Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-19, 12:16
  #25
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Var det inte att slippa massa negativt som var tanken? Att göra det är väl varken mer eller mindre sant än nåt annat.
Nej, det är inte alls tanken. Tanken är att se världen så som den är. Att det leder till mer sinnesro är en ren bieffekt, eller möjligtvis belöningen.
Citat:
Så du tänker att det som saknas är en bit kunskap som man kan roa sinnet med? Om någon hittat den så hade väl alla nått nirvana vid det här laget?
Det är en sanning som inte bara måste vetas utan också kännas. Därför räcker det inte att du förmedlas sanningen, utan du måste hitta den personligen. Därav kravet på ett sökande.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-10-19 kl. 12:20.
Citera
2018-10-19, 13:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Nej, det är inte alls tanken. Tanken är att se världen så som den är. Att det leder till mer sinnesro är en ren bieffekt, eller möjligtvis belöningen. Det är en sanning som inte bara måste vetas utan också kännas. Därför räcker det inte att du förmedlas sanningen, utan du måste hitta den personligen. Därav kravet på ett sökande.
Det låter bra åtminstone. Kan vara kul med lite kontrast:
The true goal of all spiritual practices is to keep yourself fooled, to maintain the self-deception, to see what's not and not see what is. That's why the stated goals are always unverifiable and ill-defined: it's not about attaining them, it's about pursuing them.
Citera
2018-10-19, 14:10
  #27
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det låter bra åtminstone. Kan vara kul med lite kontrast:
The true goal of all spiritual practices is to keep yourself fooled, to maintain the self-deception, to see what's not and not see what is. That's why the stated goals are always unverifiable and ill-defined: it's not about attaining them, it's about pursuing them.
Det var ju en intressant beskrivning. Skulle det då vara en spirituell övning att dricka alkohol t.ex? Och vad är det man skulle söka sig ifrån? De som inte ägnar sig åt spirituell verksamhet är alltså de som lever i verkligheten? Att Buddha och Dalai Lama är dem som egentligen är ute och cyklar? Vi borde sluta med fredsuppgörelser och starta atomkrig med varandra istället? Är det det egentligt upplysta tillståndet?

Däremot är det sant att många ägnar sig åt spirituell verksamhet i syfte av att ha ett mindre lidande. Men då tenderar man till att fortsätta vara en sökare och inget mer eftersom mycket handlar om att utmana sig själv vilket kan vara mycket obehagligt. Lite som så här när man beskriver ångest:
https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/180173...602500360f.jpg The path of least resistance är att inte utmana sin ångest, så det leder till minst obehag.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-10-19 kl. 14:34.
Citera
2018-10-19, 15:24
  #28
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper.Beast
Behöver ett klokt, genomtänkt svar på en fråga (gärna av en optimist) för att mitt välmående ska bättras.

Om vi i framtiden fixar någon form av piller/maskin/drog etc, ni fattar, som stimulerar hjärnan för ett optimalt välmående genom hela livet. Detta vill säga att alla helt enkelt sover bort livet med välmåendet i topp, vilket betyder att ingenting betyder nånting utbildning/forskning/social relationer eller livet överhuvud taget. och detta utan bieffekter. Skulle vi använda detta?

mitt instabilla välmående grundas i att livet bara är impulser i hjärnan och allt alla gör spelar ingen roll.
vill inte googla för att jag söker personliga svar.

Underbara vänner, familj och mitt livs kärlek finns i mitt liv!
Känner dock inte för att dela med mig av mina filosofiska tankar.
Hjälp snälla!


Bra och intressant TS!

Finns ett uttryck på engelska som jag gillar starkt: "The sweet is never as sweet without the sour". I ständigt välbehag skulle aldrig så starka känslor kunna uppstå, vi skulle aldrig kunna njuta lika mycket eller känna spänning och uppspelthet utan extrema känslor av dysterhet. Hur kan vi känna glädje av att tex övervinna problem och umbäranden utan att ha extrema svårigheter och umbäranden?
Citera
2018-10-19, 22:04
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det var ju en intressant beskrivning. Skulle det då vara en spirituell övning att dricka alkohol t.ex? Och vad är det man skulle söka sig ifrån? De som inte ägnar sig åt spirituell verksamhet är alltså de som lever i verkligheten? Att Buddha och Dalai Lama är dem som egentligen är ute och cyklar? Vi borde sluta med fredsuppgörelser och starta atomkrig med varandra istället? Är det det egentligt upplysta tillståndet?
Mja. Jag tvivlar på att det handlar om vilken sida av yin/yang man väljer. Allting är upplevelser som egot får ta del av och förhålla sig till. Inte är det väl det man jagar?
Citera
2018-10-19, 22:44
  #30
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Mja. Jag tvivlar på att det handlar om vilken sida av yin/yang man väljer. Allting är upplevelser som egot får ta del av och förhålla sig till. Inte är det väl det man jagar?
Ok, alltså menar du att det helt enkelt inte går att frigöra sig eller i alla fall distansera sig från egot? Vad är då självinsikt? När egot är skadat och reagerar med ilska finns det någon annan röst som säger "det är ingen poäng att bli arg". Så även om du är arg så behärskar du dig själv. Notera att det låter som att det finns två jag, det egoistiska och "det andra". Är inte att bli mer identifierad med "det andra" än egot att distansera sig ifrån egot?
Citera
2018-10-19, 22:56
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Dum fråga. Självklart hade jag det. De som inte hade gjort det har inte förstått meningen med livet.
Jag skulle tom somnat in just här och nu om jag kunnat komma över min överlevnadsinstinkt. Evigt död = paradiset. Evigt liv = helvetet.
Många äldre människor, som jag, sitter mest bara och inväntar döden i vaket tillstånd. Visserligen har jag arbete, familj, barn och barnbarn, bra ekonomi osv men jag har gjort precis allt som jag velat göra och nu finns ingen önskan kvar att göra något mer. Det känns som jag hunnit med fem gånger mer i livet än vad en vanlig människa har gjort. Det enda spännande som händer är det som utspelar sig när jag sover. Jag är ofta på okända platser bland främlingar där underliga mysterier utspelar sig. Som sovande är jag alltid utan ålder eller kroppsliga problem. Absolut att jag skulle vilja sova den tid som är kvar om det inte vore för att jag måste tänka på andra än mig själv.
Citera
2018-10-20, 00:22
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ok, alltså menar du att det helt enkelt inte går att frigöra sig eller i alla fall distansera sig från egot? Vad är då självinsikt? När egot är skadat och reagerar med ilska finns det någon annan röst som säger "det är ingen poäng att bli arg". Så även om du är arg så behärskar du dig själv. Notera att det låter som att det finns två jag, det egoistiska och "det andra". Är inte att bli mer identifierad med "det andra" än egot att distansera sig ifrån egot?
Jag har en väg som jag måste gå. Det jag är mest fundersam över är dom här generella tankarna som verkar flyta omkring. Hur pålitliga är dom? Ska jag meditera i 5 år? 10? 15? Okej och om jag sitter där i lotus-position utan att nåt har hänt 15 år senare. Vad ska jag göra då? Ligga på en bädd av varmt kol? Sova på spikmatta? Hjälpa allt och alla? Ge bort allt jag äger?
"It's easy to look at an enlightened guy and say 'Hey! He only eats rice. We must only eat rice if we wish to attain Nirvana!' But, of course, that's not true. If the enlightened guy jumped off a bridge, would you jump off a bridge?"
Andrew laughs politely.
"If the enlightened guy jumped off a bridge," I repeat, "would you jump off a bridge?"
He doesn't laugh this time.
"It's everywhere," I continue. "You see it all the time. Why should I turn the other cheek if someone belts me and I wanna belt him back? To act like Christ? When did I get into the acting-like-Christ business? Some great sage in India only sits facing North, so now I have to face North all the time? What if sage-guy is a nose picker? Do I have to face North and pick my nose eight times a day? Why? Because my mission in life is to imitate great sages? I don't think so. Say I'm well fed and you're starving. You come to me and ask how you can be well fed. Well, I've noticed that every time I eat a good meal, I belch, so I tell you to belch because that means you're well fed. Totally backward, right? You're still starving, and now you're also off-gassing like a pig. And the worst part of the whole deal—pay attention to this trick—the worst part is that you've stopped looking for food. Your starvation is now assured."
Citera
2018-10-20, 01:26
  #33
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag har en väg som jag måste gå. Det jag är mest fundersam över är dom här generella tankarna som verkar flyta omkring. Hur pålitliga är dom? Ska jag meditera i 5 år? 10? 15? Okej och om jag sitter där i lotus-position utan att nåt har hänt 15 år senare. Vad ska jag göra då? Ligga på en bädd av varmt kol? Sova på spikmatta? Hjälpa allt och alla? Ge bort allt jag äger?
"It's easy to look at an enlightened guy and say 'Hey! He only eats rice. We must only eat rice if we wish to attain Nirvana!' But, of course, that's not true. If the enlightened guy jumped off a bridge, would you jump off a bridge?"
Andrew laughs politely.
"If the enlightened guy jumped off a bridge," I repeat, "would you jump off a bridge?"
He doesn't laugh this time.
"It's everywhere," I continue. "You see it all the time. Why should I turn the other cheek if someone belts me and I wanna belt him back? To act like Christ? When did I get into the acting-like-Christ business? Some great sage in India only sits facing North, so now I have to face North all the time? What if sage-guy is a nose picker? Do I have to face North and pick my nose eight times a day? Why? Because my mission in life is to imitate great sages? I don't think so. Say I'm well fed and you're starving. You come to me and ask how you can be well fed. Well, I've noticed that every time I eat a good meal, I belch, so I tell you to belch because that means you're well fed. Totally backward, right? You're still starving, and now you're also off-gassing like a pig. And the worst part of the whole deal—pay attention to this trick—the worst part is that you've stopped looking for food. Your starvation is now assured."
Helt rätt, och det är därför det är så svårt att ge tips. Jag personligen mediterade samtidigt som jag kämpade hårt med att bli av med min sociala fobi. Jag gjorde något jag har haft ångest och velat göra i 7 år, och plötsligt sa det klick. Förmodligen är meditation ett bra knep, men vad jag tror det handlar om är helt enkelt att sluta fokusera på något mål utan istället kontinueligt jobba för att bli mer genuin och en bättre person mot dig själv och andra. Kanske säger det då klick, men det ska ses mer som belöningen än själva målet. Jag personligen visste inte ens vad upplysning var innan jag upplevde det själv, så på så sätt är jag väl lyckligt lottad att jag inte ens visste att det var ett mål att se upp till.

