Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 17:36
  #1
Medlem
RollingStoness avatar
Kristna och muslimer säger att Jorden är 6000 år gammal.
Är följande i så fall bara påhittat enligt de som tror:
Grottmålningar, 30 000 år sedan. Homo neanderthalensis, 300 000 år sedan.
Lucy, 3 miljoner år sedan. Dinosauriernas tid. Komplexa mikrober, 3.465 miljarder år sedan?

Jag har läst att Jorden är ca 4,6 miljarder år. Vem kan man lita på? Vem ljuger?
Vem har lagt ut skeletten och fossilen som har hittats och i vilket syfte?
Hur vet man vad som verkligen stämmer?
Hur gammal är Jorden enligt dig?
2018-11-03, 17:42
  #2
Medlem
Beerguy98s avatar
Jorden är 4,6 miljarder år.
2018-11-03, 17:42
  #3
Medlem
Ebetyls avatar
Inget årtal anges i biblar, människan levde samtidigt som de tidigaste djuren.
2018-11-03, 17:51
  #4
Medlem
jipeesss avatar
har svaret någon praktisk funktion?
2018-11-03, 17:57
  #5
Medlem
Jogens avatar
"För Gud är tusen år som en dag"... ungefär det står någonstans i Bibeln va? Och "tummar" man på matematiken på det viset kan lika gärna en dag för Herren betyda en miljon.

Det kan vara Gud, eller möjligtvis Satan, som planterat alla dessa bevis för att förvirra, eller testa människans tro - hennes tro på Gud, samt hennes halsstarriga tro på sitt egna förstånd.

Själv tror jag att Jorden är ungefär så gammal som de senaste vetenskapliga rönen pekar på.
2018-11-03, 17:58
  #6
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
har svaret någon praktisk funktion?
Praktisk funktion...? Klart, man vill ju veta vad som stämmer. Visar det sig att Jorden bara är 6000 år så kommer jag säga upp prenumerationen av Illustrerad vetenskap. Jag tänker också stämma kommunen jag växte upp i för usel och undermålig undervisning.
2018-11-03, 18:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Praktisk funktion...? Klart, man vill ju veta vad som stämmer. Visar det sig att Jorden bara är 6000 år så kommer jag säga upp prenumerationen av Illustrerad vetenskap. Jag tänker också stämma kommunen jag växte upp i för usel och undermålig undervisning.
Eller så stämmer du Gud, om det är så att han vilselett oss med vilje.
2018-11-03, 18:16
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Kristna och muslimer säger att Jorden är 6000 år gammal.
Är följande i så fall bara påhittat enligt de som tror:
Grottmålningar, 30 000 år sedan. Homo neanderthalensis, 300 000 år sedan.
Lucy, 3 miljoner år sedan. Dinosauriernas tid. Komplexa mikrober, 3.465 miljarder år sedan?

Jag har läst att Jorden är ca 4,6 miljarder år. Vem kan man lita på? Vem ljuger?
Vem har lagt ut skeletten och fossilen som har hittats och i vilket syfte?
Hur vet man vad som verkligen stämmer?
Hur gammal är Jorden enligt dig?

Nu är för den delen en hel del av våra dateringar inte så säkra som man vill göra gällande, men jag som kristen tror inte att jorden är 6000 år gammal.
2018-11-03, 18:19
  #9
Medlem
Fyllefyllots avatar
Vi människor tror oss alltid sitta på den ultimata sanningen, det vi vet idag, det är sanningen, punkt slut. För X antal år sedan visste alla att jorden bara var några tusen år gammal, idag vet alla att jorden är x antal år gammal, vad vi vet om hundra år, det vet vi inte förrän om just hundra år.

Vad man dock kan konstatera var att dessa gamla religösa skrifter inte skrev av några idioter och om man inte har någon aning om något rent vetenskapligt så var det väl för ett par tusen år sedan rimligt att dra till med att jorden var 4000 år gammal. Det är liksom så pass mycket att folk inte orkar bry sig men det är samtidigt ett nummer du kan "ta på", du kan inte ta på typ 4 miljoner på samma sätt och det hade på den tiden uppfattats som orimligt därför körde man på det man då trodde var rimligt. Själv tror jag att den är äldre än 6000 år.
2018-11-03, 18:51
  #10
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Praktisk funktion...? Klart, man vill ju veta vad som stämmer. Visar det sig att Jorden bara är 6000 år så kommer jag säga upp prenumerationen av Illustrerad vetenskap. Jag tänker också stämma kommunen jag växte upp i för usel och undermålig undervisning.

om det skulle bevisas att jorden är 6000 år gammal, så kommer ju illustrerad vetenskap skriva om det, så du kan gott behålla prenumerationen,

skolväsendet kommer nog också uppdatera undervisningsmaterialet i mån av tid/pengar..
2018-11-03, 21:33
  #11
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
"För Gud är tusen år som en dag"... ungefär det står någonstans i Bibeln va?
Så om Jorden är 6000 år gammal så tycker vår Gud att det bara var 6 dagar sedan han skapade den.
2018-11-03, 21:42
  #12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

(FB) Jorden 6000 år gammal
(FB) noahs ark jorden 6000 år gammal?
(FB) Idéen om att Adam skapades (?) för 6000 år sedan.
(FB) Jordens ålder enligt bibeln = Ca 6000 år

Låset på.

/Mod.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback