2012-11-20, 08:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Du brukar väl vara en av de första att påpeka att det står fritt för kungen att abdikera? Varför inte i detta fall? Ingen fysisk skada uppstår om någon får för sig att kalla kungen det ena eller andra. Klarar han inte av det är han väl inte rätt person på posten. En polis som inte kan ta lite skit från buset han spärrar in har antagligen valt fel yrke. Tål du inte blod ska du antagligen inte jobba på akuten. Mår du illa av lukter är kanske inte sopgubbe förstavalet.

Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Märklig analogi, ifall du inte menar att statschefen ska vara representant för en totalitär polisstat där den enskilde bara är ett instrument för statschefens och dennes närmast förtrognas höga nöjen.

Märklig, jo. Men det var iSlash som gjorde den, och jag riposterade mot utfallet. Du vet vad jag menar; en opolitisk statschef som skyddas av ett särskilt regelverk för att motverka den typ av ounderbygda angrepp ā la den ökända boken eller av kvällstidningstyp. Statschefen skall självklart kunna attackeras, men det måste ske med blanka vapen och inte i lönndom.
Citera
2012-12-29, 12:44
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Men fy tusan så pinsam han är!

http://www.svtplay.se/video/928827/h-m-konungens-jultal

Nu blir väl ändå Strix också lite republikansk. Eller i alla fall lite revolutionär för att byta ut Knugen mot en kung? Eller nej visst nej, det ska ju vara olagligt att tänka, eller i alla fall uttala, den tanken.
Citera
2012-12-29, 13:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Nu blir väl ändå Strix också lite republikansk. Eller i alla fall lite revolutionär för att byta ut Knugen mot en kung? Eller nej visst nej, det ska ju vara olagligt att tänka, eller i alla fall uttala, den tanken.

Jag avlyssnade givetvis Konungens jultal genom rundradiuoutsändning, så som det sig bör i traditionell anda.

Det var inget fel på det talet, så jag förstår inte på vad Du gnäller? Jag hörde ingenting om stekta sparvar, vilket jag har förstått är en fågel som ogillas av republikaner.

Men i konstitutionell mening har jag vid ett stort antal tillfällen framhållit att man alltid kan diskutera den sittande monarken, men inte avskaffa monarkin. Vad som borde vara bättre reglerat i lagen är direkta lögner och påhopp som kungen i dagens ordning svårligen kan juridiskt värja sig emot.
Citera
2012-12-29, 14:21
Medlem
Staten Sverige är något komplext ur folkrättslig och konstitutionell aspekt.

Staten Sverige bildades av en monark (med stormän) och vann legitimitet inom och utom riket som monarki. Såtillvida är det inte fråga om en demokratisk legitimitet för "ur"-Sverige. Monarkin var dock inte legal, eftersom det var kungen som skapade lagarna och därmed stod utanför lagarna. Kungen var något mer, han personifierade staten Sverige, han var staten.

Det är den historiska grundvalen för monarkin.

Men hur ska man se på det idag?

Man får nog fortfarande se det som att Sverige inte är en demokratisk stat även om den har inslag som liknar eller till viss del uppfyller idén om ett demokratiskt styrelsesätt. Och det går ju inte att förneka att staten Sverige idag fortfarande, både utifrån och inifrån, tillerkänns legitimitet, trots den konstitutionella monarkin.

Skulle då staten Sverige avlegitimeras om riksdagen undanröjde den konstitutionella monarkin och ersatte Sverige med en demokratisk konstitution?

Jag är inte säker på att omvärlden och FN skulle bry sig särskilt mycket.
Citera
2012-12-29, 17:53
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag avlyssnade givetvis Konungens jultal genom rundradiuoutsändning, så som det sig bör i traditionell anda.

Det var inget fel på det talet, så jag förstår inte på vad Du gnäller? Jag hörde ingenting om stekta sparvar, vilket jag har förstått är en fågel som ogillas av republikaner.

