Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Jag tycker att det är att hårdra det. Jag tycker att du bör skilja på kungahus och kungen

Det gör jag. Jag skall utveckla helt kort.
Monarkin bekräftas så gott som årligen av Riksdagen när man avslår motioner om att avskaffa densamma. Detta sker enligt samma grunder som när Riksdagen fattar andra beslut, så den demokratiska legitimiteten är på samma nivå som andra riksdagsbeslut.
Kungen är personligt utsedd 1979 genom de förändrade skrivningar som då skedde i SO, se nedan:
Citat:
§ 1. Successionsrätt till Sveriges tron tillkommer manliga och kvinnliga efterkommande till kronprins Johan Baptist Julii, sedermera Konung Karl XIV Johans, avkomling i rätt nedstigande led, Konung Carl XVI Gustaf. Äldre syskon och äldre syskons efterkommande ha därvid företräde framför yngre syskon och yngre syskons efterkommande. Lag (1979:935).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/18100926.htm
Detta är en viktig formulering, ty den visar att Riksdagen har utsett kung Carl XVI Gustaf personligen till kung, inte bara i arvsväg, utan även som ett nytt steg i successionen, emedan det var på det sättet som Riksdagen kunde införa kognatisk tronföljd.
Så, det är alls inte en fråga om att hårddra, utan om att redovisa sakläget och de konsekvenser detta får. Att påstå att monarkin och kungen - var för sig eller tillsammans - inte har demokratisk legitimitet är således helt fel.