[quote=Strix m/94]
Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Detta handlar inte om monopol. Det handlar om republikansk ärlighet (ja, jag är medveten om självmotsägelsen i det uttrycket).
Avskaffar man monarkin så får man väl vara så ärlig att man avskaffar även de symboler i samhället som antyder lojalitet med monarkin och monarken. Annars blir det verkligen att sjunga halvkväden visa.
Så klart inte hovet eller kungen har monopol på kronorna. Men de sammanhänger ju med kunglighetsbegreppet. Något trodde jag ju att även republikanerna begrep.

OVANSTÅENDE CITAT KOMMER FRÅN STRIX!
Något DU inte verkar begripa är ju att "kungen" INTE har monopol på kronor och med andra ord så skall världen inte förbjudas att använda kronor i något sammanhang om vi inför republik.
Om DIN envetna begäran skulle stämma så hade väl ryssarna aldrig behållt 3 Kronor i sitt vapen!
Men, men, jag tror inte det har så stor betydelse vad DU sitter här och tror. Monarkin KOMMER att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid.
Jag tror också att "kungahuset" går i egna tankar på abdikation. Dom ser om sina hus och bygger upp sin framtid med hjälp av skattemedel, sedan tackar dom för sig och försvinner.