Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-17, 19:28
Medlem
Kronartskockas avatar
Jag hade inte vilja använda ett sådant preparat. Visst är det härligt att må bra och vara glad, men jag finner personligen att de erfarenheter som i slutändan har betytt något är när jag varit med om något som är jobbigt eller skrämmande på något sätt. Då har jag lärt mig saker som gjort att jag också kan må bättre i framtiden. Som att lära sig hantera om någon man bryr som om mister livet, till exempel.

Sen håller jag med om att livet bara är impulser i hjärnan och att ingenting spelar någon roll. Du låter som en klok människa.

Avsaknaden av extern mening, det vill säga att det skulle finnas något högre syfte med livet, betyder ju inte att vi inte kan skapa våran egen mening och finna värde i det. Tillåt dig själv att uppskatta de små sakerna i livet, fundera inte så mycket på allt annat för det spelar ändå ingen roll som du själv sagt. Det är trevligt om man kan åstadkomma saker i livet, man kan man inte det så gör det ju inget heller. Hitta något som fyller dig med välbehag och låt det bli din mening i livet, oavsett om det är en skogspromenad, ett sällskapsdjur eller en kärleksrelation.
Citera
2018-10-17, 19:39
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper.Beast
Behöver ett klokt, genomtänkt svar på en fråga (gärna av en optimist) för att mitt välmående ska bättras.

Om vi i framtiden fixar någon form av piller/maskin/drog etc, ni fattar, som stimulerar hjärnan för ett optimalt välmående genom hela livet. Detta vill säga att alla helt enkelt sover bort livet med välmåendet i topp, vilket betyder att ingenting betyder nånting utbildning/forskning/social relationer eller livet överhuvud taget. och detta utan bieffekter. Skulle vi använda detta?

mitt instabilla välmående grundas i att livet bara är impulser i hjärnan och allt alla gör spelar ingen roll.
vill inte googla för att jag söker personliga svar.

Underbara vänner, familj och mitt livs kärlek finns i mitt liv!
Känner dock inte för att dela med mig av mina filosofiska tankar.
Hjälp snälla!

Det finns en bok som handlar om det du talar om. "Du sköna nya värld" av Aldous Huxley. En film som gränsar till det du talar om är Matrix. Man kan väl sammanfatta det, och jag får nog instämma, om att även om ett sådant piller skulle finnas så går det emot människans sökande natur. För mig personligen är sökande efter sanningar i princip meningen i livet för mig. Att ta ett piller skulle gå emot det. De personer som skulle ta ett sådant här piller är förmodligen de som redan idag försöker fly verkligheten genom droger, spel, jobb, sex, o.s.v...
Senast redigerad av spyder123 2018-10-17 kl. 19:43.
Citera
2018-10-17, 19:42
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vissa skulle använda ett sådant preparat, andra inte. Användningen av droger kan nog ge ett hum om frekvensen. Vissa människor försöker till och med att helt avstå från alla njutningar, av olika anledningar. Andra vill eller kan aldrig släppa det.

Jag prova drogen du nämnde om många före mig har tagit den och klarat att sluta med den. Jag skulle också ta den när jag var gammal och låg på dödsbädden, och hade levt mitt liv.

Min mening med livet är att förstå och uppleva så mycket som möjligt om detta. Det känns som att jag varken hade kunnat avstå från drogen helt eller leva endast med den, för då skulle jag missa någonting hur jag än gjorde. Jag hade velat uppleva och förstå båda upplevelser innan jag dog. Jag är (en del av) universum, och det är ganska jävla coolt ju mer universum förstår om sig självt.

Men varför skulle någonting spela mindre roll bara för att det är en impuls i hjärnan som får dig att göra A? Varför skulle det spela större roll om det var magi som fick dig att göra A?

Jag tycker inte att det är mindre viktigt bara för att vi kan förstår hur magin fungerar.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-17 kl. 19:54.
Citera
2018-10-17, 19:50
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
om ett sådant piller skulle finnas så går det emot människans sökande natur. För mig personligen är sökande efter sanningar i princip meningen i livet för mig. Att ta ett piller skulle gå emot det.
Jag tycker att detta låter lite motsägelsefullt.