Men i konstitutionell mening har jag vid ett stort antal tillfällen framhållit att man alltid kan diskutera den sittande monarken, men inte avskaffa monarkin. Vad som borde vara bättre reglerat i lagen är direkta lögner och påhopp som kungen i dagens ordning svårligen kan juridiskt värja sig emot.

Nej, det kan vi inte enligt dig. Du har ett flertal gånger skrivit att "konungen ska hållas i helgd", eller något liknande, så kritik av monarken är omöjlig.

Jag förstår att situationen är besvärlig för dig, eftersom du vill bevara monarkin, men att vi har en kung som enbart är pinsam. Jultalet är ett av många exempel. Han har några tillfäller under året att visa upp sig i den statschefsroll han egentligen ska fylla. Men i stället sitter han och stakar sig och verkar inte heller förstå vad det är han läser egentligen.

Bryr han sig inte om det? Skiter han i att framstår som en idiot? Det är möjligt, men det måste finnas andra krafter som vill att han ska fylla den här statschefsrollen. Så alternativet är tragiskt nog att han helt enkelt inte kan bättre än så.

Så nu sitter vi med en halvintelligent pajas som inte kan avsättas, och enligt dig inte heller kritiseras. Något som i och för sig var ett av målen för den grå eminensen som nästan alltid varit egentliga regenten.
Citera
2012-12-29, 21:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Staten Sverige är något komplext ur folkrättslig och konstitutionell aspekt.

Staten Sverige bildades av en monark (med stormän) och vann legitimitet inom och utom riket som monarki. Såtillvida är det inte fråga om en demokratisk legitimitet för "ur"-Sverige. Monarkin var dock inte legal, eftersom det var kungen som skapade lagarna och därmed stod utanför lagarna. Kungen var något mer, han personifierade staten Sverige, han var staten.

Det är den historiska grundvalen för monarkin.

Men hur ska man se på det idag?

Man får nog fortfarande se det som att Sverige inte är en demokratisk stat även om den har inslag som liknar eller till viss del uppfyller idén om ett demokratiskt styrelsesätt. Och det går ju inte att förneka att staten Sverige idag fortfarande, både utifrån och inifrån, tillerkänns legitimitet, trots den konstitutionella monarkin.

Skulle då staten Sverige avlegitimeras om riksdagen undanröjde den konstitutionella monarkin och ersatte Sverige med en demokratisk konstitution?

Jag är inte säker på att omvärlden och FN skulle bry sig särskilt mycket.

Jag är den förste att framhålla att det finns demokratiska problem i Sverige, men inte i någon avgörande mening är dessa kopplade till monarkin. I internationella studier rankas Sverige alltid mycket högt utifrån ett flertal demokratiska parametrar.
Citera
2012-12-29, 21:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, det kan vi inte enligt dig. Du har ett flertal gånger skrivit att "konungen ska hållas i helgd", eller något liknande, så kritik av monarken är omöjlig.

Jag förstår att situationen är besvärlig för dig, eftersom du vill bevara monarkin, men att vi har en kung som enbart är pinsam. Jultalet är ett av många exempel. Han har några tillfäller under året att visa upp sig i den statschefsroll han egentligen ska fylla. Men i stället sitter han och stakar sig och verkar inte heller förstå vad det är han läser egentligen.

Bryr han sig inte om det? Skiter han i att framstår som en idiot? Det är möjligt, men det måste finnas andra krafter som vill att han ska fylla den här statschefsrollen. Så alternativet är tragiskt nog att han helt enkelt inte kan bättre än så.

Så nu sitter vi med en halvintelligent pajas som inte kan avsättas, och enligt dig inte heller kritiseras. Något som i och för sig var ett av målen för den grå eminensen som nästan alltid varit egentliga regenten.

Att "Konungens majestät skall hållas i helgd och vördnad" (RF 1809) innebär givetvis inte att hans prestationer såsom statschef kan diskuteras lugnt och sansat. Däremot skall Konungen inte kunna förtalas i t tex lögnaktiga böcker och av utländska gangsters.

Vill Du diskutera innehåll och framförande av årets jultal, så starta Du en tråd om det. Om Du är litet byxis så kan jag låta bli att skriva i den.
Citera
2012-12-30, 10:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att "Konungens majestät skall hållas i helgd och vördnad" (RF 1809) innebär givetvis inte att hans prestationer såsom statschef kan diskuteras lugnt och sansat. Däremot skall Konungen inte kunna förtalas i t tex lögnaktiga böcker och av utländska gangsters.

Vill Du diskutera innehåll och framförande av årets jultal, så starta Du en tråd om det. Om Du är litet byxis så kan jag låta bli att skriva i den.

Behöver verkligen inte någon ny tråd, eftersom Knugens insatser som talare är väl kända. En av de viktigare uppgifterna han har är att tala, något som han ska ha övat på i decennier numera. Just det att medlemmarna i Den löjliga familjen tränas för sin uppgift sedan barnsben är också ett argument du brukar dra fram. Varför då Njuren klarade sin uppgift riktigt galant på sitt bröllop kan man sålunda undra över? Så har vi då alltså Knugen, som efter i varje fal sextio år inte sig klarar av att på ett anständigt sätt läsa upp ett tal i teve någon annan skrivit, eller hålla ett tal på sin dotters bröllop utan att skämma ut sig.
Citera
2012-12-30, 10:20
Medlem
birgetts avatar
röstar för
en jättttttttttte snygg president typ George ni vet clooney eller miss sverige,,,de ska ju bara le och vinka,,,
som säljer/reklam Sverige utomlands ,,,
omgiven av en kompetent och erfaren stab,,,
Citera
2012-12-30, 11:17
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
röstar för
en jättttttttttte snygg president typ George ni vet clooney eller miss sverige,,,de ska ju bara le och vinka,,,
som säljer/reklam Sverige utomlands ,,,
omgiven av en kompetent och erfaren stab,,,
Den genomsnittlige republikanen visar sig i traden med sedvanligt skarpa argument.
Citera
2013-01-03, 22:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

"Tränad sedan barnsben" ska tydligen vara något bra och fungerande och ett skäl till monarki. Jomenvisst. Det får ju G W Bush att framstå som som en genialisk retoriker under sina mest pinsamma ögonblick.

Använder han teleprompter eller håller de upp skyltar? Kolla ögonen. Eller visar de bilder månne? Han läser ju inte så bra. Gillar verkligen hur han försöker översätta texten han läser till talspråk. Kamerabytet någon minut in där han fortsätter läsa rakt fram är klockren. Gissar på någon praoelev som regisserar de här propagandainslagen. Stämningshöjaren i form av brasan i början är väldigt... ähm... varför...?

Synd det inte var på engelska, hade blivit en hit på youtube.
Citera
2013-01-04, 00:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
"Tränad sedan barnsben" ska tydligen vara något bra och fungerande och ett skäl till monarki. Jomenvisst. Det får ju G W Bush att framstå som som en genialisk retoriker under sina mest pinsamma ögonblick.

Använder han teleprompter eller håller de upp skyltar? Kolla ögonen. Eller visar de bilder månne? Han läser ju inte så bra. Gillar verkligen hur han försöker översätta texten han läser till talspråk. Kamerabytet någon minut in där han fortsätter läsa rakt fram är klockren. Gissar på någon praoelev som regisserar de här propagandainslagen. Stämningshöjaren i form av brasan i början är väldigt... ähm... varför...?

Synd det inte var på engelska, hade blivit en hit på youtube.

Jag tycker det påminner lite om teve för länge sen, då man växlade mellan två olika kameror för att få lite omväxling. Eller ta en titt på Lasse Berghagen på YouTube när han framför "Jag har köpt mig en akustisk gitarr" i melodifestivalen, som ger ett exempel på den här kameratekniken.

Nu är dock Berghagen till skillnad från Knugen ett proffs ut i fingerspetsarna. Visserligen får väl Knugen "lätt svenska", men ändå märker man nya tagningar när de byter kamera. Att de inte lyckats få till något bättre än det här är faktiskt anmärkningsvärt. Frågan är fortfarande ifall Knugen inte kan bättre, eller om han helt enkelt skiter i slutresultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in