2018-11-04, 21:56
Medlem
Browndawgs avatar
Tacosås - Halvfulla burkar som blir stående i ett halvår mellan gångerna jag äter tacos. Plus att jag köper nya varje gång, kastar gamla och ersätter med en ny halvfull burk i ett halvår.
Lösning = äta tacos oftare
Citera
2018-11-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Grönsaker om man inte ska använda dessa omedelbart eller inom ca en vecka känns helt som bortkastade pengar.
Morötter och rotfrukter klarar sig men allt annat tycker jag är bättre att ha på lut i frysen.
Japp... klassiker!
Citera
2018-11-04, 22:56
Medlem
supremanics avatar
Sallad när man köper ett helt huvud. Man använder halva till att göra en redig sallad som räcker i flera dagar, men den andra halvan hinner alltid bli gammal. Det finns å andra sidan inget mellanting. Man kan köpa en påse färdig sallad för idiot-mycket pengar som räcker till det man vill ha men det känns som rent slöseri med pengar istället.
Citera
2018-11-04, 23:22
Medlem
Mandingos avatar
Filmjölk, köper när jag inbillar mig att jag kommer äta frukost och inte snooza...

Sardeller och ansjovis har jag löjliga mängder i kylen, köper en burk när jag handlar ”för att det blir gott till pizza när jag bakar det” inte bakat pizza senaste året... ansjovisen kan gå åt när jag är riktigt hungrig dock...

I frysen finns mängder av filodeg, som jag köpt för att jag planerat att göra dumplings, händer ungefär lika ofta som att jag bakar pizza...
Citera
2018-11-04, 23:27
Kastade 7 fullpackade äggkartonger häromdagen som var ett halvår gamla eller mer, ljuger inte om dom tog upp halva kylskåpet :-)
Citera
2018-11-04, 23:35
Medlem
Det klassiska antar jag. Tre konservburkar ärtor, en flaska hamburgare dressing, en Heinz ketchup flaska som nästan aldrig används men står sådär sorgligt halv tom.
Citera
2018-11-04, 23:39
Medlem
Jäst- jag tänker alltid att jag ska baka men jag gör aldrig det.
Tänker alltid, ja jäst behöver jag för då kan jag baka.... Har bakat bröd en gång nu på c:a 7 år.
Citera
2018-11-04, 23:42
Medlem
kofotskentas avatar
Senap, vitlök och bakpulver är det som brukar bli gammalt i min kyl. Jag köper en tub/flaska senap när jag är sugen på att äta korv med bröd eller hamburgare hemma, alternativt att man tar några strängar senap på julskinkan. Hemmagjord korv/hamburgare lagar jag 1-2 gånger per år. Resten av året ligger den i kylen och väntar på döden.

Av någon jävla anledning köper jag också alltid ett sånt jävla nätknippe med vitlök istället för att köpa en enstaka. Det har aldrig hänt att jag konsumerat alla lökar innan minst hälften ser ut som skrumpna mumier. När man helt plötsligt vill ha en klyfta till matlagning så sjunker de en efter en ihop som krispiga dammsugarpåsar tills man hittar en enstaka mjukt exemplar som kanske går att äta om man skär bort det dåliga.

Bakpulver hinner bli gammalt då jag bakar 1 gång vartannat år.
Citera
2018-11-04, 23:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Kastade 7 fullpackade äggkartonger häromdagen som var ett halvår gamla eller mer, ljuger inte om dom tog upp halva kylskåpet :-)

Inte den mängden, men hade själv samma slösande på ägg själv. Det försvann helt när jag inköpte en billig äggkokare, äggen blir perfekta utan uppsyn och något som helst tidspassande !

(ja så lat är jag)
Senast redigerad av Snapcount 2018-11-04 kl. 23:47.
Citera
2018-11-04, 23:45
Medlem
Brocolli
- Har ambition att äta då det är nyttigt men ofta slänger jag det efter någon vecka.

Tacosås
- Äter kanske en gång sedan blir det stående. Ofta köper jag för jag inte vet om jag redan har hemma. Givetvis står det då två burkar i kylskåpet.
Citera
2018-11-04, 23:57
Medlem
Reggaemans avatar
Jag är lite intresserad över hur länge ni behåller dessa varor i kylen innan ni slänger dessa...

Nån nämnde morötter, jag har ofta en 1kg påse med morötter som jag tar av då och då men den ligger säkert i kylen i flera månader utan att den blir gammal och måste slängas, de som blir dåliga kan man bara skölja av eller skära bort det som är dåligt så kan resten användas, har ni morötterna liggandes i år eller tröttnar ni bara på att se dem?

Nån nämnde fonder, även dessa kan ju stå hur länge som helst utan att de blir dåliga...

Nån nämnade soja, hur fan blir soja dålig?? Har haft olika typer av soja stående i ett skafferi i över ett år säkert utan att det visar tecken av att vara dåligt

Hur sällan städar ni era kylar egentligen?? wtf

Det enda jag kan komma på som faktiskt blir dåligt i mitt kök är olika typer av lök då jag har de i en skål på bänken, de torkar gärna snabbt om de inte används inom en vecka...
Citera
2018-11-05, 00:22
Medlem
petarsiginavelns avatar
Bananer. Alltid med en intention att skiva över fil eller gröt till frukost eller delas i halvor när de börjar bli bruna för att därefter användas i smoothies.
Mina intentioner har sugit i 15 års tid. Jag gillar helt enkelt inte bananer, hur många gånger till ska jag försöka lura mig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in