Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...så Du har en kebabkiosk - väldigt samhällsnyttigt!
Bolagisera kungahuset? Är Du verkligen företagare? Inser Du inte skillnaden mellan statlig verksamhet och privat näringsverkamhet? Hur klarar Du bokföringen?
Det stora felet med republik är att presidenten inte representerar hela folket, utan bara den del som politiskt stödjer honom. En kung, som inte är vald av en politisk grupp, kan representera hela folket.
Ett flertal kungadömen har gått under och resultatet har efter detta enbart varit dåligt. Se t ex Ryssland, Tyskland, Italien, Egypten, Frankrike. Italien är fö det mig veterligt enda land där monarkin avskaffats på demokratisk väg, och där råder allt annat än stabilitet.
Nå, upp till bevis. Hur vill Du att Republiken Sverige skall se ut konstitutionellt? Hur skall presidenten utses, vilka politiska uppgifter skall han ha, hur skall förhållandet se ut till riksdagen respektive regeringen? Ett program tack!
Du bör fö inte använda sexuella tillmälen - det skrämmer bort kunderna.
Bolagisera kungahuset? Är Du verkligen företagare? Inser Du inte skillnaden mellan statlig verksamhet och privat näringsverkamhet? Hur klarar Du bokföringen?
Det stora felet med republik är att presidenten inte representerar hela folket, utan bara den del som politiskt stödjer honom. En kung, som inte är vald av en politisk grupp, kan representera hela folket.
Ett flertal kungadömen har gått under och resultatet har efter detta enbart varit dåligt. Se t ex Ryssland, Tyskland, Italien, Egypten, Frankrike. Italien är fö det mig veterligt enda land där monarkin avskaffats på demokratisk väg, och där råder allt annat än stabilitet.
Nå, upp till bevis. Hur vill Du att Republiken Sverige skall se ut konstitutionellt? Hur skall presidenten utses, vilka politiska uppgifter skall han ha, hur skall förhållandet se ut till riksdagen respektive regeringen? Ett program tack!
Du bör fö inte använda sexuella tillmälen - det skrämmer bort kunderna.

Du är för gullig du!
Även om jag hade en kebabkiosk så vore det väl samhällsnyttigt? Men att rimma kungen är knappast det.
Har ingen kebaberia, driver verksamhet inom en helt annan genre. Har dessutom anställda. Hur många personer ger du arbete åt?
Citat:
Kan man privatisera Banverket så... Det är bara att sälja ut slotten till högstbjudande. Kungen kan väl få första tjing på valfritt slott, sedan kan han driva det så gott det går. Han kanske kan ha guidade turer vad vet jag?
Klarar bokföringen alldeles utmärkt tackar som frågar!
Citat:
En president ska utses medelst val, som är kutym i ganska många stabila demokratier. Orkar inte gå in i detalj och förklara för dig hur en republik fungerar, du verkar ju inte riktigt veta det men du kan ju testa att "googla".
Citat:
Så kungen representerar hela folket? Inte mig i alla fall. Dessutom så får, eller vill, eller kan kungen uttala sig om en hel del saker.
Senast redigerad av snuskpelle 2008-03-07 kl. 23:45.
Senast redigerad av snuskpelle 2008-03-07 kl. 23:45.