2012-08-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nu skall jag för tredje gången försöka få datorn att svara på detta inlägg.

Nej. Jag kan inte exakt förklara det, ty det vore att kunna sia om framtiden. Eftersom jag inte är spåman, så får jag nöja mig med en någorlunda underbyggd framtidsspekulation. Jag delar upp den i två enkla delar mellan länder som republikaniserats genom vål, och länder som gjort det demokratiskt
Jag bortser härvis från länder som Finland, island och Irland, vilka upprättats som republiker och därmed aldrig upplevt en transitionsprocess som självständiga stater, och således är inkomensurabla i detta sammanhang.

Länder som övergått till republik genom revolter, krig etc
Tyskland, Frankrike, Bulgarien osv. Republikaniseringen har tillgått genom blod, massdöd, krig osv. Vägen till demokrati har varit lång, svår, osäker och med miljoner människors död som följd. Knappast eftersträvansvärt. Vi får hoppas att de svenska republikanerna inte överväger en sådan metod. Gör de det, så blir det tråkigheter för alla.

Länder som övergått till republik genom någorlunda demokratiska metoder
Här finns egentligen bara Italien, med Grekland som gränsfall.
Republikaniseringen har medfört instabila politiska system, med regeringskriser ömsom med "starka män". Båda länderna har fascistoida och kommunistiska (eller värre) partier i sina respektive parlament. Båda länderna är i praktiken satta under tvångsförvaltning av den sk trojkan. Demokratin är i praktiken delvis suspenderad. Inget att följa efter, får vi hoppas. Eller är Italien det exempel som de svenska republikanerna önskar följa? Italien ligger på plats 31 och Grekland på plats 32 i demokratiindex, i gruppen demokratien med problem, strax före Botswana.

Så finns det en särskild svensk republikansk lösning som kan åstadkomma bättre resultat? En svensk modell? Tveksamt, särskilt som något typiskt svenskt inte (längre) finns. Det är fullt möjligt att förstås att det skulle kunna bli bättre än Italien som avskaffade monarkin på demokratisk väg. Då skulle vi kunna sjunka från plats 4 till plats 30 i indexet och ändå vara bäst i gruppen. Republikaniserar vi oss våldsvägen, så räcker det om vi faller till strax före Österrike, dvs på plats 12.

Med tanke på att ett avskaffande av monarkin sannolikt leder till minskad nationell samhörighet när inte nationens samlade gestalt längre finns och till politiskt kaos, enär republikanerna inte kan enas om vi skall ha en maktlös symbolpresident, eller en mäktig president av USA-typ. Det kan bli en kompromiss, med konstitutionella strider i decennier. Inget i Sverige, allra minst demokratin, kommer att gynnas av detta. Viktiga politiska frågor kommer att lämnas obehandlade, eller föras in i republikkampen till förfång för frågornas lösande. Därtill kommer monarkisterna, som idag och för rätt lång tid framåt är i makjoritet, att känna sig svikna och kanske antingen uppge sitt demokratiska engagemang eller göra sitt bästa för att torpedera den nya republiken av rena hämndskäl. Det är sannolikt att det blir en mycket turbulent tid.

Det kommer också att uppstå många frågetecken kring förhållningssätt. Kommer det att vara tillåtet för statliga ämbetsmän att vara monarkister, eller blir dessa förrädare eller opålitliga? Kommer hockeylandslaget att kunna heta Tre kronor? Kommer regementsofficerare att fortsätta bära krona i gradbeteckningen? Hur skall det nya riksvapnet se ut? Vi har ingen aning.

Däremot har vi rätt god aning om framtiden om vi bibehåller och utvecklar vår monarki. Det ger oss en helt annan stabilitet, trygghet och förutsägbarhet inför framtiden. Det är rätt och slätt den bästa lösningen för Sverige!

Ha, ha, ha, ha, jag skrattar ihjäl mig. Detta var bland det sämsta skit jag läst. Lille vän, vilken värld lever du i?
Citera
2012-08-03, 23:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Ha, ha, ha, ha, jag skrattar ihjäl mig. Detta var bland det sämsta skit jag läst. Lille vän, vilken värld lever du i?