Men, att följa sin inre röst och intuition är förmodligen det bästa man kan göra. Att lyssna på den. Vågar man det är man på god väg.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-10-20 kl. 01:29.
Citera
2020-03-01, 21:04
  #34
Medlem
Skogismyras avatar
Självklart ja.
Varför skulle man inte vilja det? Det låter som paradiset.
Citera
2020-03-01, 22:49
  #35
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Generellt kanske ja, men människans smärt och njutningscentra har en slags resistens. Förklaras bäst i att den svältande mannen njuter mer av en portion mat än den övermätte. Kanske är vi inte menade att bara ligga och må bra hela tiden? Kanske skall tillvaron innehålla en ansenlig del lidande och motgång?
Citera
2020-03-05, 10:09
  #36
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Generellt kanske ja, men människans smärt och njutningscentra har en slags resistens. Förklaras bäst i att den svältande mannen njuter mer av en portion mat än den övermätte. Kanske är vi inte menade att bara ligga och må bra hela tiden? Kanske skall tillvaron innehålla en ansenlig del lidande och motgång?

Schopenhauer säger att liksom man inte skulle klara att det atmosfäriska trycket försvann så skulle de flesta människor inte uthärda en tillvaro utan motgångar. Tråkigt nog har han nog som för det mesta rätt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback