2008-03-07, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...så Du har en kebabkiosk - väldigt samhällsnyttigt!

Bolagisera kungahuset? Är Du verkligen företagare? Inser Du inte skillnaden mellan statlig verksamhet och privat näringsverkamhet? Hur klarar Du bokföringen?

Det stora felet med republik är att presidenten inte representerar hela folket, utan bara den del som politiskt stödjer honom. En kung, som inte är vald av en politisk grupp, kan representera hela folket.

Ett flertal kungadömen har gått under och resultatet har efter detta enbart varit dåligt. Se t ex Ryssland, Tyskland, Italien, Egypten, Frankrike. Italien är fö det mig veterligt enda land där monarkin avskaffats på demokratisk väg, och där råder allt annat än stabilitet.

Nå, upp till bevis. Hur vill Du att Republiken Sverige skall se ut konstitutionellt? Hur skall presidenten utses, vilka politiska uppgifter skall han ha, hur skall förhållandet se ut till riksdagen respektive regeringen? Ett program tack!

Du bör fö inte använda sexuella tillmälen - det skrämmer bort kunderna.

Du är för gullig du!
Även om jag hade en kebabkiosk så vore det väl samhällsnyttigt? Men att rimma kungen är knappast det.
Har ingen kebaberia, driver verksamhet inom en helt annan genre. Har dessutom anställda. Hur många personer ger du arbete åt?

Citat:
Bolagisera kungahuset? Är Du verkligen företagare? Inser Du inte skillnaden mellan statlig verksamhet och privat näringsverkamhet? Hur klarar Du bokföringen?

Kan man privatisera Banverket så... Det är bara att sälja ut slotten till högstbjudande. Kungen kan väl få första tjing på valfritt slott, sedan kan han driva det så gott det går. Han kanske kan ha guidade turer vad vet jag?

Klarar bokföringen alldeles utmärkt tackar som frågar!

Citat:
Nå, upp till bevis. Hur vill Du att Republiken Sverige skall se ut konstitutionellt? Hur skall presidenten utses, vilka politiska uppgifter skall han ha, hur skall förhållandet se ut till riksdagen respektive regeringen? Ett program tack!

En president ska utses medelst val, som är kutym i ganska många stabila demokratier. Orkar inte gå in i detalj och förklara för dig hur en republik fungerar, du verkar ju inte riktigt veta det men du kan ju testa att "googla".

Citat:
Det stora felet med republik är att presidenten inte representerar hela folket, utan bara den del som politiskt stödjer honom. En kung, som inte är vald av en politisk grupp, kan representera hela folket.

Så kungen representerar hela folket? Inte mig i alla fall. Dessutom så får, eller vill, eller kan kungen uttala sig om en hel del saker.
Senast redigerad av snuskpelle 2008-03-07 kl. 23:45.
Citera
2008-03-08, 00:00
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
En president ska utses medelst val, som är kutym i ganska många stabila demokratier.
Vilka fördelar i praktiken kan vi räkna med att detta medför jämfört med dagens modell? Lägre skatter? Effektivare lagstiftningsprocess? Minskad korruption i statsapparaten? Lägre brottslighet?

Några praktiska fördelar måste det rimligtvis finnas, annars skulle vi ju i praktiken bara byta statsskick för att göra dig glad.
Citera
2008-03-08, 00:03
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Ställ följande två frågor till människor utanför norden: "Vet du vem Carl XVI Gustaf är?" och "Vet du vad Oktoberfest är?". Jag är rätt så övertygad att majoriteten av de tillfrågade kommer att lägga pannan i djupa veck till den första frågan, och skina upp till den andra.
Och? Det är knappast visavi den öldrickande pöbeln som kungen har sitt största värde för utlandsaffärerna.
Citera
2008-03-08, 00:39
Medlem
Och vad kostar republik? Är det gratis eller?
Citera
2008-03-08, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Annars skulle vi ju i praktiken bara byta statsskick för att göra dig glad.