Så, då vänder vi på kuttingen. Nu får Du exakt förklara hur framtiden ser ut i det republikanska Sverige, så får vi se hur bra Du gör det.
Citera
2012-08-04, 03:44
Medlem
Citat:
Så, då vänder vi på kuttingen. Nu får Du exakt förklara hur framtiden ser ut i det republikanska Sverige, så får vi se hur bra Du gör det.

Exempelvis som i de här 2 REPUBLIKANSKA länderna som ligger FÖRE Sverige när det gäller bästa land att leva i!

http://www.thedailybeast.com/newsweek/2010/08/15/interactive-infographic-of-the-worlds-best-countries.html
Citera
2012-08-04, 07:02
Medlem
Citat:
Exempelvis som i de här 2 REPUBLIKANSKA länderna som ligger FÖRE Sverige när det gäller bästa land att leva i!

http://www.thedailybeast.com/newsweek/2010/08/15/interactive-infographic-of-the-worlds-best-countries.html
Det kan ju precis lika gärna sjunka till nivåer som innehas av andra republiker. T.ex. Burkina Faso.
Fast nej, levnadsstandard, hälsa och utbildning kan kan nog inte tillskrivas statsskicket.
Däremot ser vi att Sverige sopar mattan med Schweiz och Finland i både political environment och economic dynamism. Områden som faktiskt kan påverkas av styrelseskicket.
Så, förklara nu vilka fördelar vi har att vänta oss i ett republikanskt Sverige, och varför.
Citera
2012-08-04, 08:04
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Kan du förklara exakt VAD som skulle hända om vi slopar "kungahuset".

Man kan naturligtvis bara spekulera. Det är ju inte heller aktuellt att avskaffa monarkin nu eller de närmaste åren. Jag håller med Strix att du också borde spekulera. Men om vi tar Strix först, så gör han på sitt vanliga vis och gör en tämpligen långtgående förutsättning:
Citat:
Ursprungligen postat av Strix
Med tanke på att ett avskaffande av monarkin sannolikt leder till minskad nationell samhörighet när inte nationens samlade gestalt längre finns och till politiskt kaos, enär republikanerna inte kan enas om vi skall ha en maktlös symbolpresident, eller en mäktig president av USA-typ.
Det är Göran Person-argumentet han använde som statsminister vid val, när oppositionen inte var fullständigt enig i alla frågor. Den demokratiska processen är nu en gång så, vare sig vad Göran Persson eller Strix tycker, att åsikter och beslut formas genom diskussioner och kompromisser. Monarkister har olika åsikter om hur monarkin ska utvecklas, men det verkar som att det inte bekommer Strix.

Varför monarkins avskaffande skulle leda till minskad nationell samhörighet eller till och med politiskt kaos har han fortfarande att förklara.

Antagligen skulle monarkins avskaffande innebära mycket lite. Många tycker att Knugen med familj är ett trevligt inslag i Sverige-bilden. Men hur mycket sträcker sig detta utöver det? Familjen skulle fortsätta att vara lokala megakändisar i Sverige, och de skulle fortfarande vid sidan av pristagarna utgöra medelpunkten på nobelfesten.

Däremot skulle politikerna inte behöva att regelbundet "informera" Knugen om läget i landet. Något rader av politiker off record vittnat om att han varken är intresserad av eller kapabel att förstå. Det finns andra små möjligheter till att strömlinjeforma det politiska livet. Men eftersom statschefen har avlägsnats nästan helt från dessa är skillnaden minimal.

Så den praktiska skillnaden är alltså mycket liten. Däremot fungerar statschefen som symbol. Det är lite olyckligt, eftersom trots att han gör så lite trampar han i klaveret med jämna mellanrum. För tankeexperienters skull antar vi att dagens statschef ersätts med en av riksdagen vald person, så blir skillnaden mellan dagens och framtidens republik minimal. Det blir lite som att sätta säkerhetsbälte på konstitutionen då man slipper bekymra sig över avel, och at statschefen kan sparkas när allvarligare grodor hoppar ur munnen.
Citera
2012-08-04, 09:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Sverige ligger på tredje plats!

