2018-11-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Spökplumpen är från Gottfredson på 1930-talet. Svarte-Petter var med i allra första Musse Pigg-filmen 1928. Stål-Kalle är en kopia av Stål-Långben från Murry 1965. Von Pluring är från Barks ca 1960. Just telling...

Introducerade kanske var fel ord - mera levandegjorde och skapade längre sammanhängande berättelser.

KAP hade alltid mera stuk av Don Rosas och Carl Barks anda, med långa färder till främmande länder, rymdäventyr och historiska äventyr, medans KA&co mera handlade om vardagen i Ankeborg.
Citera
2018-11-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Romans och familjebildning är inte samma sak. Hur mycket Kalle än uppvaktar Kajsa verkar han aldrig få doppa i syltburken. Med den tidens värderingar skulle ju kopulering leda till avkomma och någon sådan finns som sagt inte. Eller har du exempel?

Du vet att död, åldrande och kopulerande inte förekommer i Kalle Anka va? Genom att inte "ta ställning" i svåra frågor så når man mera folk och blir underhållning istället för agitation.

Skulle samma-sex attraktion förekomma i Kalle så skulle det vara en del i en agenda och agendor driver bort folk.

Min barndom var väldigt lycklig och väldigt oskuldsfull och det beror på att jag inte blev matad med vuxensaker innan jag var redo för det. Kalle Anka var definitivt en del av del.

Det första gången jag hörde talas om homosex så fattade jag inte alls vad det var frågan om. Varför skulle någon vilja ha sex med en annan man!? Tanken hade aldrig ens slagit mig.
Citera
2018-11-04, 12:45
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostOfMururoa
Du vet att död, åldrande och kopulerande inte förekommer i Kalle Anka va?

Farbror Joakim står ju med ett ben i graven, han började ju sin bana i Klondyke under guldruschen. Och i någon berättelse var han väl på jakt efter ungdomens källa.

Jag vill inte göra om KA till en hentaiblaska för kidsen, detta började som en kommentar om dåtidens familjebildningsmönster, varpå jag påpekade att det inte fanns några typiska 50-tals-kärnfamiljer i Ankeborg, snarare tvärtom.
Citera
2018-11-04, 12:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Du vet att död, åldrande och kopulerande inte förekommer i Kalle Anka va? Genom att inte "ta ställning" i svåra frågor så når man mera folk och blir underhållning istället för agitation.

Skulle samma-sex attraktion förekomma i Kalle så skulle det vara en del i en agenda och agendor driver bort folk.

Min barndom var väldigt lycklig och väldigt oskuldsfull och det beror på att jag inte blev matad med vuxensaker innan jag var redo för det. Kalle Anka var definitivt en del av del.

Det första gången jag hörde talas om homosex så fattade jag inte alls vad det var frågan om. Varför skulle någon vilja ha sex med en annan man!? Tanken hade aldrig ens slagit mig.

En liten nördig invändning angående döden i Kalle Anka: Don Rosas Farbror Joakim dog 1967. Så det beror på vilken ankstory man följer. Men, nu skulle nog aldrig Disney tillåta att en författare skriver dödsår på någon av deras heliga penningfabler
Citera
2018-11-04, 13:13
Medlem
Citat:

Min syster brukar berätta en anekdot om ungefär det fast att hon inte kunde förstå vad män var till för. Varför skulle man vilja kyssa en äcklig man? Ja, barn är bra roliga
Citera
2018-11-04, 14:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det får en väl nästan hoppas. Få serier som finns idag har väl så rabiat hållit fast vid förlegade 50-talsideal, kulturellt inte minst.

Minoritetsfrågor lyser helt med sin frånvaro, och familjebildningsmönster och ideal är förstenade. Det sociala patoset har väl alltid varit frånvarande, men istället försöker de vara ”moderna” genom referenser till artister och teknik mm.
Du har verkligen ingen aning om världen. Vad som råkar vara ditt enda intresse delas av oerhört få, din lilla bubbel-omgivning på nätet har lurat dig. Vi andra skiter i kön och hbtq.

Serietidningar görs för att sälja. Om man på 1940-talet ville läsa om hur Kalle och Kajsa Anka får knattarna ihop så läste man istället Blondie som handlade om en vanlig USA-familj. Ankeborg är fiktion där man kan spegla de delar av samhället som barn vill läsa om t.ex rikedom eller misslyckanden. Detta styrs enbart av vad läsaren är villig att betala för en serietidning. Finns inga HBTQ-serier som sålt någonsin. Intresset för dem är påhittat. Men du kanske vet bättre. Något säger mig att jag talar för döva öron.

