Citat:
Ursprungligen postat av Ralphie
Tjena!
De flesta har väl vid det här laget inte kunnat undgå ICA-reklamen, med sina "tokroliga" figurer. Det har producerats många olika "avsnitt" i serien och idéskaparna bakom reklamen har lyckats tvinga på en ett slags personligt förhållande till karaktärerna, vilket jag antar är själva kärnpunkten bakom skapandet av konceptet. Nya vinklingar dyker upp med jämna mellanrum, för att idén bakom reklamen inte ska upplevas som föråldrad och därmed fortfarande kännas fräsch och underhållande.
Nja, kärnan i konceptet är snarare att den bygger varumärket samtidigt som det är taktiskt. Det vill säga att samtidigt som man talar om att just denna vecka kostar geléhjärtan 14.90, så säger man det på ett så kul/bra/intressant sätt att varumärket ICA stärks i folks medvetenade.
Det är dessutom ganska smart upplagt att de produkter som presenteras i filmerna betalar för att få vara med, och därmed hjälper till att bekosta ICA's reklam.
Citat:
Ursprungligen postat av Ralphie
Det är nästan så att konceptet i sig självt är för bra. Jag frågar mig om de inte har bitit sig själva i svansen lite. Med det menar jag att de får svårare och svårare att lämna idén bakom sig och skapa någonting nytt. Allting dör förr eller senare, så även reklamkoncept. Frågan är bara när de kommer våga sig på någonting nytt? Jag antar att de vill mjölka ut det göttaste så mycket det bara går och så länge marknadsföringen fungerar. När vet man som reklammakare att gränsen är nådd?
Gränsen är nådd när försäljningen och/eller attityderna till varumärket inte längre blir bättre av reklamen. Göra nytt är jag säker på att man vågar, men så länge ICA går bra så finns det ju ingen anledning alls att byta.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att reklammakarna bitit sig i svansen. Menar du att det skulle vara bättre att byta reklamkoncept då och då istället för att konsekvent bygga på samma? Att det är svårt att lämna ICA-stig och hans vänner tycker jag är ett betyg på att man verkligen lyckats.