Men Du missar några avgörande fakta:
1. Hur vet Du att det är statsskicket som är avgörande för placeringen?
2. Emedan Sverige ligger på tredje plats, med Schweiz och Finland före sig, vad säger att vi kommer att gå om dessa, eller ett av dem, genom att vi blir republik?
3. Finland och Schweiz har inte haft några transitionsprocesser från monarki till republik, utan är bildade som republiker. På vilka sätt är det jämförbart med Sverige?
4. De finska och schweiziska statsskicken är rätt olika. Vilken lösning tänker Du Dig för svensk del? Den finska med en tämligen mäktig president, eller den schweiziska med en maktlös president och permanent samlingsregering?
5. Viktigast: hur tror Du att transitionen från en 1000-årig monarki till en republik kommer att se ut? VIlka samhällseffekter får det? Lyckas Du inte se några som helst svårigheter?
6. Varför?
Citera
2012-08-04, 10:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Man kan naturligtvis bara spekulera. Det är ju inte heller aktuellt att avskaffa monarkin nu eller de närmaste åren. Jag håller med Strix att du också borde spekulera. Men om vi tar Strix först, så gör han på sitt vanliga vis och gör en tämpligen långtgående förutsättning:

Det är Göran Person-argumentet han använde som statsminister vid val, när oppositionen inte var fullständigt enig i alla frågor. Den demokratiska processen är nu en gång så, vare sig vad Göran Persson eller Strix tycker, att åsikter och beslut formas genom diskussioner och kompromisser. Monarkister har olika åsikter om hur monarkin ska utvecklas, men det verkar som att det inte bekommer Strix.

Nej, av två skäl:
- Vi har redan monarkin, så att vi vet vad vi har. Det innebär att mindre förändringar inom dagens system kan hanteras långsiktigt och sansat. Det brådskar inte.
- Att få reda på vilken republikansk lösning Ligan tänker sig är så klart avgörande för hur folket skulle ta ställning i frågan. Den varudeklarationen måste man klara av. Annars blir det som i australien.

Citat:
Varför monarkins avskaffande skulle leda till minskad nationell samhörighet eller till och med politiskt kaos har han fortfarande att förklara.

Antagligen skulle monarkins avskaffande innebära mycket lite. Många tycker att Knugen med familj är ett trevligt inslag i Sverige-bilden. Men hur mycket sträcker sig detta utöver det? Familjen skulle fortsätta att vara lokala megakändisar i Sverige, och de skulle fortfarande vid sidan av pristagarna utgöra medelpunkten på nobelfesten.

Däremot skulle politikerna inte behöva att regelbundet "informera" Knugen om läget i landet. Något rader av politiker off record vittnat om att han varken är intresserad av eller kapabel att förstå. Det finns andra små möjligheter till att strömlinjeforma det politiska livet. Men eftersom statschefen har avlägsnats nästan helt från dessa är skillnaden minimal.

Nu far Du med obekräftat skvaller igen. Journalistisk fabrikation "enligt vanligtvis välunderrättad källa".

Hur vet Du att kungafamiljen stannar i Sverige? De kanske går i exil för att slippa kändisskapets baksidor, när de inte längre får behålla framsidorna? Vad händer juridiskt om vi monarkister på nationaldagen hyllar kungen och ber "Gud bevare Konungen och Fäderneslandet"? Är vi förrädare då?

Är Du inte det minsta orolig för att ett nytt stastsskick som påtvingas en stor minoritet av svenskarna (vi föreställer oss väl inte att stödet för monarkin plötsligt rasar till 12%) leder till misstroende, besvikelse, hämndbegär och/eller starka motsättningar? Det är jag.