Det räcker gott och väl för min del!
Citera
2008-03-08, 01:30
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Får vi välja om vi inte vill betala för annat också? Typ invandring, bistånd, slappa fängelsestraff osv osv?
Det är ju just det jag menar
Om man kan gå ur Svenska Kyrkan och slippa betala för den, borde väl dom som vill kunna gå ur Monarkin ochså och slippa betala?
Citera
2008-03-08, 02:39
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Det räcker gott och väl för min del!
Du är i alla fall ärlig! Det finns alltså inga fördelar med att byta statsskick. Då behåller jag nog min uppfattning att vi bör behålla monarkin.
Citera
2008-03-08, 02:48
Bannlyst
Citat:
Du är i alla fall ärlig! Det finns alltså inga fördelar med att byta statsskick. Då behåller jag nog min uppfattning att vi bör behålla monarkin.

Klart det finns fördelar, folket får välja statsöverhuvud. Fast det är ju bara min enkla åsikt.
Citera
2008-03-08, 03:34
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Klart det finns fördelar, folket får välja statsöverhuvud. Fast det är ju bara min enkla åsikt.
Och vilken fördel innebär ett direktvalt statsöverhuvud jämfört med dagens indirekt valda?

Vill du också utse statsministrar, byrådirektörer, domare, rektorer och andra makthavare (samtliga nämnda har dessutom mycket mer makt än kungen) i direkta val istället för som idag endast indirekt via valda församlingar och deras delegation? Om inte, borde inte de där fördelarna du skall berätta om finnas även där?
Citera
2008-03-08, 03:52
Bannlyst
Citat:
Och vilken fördel innebär ett direktvalt statsöverhuvud jämfört med dagens indirekt valda?

Vill du också utse statsministrar, byrådirektörer, domare, rektorer och andra makthavare (samtliga nämnda har dessutom mycket mer makt än kungen) i direkta val istället för som idag endast indirekt via valda församlingar och deras delegation? Om inte, borde inte de där fördelarna du skall berätta om finnas även där?

Vi utser ju statsminister om än indirekt via val, det är ju uttalat vid val vem som kommer att besitta den posten, för det mesta i alla fall.
Ovannämnda makthavare, domare, rektorer är ju inte direkt sådana som har med politiken att göra, dessutom så fyller de en viktig funktion i samhället men visst finge jag rösta fram domare, fine.
Min åsikt är helt enkelt bara den att monarki är ett förlegat samhällskick.
Kanske dags att återuppliva de tre stånden?

Om kungen nu är så viktig, varför behövs slotten, apanagen o.s.v... ge snubben en juste lya på ö-malm och en lön motsvarande en generaldirektör eller dyl. Undra om "Hans" skulle ha lust att sköta sina nuvarande åtaganden under de premisserna?
Men folket har väl ett sug att se pompa och ståt för att minnas fornstora dagar.
Citera
2008-03-08, 04:03
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Vi utser ju statsminister om än indirekt via val, det är ju uttalat vid val vem som kommer att besitta den posten, för det mesta i alla fall.
Det är även uttalat vem som kommer att vara statsöverhuvud givet ett visst valresultat. Kungen är lika demokratiskt vald som statsministern.

Men nu gällde det fördelar. Finns det några fördelar med att välja statsöverhuvud direkt snarare än indirekt?
Citat:
Min åsikt är helt enkelt bara den att monarki är ett förlegat samhällskick.
Ja, att du vill att vi skall byta statsskick för att göra dig glad har redan framgått.
Citat:
Kanske dags att återuppliva de tre stånden?
Visst, om du kan komma med några rationella skäl för det så...
Citat:
Men folket har väl ett sug att se pompa och ståt för att minnas fornstora dagar.
Uppenbarligen. Annars skulle de väl sluta rösta på partier som bevarar monarkin.
Citera
2008-03-08, 04:50
Bannlyst
Jag tycker att kungen är äcklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här