Enligt Torekovskompromissen ska endast Knugen ha en cermionell uppgift. Dvs Knugen är en socialbidragtagande maskot för Sverige. Men han har genom åren gärna slängt sig med diverse politiska uttalanden!
För att nämna några:
-Hur kan Gro Harlem Brundtland ta hand om det norska folket när hon inte kan sköta säljakten? Tydligen är det skillnad på jakt & jägare
– Av olika anledningar så har jag inte haft den känslan. Jag upplever det snarare tvärtom. Han har ju en kolossal närhet till folket, sa kung Carl Gustaf.
Knugen uttalar sig om Diktaturen Brunei.
- Det kommer inga stekta sparvar flygande om Du inte själv bemödar Dig om att göra Ditt bästa. Knugens jultal 2002. Flosklerna & Politiska kängor haglar. Men självironin är vacker. En stekt struts flög in i Knugens mun
- De äter mycket, det är bara så. Och man måste ju snart, som jag ser det, börja beskatta en stam för jag menar... det är bara att räkna på, om de är två nu, då blir de sju nästa år, och sen blir det bara ... om de hittar sina partners någonstans i skogen så exploderar det, säger kungen.
Knugen blandar politik med matematik. Fibonacci & Knugen hade kunnat utarbeta en reproduktionstalföljd