Citat:
Så den praktiska skillnaden är alltså mycket liten. Däremot fungerar statschefen som symbol. Det är lite olyckligt, eftersom trots att han gör så lite trampar han i klaveret med jämna mellanrum. För tankeexperienters skull antar vi att dagens statschef ersätts med en av riksdagen vald person, så blir skillnaden mellan dagens och framtidens republik minimal. Det blir lite som att sätta säkerhetsbälte på konstitutionen då man slipper bekymra sig över avel, och at statschefen kan sparkas när allvarligare grodor hoppar ur munnen.

Vilka grodor? Du menar sådant som journalister försöker blåsa upp? Rena förfalskningar?

Vi kan ju istället se att valda presidenter minsann inte är skandalfria, och att sparka dessa inte går spårlöst förbi politiskt. Inga sk "grodor" som kungen påstås ha utfört kan jämföras med det dessa herrar hittat på. Så vill man ha säkerhetsbälte, så är nog monarkin en avgjort bättre lösning.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tysklands-president-avgar_6859567.svd
http://www.corren.se/forum/messages.aspx?forumid=4123430&threadid=5581354
http://en.wikipedia.org/wiki/Lewinsky_scandal
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=782479
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1630&artikel=389916

För Dig som gillar skvaller så vore det förstås ett lyft. Presidenter tycks kunna skapa litet rejäla skandaler. Men för det svenska politiska systemet, och för Sverige som helhet, finns det rimligt att döma bara minusposter i kalkylen.

Men mest bevärande för Er i Ligan är givetvis att Ni inte kan presentera ett gemensamt förslag till konstitution och helt tycks bortse från de politiska, sociala och kulturella effekterna som ett omstörtande av monarkin skulle medföra. Ni tror att monarkisterna skulle sitta snällt i båten och bara acceptera dumheterna. Det kan Ni ju glömma! Då skall Du få se på skandaljournalistisk.
Citera
2012-08-04, 12:18
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Hur vet Du att kungafamiljen stannar i Sverige? De kanske går i exil för att slippa kändisskapets baksidor, när de inte längre får behålla framsidorna? Vad händer juridiskt om vi monarkister på nationaldagen hyllar kungen och ber "Gud bevare Konungen och Fäderneslandet"? Är vi förrädare då?

Är jag landsförrädare om jag säger död åt konungen, leve republiken? Tycker du det, så ja, då är väl du förrädare i ditt exempel med.

Men... so what? Du bryr dig inte om jag skulle gapa mina slagord på nationaldagen, lika lite som jag kommer att bry mig om kungakramare den dagen Republiken Sverige upprättas. Det kallas yttrandefrihet.
Citera
2012-08-04, 12:23
Medlem
Citat:
Sverige ligger på tredje plats!

Men Du missar några avgörande fakta:
1. Hur vet Du att det är statsskicket som är avgörande för placeringen?
2. Emedan Sverige ligger på tredje plats, med Schweiz och Finland före sig, vad säger att vi kommer att gå om dessa, eller ett av dem, genom att vi blir republik?
3. Finland och Schweiz har inte haft några transitionsprocesser från monarki till republik, utan är bildade som republiker. På vilka sätt är det jämförbart med Sverige?
4. De finska och schweiziska statsskicken är rätt olika. Vilken lösning tänker Du Dig för svensk del? Den finska med en tämligen mäktig president, eller den schweiziska med en maktlös president och permanent samlingsregering?
5. Viktigast: hur tror Du att transitionen från en 1000-årig monarki till en republik kommer att se ut? VIlka samhällseffekter får det? Lyckas Du inte se några som helst svårigheter?
6. Varför?

Gode Gud, vad tröttsamma ni är. Ett enkelt konstaterande: Ni är rojalister och det finns republikaner.