Genom att avstå från drogen avstår du ju också från en ganska stor upplevelse. Du avstår liksom från att uppleva den största totala lycka som är möjlig att uppleva.

Du hade väl ändå velat uppleva Nirvana på din dödsbädd?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-10-17 kl. 19:52.
Citera
2018-10-17, 19:59
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag tycker att detta låter lite motsägelsefullt.

Genom att avstå från drogen avstår du ju också från en förmodligen ganska stor upplevelse. Du avstår liksom från att uppleva maximal lycka.

Givetvis kan man undersöka pillret på samma sätt som man testar vilken drog som helst. Då handlar det dock om ett typ av undersökande och inte att leva i världen för att man blir lycklig och problemlös, utan snarare för att man är nyfiken. Vad som är implicerat är att pillret inte leder till någon någon sanning, mer än erfarenheten av upplevelsen i sig. Detta för att om du skulle sluta ta detta piller hade du insett att du hade legat livlös i din säng i 10 år. Lycklig, men i en dimma.

Jag har själv testat de flesta droger, men även om det skulle vara förevigt och inte ha några biverkningar är det ingen tillstånd jag hade velat bestått. Kanske är det bara något man hade insett efter att man slutade ta pillret, dock!

Nirvana ska man förtjäna, annars är det poänglöst. Som att ge en nybörjade i judo svart bälte. Nirvana är ju just resultatet av ett sökande.
Senast redigerad av spyder123 2018-10-17 kl. 20:09.
Citera
2018-10-17, 20:05
Bannlyst
Citat:
Behöver ett klokt, genomtänkt svar på en fråga (gärna av en optimist) för att mitt välmående ska bättras.

Om vi i framtiden fixar någon form av piller/maskin/drog etc, ni fattar, som stimulerar hjärnan för ett optimalt välmående genom hela livet. Detta vill säga att alla helt enkelt sover bort livet med välmåendet i topp, vilket betyder att ingenting betyder nånting utbildning/forskning/social relationer eller livet överhuvud taget. och detta utan bieffekter. Skulle vi använda detta?

mitt instabilla välmående grundas i att livet bara är impulser i hjärnan och allt alla gör spelar ingen roll.
vill inte googla för att jag söker personliga svar.

Underbara vänner, familj och mitt livs kärlek finns i mitt liv!
Känner dock inte för att dela med mig av mina filosofiska tankar.
Hjälp snälla!

Vad skiljer detta ifrån döden? Eller lobotomi ?

Jag skulle inte ta något sånt piller där man verkar bli ganska värdelös, hela grejen bygger ändå på delaktighet.
Citera
2018-10-17, 23:04
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Det finns inget sådant piller. Välbefinnande uppnås genom stimuli: serotonin, dopamin, oxytocin. Och för att tillgodose kroppen med en viktad tillförsel behövs variation och kontinuerlig omdaning. Men till detta ändamål finns varken genvägar eller universalmedel.

För övrigt verkar din beskrivning, dvs. att "sova bort livet", vara den som bäst fångar vår tids NPC-befolkning. Undrar du möjligtvis om detta är en acceptabel lösning även för dig? Det vore i min mening skada att förlora ytterligare en själ till de blindas rike.

