2014-05-17, 11:45
Medlem
Har en fråga om noas ark, de här personerna var på arken ;
Noa.
Noas hustru. Som enligt boken Sefer ha-yashar (5:15) hette Naamah, medan hon i Jubileerboken kallas Emzara.
Sem, Noas son.
Sems hustru. Enligt Jubileerboken kallad Sedeqetelebab.
Ham, Noas son.
Hams hustru. Enligt Jublieerboken kallad Neelatamauk eller Naeltamauk.
Jafet, Noas son.
Jafets hustru. Enligt Jublieerboken kallad Adataneses.
Hur kunde de här människorna föröka sig utan att barnen blev handikappade osv.
Om tex Sem fick en dotter och hans dotter skulle knulla farbror Jafet och få barn med honom osv. det skulle väl inte funka så? Barnen skulle väl bli handikappade?
Sen undrar jag också om det där med att jorden är 6000 år gammal, tror kristna på det?
Det är väl inte heller möjligt
Citera
2014-05-17, 11:57
Medlem
Gahlsters avatar
Vad jag fattat det som så är det först i andra generationens inavel där sannolikheten för skador blir stor men denna fråga om inavel passar sig mycket bättre i ett annat forum.

Ja, vissa anser att enligt bibeln så är jorden runt 6000 år gammal. Problemet är bara att det finns massor av bevis på att jorden är äldre än så. Ett exempel på ett sådant bevis är samlingen av trädstamsringar.
Citera
2014-05-17, 12:38
Medlem
För det första är det möjligt att världen är 6000år gammal och börjat från få antal individer. Världs populationen var ca 250 miljoner vid år 0. 1 miljard vid 1800-talet. 2 miljarder vid 1920-talet. Det är de senaste 100åren vi har sett en drastisk ökning i population och idag är vi runt 7 miljarder människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_population
http://en.wikipedia.org/wiki/World_population_estimates
Citera
2014-05-17, 13:02
Medlem
Ja det är möjligt om man tänker befolkning men jag menar typ skeletten av djur och sånt som är äldre än 6000 år
Citera
2014-05-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Ja det är möjligt om man tänker befolkning men jag menar typ skeletten av djur och sånt som är äldre än 6000 år

Har själv inte läst denna bok, men den besvarar alla evolutions frågor man kan tänka sig. Köpte den nyligen men kan länka pdf filerna.

http://evolutionfacts.com/Handbook%20TOC.htm (Alla ämnen)

http://evolutionfacts.com/Evolution-handbook/E-H-6a.htm (Daterings metoder)

http://evolutionfacts.com/Evolution-...ok/E-H-12a.htm (Fossiler och sediment)
Citera
2014-05-17, 13:15
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Har en fråga om noas ark, de här personerna var på arken ;
Noa.
Noas hustru. Som enligt boken Sefer ha-yashar (5:15) hette Naamah, medan hon i Jubileerboken kallas Emzara.
Sem, Noas son.
Sems hustru. Enligt Jubileerboken kallad Sedeqetelebab.
Ham, Noas son.
Hams hustru. Enligt Jublieerboken kallad Neelatamauk eller Naeltamauk.
Jafet, Noas son.
Jafets hustru. Enligt Jublieerboken kallad Adataneses.
Hur kunde de här människorna föröka sig utan att barnen blev handikappade osv.
Om tex Sem fick en dotter och hans dotter skulle knulla farbror Jafet och få barn med honom osv. det skulle väl inte funka så? Barnen skulle väl bli handikappade?
Sen undrar jag också om det där med att jorden är 6000 år gammal, tror kristna på det?
Det är väl inte heller möjligt

Det finns kristna som tror allt möjligt när det gäller skapelseberättelsen och syndafloden. T o m bland de som helt tar avstånd från att det skulle finnas någon osanning i Bibeln eler några direkta myter i Bibeln, utan tror att Bibeln är Guds sanna och tillförlitliga ord, så finns det a) de som tror att jorden är 6000 år b) de som tror att det är lite äldre och inte är tvingad att överensstämma med släktträden som kan vara ofullkomliga, t.ex. ca 10-15 000 år c) de som tror att jorden är mycket gammal, men att Gud sedan skapade världens innehåll på 6 dagar. jorden skulle då vara gammal och kunnat komma till genom en långsam skapelseprocess, men när Gud sedan skiljer land från hav, skapar atmosfär, djur och människor osv så sker det under 6 dagar.

tanken är då att det inte finns någon tidsbegräsning i det första som står:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom,

som är inledning till det efterföljande som beskriver de 6 skapelsedagarnas innehåll

"och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus... " etc. Det är väl detta som kallas för "gap-theory".

Det står ingenstans i Bibeln att jorden är 6000 år gammal. Det är en tolkning att säga att den är det. Det är inte en möjlig tolkning. Gud kanske skapat världen på ett annat sätt än vi förstår (liksom Jesus mättade 5000 män med några få brödbitar på ett sätt vi inte förstår, och liksom han förvandlade vatten till vin på ett sätt vi inte förstår, trots att både brödtillverkning och vintillverkning kräver arbete, ingridienser och tid.). Det är också en tolkning att säga att världen är si eller så biljoner år gammal och att Gud började skapa snabbt först när han sade "varde ljus". Det som däremot står är att jord och himmel är skapad på sex dagar. Det står också att alla människor härstammar från Adam och Eva och är skapade till Guds avbild av stoft från jorden, och att dessa människor föll i synd och blev fördrivna från det träd som gav dem evigt liv.

