2018-11-10, 10:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.
Lite logisk vurpa där. Om ingen kör fortare än hastighetsgränsen så kommer det inte bli några köer.
Att andra väljer att bryta mot lagen är deras sak, jag eller nån annan ska inte behöva göra det samma för att underlätta för dem. Jag ser till att återgå till höger körfält så fort jag kan dock.

Hur resonerar du om nån kör ett fordon som inte går fortare än lagligt, eller kanske inte ens så fort. Ska de aldrig få köra om eftersom det kan komma en lagbrytare som kanske hindras om de gör det?
Citera
2018-11-10, 10:16
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Så länge du går ut i vänsterfilen utan att bakomvarande måste bromsa, då tycker jag att du kan göra omkörningen i din egen takt (utan att vara överdrivet mycket under skyltad hastighet förstås)

(En grundregel är att du aldrig får hindra någon som håller på att köra om dig, men vad som är att hindra kan ju alltid diskuteras)

Vi har regler i trafiken för att undvika missförstånd och katastrofer. Varför skulle höga hastigheter vara ett undantag? Väljer man att gasa på så har man väl ett ansvar för sina medtrafikanters säkerhet genom att vara extra uppmärksam på de risker de finns med höga farter. Att då, som du menar, vända på logiken och lägga ansvaret på de som följer lagen är ju absurt.
Citera
2018-11-10, 10:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergio70
Bär jag kör bil på till exempel E4:än och gör en omkörning förbi en lastbil i 110km/h så kommer det ibland upp bilar i röven på mig och är ibland märkbart irriterade.

Tänkte bara lite vad ni tycker är rätt eller fel. För om jag hade väntat så hade jag fått gå ner till 90km/h och sen kört om lastbilen så att bilen bakom slipper bromsa för mig eftersom han kör för fort?

Det beror helt på hur långt bakom dig dom är. Då får inte kasta dig ut framför någon så att denne måste nita. Om du däremot börjar din omkörning och dom kommer ikapp dig under tiden... Synd för dom, du har inte gjort något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Skulle inte falla mig in att ta hänsyn till bilar som kör över tillåten hastighet så länge de inte har blåljus.

Då bryter du själv mot trafikreglerna, så hoppa ner från dina höga hästar. Även om dom kör för fort så får du inte kasta dig ut framför dom hur som helst. Hänsyn i trafiken är viktigare än hastighetsbegränsingar.
Citera
2018-11-10, 10:18
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då bryter du själv mot trafikreglerna, så hoppa ner från dina höga hästar. Även om dom kör för fort så får du inte kasta dig ut framför dom hur som helst. Hänsyn i trafiken är viktigare än hastighetsbegränsingar.

Hänsyn visar man genom att följa lag och ordning. Är du en rättshaverist? Resonerar du på samma sätt gällande andra lagar i samhället?
Citera
2018-11-10, 10:21
Medlem
Citat:
Hänsyn visar man genom att följa lag och ordning. Är du en rättshaverist? Resonerar du på samma sätt gällande andra lagar i samhället?

Hänsyn visar man genom att inte riskera andras liv. Kör ut precis framför någon som kör för fort, så riskerar du även tex oskyldiga mötandes liv.

Sen KAN det tex vara en civilpolis. De får köra för fort även utan blåljus lagligt.
Citera
2018-11-10, 10:22
Medlem
knasen79s avatar
Det här är samma idiotiska resonemang som gäller kring hänsyn till cyklister som far omkring i trafiken på övergångsställen, mot rödljus eller kör om på insidan. Det är lagbrytarna som ska ta konsekvenserna. Hastighetsförbrytande Audiägare eller cykelpendlare är ett jävla gissel som behöver hanteras av polisen.
Citera
2018-11-10, 10:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hänsyn visar man genom att följa lag och ordning.

Ja, och det gäller dig också. Att någon annan bryter mot lagen och kör för fort ger inte dig rätten att bryta mot lagen och hindra.

Citat:
Är du en rättshaverist? Resonerar du på samma sätt gällande andra lagar i samhället?

Om det är att vara en rättshaverist när man inte silar mygg och sväljer kameler så varsågod att kalla mig en. Jag säger inte att man ska skita i lagar, jag säger att syftet med lagen är viktigare än paragrafrytteri. T ex, att det är värre om du inte visar hänsyn mot vissa trafikanter än om dom kör 120 på en 110-sträcka.
Citera
2018-11-10, 10:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det här är samma idiotiska resonemang som gäller kring hänsyn till cyklister som far omkring i trafiken på övergångsställen, mot rödljus eller kör om på insidan. Det är lagbrytarna som ska ta konsekvenserna. Hastighetsförbrytande Audiägare eller cykelpendlare är ett jävla gissel som behöver hanteras av polisen.

Läs vad du själv skriver. Det fetade. Är du polisen? Nej, sköt då ditt, gör vad som kommer an på dig, visa hänsyn i trafiken, och låt polisen sköta sitt.
Citera
2018-11-10, 10:28
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Hänsyn visar man genom att inte riskera andras liv. Kör ut precis framför någon som kör för fort, så riskerar du även tex oskyldiga mötandes liv.

Sen KAN det tex vara en civilpolis. De får köra för fort även utan blåljus lagligt.

Dumheter. Håller jag 115 med farthållare och närmar mig en lastbil i 90 så drar jag mig inte för att påbörja omkörning även om jag ser andra bilar närma sig i högre fart.

Jag drar mig inte för att köra om även om det är kö i omkörningsfältet.

Dessutom låter jag farthållaren kontrollera farten under omkörning.

Utöver det så skulle jag aldrig gå tillbaka i högerfältet om det var flera långsammare bilar i följd som jag behöver passera, trots, eller på grund av, att det är bilar bakom som blinkar och vill om.
Senast redigerad av knasen79 2018-11-10 kl. 10:30.
Citera
2018-11-10, 10:29
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Läs vad du själv skriver. Det fetade. Är du polisen? Nej, sköt då ditt, gör vad som kommer an på dig, visa hänsyn i trafiken, och låt polisen sköta sitt.

Jag är inte en fostrande bilist. Jag anpassar mig dock inte efter idioter.
Citera
2018-11-10, 10:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Dumheter. Håller jag 115 med farthållare och närmar mig en lastbil i 90 så drar jag mig inte för att påbörja omkörning även om jag ser andra bilar närma sig i högre fart.

Jag drar mig inte för att köra om även om det är kö i omkörningsfältet.

Dessutom låter jag farthållaren kontrollera farten under omkörning.

Utöver det så skulle jag aldrig gå tillbaka i vänsterfältet om det var flera långsammare bilar i följd som jag behöver passera, trots, eller på grund av, att det är bilar bakom som blinkar och vill om.

Haha, du trollar va? Allt du beskriver är straffbart.
Citera
2018-11-10, 10:31
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Haha, du trollar va? Allt du beskriver är straffbart.

Skitsnack. Vad av det jag beskriver är straffbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in