2012-08-05, 09:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
På vilket sätt innebär kunghusets diverse direkt och indirekta kontakter med Tredje Riket för minst sextiosju år sedan att Sverige behöver byta statsskick idag?

Edit. [Har lite internetbekymmer]

Håller visserligen med dig, men på samma sätt kan man fråga sig på vilket sätt monarkins 1000-åriga historia är skäl för att inte byta statsskick? Det är ju ni rojalister som dillar om traditioner som om de skulle vara viktiga. Man kan inte bara välja bort de delar som känns obekväma.
Citera
2012-08-05, 10:56
Medlem
JagHarEnLitens avatar
[quote=Strix m/94]
Citat:
Ursprungligen postat av Dramig

Detta handlar inte om monopol. Det handlar om republikansk ärlighet (ja, jag är medveten om självmotsägelsen i det uttrycket).

Avskaffar man monarkin så får man väl vara så ärlig att man avskaffar även de symboler i samhället som antyder lojalitet med monarkin och monarken. Annars blir det verkligen att sjunga halvkväden visa.

Så klart inte hovet eller kungen har monopol på kronorna. Men de sammanhänger ju med kunglighetsbegreppet. Något trodde jag ju att även republikanerna begrep.

I kyrkorna finns det mängder med vapensköldar från den feodala tiden. Dessa symboler betyder ingenting mera. Men bara för det tar man inte bort dem. Avskaffar vi monarkin behöver man således inte ta bort kronorna på Stockholms Stadshus.

Du gör dig alltså löjlig igen! Men det är vi vana vid. Monarkin har som sagt en så liten inverkan i det allmänna livet, att du måste ta till sådana här påhitt för att det ska verka farligt att sparka Knugen.
Citera
2012-08-05, 11:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
Nej, något sådant vill jag alls inte. Vad jag vill är att se om det finns några rationella skäl till att byta statsskick. Vad blir i praktiken bättre? Frågan har ställts ett par hundra gånger eller så i tråden men du och de andra brukar mest komma med avundsjuka, principrunkeri och allmänt hållet skvaller och trams.

Om vi skall avskaffa monarkin för att Kungen gett medalj till saudierna, vad skall vi då göra med Regeringen, som säljer vapen (till och med hela vapenfabriker, vill jag minnas att det var liv om) till samma saudier?

Jag har påpekat ett antal gånger att monarkin inte tillför något överhuvudtaget, förutom vissa få ceremoniella sysslor som enkelt kan skötas av andra. Du tycker att dessa är viktiga. Det tycker inte jag och många med mig. Varför har du problem med den åsikten?

Jag tycker att Sverige varken ska sälja vapen till Saudi Arabien eller ge dess kung några medaljer. Har du problem med den åsikten?
Citera
2012-08-05, 11:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
På vilket sätt innebär kunghusets diverse direkt och indirekta kontakter med Tredje Riket för minst sextiosju år sedan att Sverige behöver byta statsskick idag?

Edit. [Har lite internetbekymmer]

Med tanke på att du och kanske framför allt Strix påpekar traditionen som ett bärande argument för monarkin, så får ni nog ta med dess mindra smickrande traditioner också. Ni kan inte välja och vraka på det där sättet.

Vidare illustrerar V-Gurras och prins Gustav Adolfs privata utrikespolitik problemen med monarkin. Dessas förehavanden var en av anledningarna till att monarken fråntogs all formell makt, och har direkta instruktioner att hålla käften. Vi ser också skillnaden mellan de här två herrarna och Gustav VI Adolf, som uppenbarligen var en mer intelligent och klok man. Han visste bättre än att lägga sig i Sveriges utrikespolitik, särskilt i det känsliga läget som rådde inför och under ett världskrig.

Det är inte att överdriva att prins Gustav Adolf äventyrade nationens säkerhet med sina påhitt att fylla på i nassarna krigskassa. Det är ett problem när en nation måste lita på att den som genom avel på livstid är satt som statschef ska hålla sig i skinnet. En kompromiss är som sagt att göra monarken meningslös annat än som prål. Men det finns anledning att gå det extra steget och ta bort honom.
Citera
2012-08-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag har påpekat ett antal gånger att monarkin inte tillför något överhuvudtaget, förutom vissa få ceremoniella sysslor som enkelt kan skötas av andra. Du tycker att dessa är viktiga. Det tycker inte jag och många med mig. Varför har du problem med den åsikten?

