Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 02:21
  #13
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
För att idiom och etymologi är lingvistik.

Du har säkert rätt. Men reglerna här på FB är som de är,hur puckade man än tycker de må vara.
Jag försvarar absolut inte moderatorns beslut men insåg för längesen att det är svårt att få ett moderator-beslut ändrat,även om det faktiskt händer då och då.

Det jag skrev var absolut ingen kritik mot din trådstart eller ämnet i sig. Jag ville bara nämna att det inte är förbjudet att starta en ny tråd i "rätt" forumdel om man vill.
Citera
2018-10-12, 10:28
  #14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
För att idiom och etymologi är lingvistik.
Din frågeställning hade absolut ingenting med etymologi att göra, det vete katten om uttrycket den så kallade har en tillräcklig specifik betydelseskillnad gentemot de däri ingående orden för att kunna kallas för idiom, och du visade dessutom fullt klart att du hade fullt klart för dig vad uttrycket betydde, du ville bara veta varför man i somliga medialt-politiska kontexter använde det tillsammans med begreppet verkligheten, ett begrepp som det inte ligger inom språkvetenskapens ansvarsområde att definiera, utan mycket tydligt är en uppgift för filosofin.

Alltså hade tråden ingenting i språkforumet att göra.
Citera
2018-10-12, 10:47
  #15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Språkforumet kryllar med frågor av just det slaget som du inte slänger i papperskorgen.
Nej de är inte av just det slaget. Låt oss titta:
Citat:
(FB) Fel plats fel tidpunkt
...gäller hur ett visst uttryck konstrueras och om en annan konstruktion skulle vara mer logisk. Språk.

Citat:
(FB) Varför säger man "klockren"?
Den historiska bakgrunden till en given sammansättning. Självklart Språk.

Citat:
(FB) Varför i helvete säger man app och inte program numera?
Val mellan två olika befintliga ord. Skulle kunna anses vara fackterminologi och platsa i något datorforum, men orden är så vanliga att det rimliga är att anse att de tillhör allmänspråket. Alltså Språk.
Citat:
(FB) "Det är en semantisk fråga"
Diskussion om betydelsen av semantiska frågor när vi tolkar varandras uttalanden. Semantik är i sig en gränsdisciplin mellan språkvetenskapen och filosofin, men just den här diskussionen hade inga påtagliga inslag av begreppsanalys eller annat som skulle ha gjort den bättre lämpad i Filosofi. Alltså kunde den mycket väl passera i Språk.
Citera
2018-10-12, 12:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
det vete katten om uttrycket den så kallade har en tillräcklig specifik betydelseskillnad gentemot de däri ingående orden för att kunna kallas för idiom.

Precis, du vet inte. Låt då andra göra sin bedömning.
Citera
2018-10-12, 12:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...gäller hur ett visst uttryck konstrueras och om en annan konstruktion skulle vara mer logisk. Språk..

Varför tror du jag invände mot uttrycket "den så kallade verkligheten"...
Citera
2018-10-12, 16:25
  #18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Precis, du vet inte. Låt då andra göra sin bedömning.
För det första betyder uttrycket Det vete katten om... i ett sammanhang som det jag använde uttrycket i inte Jag har ingen aning om ifall... utan Det är knappast så att... För det andra spelar det ingen roll för ditt resonemang även om den så kallade skulle betraktas som ett idiom, eftersom din trådstart inte efterfrågade vad uttrycket den så kallade betydde - det framgick ju av trådstarten att du visste - och inte heller om uttrycket borde konstrueras på annat sätt, utan vad om menades med att sätta den så kallade framför ordet verkligheten i en viss medial eller politisk kontext. Och sådana frågeställningar passar inte i språkforumet, även om de kan passa på ett par-tre olika andra delfora - i sig ointressant är ju frågeställningen inte.

Och för det tredje är det jag, och alltså inte t ex du, som av admin är kallad och tillsatt just för att göra sådana bedömningar i språkforumet. Min bedömning har alltså prioritet över din eftersom det är min uppgift att göra den, medan sådant för ingen del är din uppgift.
Citera
2018-10-12, 16:32
  #19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Varför tror du jag invände mot uttrycket "den så kallade verkligheten"...
Logisk som språklig konstruktion. Naturligtvis platsar inte alla frågor som har med logik att göra i språkforumet.

Vi har nått till vägs ände här nu. Jag har förklarat bakgrunden till min bedömning, och jag har också förklarat varför de trådar som fått leva i språkforumet inte är några parallellfall till din kastade tråd. Det går inte att komma längre utan att bara fastna i jidder och tjafs. Detta är således det sista svar du kommer att få från mig i den här tråden.
Citera
2018-10-12, 17:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första betyder uttrycket Det vete katten om... i ett sammanhang som det jag använde uttrycket i inte Jag har ingen aning om ifall... utan Det är knappast så att...

det vete katten

uttal: /deːt vɛtːɛ ˈkaˌtːɛnː/
(idiomatiskt) ingen aning
Synonymer: det vete fåglarna, det vete fan
Etymologi: Möjligen en nertonad variant av det vete fan då katten var en symbol för djävulen i folktron.



https://sv.wiktionary.org/wiki/det_vete_katten

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det andra spelar det ingen roll för ditt resonemang även om den så kallade skulle betraktas som ett idiom, eftersom din trådstart inte efterfrågade vad uttrycket den så kallade betydde - det framgick ju av trådstarten att du visste - och inte heller om uttrycket borde konstrueras på annat sätt, utan vad om menades med att sätta den så kallade framför ordet verkligheten i en viss medial eller politisk kontext. Och sådana frågeställningar passar inte i språkforumet, även om de kan passa på ett par-tre olika andra delfora - i sig ointressant är ju frågeställningen inte.

Och för det tredje är det jag, och alltså inte t ex du, som av admin är kallad och tillsatt just för att göra sådana bedömningar i språkforumet. Min bedömning har alltså prioritet över din eftersom det är min uppgift att göra den, medan sådant för ingen del är din uppgift.

Huruvida ett uttrycks användning är avgränsat till relationer, politik eller akademin är helt ovidkommande för uttryckets språkanalys. För att ta ett annat exempel: uttrycket "dummare än tåget" används troligtvis inte i några andra sammanhang än interpersonella relationer. Innebär det faktumet att tråden gällande uttrycket "dummare än tåget" ska placeras i relationer och samlevnad, om TS begår det "fatala" misstaget att återge en händelse från relationslivet där det yttrades? Helt uppåt väggarna hur du resonerar.

Jag har vidare aldrig gjort gällande att uttrycket "den så kallade verkligheten" förbehålls journalistikspråk eller är på något sätt kännetecknande för journalistikjargong, endast att jag har hört uttrycket bland annat därifrån, men även ifrån andra källor.
__________________
Senast redigerad av Subzero1 2018-10-12 kl. 17:11.
Citera
2018-10-12, 17:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
- det framgick ju av trådstarten att du visste - och inte heller om uttrycket borde konstrueras på annat sätt, utan vad om menades med att sätta den så kallade framför ordet verkligheten i en viss medial eller politisk kontext.

Jag påpekade hur "den så kallade" vanligtvis tillämpas och hur det inte är applicerbart på "verkligheten" eftersom oavsett hur verkligheten är beskaffad existerar den i någon mån. Det kan ju vara så att avsikten med uttrycket är den bokstavliga innebörden av så kallat, nämligen: "vad vi kallar för verkligheten", istället för ett filosofirelativistiskt utvik. Jag vet som sagt inte och var intresserad av uttryckets avsikt och ursprung.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback