Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Det råkade bli lite längre än jag menade i inlägget ovan, så jag tar och förenklar lite.
Du påstår alltså att
"Konstitutionella monarkier är tvärtom förträffliga som bevarare av stabil demokrati.", och att
"kända fakta" visar att
"monarkin är bra för demokratin".
Som bevis för detta har du letat reda på
http://www.journalofdemocracy.org/si...tepan-25-2.pdf
Jag ber nu ännu en gång. Peka ut var i denna artikel du hittar argumenten för dessa påståenden! Sidor och rader, tack!
Länken tycks vara död. Här är en ny, som fungerar i alla fall just nu:
http://www.journalofdemocracy.org/sites/default/files/Stepan-25-2.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Som vanligt är du vag. I vilket inlägg visar du detta? De är numrerade, så det kan inte vara så svårt.
För en månad sedan påstod du att "Konstitutionella monarkier är tvärtom förträffliga som bevarare av stabil demokrati." Jag väntar fortfarande. Vi tar den vanliga länken nedan än gång till.
Det är så att du påstår något, och jag frågar efter något sorts berättigande till uttalandet. Att jag sedan påpekar att du faktiskt inte visat något alls är något annat. Att du klagar över att jag inte godtar ditt svammel kanjag bara beklaga.
Nej, du kan inte bara beklaga det - du kan bidra till debatten på ett mer konstruktivt sätt.
Citat:
Du lyckas vara oförskämd också! Det här handlar om den här artikeln:
http://www.journalofdemocracy.org/si...tepan-25-2.pdf
som du påstår innehåller bevis på att monarkin medför demokratin. Jag utmanade dig att peka ut på vilken sida och rader detta framförs, vilket du alltså inte klarar av. Det vore väldigt konstruktivt att göra det ifall jag nu mot förmodan skulle ha missat det. Du avböjer, och alla vet vad orsaken är.
Ja, det är inte så svårt. Din posthistorik ger dig knappast något position av att vara förorättad, såvitt jag kan se.
Citat:
Om vi bortser från ditt gnäll och påhopp på mig, så undrar jag vad det är som inte fungerar och vad som inte är konstruktivt. Jag har ett flertal gånger på olika sätt påpekat svagheten att titta på ett statistiskt samband. Till skillnad från dig kan jag också motivera detta.
Ett statistiskt samband vet alla(?) att det inte betyder något. I detta fall har du hittat att flera länder med hög demokratiindex råkar vara konstitutionella monarkier. Att utifrån det dra slutsatsen att monarkin GER demokrati är något helt annat. Det jag ideligen i olika former frågat efter, är att du ska kunna ge något argument för denna implikation. Jag väntar fortfarande.
Jag ifrågasätter ditt argument eftersom Finland klarade en övergång till demokrati utan konstitutionell monarki. Danmark och Tyskland hade en konstitutionell monarki ungefär samtidigt under 1800-talet, (inte tidigare) men utvecklades olika efter första världskriget. Något du också måste förklara.
Om du vill klamra dig fast vid den här oerhört förenklade hypotesen att monarki ger demokrati, så får du faktiskt förklara dig. Hänvisa till ett statiskt samband duger inte. Inte heller att komma med länkar som inte innehåller det du påstår. Det är inte gnäll jag håller på med. Det är kritik av dina ohederliga metoder att föra en argumentation.
Det är här du gör det för lätt för dig, samtidigt som jag serverar väsentliga fakta. Det är inte ett index, inte ett samband - det är ett flertal och jag skall snart presentera ett till. Att ett index kanske inte bevisar något så särskilt starkt är en sak, men med de olika typer av index som jag visar på - och även de index som inte visar på samband såsom BNP - bygger tillsammans påståendet att konstitutionell monarki är bra för att skapa monarki och för att upprätthålla den. Till detta kan man lägga mer analytiska resonemang, som jag underbyggt t ex med den nu uppdaterade länken. Vad står det i den som är så svårt att ta till sig då? Som alltid bör man läsa helheten, men för den intresserade läsekretsen så tar vi några axplock:
Citat:
Students of democratization would do well to think about monarchy more. In particular, they should pay closer attention to the role that monarchies have played in the evolution of democracy. It is widely known that many of the older European democracies developed out of nondemocratic “ruling monarchies.” In fact, seven of Western Europe’s sixteen democracies with populations of a million or more are monarchies: Belgium, Denmark, the Netherlands, Norway, Spain, Sweden, and the United Kingdom. And of course, Japan is a monarchy.
Läs särskilt avsnittet om de Västeuropeiska monarkierna s 39-40), där det konstateras att till och med under yttre internationellt tryck - särskilt effekterna av VK1 - så klarar de konstitutionella monarkierna (inte mer absoluta monarkier som Ryssland, Tyskland och Österrike-Ungern) att genom kompromisser och manövrerande, att överleva och befästa sin position som respektive lands legitimitet och kontinuitet. Märk väl att även Sverige diskuteras, och att denna prövotid faktiskt inte ledde till några avgörande konstitutionella förändringar, vilka inträffar först 1974.
I Australien diskuteras också monarkin stundom. Här är argument som framför för konstitutionell monarki i den debatten:
Citat:
The fact is that of the seven oldest continuing democracies, five are constitutional monarchies. Her Majesty, Queen Elizabeth II reigns over four.
The Westminster system has been exported to many countries and has had an unrivalled success, unlike the constitutional models of the to two oldest ( politicians') republics, the USA and Switzerland.
For many years now, ACM has been posting evidence on this site supporting our argument that constitutional monarchy (or as many say a "Crowned Republic") offers the world’s most consistently successful form of government.
http://www.norepublic.com.au/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id= 55&Itemid=60
På ACM anför man även ett ytterligare index - Freedom Index. Man har här mätt några andra aspekter än de av mig tidigare visade. Intressant är som vanligt det betydande sambandet mellan konstitutionell monarki och något som är bra för demokratin, i detta fall frihet.
http://www.fraserinstitute.org/uploadedFiles/fraser-ca/Content/research-news/research/publications/ch3-an-index-of-freedom-in-the-world.pdf
Fast, nu har jag förstås återigen varit den som bidragit till debatten, och du har bara klagat. Olika falla ödets lotter. En del kan, en del inte.