Troll är du hur som helst.
Citera
2018-11-04, 14:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är inte OT. Det är en av orsakerna till att tidningen är på väg bort. Den spelar inte med samtiden.
Och när läste du Kalle Anka senast, mitt lilla troll.
Citera
2018-11-04, 17:31
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Oj...
Hade ingen aning om att denna tråd skulle blåsa upp under enbart en dag men jag är glad för alla som givit sin åsikt.
(Det gick dock lite överstyr om hbtq- kärnfamiljämnet.)
Så för att sammanfatta så går KA mot sin undergång, iaf när det gäller serietidningar.
Det kan vara att det helt enkelt inte lockar med läsning som det gjorde under 50-90 talet.
Jag tror inte att ifall Disney gjorde KA till en progressiv onyanserad politisk smörja skulle antingen göra serien bättre(sett till läsning) eller sälja mer.
Hela idealet med Ankeborg var en neutral, universiell, till viss mån obaserad och lagom stereotypisk värld så att den var enkel men ändå rolig att läsa.
Förändringar i Ankeborgs grundläggande historia och sätt att skrivas på skulle nog ta kål på inte bara de få barn som läser KA utan även den hängivna och dedikerade gruppen av KA läsare.(som för det mesta redan är borta)
Helt enkelt inte lika bra.
Att driva en agenda med en sådan viktig figur för många 50-90 talister är också förudmjukande så jag hoppas inte det blir någon ytterligare globaliseringspropaganda för att få fram någon politisk åsikt ur de "oskyldiga" barnen.
Moderniseringen av Ankeborg har också bidragit till kvaliten, inte lika kul när allt ska vara en sorts förebild eller spegla en perfekthet utav det " ideella samhället."
Men nog om det.
Har börjat samla på "Karl Barks Ankeborg" som
ger det bästa utav det bästa, läser även gamla Don Rosa berättelser som ges ut i samlarformat.
Problemet är att Egmont vet att de kan klämma
ut mycket pengar för det som anses bäst av riktiga "ankister."✌
Men när väl KB och DRs sista läsare dör om några generationer är det nog slut på KA då ingen köper det nya anpassade tidsenliga skräpet som saknar karaktär och konst för min del, samtidigt som ingen vill veta av de gamla serierna från några årtionden tillbaka.
Tragiskt måste jag säga...😩
Det är väl bara att samla på sig medans det fortfarande finns att köpa.😎
Citera
2018-11-04, 17:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kalle Anka-tidningen lockar väl nuförtiden köparna med en liten leksak i varje nummer.

Nu för tiden? Det har väl pågått ända sedan jag var barn för drygt två decennier sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
De nya tidningarna är tyvärr inte alls lika bra som de gamla.

Tyvärr. Minns själv hur jag upplevde att kvaliteten sjönk redan under de sista åren jag lästa KA & co. T.e.x. fanns alltid ett uppslag på två sidor som hette "Tips & Trix" där man kunde få tips på barnbus, läsa om roliga händelser, läsa olika små sketcher etc. Detta plockades bort redan i början av 2000-talet, och jag tyckte redan då att tidningen tappade i kvalitet.

Sedan började de masskopiera äldre serier, som getts ut bara några år tidigare, istället för att producera nya. Inte sällan fick man skippa halva tidningen för att resterande halva var dubbletter av gamla serier man redan läst.

Läser inte nya KA & co som vuxen, men har fått tag på ett nr ngn gång och skummat igenom bara för nöjes skull, och kan konstatera att den varma känslan som fanns i 90-talsserierna inte existerar längre. Det är nästan bara parodier på kändisar och andra nutidsanspel.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2018-11-04 kl. 17:34.
Citera
2018-11-04, 17:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Farbror Joakim står ju med ett ben i graven, han började ju sin bana i Klondyke under guldruschen. Och i någon berättelse var han väl på jakt efter ungdomens källa.

Jag vill inte göra om KA till en hentaiblaska för kidsen, detta började som en kommentar om dåtidens familjebildningsmönster, varpå jag påpekade att det inte fanns några typiska 50-tals-kärnfamiljer i Ankeborg, snarare tvärtom.

Givetvis är det inte rimligt att vänta sig att detta tidsfel ska korrigeras eftersom en stor del av poängen med Disney-figurer är att det ska råda en status quo-situation.

Farbror Joakim härstammar ju som tidigast från Barks serier på 50-talet, och där passade tiden in för hans uppväxt. Han uppgavs ha varit med i guldruschen under 1890-talet och var då ca 30 år gammal, så han var alltså född kring 1860 - och var då ca 90 år i Barks originalserier. Eftersom det har gått 70 år sedan dess kan man ju knappast korrigera detta så att original-Joakim är född i en annan tid. Man får helt enkelt tänka bort detta faktum istället.
Citera
2018-11-04, 17:39
Medlem
InDeBetouDeDucks avatar
Romantiseringen av HBTQ borde inte influensera Serietidningar då det är en åsikt som essentiellt måste vara egenbaserad.
Dessutom visste jag inte att Farmor Anka och Mårten var tillsammans. Han var väl bara en dräng som var släkting till Farmor.(enligt Karl Barks i en serie från 40 talet vad jag minns.
Finns i guldbok nr 5)
Citera
2018-11-04, 17:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nu för tiden? Det har väl pågått ända sedan jag var barn för drygt två decennier sedan.
Ojdå..Ja, det var ett tag sen jag läste tidningen.
Men två decennier, är du säker? Fan vad gammal jag känner mig nu😮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in