2012-07-31, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag vet inte riktigt hur du har tänkt att analysera TV4. Att du inte anser att det är något problem att ägarna går in och försöker styra innehållet i detalj kan vi notera inför framtiden.

Vi kan väl också notera att reklamtidsköparna var så nöjda med TV4, och därmed granskningen av Walther Sommerlath, att de fortsätter och köper med tid.
Så har vi den där grejen med hur stort förtroendet är för TV4... Mäktiga 37% av befolkningen har förtroende för dem ja.
De företag som köper reklamtid gör det självfallet utifrån vad som sänds och vilka tittarsiffror de får.
TV4:s höjdpunkter 2011 var EM-kvalet och Solsidan, i övrigt dominerade SVT. I år tror jag att deras matcher från EM kommer att toppa deras interna tittarsiffror. Sådana evenemang drar in stålar och är högvilt för reklamtidsköpare, inte nåt program om Walther Sommerlath. Du kanske ska betänka vad du skrev förut om korrelationer?
Citera
2012-07-31, 22:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är en icke-fråga i förhållande till Sveriges statsskick. Att det roar Er med skvallerintresse kan jag möjligen inse, men knappast att det har något högre värde. För övrigt är det litet sött hr tydligen både republikaner och vissa journalister tror att det finns något "oberoende" i den branschen.

Ja, nu har du upprepat påståendet om ickefrågan ett antal gånger. Andra tycker annorlunda. Många tycker det är anmärkningsvärt att man använder sin ägarmakt för att försöka stoppa ett påannonserat program för att det kan bli pinsamt på en middag.

Menar du också att eftersom du tycker att det är dåligt med "oberoendet", så gör det hela saken än mer okej?
Citera
2012-07-31, 22:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Så har vi den där grejen med hur stort förtroendet är för TV4... Mäktiga 37% av befolkningen har förtroende för dem ja.
De företag som köper reklamtid gör det självfallet utifrån vad som sänds och vilka tittarsiffror de får.
TV4:s höjdpunkter 2011 var EM-kvalet och Solsidan, i övrigt dominerade SVT. I år tror jag att deras matcher från EM kommer att toppa deras interna tittarsiffror. Sådana evenemang drar in stålar och är högvilt för reklamtidsköpare, inte nåt program om Walther Sommerlath. Du kanske ska betänka vad du skrev förut om korrelationer?

Det var ett försök till ironi över Jermuks taffliga försök till att korrelera. Håll i hatten nu! Uteblivna ytterligare granskning av nasseaffären med ökade reklamintäkter.
Citera
2012-07-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ja, nu har du upprepat påståendet om ickefrågan ett antal gånger. Andra tycker annorlunda. Många tycker det är anmärkningsvärt att man använder sin ägarmakt för att försöka stoppa ett påannonserat program för att det kan bli pinsamt på en middag.

Menar du också att eftersom du tycker att det är dåligt med "oberoendet", så gör det hela saken än mer okej?
Försöker du få TV4 att framstå som oberoende?
Citera
2012-07-31, 22:48
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du är faktiskt inne på något intressant här när du talar om stabila stater.
Hur kommer det sig att vissa stater är mer stabila än andra, och varför har de staterna kvar monarkin?
Är det möjligtvis så att avskaffandet av monarkin inte skulle utgöra någon förbättring av levnadsstandard eller dylikt?
Kanske är det så att de stabila stater som toppar DI valt att behålla monarkin för att ett avskaffande endast är ett politiskt orosmoln med stor instabilitet som följd. Ett risktagande med undermåliga utsikter för god avkastning.

Ja, om det vore så att det var stabila stater som avskaffade monarkin och därefter sjönk ner i kaos och anarki. Nu är det inte så. Snarare är det stater som redan sjunkit ner i kaos och anarki som avskaffar monarkin.

Hur det var i Frankrike vet jag inte, men så där väldigt bra var det väl knappast före revolutionen 1792? Finland fick genomlida inbördeskrig innan de införde republik efter det att de gjort sig av med tzaren. Ja, det finns lite olika exempel och olika scenarior.
Citera
2012-07-31, 22:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Nu fattar jag ingenting. 37% är dåligt, eller vadå?

Förtroendet för kungahuset var 34% 2011 enligt Ekot (hoppas detta är en tillräckligt oberoende källa).

Ska man då dra lika dåliga slutsatser av detta som den Rojalistiska Apburen har för vana att göra i denna tråd kommer vi fram till följande: TV4 rapporterar om kungahuset och ökar sitt förtroende på grund av sina avslöjanden. Kungahuset tappar däremot förtroende på grund av TV4:s avslöjanden.

Fast dylikt resonerande nerlåter jag mig inte till.
Citera
2012-07-31, 22:56
Medlem
Citat:
Det var ett försök till ironi över Jermuks taffliga försök till att korrelera. Håll i hatten nu! Uteblivna ytterligare granskning av nasseaffären med ökade reklamintäkter.
Ja, ironi och sarkasm fungerar dåligt i text tyvärr =/
Dessvärre förstår jag inte vad du menar med "Uteblivna ytterligare granskning av nasseaffären med ökade reklamintäkter."
Menar du att man helt enkelt inte sände något för att man inte gjorde ett fortsättningsprogram eller?
Nu är jag inte jätteinsatt i reklamvärlden, men jag tror att man köper reklamtid utifrån sändningstid, inte utifrån vad som sänds, med undantag för större evenemang som fotbolls-EM och dylikt.
Men nu känns det som om vi börjar gå ganska off-topic, det finns säkert ett eget forum för diskussioner om media -makt.
Citera
2012-07-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Nu fattar jag ingenting. 37% är dåligt, eller vadå?

Förtroendet för kungahuset var 34% 2011 enligt Ekot (hoppas detta är en tillräckligt oberoende källa).

Ska man då dra lika dåliga slutsatser av detta som den Rojalistiska Apburen har för vana att göra i denna tråd kommer vi fram till följande: TV4 rapporterar om kungahuset och ökar sitt förtroende på grund av sina avslöjanden. Kungahuset tappar däremot förtroende på grund av TV4:s avslöjanden.

Fast dylikt resonerande nerlåter jag mig inte till.

Ja, 37% är dåligt, de har gjort något slags medelvärde baserat på hur folk svarat.
Om jag inte missminner mig är det utifrån hur de (TV4, kungahuset, m.fl.) sköter sitt jobb frågorna ställs.

Samtidigt som Kungahuset har lågt förtroende har det fortfarande ett starkt stöd hos folket med 56% för att behålla monarkin, och republikanerna ligger på 19%.
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1368/1368845_monarkins-st--llning-i-sverige-och-f--rtroendet-f--r-kungahuset.pdf
Citera
2012-07-31, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Särskilt mycket fakta handlar det inte om. Du noterar korrelationen att många monarkier hamnar högt på demokratirankinglistan. Det är alltså en korrelation inget annat.

Din analys är att det är monarkin som sådan som ger demokrati. Några argument för att så skulle vara fallet har du inte.

Med andra ord kan man fundera på vad som är orsak och verkan. Stabila mindre stater med en stabil övergång till demokrati toppar av naturliga skäl demokratiindex. Det är också sådana stater som behållit monarkin. En betydligt mer sannolik förklaring till korrelationen.

Vi har diskuterat detta förr. Man kan se det på två sätt, eller möjligen båda. Antingen är det så att konstitutionell monarki är gynnsamt för etablering och vidmakthållande av god demokrati och således är att föredra framför andra statsskick. Eller så är konstittionell monarki enbart möjligt i en god och välfungerande demokrati, och då skall man givetvis behålla den för att visa på detta.

Vi kan se att finns ett samband som inte är obetydligt, men vad vi framför allt kan se är att det inte föreligger någon form motsättning mellan demokrati och konstitutionell monarki - som Ni i den Republikanska Ligan påstår. Oavsett hur mycket rätt vi har så vet vi i alla händelser att Ni har helt fel.
Citera
2012-07-31, 23:25
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Samtidigt som Kungahuset har lågt förtroende har det fortfarande ett starkt stöd hos folket med 56% för att behålla monarkin, och republikanerna ligger på 19%.
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1368/1368845_monarkins-st--llning-i-sverige-och-f--rtroendet-f--r-kungahuset.pdf

Jajamen, glädjande utveckling. Några år till, sen har vi majoritet och monarkin kan en gång för alla förpassas till historiens bakgård där den hör hemma.
Citera
2012-07-31, 23:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Dåligt? Jag tycker inte att det är dåligt. Jag tror inte på att det finns. Därför är det en icke-fråga. Men vi skall nog återgå till att diskutera monarkin, och inte en tvivelaktig TV-kanal och dess inre affärer.
Citera
2012-07-31, 23:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Dåligt? Jag tycker inte att det är dåligt. Jag tror inte på att det finns. Därför är det en icke-fråga. Men vi skall nog återgå till att diskutera monarkin, och inte en tvivelaktig TV-kanal och dess inre affärer.

Ja, för annars kan det ju hända att vi visar problemen som uppstår när folk inte vill något hellre än att fjäska för bernadotterna och ta del av deras glans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in