2012-07-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, om det vore så att det var stabila stater som avskaffade monarkin och därefter sjönk ner i kaos och anarki. Nu är det inte så. Snarare är det stater som redan sjunkit ner i kaos och anarki som avskaffar monarkin.

Jag tror du missade vad jag skrev, eller så förstår jag inte vad du menar.
Citat:
Hur det var i Frankrike vet jag inte, men så där väldigt bra var det väl knappast före revolutionen 1792? Finland fick genomlida inbördeskrig innan de införde republik efter det att de gjort sig av med tzaren. Ja, det finns lite olika exempel och olika scenarior.
Frankrike hade det nog inte så prima innan revolutionen nej, men så är inte Frankrike med och slåss om någon topplacering på DI's index heller. Jag säger inte att konstitutionell monarki är ett universalmedel, men i Sverige fungerar det ypperligt.
Finland å andra sidan var som bekant inte en suverän stat innan de blev en republik. Där är det alltså, gravt förenklat, en övergång från ingenting till republik.
Citera
2012-07-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jajamen, glädjande utveckling. Några år till, sen har vi majoritet och monarkin kan en gång för alla förpassas till historiens bakgård där den hör hemma.
Jag föredrar att diskutera utifrån dagsläget av den enkla anledningen att opinioner ständigt fluktuerar. Den tydligaste trenden utifrån de siffrorna är att färre bryr sig nu än förr, vilket givetvis också är ett bekymmer. Annars tror jag tror att siande och astrologi hör hemma här
Citera
2012-08-01, 06:39
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
När personer som solar i majestätets glans får för sig att oberoende journalisters granskning av statsmakterna kan vara obekvämt på middagsbjudningen så är det faktiskt en "fara att makten kryper för kungen".

Citat:
Så det är en icke-fråga när ägaren till TV4 försöker lägga sig journalistiken därför att han säger att det kan bli pinsamt på en middag?
Ibland blir det svart att ta er pa allvar. Nagon bonnier-slakting misslyckades med att andra sandningen av nagot skvallerprogram om drottningen i flams- och tramskanalen TV4. Detta ar ert exempel pa en fara nar makten kryper for kungen?? Huuuu sa fasansfullt! Snalla saga att ni skamtar.

Om vi gor ett forsok att ta er pa allvar sa ar er tanke att vi alltsa skall byta statsskick darfor att det finns en risk att delar av media kan fa for sig att vinkla eller forandra sitt nyhetsflode for att stalla sig in hos statschefen? Ar det ratt uppfattat?

Hur vet vi isafall att det inte kan ske i en republik? Finns det ingen risk att mediefolk vill stalla sig in hos presidenten? Det ar sannerligen ingen brist idag pa mediefolk som vinklar eller nyhetsvarderar med partiboken i bakfickan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Där satt det!!
Motvillig den Allsmäktige har TALAT!
(rättare sagt nedtecknat visdomsord)
Ett gott rad. Nar du far stryk i debatten och inte langre vill eller klarar att argumentera sa ar det bast att bra glida undan i tysthet. Inlagg som det ovan drar bara blickarna till dig nar du flyr faltet.
Senast redigerad av Motvillig 1.1 2012-08-01 kl. 06:41.
Citera
2012-08-01, 07:13
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieJeppe
Jag tror du missade vad jag skrev, eller så förstår jag inte vad du menar.

Frankrike hade det nog inte så prima innan revolutionen nej, men så är inte Frankrike med och slåss om någon topplacering på DI's index heller. Jag säger inte att konstitutionell monarki är ett universalmedel, men i Sverige fungerar det ypperligt.
Finland å andra sidan var som bekant inte en suverän stat innan de blev en republik. Där är det alltså, gravt förenklat, en övergång från ingenting till republik.

Ja, och republik fungerar bra i Schweiz, på Island, och amrisarna tycker i alla fall själva att det funkar bra i USA. Det ser bra ut i Belgien också med deras monarki.

Själva tricket är att konstitutionell monarki inte är något medel. Faktum är att demokrati är en förutsättning för konstitutionell monarki. Inte tvärtom.
Citera
2012-08-01, 09:03
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Hur vet vi isafall att det inte kan ske i en republik? Finns det ingen risk att mediefolk vill stalla sig in hos presidenten? Det ar sannerligen ingen brist idag pa mediefolk som vinklar eller nyhetsvarderar med partiboken i bakfickan.

Trams. Birgitta Dahl och Göran Persson har dragits upp av er rojalister som exempel på personer som skulle väljas till president om vi införde monarki. Skulle media krypa för dem? Nä, naturligtvis inte. Det är bara kungliga medlemmar det fjäskas för hos media.
Citera
2012-08-01, 09:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, för annars kan det ju hända att vi visar problemen som uppstår när folk inte vill något hellre än att fjäska för bernadotterna och ta del av deras glans.

Inte alls. Håll gärna kvar den diskussionen, så kan relationen Scherman - Bonnier diskuteras i M&J.

