Nu har vi det bevisat.
MC gängen är största gängen i Sverige enligt ny rapport av Amir.
Kom som en chock för mig också måste jag medge eftersom Bandidos hade problem att skaffa medlemmar och var tvungen att ändra på sina regler för att få nya medlemmar.
Det är inte krav längre att åka MC.
Samma problem trodde jag HA hade men det här borde betyda att dom inte är så svaga trots allt.
Med tusentals medlemmar som är organiserade så kan dom göra lite som dom vill utan att ta hänsyn till andra gäng.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/hotet-fran-mc-gangen-har-6-000-anhangare/?fbclid=IwAR2WuJ_Eue2taWyRex0jFTdj-acO2fEm9aO-sxjMn9hlveK6MyyhUl7IwIw
I rapporten granskas 15 244 personer som delas in i tio kategorier inom "den svenska antagonistiska miljön". Dessa kan i sin tur delas in dessa i tre "familjer": organiserad brottslighet, extremistiska miljöer och fotbollsfirmor. Här är samtliga tio kategorier som granskas i rapporten.
NÄTVERK: Personer som ingår i löst sammansatta nätverk, ofta i socialt utsatta områden, och har kopplingar till organiserad brottslighet. 5 094 personer.
PARTIELLA ORGANISATIONER. Personer som begår projektbaserade brott, till exempel rån, och som haft ett längre brottsligt samarbete. 719 personer.
MC-GÄNG. Organiserade och självmarkerande mc-klubbar inom den så kallade 1 %-*miljön. De mest kända är Hells Angels och Bandidos. 5 693 personer.
GATUGÄNG. Självmarkerande gäng som liknar mc-gängen, det vill säga med egna symboler och organisation, och har territoriell anknytning. 776 personer.
MAFFIA. Grupperingar som kan påverka politiska, kulturella och ekonomiska strukturer i samhället. Rapporten nämner Södertäljenätverket som exempel. 486 personer.
FOTBOLLSFIRMOR. Grupper som ägnar sig åt huliganism, det vill säga våld kopplat till en idrottsklubb. 835 personer.
ISLAMISTISKA GRUPPER. Personer från den kriminella islamistiska miljön. 785 personer.
AUTONOMA GRUPPER. Personer från vänsterextrema grupper som kopplas till återkommande kriminalitet. 193 personer.
VIT MAKT-GRUPPER. Personer från högerextrema grupper som kopplas till återkommande kriminalitet. 382 personer.
ÖVRIGA EXTREMISTER. Står bakom enskilda hot. Klassas av rapporten som "personer som inte kan anses ha en tydlig koppling till organisation, grupp eller miljö". 281 personer.