Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag avlyssnade givetvis Konungens jultal genom rundradiuoutsändning, så som det sig bör i traditionell anda.
Det var inget fel på det talet, så jag förstår inte på vad Du gnäller? Jag hörde ingenting om stekta sparvar, vilket jag har förstått är en fågel som ogillas av republikaner.
Men i konstitutionell mening har jag vid ett stort antal tillfällen framhållit att man alltid kan diskutera den sittande monarken, men inte avskaffa monarkin. Vad som borde vara bättre reglerat i lagen är direkta lögner och påhopp som kungen i dagens ordning svårligen kan juridiskt värja sig emot.
Nej, det kan vi inte enligt dig. Du har ett flertal gånger skrivit att "konungen ska hållas i helgd", eller något liknande, så kritik av monarken är omöjlig.
Jag förstår att situationen är besvärlig för dig, eftersom du vill bevara monarkin, men att vi har en kung som enbart är pinsam. Jultalet är ett av många exempel. Han har några tillfäller under året att visa upp sig i den statschefsroll han egentligen ska fylla. Men i stället sitter han och stakar sig och verkar inte heller förstå vad det är han läser egentligen.
Bryr han sig inte om det? Skiter han i att framstår som en idiot? Det är möjligt, men det måste finnas andra krafter som vill att han ska fylla den här statschefsrollen. Så alternativet är tragiskt nog att han helt enkelt inte kan bättre än så.
Så nu sitter vi med en halvintelligent pajas som inte kan avsättas, och enligt dig inte heller kritiseras. Något som i och för sig var ett av målen för den grå eminensen som nästan alltid varit egentliga regenten.