1. 2 länder UTAN monarki placerar sig bättre än Sverige. Det bevisar väl att det inte är nödvändigt att ha monarki!
2. Jag har inte påstått att vi måste gå om dem. Vi ligger ju 3:a och det fungerar ju bra.
3. Finland hade en kung en gång i 2 mån. Det var tack vare honom de beslutade sig för republik.
4. En diskussionsfråga vilken lösning som passar oss. Personligen tycker jag inte vi behöver ngn.
Vi har statsminister och talman + 3 st vice talmän. De kan överta "kungens" jobb.
5. Jag tror inte det får ngr samhällseffekter över huvudtaget förutom att "kungens" vänner får söka nya kelgrisar.
6. Nej, jag ser inga svårigheter. "Kungen" är en dekoration. Om jag bakar en mkt näringsrik måltid och sätter ett körsbär i toppen ("kungen") så SER det lite dekorativare ut, men det har ingen som helst betydelse för innehållet.
Senast redigerad av Dramig 2012-08-04 kl. 12:30.
Citera
2012-08-04, 13:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nej, av två skäl:
- Vi har redan monarkin, så att vi vet vad vi har. Det innebär att mindre förändringar inom dagens system kan hanteras långsiktigt och sansat. Det brådskar inte.
- Att få reda på vilken republikansk lösning Ligan tänker sig är så klart avgörande för hur folket skulle ta ställning i frågan. Den varudeklarationen måste man klara av. Annars blir det som i australien.
Jo visst gjorde republikanerna bort sig i folkomröstningen i Australien. I sig finns det en stor majoritet för att kapa banden med "fosterlandet". Pratar man drottning, vilka som finns på deras mynt, och att snart kanske Charles hamnar där, blir de ofta lite generade över faktum. Men det hela dribblades bort av bland andra John Howard som (naturligtvis) vill ha kvar monarkin.

Citat:
Nu far Du med obekräftat skvaller igen. Journalistisk fabrikation "enligt vanligtvis välunderrättad källa".
Okej, vad har du för belägg för att Knugen är jävligt intresserad av vad Calle Bildt har för sig i Syrien?

Citat:
Är det verkligen bara otur när du gör bort dig hela tiden? Eller är du helt enkelt klantig? Knugafamiljen är fria människor och får bosätta sig var de vill. Märkligt att de skulle vilja flytta någon annanstans när du påstår att de är så oerhört kända precis överallt på jorden? Vad skulle för övrigt bekymret vara ifall de flyttar bort? De kan för övrigt tacka nej till nobelmiddagen redan nu, då det inte är någon statschefssyssla utan något helt privat.

Med dina hyllningar tror jag du har vänt på det hela lite väl mycket. Otur eller bara klantig? Att du vill återinföra majestätsbrott och göra det illegalt att håna Knugen, betyder inte att en eventuell republik skulle förbjuda dig att larva runt.

Citat:
Är Du inte det minsta orolig för att ett nytt stastsskick som påtvingas en stor minoritet av svenskarna (vi föreställer oss väl inte att stödet för monarkin plötsligt rasar till 12%) leder till misstroende, besvikelse, hämndbegär och/eller starka motsättningar? Det är jag.
Det är inte jag. Ett avskaffande av monarkin kräver antingen något omvälvande, vilket de flesta av oss hoppas inte ska inträffa, eller en klart säkerställd majoritet för dess avskaffande. Är det inte ett större problem i så fall att dina 12% monarkister får styra över de övriga 82% som vill avskaffa?

Vilka grodor? Du menar sådant som journalister försöker blåsa upp? Rena förfalskningar?

Citat:
Vi kan ju istället se att valda presidenter minsann inte är skandalfria, och att sparka dessa inte går spårlöst förbi politiskt. Inga sk "grodor" som kungen påstås ha utfört kan jämföras med det dessa herrar hittat på. Så vill man ha säkerhetsbälte, så är nog monarkin en avgjort bättre lösning.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tysklands-president-avgar_6859567.svd
http://www.corren.se/forum/messages.aspx?forumid=4123430&threadid=5581354
http://en.wikipedia.org/wiki/Lewinsky_scandal
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=782479
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1630&artikel=389916

För Dig som gillar skvaller så vore det förstås ett lyft. Presidenter tycks kunna skapa litet rejäla skandaler. Men för det svenska politiska systemet, och för Sverige som helhet, finns det rimligt att döma bara minusposter i kalkylen.
Skillnaden är att presidenter får stå till svars, medan monarken (som för övrigt gör så mycket mindre), hela tiden backas upp av andra som får ta smällen.