Citat:
Nihilism, kort sagt. Det är det tillstånd man hamnar i när man saknar förankring i tillvaron. Autenticitet fordrar etnisk och kulturell identitet, yrkesstolthet, social gemenskap m.m., vilka måste byggas från grunden. Om det bara är vålmående du eftersträvar, så har du redan svaret: serotonin, dopamin, oxytocin.
Citera
2018-10-18, 07:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rubrik förtydligad.
OT raderat
Trådar sammanfogade
/Mod
Citera
2018-10-18, 20:10
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det kanske klarnar för mig om du berättar vad nirvana är för nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Nirvâna (sanskr., निर्वाण "utslocknande"), alternativt pali nibbâna är målet av den buddhistiska vägen. Nirvana ses ofta som frigörandet från sensualitet/girighet/begär, hat och ignorans. Nirvana betraktas inte som en plats eller en existensform, utan istället som en avsaknad på de negativa ting som karaktäriserar den samsariska existensen. Om nirvana beskrivs i negativa termer är nirvana avsaknad från jord, vatten, eld, luft, liv, död och lidande. I positiva termer kan nirvana beskrivas som dödslöst, oförgängligt, oskapat, fritt, salighet, etc.[1] Buddhas upplysning kallas först för nirvana, och när han dog sägs det att denna nirvana övergick till parinirvana, nirvana efter döden.[1]
Jag talar om nirvana som likställt upplysning, där det krävs ett existentiellt och spirituellt sökande för att nå den sanningen även om man i slutändan råkar snubbla över den. Det är alltså motsatsen till att ta ett piller och "glömma bort".
Senast redigerad av spyder123 2018-10-18 kl. 20:13.
Citera
2018-10-18, 21:13
Medlem
Citat:
Jag talar om nirvana som likställt upplysning, där det krävs ett existentiellt och spirituellt sökande för att nå den sanningen även om man i slutändan råkar snubbla över den.
Känns lite som en motsägelse att man måste göra nåt och sen kan man helt plötsligt snubbla över det? Kan man det så går det väl lika bra att råna småbarn på godis till det händer? Eller som den där lite udda guru-snubben som bara satt och deppade till han blev upplyst (eller vad han nu blev)? Eckhart Tolle var det nog om jag inte missminner mig.

Citat:
Det är alltså motsatsen till att ta ett piller och "glömma bort".
Verkligen? Om du menar det du citerar från wiki så låter det som att det handlar om att glömma bort eller inte låtsas om bara ena halvan av yin/yang. Typ som att man köper duality rakt av och sen kämpar resten av livet med att se till att bara ena delen av duality upplevs. Missförstår jag nåt?
Citera
2018-10-18, 23:25
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Känns lite som en motsägelse att man måste göra nåt och sen kan man helt plötsligt snubbla över det? Kan man det så går det väl lika bra att råna småbarn på godis till det händer? Eller som den där lite udda guru-snubben som bara satt och deppade till han blev upplyst (eller vad han nu blev)? Eckhart Tolle var det nog om jag inte missminner mig.
Med "sökande" menar jag någon form av nyfikenhet av sitt inre och sin själ. Nyfikenhet är i sig ett sökande. Hur det manifesterar sig kanske är olika, men jag har svårt att se hur egentligen någon kunskap eller sanning kan uppenbaras utan någon form av inneboende nyfikenhet. Varför forskar vi? Går att säga en massa skäl, men i sin essens handlar det om nyfikenhet om det som vi inte ännu vet. Varför kollar du bak när du hör ett ljud? För att du vill veta vad som gjorde ljudet. Varför? Nyfikenhet.

Citat:
Verkligen? Om du menar det du citerar från wiki så låter det som att det handlar om att glömma bort eller inte låtsas om bara ena halvan av yin/yang. Typ som att man köper duality rakt av och sen kämpar resten av livet med att se till att bara ena delen av duality upplevs. Missförstår jag nåt?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Citera
2018-10-19, 00:05
Medlem
Citat:
Med "sökande" menar jag någon form av nyfikenhet av sitt inre och sin själ. Nyfikenhet är i sig ett sökande. Hur det manifesterar sig kanske är olika, men jag har svårt att se hur egentligen någon kunskap eller sanning kan uppenbaras utan någon form av inneboende nyfikenhet.
Var det inte att slippa massa negativt som var tanken? Att göra det är väl varken mer eller mindre sant än nåt annat.

Citat:
Varför forskar vi? Går att säga en massa skäl, men i sin essens handlar det om nyfikenhet om det som vi inte ännu vet. Varför kollar du bak när du hör ett ljud? För att du vill veta vad som gjorde ljudet. Varför? Nyfikenhet.
Så du tänker att det som saknas är en bit kunskap som man kan roa sinnet med? Om någon hittat den så hade väl alla nått nirvana vid det här laget?

Citat:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
Nirvana ses ofta som frigörandet från sensualitet/girighet/begär, hat och ignorans. Nirvana betraktas inte som en plats eller en existensform, utan istället som en avsaknad på de negativa ting som karaktäriserar den samsariska existensen.
Det som verkar antydas är att vi vill bli av med ena halvan (yin, det negativa) och behålla den andra (yang, det positiva). Vi köper alltså dualitet (yin/yang) och flyr från yin-delen resten av livet av någon anledning? Eller vad handlar det om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in