Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 09:47
  #37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Flickor var bättre än pojkar även med den sk korvstoppnings pedagogiken, så tror inte flickor "lär sig bättre" med nuvarande metod. Jag förstå att du mfl tror att den nya pedagogiken som betonar att man ska lära sig tänka själv, är där för att det passar flickor bättre än pojkar, jag tor mer den är där för att vår tid vill ha människor som kan tänka själva.
Ja och den skillnaden lär vi nog inte få bort. Men gapet blir större och större. Det är pojkarna som är förlorarna. Pojkar tänker alldeles utmärkt på egen hand & är mer självständiga, det handlar inte om det utan problemet är att man idag analyserar sönder precis allt. Målstättningen är otydlig, lärandet blir mer "subjektivt". Jag har själv en son som går i lågstadiet, pedagogiken är inte alls anpassad efter pojkar.

Jag föreslår som flera andra här att segregera skolan.
Citera
2018-10-11, 10:09
  #38
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
1) Pedagogiken skulle kunna anpassad efter deras behov.

2) Minskat behov av att spela Allan för att imponera på damerna.

3) Färre distraktioner.

Jag ska kanske förtydliga min ståndpunkt och säga att jag inte alls ser könssegregerade skolor som en optimal lösning. Men det skulle kunna vara ett bättre alternativ än det vi har idag - förutsatt att pedagogiken i pojkskolorna anpassas efter pojkarnas behov.

En annan lösning vore kanske att låta pojkarna börja skolan ett år senare med tanke på pojkars senare mognad? Som det är nu är pojkar i realiteten 1-2 år efter flickorna genom hela skolgången.
Citera
2018-10-11, 10:21
  #39
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
En annan lösning vore kanske att låta pojkarna börja skolan ett år senare med tanke på pojkars senare mognad? Som det är nu är pojkar i realiteten 1-2 år efter flickorna genom hela skolgången.

Nja, jag vet inte om jag tycker att det är en så bra idé. Det skulle innebära att pojkarna ligger ett år efter hela vägen ut i arbetslivet. Om det enbart är mognaden som är problemet så tänker jag att det hellre skulle lösas genom att individanpassa skolstarten, då du har ganska stor spännvidd inom respektive kön. Då skulle man slippa sätta en omogen flicka i skolan ett år före en mogen pojke. I praktiken skulle det säkert få likartad effekt (flickor börjar tidigare i genomsnitt), men med större precision på individnivå.

I många länder gör man tester på barnen innan skolstart och anpassar klassindelning och pedagogik så att utbildningen i möjligaste mån anpassas till respektive barns behov.
Citera
2018-10-11, 10:32
  #40
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Nja, jag vet inte om jag tycker att det är en så bra idé. Det skulle innebära att pojkarna ligger ett år efter hela vägen ut i arbetslivet. Om det enbart är mognaden som är problemet så tänker jag att det hellre skulle lösas genom att individanpassa skolstarten, då du har ganska stor spännvidd inom respektive kön. Då skulle man slippa sätta en omogen flicka i skolan ett år före en mogen pojke. I praktiken skulle det säkert få likartad effekt (flickor börjar tidigare i genomsnitt), men med större precision på individnivå.

I många länder gör man tester på barnen innan skolstart och anpassar klassindelning och pedagogik så att utbildningen i möjligaste mån anpassas till respektive barns behov.

IQ tester är avvägda på så att könen alltid ska få samma snittresultat oavsett ålder. Detta eftersom män och kvinnor tenderar att klara olika delar av testet olika bra. Men om man tar ett iq-test som ger samma snittresultat mellan män och kvinnor i vuxen ålder och ger det till tolvåringar så snittar flickor 4-5 poäng högre än pojkar i motsvarande ålder. Det dröjer till 17-årsåldern innan pojkar är ikapp. Det tyder på att pojkars senare mognad är en viktig faktor för deras sämre resultat. Flickor hamnar i puberteten 1-2 år tidigare i snitt, sånt har betydelse för hjärnans mognadsnivå.

Ttor inte det faktum att det skulle innebära att pojkar ligger ett år efter i arbetslivet är ett problem. Så var det ju redan när vi hade allmän värnplikt.

Men annars håller jag med dig, bättre med en flexibel och individanpassad skolstart. Som garanterat skulle resultera i att pojkar i snitt skulle börja skolan något år senare.
__________________
Senast redigerad av Darwinist 2018-10-11 kl. 10:58.
Citera
2018-10-11, 10:47
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen
Starta egna skolor, skrev feministen Merapi.

Vore inte så dumt. Naturligtvis borde det vara lagligt att starta egna skolor med egen undervisningsfilosofi. Idag har staten monopol på undervisning då alla skolor, oavsett om de är kommunala eller privatägda måste följa skolplanen.

Så låt tusen tankeskolor tävla som en brutal kommunistdiktator en gång sade. Fram för skolor som bygger på Koranen, på österländsk disciplin, på Eberhards idéer, på Alliansens flumskolepolitik etc. Sedan får föräldrar rösta med fötterna och det kommer vara uppenbart för alla vilka skolor som producerar bäst resultat.

Visst, inget nytt under solen. När kvinnor lider ska hela samhället pröjsa men när det lutar åt pojkar/mäns problem är uppmaningen "fixa det själv".

