för att ta reda på vad som ska tas upp under en "session". Auditören ställer specifika frågor som finns i en lista och enbart de frågor som ger ett visst omedelbart utslag på e-metern tas upp. Auditören låter sedan personen berätta om det ämne som gav utslag tills det inte längre ger något utslag, vilket då visar att det ämnet är avklarat.
De omedelbara utslag som man speciellt söker kallas för "fall", och man skiljer på tre olika typer:
Litet fall: Nålen rör sig 0,6 till 1,5 cm åt höger.
Fall: Nålen rör sig 1,5 till 3 cm åt höger.
Långt fall: Nålen rör sig 3 till 4,5 cm åt höger.
Storleken är viktig endast i den bemärkelse att den visar i vilken ordning man ska ta upp punkterna på en lista (man börjar med de längsta fallen eftersom de visar att det finns mest uppmärksamhet på de punkterna). Den fråga som gav det längsta fallet tas upp tills nålen börjar att flyta fritt (s.k. flytande nål). Det visar att frågan eller händelsen är avslutad.
Flytande nål: långsam opåverkad rörelse för nålen på mätaren, utan något mönster eller någon reaktion. En fritt svepande nål som inte påverkas av de frågor som auditören ställer. Det visar att inget mer finns att säga om det ämnet eller att allt är bra.
Tick: Ett tick är ett utslag som är mindre än ett litet fall. Vanligtvis tas det inte upp eftersom det är ett tecken på det inte fanns tillräckligt med "laddning" för att det ska göra någon nytta. Det kan däremot vara en antydan till att det kan finnas något där. Man kan fråga lite till inom det området, men om det fortfarande inte ger något mer än ett tick ska man hoppa över det och gå vidare i listan.
Smutsig nål: Det ser ut som många små tick åt vänster och höger, på ett oregelbundet sätt. Det betyder att det finns ett kommunikationsproblem (att det finns något som personen inte vill berätta eller att det finns något som personen ville berätta men som du inte lät honom/henne berätta). Det är vad man skulle kunna kalla ett protestutslag.
Andra möjliga utslag är:
Fastnad nål: Nålen är helt orörlig.
Det betyder att personen inte är uppmärksam eller "inte närvarande". Det är ingen hemma eller personen skiter i vad auditören säger.
Noll: Nålen reagerar inte. Den rör sig något, men dess rörelse påverkas inte av auditörens frågor. Det visar att det inte finns något att ta upp på de frågorna.
Stigning: En rörelse av nålen åt vänster på mätaren. Det visar att personen tänker på en laddad händelse.
Theta bop: En snabb, upprepad nålrörelse åt vänster och höger. Det är en rytmisk rörelse fram och tillbaka, flera gånger per sekund. Den nålreaktionen visar att personen exterioriserar (dvs. lämnar kroppen helt eller delvis).
Rock slam: Ett vilt, oregelbundet svingande på nålen, fram och tillbaka. Visar att det finns onda avsikter, avsikt att skada.
Utöver dessa finns det naturligtvis reaktioner på kroppsrörelser, men de reaktionerna har inget bestämt mönster och upprepas inte på samma sätt när en fråga ställs om på nytt.
Ett exempel:
Om ursprungsfrågan t.ex. var ”Finns det något ord i det som du har studerat idag som du inte har förstått?” så finns det ju ingen smärta eller annan nervimpuls som skulle kunna orsaka ett utslag eller en svettreaktion. Alltså, här är ett enkelt e-meterexempel från dess användning i en kurslokal, för att inte gå in på auditeringsdetaljer:
En studerande ombes att sätta sig framför e-metern och en kursledare ska fråga om dagens studier (en vanligt förekommande användning).
Kursledaren kontrollerar först att den studerandes händer är torra och rena och att h@n inte har någon ring på fingrarna (ringar ger våldsamma utslag på e-metern).
Kursledaren: Ta upp burkarna. (e-meterelektroderna kallas så)
Kursledaren: Bra. Krama burkarna och släpp sedan efter försiktigt … Tack.
Kursledaren: Ta ett djupt andetag och släpp sakta ut luften … Tack.
Kursledaren: Då kör vi. Finns det något ord i det som du har studerat idag som du inte har förstått?
Studerande: Nejdå.
Kursledaren: Okej, jag fick ett utslag på den frågan. Vad tänkte du på när jag ställde frågan?
Studerande: Njae, inget speciellt … (funderar)
Kursledaren: Där. Vad var det?
Studerande: Jaså det, det var när jag läste om tonskalan.
Kursledaren: Bra. Tänk tillbaka på den utgåvan. Vad var det som du inte förstod?
Studerande: (tänker)
Kursledaren: Där. Vad var det?
Studerande: ”Blidkande”. Det är jag kanske inte helt säker på vad det betyder.
Kursledaren: Okej, då slår vi upp det och ser efter …
[Det där med att krama burkarna och ta ett djupt andetag i början görs för att kalibrera känslighetsinställningen på e-metern så att kroppsrörelser inte ska påverka för mycket och för att kontrollera att personen inte är för trött - en person som är trött ger inte tillräckliga utslag på e-metern därför att den energi som utsänds av thetanen (anden) absorberas av den energitörstande kroppen (det är i alla fall teorin till varför det inte blir tillräckligt starka utslag när man är trött).]