2020-12-08, 14:24
Medlem
OlleVieros avatar
Läser barnen fortfarande serietidningar!? Måste vara en utdöende trend? Måste kolla om det ens finns sådana i tidningsställen nästa gång jag handlar.

I sommarstugan läser lillgrabben gamla kvarlämnade serietidningar ibland, men det beror på taskig Wifi och ingen TV. Det är tidningar som många gånger är 15-20 år gamla, eller mer.
Citera
2020-12-09, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Läser barnen fortfarande serietidningar!? Måste vara en utdöende trend? Måste kolla om det ens finns sådana i tidningsställen nästa gång jag handlar.

Tidningar i affären finns då fortfarande. Men faktiskt länge sedan nu man såg en unge sitta och läsa en serietidning. Att de sitter och kollar på en telefon / padda ser man ju däremot hela tiden.
Citera
2020-12-09, 20:48
Medlem
Nej han är inte döende han kommer kl 3 på julafton
Citera
2021-01-05, 13:46
Medlem
Noterar att Sverige nu följer Norges exempel och bara kommer sälja vartannat nummer i butik. Som gammal ankist känns det onekligen lite sorgligt.
Citera
2021-01-05, 14:52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
De tecknade serierna har nog aldrig varit en hjärtesak för Disney, som till sitt väsen varit en filmstudio.

Jag får nog delvis revidera detta påstående som jag gjorde för snart ett år sedan: omläsningen av några samlingsvolymer av Floyd Gottfredsons Mickey Mouse har påmint mig om att Walt Disney själv skrev manus till den tecknade Mickey Mouse-serien för dagspressen under de första månaderna och Ub Iwerks tecknade den, innan Gottfredson sedermera fick ansvar för alltsammans. Även om dagspresserien med Musse Pigg även den var ett beställningsverk (från King Features) så var Disney tydligen här mer personligen engagerad – han hade själv ursprungligen tänkt sig en karriär som "cartoonist", och dessutom handlade det ju om hans favoritfigur.

När det gällde de senare serietidningsserierna med Kalle Anka som Western Publishing och andra fristående förlag senare producerade var dock förmodligen Disneys och Disneystudions engagemang mindre – serietidningar hade ju dessutom mycket lägre konstnärlig status än dagspresserier – och därför fick Barks större frihet att hitta på egna figurer, liksom serietidningsförlagen i andra länder kom att utveckla egna Disneyuniversum som inte liknar de tecknade filmernas.
Citera
2021-01-05, 15:34
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Om det är frågan om serietidiningar så är nästan allt döende, utom Japansk Manga.
Citera
2021-01-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag får nog delvis revidera detta påstående som jag gjorde för snart ett år sedan: omläsningen av några samlingsvolymer av Floyd Gottfredsons Mickey Mouse har påmint mig om att Walt Disney själv skrev manus till den tecknade Mickey Mouse-serien för dagspressen under de första månaderna och Ub Iwerks tecknade den, innan Gottfredson sedermera fick ansvar för alltsammans. Även om dagspresserien med Musse Pigg även den var ett beställningsverk (från King Features) så var Disney tydligen här mer personligen engagerad – han hade själv ursprungligen tänkt sig en karriär som "cartoonist", och dessutom handlade det ju om hans favoritfigur.

När det gällde de senare serietidningsserierna med Kalle Anka som Western Publishing och andra fristående förlag senare producerade var dock förmodligen Disneys och Disneystudions engagemang mindre – serietidningar hade ju dessutom mycket lägre konstnärlig status än dagspresserier – och därför fick Barks större frihet att hitta på egna figurer, liksom serietidningsförlagen i andra länder kom att utveckla egna Disneyuniversum som inte liknar de tecknade filmernas.

Jag vill minnas att strippserierna producerades vid Disneystudion och Bill Walsh, som skrev Musse Pigg 1944-1964, var samtidigt en av Disneys främsta producenter och manusförfattare. Så det fanns väl en helt annan närhet till de serierna, en större känsla av ”de våra”.
Citera
2021-01-30, 16:53
Medlem
Kalle besöker ju olika svenska städer? Verkar sälja extra lösnummer då det har lokal förankring? Gör det personligt? Måste påverka försäljningen uppåt?
Citera
2021-01-30, 17:03
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Det är bara att kolla i gröngölingarnas uppslagsbok, där står allt. Jag hoppas Kalle Anka tidningar alltid ska finnas dem är en del av min uppväxt.
Citera
2021-01-30, 23:50
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Produktionsledare
Kalle besöker ju olika svenska städer? Verkar sälja extra lösnummer då det har lokal förankring? Gör det personligt? Måste påverka försäljningen uppåt?
Det ger säkert en säljspik. Men sen ska det ju hålla åtminstone en viss procent av den ökningen. Annars får man en säljkurva som ser ut som något halvtaskigt EKG.
Man kan inte gå runt på gimmickar i tidningen lite då och då.
Citera
2021-05-26, 09:24
Medlem
Winter-Goddesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Noterar att Sverige nu följer Norges exempel och bara kommer sälja vartannat nummer i butik. Som gammal ankist känns det onekligen lite sorgligt.

Detta låter helt efterblivet. Vad är poängen? Vad händer med följetonger (om de fortfarande har med sådant)?
Citera
2021-05-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winter-Goddess
Detta låter helt efterblivet. Vad är poängen? Vad händer med följetonger (om de fortfarande har med sådant)?

Poängen är väl helt enkelt att spara pengar. Ungefär som Posten, vilka ju bara delar ut varannan dag numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in