Citat:
Men mest bevärande för Er i Ligan är givetvis att Ni inte kan presentera ett gemensamt förslag till konstitution och helt tycks bortse från de politiska, sociala och kulturella effekterna som ett omstörtande av monarkin skulle medföra. Ni tror att monarkisterna skulle sitta snällt i båten och bara acceptera dumheterna. Det kan Ni ju glömma! Då skall Du få se på skandaljournalistisk.

Jaså? Men nu gjorde du väl ändå bort dig igen. Menar du att du skulle sjunka till min förment låga nivå? Men det är skönt att veta att jag fått okej av dig att håna Knugen. Tack!
Citera
2012-08-04, 13:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Är jag landsförrädare om jag säger död åt konungen, leve republiken? Tycker du det, så ja, då är väl du förrädare i ditt exempel med.

Men... so what? Du bryr dig inte om jag skulle gapa mina slagord på nationaldagen, lika lite som jag kommer att bry mig om kungakramare den dagen Republiken Sverige upprättas. Det kallas yttrandefrihet.

Vi monarkister är tämligen toleranta och har inga problem att repektera Er yttrandefrihet och Era stämoplingar mot monarkin. Det är väl en inbyggd demokratisk övertygelse i ryggraden vi har, antar jag.

Men erfarenheten är att i länder som transiterats från monarki till republik så sker ofta förföljelser av olika slag mot monarkianhängarna, varför jag finner mig föranlåten att ställa frågan. Kanske tar Ni inte till giljotinen, men det kan ju räcka att man drabbas på sin arbetsplats eller av andra repressalier.

Det kan ju vara värt att betänka svårigheterna för kungligheterna i dagens Ryssland och Grekland. Hur det går för dess sympatisörer är svårt att veta.

Skulle Ni accceptera en monarkistisk opposition som skulle verka för en restauration?
Citera
2012-08-04, 13:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Vi monarkister är tämligen toleranta och har inga problem att repektera Er yttrandefrihet och Era stämoplingar mot monarkin. Det är väl en inbyggd demokratisk övertygelse i ryggraden vi har, antar jag.

Men erfarenheten är att i länder som transiterats från monarki till republik så sker ofta förföljelser av olika slag mot monarkianhängarna, varför jag finner mig föranlåten att ställa frågan. Kanske tar Ni inte till giljotinen, men det kan ju räcka att man drabbas på sin arbetsplats eller av andra repressalier.

Det kan ju vara värt att betänka svårigheterna för kungligheterna i dagens Ryssland och Grekland. Hur det går för dess sympatisörer är svårt att veta.

Skulle Ni accceptera en monarkistisk opposition som skulle verka för en restauration?

Aj, aj, aj! Nu blev det fel igen! Du har i den här tråden under längre tid förespråkat allvarliga inskränkningar i yttrandefrheten, vilket i korthet skulle gå ut på att Knugen inte får kritiseras. Skvaller kallar du det. Märkligt nog släpps meningslösheter om Gaffelns designmisslyckanden, Hakans menscykel och Knugens jaklycka igenom. Men alltså inte sådant som Jokerns plastikoperationer.

Det finns säkert republikaner som är lika stolliga som du. Men lika lite som du får bestämma har dessa att säga till om. Kort och gott är dina konstruerade farhågor om repressalier löjeväckande.

Det är mindre än hundra år sedan dina konservativa kompisar var motståndare till demokratin. Hade de fått som de velat hade du antagligen inte haft rösträtt nu. Ditt eget skryt över att du på något sätt skulle vara mer demokratisk än andra är också löjlig. Det är en väldig otur du har att du inte klarar av att argumentera bättre.

Att du inte kan resonera bättre än att du tycker demokrati är bra, och du tycker monarki är bra. Alltså måste motståndare till monarkin kanske inte vara antidemokrater så i alla fall sämre demokrater. Lågstadiefasoner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in