Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-11, 22:39
  #1
Medlem
(FB) Vad menas med talesättet "från den så kallade verkligheten"

Jag efterfrågar ett uttrycks betydelse, ursprung och användning. Hamilkar insisterar att jag ger uttryck för mina åsikter om medias språkbruk och postar i fel forum, vilket är en felaktig härledning. Hamilkar baserar detta på att jag råkar använda medias språkbruk som utgångspunkt (kunde varit vilken institution eller individ som helst). Hänvisas till 0.02.

Jag har den "radikala" ståndpunkten att isolerade språkfrågor och diskussioner hör rimligtvis hemma i språktråden.

Diskussion har förts över pm utan framgång.
Citera
2018-10-11, 22:46
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
I vilket forum var det? Känns som det överstiger mitt intellekt att förstå vad själva poängen är? Handlar det om att vi lever i olika sorters verkligheter? Så ja detta kanske är bäst för filosofi.
Citera
2018-10-11, 22:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
I vilket forum var det? Känns som det överstiger mitt intellekt att förstå vad själva poängen är? Handlar det om att vi lever i olika sorters verkligheter? Så ja detta kanske är bäst för filosofi.

Språkforumet. Poängen är att frågeställningen INTE är filosofisk, den är språklig. Vad menas med uttrycket och varifrån hämtas det. Filosofi undersöker inte dessa frågor. Etymologi är språkvetenskap.
__________________
Senast redigerad av Subzero1 2018-10-11 kl. 23:35.
Citera
2018-10-11, 23:00
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Språkforumet. Poängen är att frågeställningen är INTE filosofisk, den är språklig. Vad menas med uttrycket och varifrån hämtas det. Filosofi undersöker inte dessa frågor. Etymologi är språkvetenskap.

Japp ja jo "men den sk verkligheten" är ju faktiskt mer för filosofi eller politik. Någon från vänster kommer hänleda till den sk verkligheten lika mycket som en från höger gör det. Det är mer något abstrakt som den individen härleder till utifrån vad han/hon tycker är verkligheten. Skiljer sig ganska markant.
Citera
2018-10-11, 23:09
  #5
Medlem
Helt uppenbart att Hamilkar har rätt, och TS har fel.

Trådstarten är dessutom dåligt formulerad, och TS verkar allmänt skitnödig.

Nån ytterligare motivering än den som Hamilkar redan gett -- och som du borde citerat i trådstarten -- behövs knappast.

Jävligt irriterande med folk som klagar på moderatorsbeslut som helt uppenbart är korrekta.
Citera
2018-10-11, 23:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp ja jo "men den sk verkligheten" är ju faktiskt mer för filosofi eller politik. Någon från vänster kommer hänleda till den sk verkligheten lika mycket som en från höger gör det. Det är mer något abstrakt som den individen härleder till utifrån vad han/hon tycker är verkligheten. Skiljer sig ganska markant.

Mitt enda intresse är språkliga uttrycket: den så kallade verkligheten. Ett uttryck som alltså används helt filosofiskt och politiskt neutralt. Det är inga filosofiska relativister som är i farten om du nu tror det.
Citera
2018-10-11, 23:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Helt uppenbart att Hamilkar har rätt, och TS har fel.

Trådstarten är dessutom dåligt formulerad, och TS verkar allmänt skitnödig.

Nån ytterligare motivering än den som Hamilkar redan gett -- och som du borde citerat i trådstarten -- behövs knappast.

Jävligt irriterande med folk som klagar på moderatorsbeslut som helt uppenbart är korrekta.

Jag skrev uttryckligen: vad fan menar de... Är det tvetydigt?

Det gavs ett försök till svar i tråden som var MINST SAGT långsökt och taget ur röven, men ett försök oavsett.
Citera
2018-10-11, 23:52
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Mitt enda intresse är språkliga uttrycket: den så kallade verkligheten. Ett uttryck som alltså används helt filosofiskt och politiskt neutralt. Det är inga filosofiska relativister som är i farten om du nu tror det.

Men det är ju inte ett just språkligt uttryck. Det är mest hur man menar det. Vilken ens egna verklighet är. Vilket för enligt min mening mest gör det politiskt.
Citera
2018-10-12, 00:03
  #9
Moderator
Hamilkars avatar
För det första hänvisar jag till det korgningsmeddelande som redan har apostroferats. Om jag ska utveckla vidare, så försöker jag hålla språkforumet rent från både filosofisk begreppsanalys och olika politiska diskurser, så att det blir ett språkvetenskapligt forum (det ligger ju under Vetenskap) som behandlar fenomen i allmänspråket. Bara för att man kan inleda en frågeställning med Vad betyder...? eller Vad menas med...? betyder inte detta att frågan nödvändigtvis platsar i ett språkvetenskapligt forum.

För att i pedagogikens namn ta till ett övertydligt exempel. En tänkt trådstart som den nedan platsar inte i Språk, även om det däri finns en fråga som påfordrar tolkning av ett språkligt yttrande:
Citat:
Ursprungligen postat av hypotetisk användare
Min syster sa i morse till mig "Du är ju helt dum i huvudet". Vad menade hon med det?
Citera
2018-10-12, 00:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bara för att man kan inleda en frågeställning med Vad betyder...? eller Vad menas med...? betyder inte detta att frågan nödvändigtvis platsar i ett språkvetenskapligt forum.:

Språkforumet kryllar med frågor av just det slaget som du inte slänger i papperskorgen.

(FB) Fel plats fel tidpunkt

(FB) Varför säger man "klockren"?

(FB) Varför i helvete säger man app och inte program numera?

(FB) "Det är en semantisk fråga"

Har språkforumet helt plötsligt blivit elitistiskt? Endast Chomsky-forskning som godtas? Och endast icke-subzero1-trådar?
Citera
2018-10-12, 01:44
  #11
Medlem
jah_man2s avatar
Jag ser inte problemet. Varför ställer inte T.S frågan i filosofi-forumet istället? Det är väl bara att skapa en likadan tråd där med samma fråga.

Världen går inte under bara för att man får sin tråd papperskorgad.
Citera
2018-10-12, 01:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Jag ser inte problemet. Varför ställer inte T.S frågan i filosofi-forumet istället? Det är väl bara att skapa en likadan tråd där med samma fråga.

Världen går inte under bara för att man får sin tråd papperskorgad.

För att idiom och etymologi är lingvistik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback