Citat:
Ursprungligen postat av
Pojken med guldbyxorna
De tecknade serierna har nog aldrig varit en hjärtesak för Disney, som till sitt väsen varit en filmstudio.
Jag får nog delvis revidera detta påstående som jag gjorde för snart ett år sedan: omläsningen av några samlingsvolymer av Floyd Gottfredsons
Mickey Mouse har påmint mig om att Walt Disney själv skrev manus till den tecknade
Mickey Mouse-serien för dagspressen under de första månaderna och Ub Iwerks tecknade den, innan Gottfredson sedermera fick ansvar för alltsammans. Även om dagspresserien med Musse Pigg även den var ett beställningsverk (från King Features) så var Disney tydligen här mer personligen engagerad – han hade själv ursprungligen tänkt sig en karriär som "cartoonist", och dessutom handlade det ju om hans favoritfigur.
När det gällde de senare serietidningsserierna med Kalle Anka som Western Publishing och andra fristående förlag senare producerade var dock förmodligen Disneys och Disneystudions engagemang mindre – serietidningar hade ju dessutom mycket lägre konstnärlig status än dagspresserier – och därför fick Barks större frihet att hitta på egna figurer, liksom serietidningsförlagen i andra länder kom att utveckla egna Disneyuniversum som inte liknar de tecknade filmernas.