Först vill jag säga att wienerbrödet var utsökt, frasighet och krämighet i ett perfekt samförstånd. En allians lika påtaglig och givande som när vårt monarkistiska statsskick samverkar med demokratin.
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Vad kallas det för när någon falskligen påstår att motparten bygger halmdockor för att vara den som i själva verket gör det?
Det kallas att ljuga. Exempelvis som du gör i inlägg 5510 där du säger att monarkier är analogt med enpartistater (se på Sverige och känn dig överbevisad). Ett fortsatt ljugande är inte något jag skulle förorda.
Citat:
Jag kräver ingenting av medborgarna. Jag förespråkar bara en "detronisering av den drakoniske despoten".
På vilket sätt är Carl XVI Gustaf drakonisk och despotisk. Jag har aldrig träffat vår kung personligen men han verkar vara en trevlig och plikttrogen man, helt i avsaknad av de negativa attribut du beskyller honom för att ha.
Citat:
Jag är för kulturarv i allmänhet men jag menar att det monarkiska kulturarvet inte är hela kulturarvet utan blott en del därav. Den som vill förvalta minnena därav får gärna göra det. Man staten behöver inte konfiskera det monarkiska kulturarvet, det tillhör redan staten.
Det monarkistiska kulturarvet är en viktig och omistlig del av hela det svenska kulturarvet. Det är till för oss alla, och ska inte säljas ut för lite snabba pengar.
Citat:
Vi behöver ingen statschef. Det räcker med en regeringschef.
Det är klart att vi behöver en statschef. Anledningen till att vi behöver en sådan har förklarats hur många gånger som helst i den här tråden.
Citat:
Vad innebär det att vara en modern monark? Att användas för propaganda? Att vara "beskyddare" för ditt och datt utan något som helst egentligt ansvar?
Också svaret på denna fråga har förklarats hur många gånger som helst i den här tråden.
Citat:
Vad är det som får dig att tro att den demokratiska rättsstaten skulle bli rättslös utan en monark? Det var bland det dummaste jag hört hittills i denna tråd, bortsett från den intellektuellt korrumperade tankevurpan att det inte skulle finnas någon motsättning mellan monarki och demokrati.
Nu tar du till argumentationsteknik a la
Strawman igen: du låtsas missförstå, förvränger och bakar ihop sådant jag sagt tidigare. Anledningen till att vi kom in på rättslöshet var att vi fick en inblick i hur resultatet skulle kunna te sig om din principfasta utopi blir verklighet. Du vet det där tjafset som slutade med att du anklagade mig för att vara människorättsmotståndare och för att vilja återskapa 1800-talets fängelsesystem med tillhörande tortyr eftersom jag föreslagit att vi kunde spara pengar genom att kapa modemsladden för landets fängslade pedofiler och våldtäktsmän.
Annars skulle det faktiskt ha varit en kul merit att ha plitat ihop det dummaste inlägget i en tråd med över 5 500 inlägg. Men det blir fler tillfällen.
Vad gäller monarkins och demokratins samspel räcker det med att vi, åtminstone vi som geografiskt befinner oss i Sverige, begagnar sinnen och själ, och sedan insuper det som omger oss: En demokrati som också är en monarki.
Citat:
Rättslösa är i praktiken alla de som inte får den sjukvård som de behöver och egentligen har rätt till, då monarkin stjäl en stor del av de nödvändiga resurserna.
Stjäl? Tror du att pengarna kastas ut i en enda stor hög och att folk med vassast armbågar vinner? Det påminner lite om Sverigedemokraternas sanslösa reklamfilm där en gammal skröplig pensionär med rullator förlorar pensionspengarna till en skock snabbfotade muslimska kvinnor. Och nej, jag har inte sagt att du tillhör det partiet.