För min del ser jag inte att vänskap med en opolitisk kungafamilj är ett skäl att byta statsskick. För min del har jag aldrig träffat kungafamiljen som helhet; kungen vid några tillfällen och kronprinsessan en gång. Oaktat detta är jag stark anhängare av monarkin som statsskick. Så jag tror att vänskapsband är överskattat som förklaringsmodell.
Citera
2012-08-01, 09:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Trams. Birgitta Dahl och Göran Persson har dragits upp av er rojalister som exempel på personer som skulle väljas till president om vi införde monarki. Skulle media krypa för dem? Nä, naturligtvis inte. Det är bara kungliga medlemmar det fjäskas för hos media.

Ja, för Ordförande Persson hade ju inte en egen hovreporter från SVT under flera år.
http://www.youtube.com/watch?v=nEUTn1_dTQM

Ja, för reportrar kryper inte för Göran Persson.
http://www.youtube.com/watch?v=rtMAQRofRK0

Citera
2012-08-01, 10:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, och republik fungerar bra i Schweiz, på Island, och amrisarna tycker i alla fall själva att det funkar bra i USA. Det ser bra ut i Belgien också med deras monarki.

Själva tricket är att konstitutionell monarki inte är något medel. Faktum är att demokrati är en förutsättning för konstitutionell monarki. Inte tvärtom.

Vi har aldrig påstått att republik inte kan fungera. Men vi vänder oss mot republikanernas påståenden att demokrati är oförenligt med konstitutionell monarki. Vi kan ju tydligt se att några av världens mest demokratiska länder är konstitutionella monarkier. Det är intressant med fallet Belgien. Detta land är splittrat mellan valloner och flamländare, men det viktigaste kitt som håller landet samman är den belgiska monarkin. Kungen personligen har vid flera tillfällen gjort försök att bringa reda i den parlamentariska oförmågan till regeringsbildning. Han har kunnat göra detta i kraft av att stå ovanför partistriderna och motsättningen mellan folkgrupperna. Genom att inte ha någon politisk makt, men vissa symboliska uppgifter i samband med regeringsbildningen, har han knnat bidra till någorlunda sammanhållning, stabilitet och funktionalitet i det belgiska politiska livet.

I en konstitutionell monarki finns det ett slags säkerhetsbälte om landet hamnar i politiska problem, interna eller externa. Detta är av oskattbart värde men måste vårdas. Det vill vi som är monarkister, medan republikanerna vill riva och fördärva.
Citera
2012-08-01, 10:32
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, för Ordförande Persson hade ju inte en egen hovreporter från SVT under flera år.

Om vi bytat ut politikerna mot kungen skulle intervjuerna se helt annorlunda ut. Det där du länkar till är inte på långa vägar lika inställsamt som en intervju med kungen. Återigen, trams.
Citera
2012-08-01, 10:34
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Vi har aldrig påstått att republik inte kan fungera. Men vi vänder oss mot republikanernas påståenden att demokrati är oförenligt med konstitutionell monarki. Vi kan ju tydligt se att några av världens mest demokratiska länder är konstitutionella monarkier. Det är intressant med fallet Belgien. Detta land är splittrat mellan valloner och flamländare, men det viktigaste kitt som håller landet samman är den belgiska monarkin. Kungen personligen har vid flera tillfällen gjort försök att bringa reda i den parlamentariska oförmågan till regeringsbildning. Han har kunnat göra detta i kraft av att stå ovanför partistriderna och motsättningen mellan folkgrupperna. Genom att inte ha någon politisk makt, men vissa symboliska uppgifter i samband med regeringsbildningen, har han knnat bidra till någorlunda sammanhållning, stabilitet och funktionalitet i det belgiska politiska livet.

I en konstitutionell monarki finns det ett slags säkerhetsbälte om landet hamnar i politiska problem, interna eller externa. Detta är av oskattbart värde men måste vårdas. Det vill vi som är monarkister, medan republikanerna vill riva och fördärva.

Ja, kärringen på engelska tronen var också väldigt sammanhållande under nordirlandskonflikten.
Citera
2012-08-01, 11:13
Medlem
Citat:
Om vi bytat ut politikerna mot kungen skulle intervjuerna se helt annorlunda ut. Det där du länkar till är inte på långa vägar lika inställsamt som en intervju med kungen. Återigen, trams.
Du påstod ju alldeles nyss att det endast är de kungliga det fjäskas för.
Jag kan inte minnas att kungen, eller någon i kungafamiljen för den delen, blivit intervjuade i aktuellt eller debatt. Beträffande reportaget om Göran Persson och Kohls smör är den helt i klass med andra liknande reportage, vare sig det är om en medlem i kungafamiljen eller någon annan.
Du får gärna leta rätt på en jämlik intervju med en medlem i kungafamiljen så vi kan jämföra.
Citera
2012-08-01, 12:15
Medlem
Citat:

Men som tur är kunde svenska folket rösta bort Göran Persson och socialdemokraterna i de allmänna valen.

Det är ju det som politiskt ansvar ytterst handlar om.

När det kommer till monarken så befinner sig denne i något slags efemär sfär som inte kan nås av medborgarna, vilket är anti-demokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in