Jag tycker att Sverige varken ska sälja vapen till Saudi Arabien eller ge dess kung några medaljer. Har du problem med den åsikten?
Ja, du har påpekat det ett flertal gånger.
Inte någon gång har du styrkt dina teser. Istället har vi som är för monarkins bevarande ett otal gånger lagt fram fakta som visar på att monarkin visst tillför. T.ex. att varumärket kungahuset är värderat till 5 miljarder kr, kungahuset kostar mindre än Finlands president och att monarkin är demokratiskt förankrat.

Och om jag inte missminner sig har Sverige inte delat ut någon medalj till Saudi, det var internationella scoutrörelsen.
Citera
2012-08-05, 13:11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Och om jag inte missminner sig har Sverige inte delat ut någon medalj till Saudi, det var internationella scoutrörelsen.

Och om kungen i egenskap av privatperson skulle få för sig att exempelvis tala inför English Defence League eller liknande är det ok?
Citera
2012-08-05, 13:13
Medlem
[quote=Strix m/94]
Citat:

Detta handlar inte om monopol. Det handlar om republikansk ärlighet (ja, jag är medveten om självmotsägelsen i det uttrycket).

Avskaffar man monarkin så får man väl vara så ärlig att man avskaffar även de symboler i samhället som antyder lojalitet med monarkin och monarken. Annars blir det verkligen att sjunga halvkväden visa.

Så klart inte hovet eller kungen har monopol på kronorna. Men de sammanhänger ju med kunglighetsbegreppet. Något trodde jag ju att även republikanerna begrep.
OVANSTÅENDE CITAT KOMMER FRÅN STRIX!

Något DU inte verkar begripa är ju att "kungen" INTE har monopol på kronor och med andra ord så skall världen inte förbjudas att använda kronor i något sammanhang om vi inför republik.

Om DIN envetna begäran skulle stämma så hade väl ryssarna aldrig behållt 3 Kronor i sitt vapen!

Men, men, jag tror inte det har så stor betydelse vad DU sitter här och tror. Monarkin KOMMER att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag tror också att "kungahuset" går i egna tankar på abdikation. Dom ser om sina hus och bygger upp sin framtid med hjälp av skattemedel, sedan tackar dom för sig och försvinner.
Senast redigerad av Dramig 2012-08-05 kl. 13:19.
Citera
2012-08-05, 13:49
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
OVANSTÅENDE CITAT KOMMER FRÅN STRIX!

Något DU inte verkar begripa är ju att "kungen" INTE har monopol på kronor och med andra ord så skall världen inte förbjudas att använda kronor i något sammanhang om vi inför republik.

Om DIN envetna begäran skulle stämma så hade väl ryssarna aldrig behållt 3 Kronor i sitt vapen!

Men, men, jag tror inte det har så stor betydelse vad DU sitter här och tror. Monarkin KOMMER att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag tror också att "kungahuset" går i egna tankar på abdikation. Dom ser om sina hus och bygger upp sin framtid med hjälp av skattemedel, sedan tackar dom för sig och försvinner.

Det är bara Strix som sitter och dagdrömmer om att folk blir monarkiska av kronor. Att de plötsligt skulle bli jätterädda ifall de skulle försvinna från hockeylaget. Och att han därmed fantiserar fram något scenario att allt sånt ska förbjudas. Ungefär som hans våtdröm att han får löpa gatlopp om monarkin avskaffas.

