Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Detta är ju lätt som en plätt. Knugen har inga befogenheter/uppdrag. Förutom att beställa in kaffeflickor när det är party med grabbarna (Noppe, lettström, osv)
Så denna "funktion" kan således avvecklas UTAN att det leder till problem. Statsministern kan, utan några problem, ta över "uppdragen". Redan i dagens Sverige är vår Knug en marionett. Knugen gör Sverige till åtlöje i omvärlden. Låt oss klippa av hans "band" så kan han fortsätta med sina nattliga eskapader
Så denna "funktion" kan således avvecklas UTAN att det leder till problem. Statsministern kan, utan några problem, ta över "uppdragen". Redan i dagens Sverige är vår Knug en marionett. Knugen gör Sverige till åtlöje i omvärlden. Låt oss klippa av hans "band" så kan han fortsätta med sina nattliga eskapader

Puuuuh!
Ett tag var jag litet orolig att Ligan kommit på något, så här på det nya året. Kanske en genomtänkt tanke om hur den svenske statschefen skulle "se ut" i det republikanska Sverige. Men jag var orolig i onödan. 2012 blir tydligen också ett år där republikanerna ånyo skall demonstrera sina okunskaper, hemfalla åt förtal, nedsättande omdömen ringakande av de uppgifter som monarken utför. Så Sverige har tur - brännvinsadvokaten Althin blir inte president i år heller.
Men jag kan konstatera att jag skulle utan vidare ha kunnat snickra ihop i alla fall en stomme till en republikansk författning. Det är frapperande att republikanerna inte ens duger till att göra detta. Men om man bara besitter förmågan att hosta upp fula ord, så är det väl svårt att systematisera några mer genomtänkta politiska tankar. Men debatten om statsskicket blir rätt mycket så här:
Monarkisterna:
- Förklarar sakläget
- Visar på fördelar med dagens system
- Framhåller tomheten i republikanernas "argument"
- Gör internationella jämförelser och visar på olika lönsningar
Republikanerna:
- Visar på egen okunskap
- Brölar fula ord
- Ljuger
- Förfalskar
- Hittar på mediedrev på tvivelaktigt underlag
- Saknar egna genomtänkta idéer om vad man vill ersätta monarkin med
Inte konstigt att debatten blir både litet konstig och en promenadseger för monarkisterna.