Allt (jaja, så gott som) vi ser runt oss är skapat av mäns vinnarskalle och lidande. Män har klurat och dött i både krig och andan av att skapa en bättre värld men tror du feminister bryr sig? Nej. Kukavund och avund mot mäns överlägsenhet driver hela deras tillvaro.
Citera
2018-10-11, 10:50
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Visst, inget nytt under solen. När kvinnor lider ska hela samhället pröjsa men när det lutar åt pojkar/mäns problem är uppmaningen "fixa det själv".

Allt (jaja, så gott som) vi ser runt oss är skapat av mäns vinnarskalle och lidande. Män har klurat och dött i både krig och andan av att skapa en bättre värld men tror du feminister bryr sig? Nej. Kukavund och avund mot mäns överlägsenhet driver hela deras tillvaro.

Ironin är att det inte är tillåtet att starta egna skolor med egen värdegrund och egen utbildningsfilosofi. Alla skolor måste följa skolplanen.

Väldigt mycket i samhället hade löst sig om folk tilläts fixa saker själv.
Citera
2018-10-11, 12:04
  #43
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Våldsutövning av alla de slag, i krig, kriminalitet, för att dominera andra etc. finns det inte längre plats för i vår värld. Att utöva aggressivitet via fysiskt våld, tvång, negativ dominans etc är helt enkelt saker som människan, där mannen är den främste utövaren, måste lära sig hantera på bättre sätt. Dessa sätt ska läras ut till barn, inget annat.
Det brukar ta 2-3 inlägg i en debatt från dig, oavsett ämne, innan du nämner ordet Krig.

Sverige har inte varit i Krig på 200 år.
Citera
2018-10-11, 12:08
  #44
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
En annan lösning vore kanske att låta pojkarna börja skolan ett år senare med tanke på pojkars senare mognad? Som det är nu är pojkar i realiteten 1-2 år efter flickorna genom hela skolgången.
Det är ett intressant ämne som sällan diskuteras, att killarna är mentala underdogs till tjejerna ända upp till kanske klass 9. Det måste påverka vårt sätt att vara och tänka ganska mycket. Det är t.ex en extremt bra motivationsfaktor för många att de blivit mobbade, att de varit lillasyskon, och liknande underdog-situationer. Man motiveras att anstränga sig mer.
Citera
2018-10-11, 12:14
  #45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dagens Centerparti är minst lika stolligt som miljöpartiet. Efter att flickrumsautisterna tog över partiet med hjälp av entrism så finns inget kvar av det gamla C från Fälldins dagar.

Så självklart blir centerpajasen "provocerad" av fakta.
Citera
2018-10-11, 12:17
  #46
Medlem
Kapten-Booms avatar
Helt seriöst, vad är det för inkompetenta puckon som sitter i riksdagen egentligen? En tidigare karriär som städare och receptionist? Skäms han inte? Hur kan man ens komma in i riksdagen och sitta och styra folket om man har noll kompetens? Räcker det att ha lite erfarenhet av ett sommarjobb på McDonalds också? Sverige måste ju ha världens mest outbildade och korkade politikerkår.
Citera
2018-10-11, 12:49
  #47
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ett intressant ämne som sällan diskuteras, att killarna är mentala underdogs till tjejerna ända upp till kanske klass 9. Det måste påverka vårt sätt att vara och tänka ganska mycket. Det är t.ex en extremt bra motivationsfaktor för många att de blivit mobbade, att de varit lillasyskon, och liknande underdog-situationer. Man motiveras att anstränga sig mer.

Jo, det är faktiskt en intressant aspekt av det hela. Man kan kanske jämföra det med höghöjdsträning för längdskidåkare?
Citera
2018-10-11, 13:36
  #48
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ett intressant ämne som sällan diskuteras, att killarna är mentala underdogs till tjejerna ända upp till kanske klass 9. Det måste påverka vårt sätt att vara och tänka ganska mycket. Det är t.ex en extremt bra motivationsfaktor för många att de blivit mobbade, att de varit lillasyskon, och liknande underdog-situationer. Man motiveras att anstränga sig mer.

Inte ens i 16 eller 17-årsåldern är pojkar helt ikapp ännu. Då har de flesta tjejer växt klart och är färdigutvecklade medan killarna precis har fått sina första skäggstrån och fortfarande växer på längden och bredden.

Störst är skillnaden runt tolvårsåldern. Då har de flesta tjejer börjat menstruera och är inne i puberteten medan pojkarna fortfarande väntar på sin första nattliga utlösning och hårstrpn på pungen. Tjejerna i den åldern har påbörjat resan mot att bli självständiga vuxna individer både kroppsligt och mentalt medan de flesta pojkar fortfarande är helt kvar på barnstadiet. Det syns också i att tjejer i tolvårsåldern faktiskt är längre i snitt än jämnåriga pojkar. Såväl deras hjärnor som kroppar har trätt in i den utvecklingsmässiga slutspurten som kallas pubertet. Just i den åldern brukar flickor tycka att de jämnåriga pojkarna är väldigt barnsliga. Pojkar hamnar i puberteten först omkring 2 år senare än flickor men då smäller det å andra sidan till rejält.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback