2018-11-05, 00:27
Vitlöken ska du förvara torrt och mörkt. Står den sig i evigheter. I kylskåpet hör den inte hemma tror jag?

Skulle citera nån men blev fel. Nåja! Många goda skratt, det tackar jag för

Själv köper jag gärna 3 lime eller ibland citroner bara för det är lite bättre pris. Tänker jag ska göra nån god thairätt (men vad vet jag inte) så de ligger jämt o blir dåliga.
Senast redigerad av detnaw 2018-11-05 kl. 00:31.
Citera
2018-11-05, 01:05
Medlem
Langnasas avatar
Morötter. Ogillar inte morötter direkt men tja efter att man knaprat det nån kväll så vill man nog gärna ta ett break, det mesta ligger kvar och blir oätligt.

Bananer, inte lika illa som med morötter, 50/50 att det blir kvar..

Prickig korv och liknande. Helt ok nån gång men nä rätt trist.

Har ni verkligen frukt så som päron osv i kylen? Det är ju värdelöst. Eller tja päron går väl ann, men avacados, banan osv, det ska man ha framme ju.
Citera
2018-11-05, 01:37
Medlem
trattfans avatar
Slänger extremt mycket.
Äter väldigt mycket ute så blir att rätt mycket blir för gammalt.

Ägg kastar jag ofta (även fast jag alltid får höra att de håller länge så kastar jag dom direkt när de gått förbi bäst före datum).
Ost, köper alltid en 1kg gouda som jag nog äter 1/3 av innan den blir möglig.
Mjölk, dricker sällan mjölk men ändå köper jag det ofta
Yoghurt, lurar alltid mig själv jag ska börja äta frukost. Håller ett par dagar innan jag aldrig mer öppnar förpackning.
Citera
2018-11-05, 01:47
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langnasa
Morötter. Ogillar inte morötter direkt men tja efter att man knaprat det nån kväll så vill man nog gärna ta ett break, det mesta ligger kvar och blir oätligt.

Bananer, inte lika illa som med morötter, 50/50 att det blir kvar..

Prickig korv och liknande. Helt ok nån gång men nä rätt trist.

Har ni verkligen frukt så som päron osv i kylen? Det är ju värdelöst. Eller tja päron går väl ann, men avacados, banan osv, det ska man ha framme ju.

Men använd det i matlagningen då, morötter kan du blanda med stekt potatis, använda i grytor eller bara steka/koka som det är, du behöver inte bara "sitta och knapra" på dem...

Prickig korv, släng in skiten i frysen då om du inte tror att du kommer äta det direkt, tinar på 15 min

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Slänger extremt mycket.
Äter väldigt mycket ute så blir att rätt mycket blir för gammalt.

Ägg kastar jag ofta (även fast jag alltid får höra att de håller länge så kastar jag dom direkt när de gått förbi bäst före datum).
Ost, köper alltid en 1kg gouda som jag nog äter 1/3 av innan den blir möglig.
Mjölk, dricker sällan mjölk men ändå köper jag det ofta
Yoghurt, lurar alltid mig själv jag ska börja äta frukost. Håller ett par dagar innan jag aldrig mer öppnar förpackning.

Knäck ett ägg och kolla om det är fräsht?
Slänga mat fast du inte har kollat om det är dåligt, vad i helvete

Ost?
Bara att hyvla bort det som är dåligt, resten är bara att käka

Blir fan förbannad av den här tråden och folks vana att slösa på mat som säkert är helt okej...vafan
Senast redigerad av Reggaeman 2018-11-05 kl. 01:49.
Citera
2018-11-05, 02:29
Medlem
JerryCottons avatar
Gurka är det enda jag slänger relativt regelbundet. Trevligt att ha på mackan men äter väldigt lite bröd. Gräddfil kvalar in på andra plats även om den håller riktigt länge.

Många nämner vitlök. Den skall icke förvaras i kylskåpet, den börjar gro för att sedan skrumpna. Håller mycket längre i rumstemperatur. Andra saker som soja, ketchup, senap o.s.v. håller ju en evighet, det enda som händer är att de tappar smak. Folk tjänar antagligen för mycket pengar då man kastar fullt ätbar mat. Eller så är maten för billig? Det som är dyrt kastas mer sällan.
Citera
2018-11-05, 02:52
Medlem
Fappy11s avatar
Sötsur sås, köper alltid en stor flaska men använder skiten ytterst sällan, samma med soja
Citera
2018-11-05, 07:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Sötsur sås, köper alltid en stor flaska men använder skiten ytterst sällan, samma med soja
hahah, samma här, har nu en stor en liters stående o har använt typ en tesked på 4 mån..hallå
Citera
2018-11-05, 07:35
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ketchup. Köpte en flaska för några månader sedan för att jag tänkte göra hamburgare, och när jag öppnade kylen så upptäckte jag att jag redan hade två flaskor, varav en var oöppnad och inköpt 2017.

Å den hade du inte behövt kasta!
Finns inget liv som överlever i ketchup-miljö skulle jag tro.
Citera
2018-11-05, 07:38
Medlem
carlpetersen73s avatar
Avokado har en tendens att aldrig bli ätna hemma hos mig.
Citera
2018-11-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Knäck ett ägg och kolla om det är fräsht?
Slänga mat fast du inte har kollat om det är dåligt, vad i helvete

Om man vänder äggen i kartongen med ca en veckas mellanrum håller dom avsevärt längre.

Sen behöver man inte knäcka dom för att kolla. Det är bara att lägga dom i en kastrull med vatten. Sjunker=ok. Flyter upp till ytan=ej ok. Ena änden reser sig=håller på att bli dåliga.

Vill man kolla om ett ägg är hårdkokt eller löskokt/okokt lägger man det på diskbänken och sätter snurr på det, stoppar rotationen med ett finger uppe på ägget och släpper direkt när det stannar. Ett okokt/löskokt kommer då fortsätta snurra.
Citera
2018-11-05, 07:54
Medlem
Karmans avatar
Morötter är ju gott! Köper det varje vecka och äter upp dem. Däremot kan jag hålla med om päron, händer rätt ofta att de hinner ruttna innan jag hinner äta dem. Färska är de oftast goda dock.

Jag har en burk honung i kylskåpet, som stått där rätt länge utan att ätas. Vet inte ens om det behöver stå i kylskåpet för att klara sig?
Citera
2018-11-05, 08:04
Medlem
För egen del tycker jag matsvinnet ökar exceptionellt när man får in ett fruntimmer i hushållet.

1. Det tycks vara helt omöjligt för en kvinna att redan vid tillagningen av maten bestämma hur mycket hon sen vill äta.

2. Stora svårigheter att implementera systemet att använda dom råvaror som håller på att bli dåliga före dom färskaste. Att tex känna igenom potatis/rotfrukter och ta dom som är mjukast först.

3. Över huvudtaget svårt med övergripande planering både i affären och hemma vid spisen.

4. Oflexibla och låg förmåga att improvisera, recept måste följas slaviskt vilket gör det nära nog omöjligt att hoppa över ingredienser där överskottet inte kommer användas till annat eller byta dom mot andra mer användbara alternativ.

5. Ett nära nog slaviskt efterlevande av datummärkningen på förpackningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in