Det kan ha funnits en större genetisk mångfald under Adams och Noas tid.. för under den tiden finns faktiskt inga bud eller lagar som förbjöd äktenskap mellan närmare släktningar.. Abraham var gift med sin halvsyster.. om jag minns rätt var en av hans bröder också gift med en nära släkting. Det var först under MOse tid som det kom strikta lagar på hur när släkt man fick vara när man ingick äktenskap. I vår tid skulle det vara ytterst riskabelt rent genetiskt om folk skulle gifta sig med för nära släktingar.
Senast redigerad av Shadow913 2014-05-17 kl. 13:26.
Citera
2014-05-17, 14:33
Medlem
Jag fattar ingenting.
Jag sökte på google och det står att syndafloden ägde plats 2370 fkr och noah var 600 år då, så noah föddes runt år 3000 fkr och dog när han var ca 950 år gammal.
Noah blev då alltså 950 år gammal. Men om han blev så gammal, varför blev inte alla andra folk så gamla på hans tid?
Citera
2014-05-17, 14:59
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Jag fattar ingenting.
Jag sökte på google och det står att syndafloden ägde plats 2370 fkr och noah var 600 år då, så noah föddes runt år 3000 fkr och dog när han var ca 950 år gammal.
Noah blev då alltså 950 år gammal. Men om han blev så gammal, varför blev inte alla andra folk så gamla på hans tid?

Vad vet vi om de andra? Det är ju bara några få personer som nämns i 1 Mos 1-6.. nämligen Adams och Evas efterkommande i form av Seths efterkommande som var mer gudfruktiga och Kains efterkommande som var mer ogudaktiga. Enstaka personer nämns vid namn. Inte alla som levde.

Här är ett diagram över olika personer som nämns i Bibeln och deras ålder.. gul är deras livstid fram tills dess de fick barn.. blått är deras resterande livstid..

http://www.biblestudy.org/maps/large...am-to-noah.jpg

En intressant detalj som många uppmärksammat är att det finns en person som heter Methuselah som dog samma år som floden kom. Hans namn kan översättas: "his death shall bring judgment".. på svenska kan det översättas "Hans död skall sända den" och alternativt "Man av spjutet" eller "Man av pilen". Hans far var profeten Henok (Enok) som "vandrade med Gud" och sedan bara försvann. Det kan alltså ha varit ett profetiskt namn som gavs åt det nyfödda barnet till varning för folket. Många namn som gavs till nyfödda var profetiska.
Citera
2014-05-17, 15:21
Medlem
Ja men jag menar alla civisilationer och sånt som fanns 2400 fkr då syndafloden kom, om alla dessa människor dog och bara noah och hans familj överlevde hur kunde då några civisilationer fortsätta efter 2400 fkr utan att dö ut?
Citera
2014-05-17, 15:33
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ja men jag menar alla civisilationer och sånt som fanns 2400 fkr då syndafloden kom, om alla dessa människor dog och bara noah och hans familj överlevde hur kunde då några civisilationer fortsätta efter 2400 fkr utan att dö ut?

Din fråga förusätter att släktträden i GT är fullkomliga och aldrig hoppar över en eller flera generationer. Men om de gör det kan det ju vara så att floden var mycket tidigare i historien. Kanske byggdes pyramiderna av Noahs ättlingar och inte tidigare.
Citera
2014-05-17, 16:50
Medlem
Aha, så ingen vet om de hoppat över några generationer eller om syndafloden var år 2370 fkr?
Man vet inte säkert när syndafloden ägde rum men, om de nu hoppat över några generationer då skulle ju hela idén om att adam och eva skapades för 6000 år sedan vara en lögn eller?
Citera
2014-05-17, 16:56
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Aha, så ingen vet om de hoppat över några generationer eller om syndafloden var år 2370 fkr?
Man vet inte säkert när syndafloden ägde rum men, om de nu hoppat över några generationer då skulle ju hela idén om att adam och eva skapades för 6000 år sedan vara en lögn eller?

Nej, men en hypotes. Det finns många som tror på Adam och Eva, Bibeln och vetenskapen och tar avstånd från tanken att allt vi kan se är 6000 år gammalt. En del av dessa tror att allting är mycket gammalt (förutom människosläktet och civilisationens historia) dvs biljontals år, och andra tror att allting kanske är ca 15000 år gammalt. Jag tycker att det är fel att vara 6000-års fanatist. Jag vet kyrkor som tror på allting i Bibeln bokstavligt men som aldrig någonsin säger "vi måste tro att allting är exakt 6000 år gammalt". Bibeln säger inget sådant årtal. Rent historiskt har kristna trott lite olika angående människans och jordens ålder. Kyrkofäderna har lite olika åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in