Men det vete fan om monarkin försvinner sådär jättesnart. Det sa man under första världskriget då Gustav V gjorde bort sig. Det sa man efter andra världskriget då prins Gustav Adolf hade gjort bort sig och gått och dött till på köpet. Det sa man då Knugen blev kung. Fast då utan att han hade gjort bort sig. Det räckte ju med att titta på honom. Och man säger det nu när Knugen faktiskt har gjort bort sig. Till Strix och Motvilligs försvar måste man erkänna att monarkin är rätt seg av sig.
Citera
2012-08-05, 14:32
Medlem
Dolgtrases avatar
Jag befinner mig i tassemarkerna med usel nätuppkoppling och lika dålig hårdvara. Jag ber om ursäkt för slarvig text och eventuella stavfel. Med anledning av att nazitramset och republikanernas bristande historiekunskap åter poppat upp vill jag bara komma med två boktips. Två författare, och båda är republikaner.

Staffan Skott, Alla dessa Bernadottar (1996).
Per Svensson, Han som aldrig fick bli kung: berättelsen om Carl XVI Gustafs pappa (2006).

I frågan om Gustav Adolf kommer de båda skribenterna fram till samma slutsats: Inga dokument, inga uttalanden, ingenting tyder på att Gustav Adolf var nazistsympatisör. Svensson, den mest aggressive av de båda författarna, blir riktig frustrerad. Läs hans bok. Ta redan på fakta. Läs Skotts mer sakliga och ändå kritiska bok. Läs mer än skvaller och kortfattade Wikipediaartiklar om arvsprinsen (det verkar vara det enda de flesta republikaner har läst om saken). Ta reda på vad samtida nazistmotståndare hade att säga. Deras bedömning av Gustav Adolf? Läs exempelvis om att Judiska församlingen i Stockholm hade en minnesandakt för arvsprinsen efter hans död. Vad skrev den tydligt antinazistiska tidningen Expressen om Gustav Adolf? Ta reda på hans arbetsuppgifter som officer under senare delen av kriget. Det var knappast ett arbete som en opålitlig nazivurmare skulle blivit anförtrodd. Ta reda på hur det neutrala Sverige förhöll sig till de båda sidorna under kriget. Lär er att obundna länder inte kan arbeta efter räta linjer. Sverige har haft fred ända sedan den förste Bernadotte gav oss den för 200 år sedan. För att hålla fred krävs ibland en självmotsägelsefull politik. Särskilt när man måste ta hänsyn till herrar som Stalin och Hitler. Läs på om de två ökända bilderna där Gustav Adolf syns med Hitler på den ena och Göring på den andra. Vilka finns med på bilderna? När och i vilka sammanhang är bilderna tagna? Läs på! Misstolka heller inte den beundran för tysk kultur och industri som rådde i Sverige ända in i kriget med genomgående nazivänlighet. Lär er samtidigt att Gustav Adolf var ovanligt pro-brittisk. Läs och lär! Låtsas heller inte att jag påstått att det saknades nazism i 30- och 40-talets Sverige.

Detta om Gustav Adolf. Jag återkommer efter semestern. Och Strix, du har tålamod som ingen annan. Har du möjligen erfarenhet av att arbeta som lärare eller med stökiga ungdomar?

Leve monarkin!
Citera
2012-08-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Och om kungen i egenskap av privatperson skulle få för sig att exempelvis tala inför English Defence League eller liknande är det ok?
Givetvis är det kungens fulla rätt att göra det. Varför han skulle göra det har jag mycket svårare att förstå. Försöker du jämföra internationella scoutrörelsen med EDL eller?
Citera
2012-08-05, 16:17
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Givetvis är det kungens fulla rätt att göra det. Varför han skulle göra det har jag mycket svårare att förstå. Försöker du jämföra internationella scoutrörelsen med EDL eller?

Ursäkta, jag trodde det framgick med all tydlighet vad jag menade.

Men du menar att det är kungens fulla rätt. Att dela ut medaljer till diktatorer eller dylikt tycker i alla fall inte jag är särskilt lyckat. Men det är ju en intressant åsikt du har, jag undrar om fler rojalister delar den.
Citera
2012-08-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Detta om Gustav Adolf. Jag återkommer efter semestern. Och Strix, du har tålamod som ingen annan. Har du möjligen erfarenhet av att arbeta som lärare eller med stökiga ungdomar?

Leve monarkin!

Strix sk "tålmodighet" kan man nog ha mkt delade meningar om.

Ner med monarkin!

Ps: Ha en trevlig semester!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in