Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-01, 11:47
  #1
Medlem
Hej, som rubriken lyder.

Jag har fått ett brev från Lantmäteriet. Det står "Hat du nyligen överlåtit din fastighet eller tomträtt kan du bortse från denna information." Vad menar dem?

Jag har nyss flyttat in i en villa och den har en tomt ja, men jag undrar dock vad detta brevet (information om datapantbrev i ägararkivet). Den har en fastighetsbeteckning, aktnummer och även där det står "41.00 SEK 2008-xx-xx" under "Belopp och inskrivningsdag". Jag förstår inte.. jag är ny ägare av huset och tomten, men ska jag betala 41.00 SEK eller vad vill dem att jag gör? Kan jag ignorera det?
Citera
2018-10-01, 12:23
  #2
Medlem
Ett betalningskrav måste innehålla ordet "faktura".

Därutöver bland annat specifikation av tjänsten som levererats.

Står det någonstans förfallodag, mottagares bg/pg?
Citera
2018-10-01, 12:41
  #3
Medlem
Enklast borde vara att ringa till Lantmäteriet och fråga vad de menar.
Citera
2018-10-01, 12:42
  #4
Medlem
jagnickars avatar
Kontakta lantmäteriet om detta för korrekt information. Det kan vara så att du har en inteckning på husets, dvs någon har tagit ut en inteckning och sedan pantsatt det som ett lån. Ett datapantbrev innebär att pantbrevet är digitalt. Oklart om denna är betald eller inte annars är det ju en skuld, som för visso inte är din men ditt hus står som säkerhet för lånet så att den som eventuellt nu har pant i ditt hus måste se till att betala detta, ev betala dig så att du kan betala den. Men jag vet inte exakt hur det är i detta fall men som köpare borde du fått info om ev inteckningar tycker jag.

Så hör av dig till lantmäteriet, vet inte exakt vilken avdelning men du kan nog fråga om det.
Citera
2018-10-01, 19:33
  #5
Medlem
Haubits77Bs avatar
41 kronor är ju inte så mycket pengar.
Är det möjligen en liten avrundningssumma som blivit kvar när en föregående köpare/säljare clearade ett digitalt pantbrev år 2008?
Citera
2018-10-02, 12:43
  #6
Medlem
har ringt till lantmäteriet och handelsbanken (dem skickade ut den), men dem säger att jag troligen kan kasta iväg papperet, men dem är inte säkra angående "41.00 SEK" .. hur i all sin dar ska jag vet vad jag ska göra med papperet
Citera
2018-10-02, 12:49
  #7
Medlem
betala 41 kronor och så slipper du oroas - jag vet att det sitter långt inne och att 41 kronor är mycket pengar, men här måste du offra dig.

Det finns mätningstekniker online som registrerar varje drag du tager i denna fråga.
Citera
2018-10-02, 13:26
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Hej, som rubriken lyder.

Jag har fått ett brev från Lantmäteriet. Det står "Hat du nyligen överlåtit din fastighet eller tomträtt kan du bortse från denna information." Vad menar dem?

Jag har nyss flyttat in i en villa och den har en tomt ja, men jag undrar dock vad detta brevet (information om datapantbrev i ägararkivet). Den har en fastighetsbeteckning, aktnummer och även där det står "41.00 SEK 2008-xx-xx" under "Belopp och inskrivningsdag". Jag förstår inte.. jag är ny ägare av huset och tomten, men ska jag betala 41.00 SEK eller vad vill dem att jag gör? Kan jag ignorera det?

Verkar vara din "kopia" på husets pantbrev. Din bank är det väl som har det "riktiga" pantbrevet som säkerhet för ditt lån och du får ett digitalt sådant av lantmäteriet. Avgiften har förmodligen inkluderats i ditt lån av banken. Så det är nog inget du skall betala. MEN ring och kolla för säkerhets skull.
Surt att få en påminnelse för 150:- på en så låg summa.
Citera
2018-10-02, 15:51
  #9
Medlem
Jag ringde Lantmäteriet och saker och ting blev lite klarare, men jag undrar fortfarande vad pantbrev är... jag lånade t.ex. 1 miljon från banken för att köpa fastigheten, och mäklaren förklarade för mig att ju mer jag betalar av skulden jag lånade från banken, ju pantbrev "öppnas" och jag kan utnyttja dem... vad menar han med utnyttja dem? Har googlat med inte förstått nåt alls. Jag har just nu enligt inteckningarna 6 st pantbrev till summa av 1,2 miljoner kr, är jag skyldig att betala summan för detta till banker eller vad det nu är?

Min fråga är då, vad mäklaren menar med att ut utnyttja pantbrevet och är det bättre för mig ju högre summan av pantbreven är ? Eller är det sämre? Betalar jag 1,2 miljoner kr av alla pantbreven från tidigare inteckningar från andra tidigare ägare ? Önska verkligen dem lärde mig sånt här i skolan, ung och okunnig i en vuxenvärld.
Citera
2018-10-03, 07:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Jag ringde Lantmäteriet och saker och ting blev lite klarare, men jag undrar fortfarande vad pantbrev är... jag lånade t.ex. 1 miljon från banken för att köpa fastigheten, och mäklaren förklarade för mig att ju mer jag betalar av skulden jag lånade från banken, ju pantbrev "öppnas" och jag kan utnyttja dem... vad menar han med utnyttja dem? Har googlat med inte förstått nåt alls. Jag har just nu enligt inteckningarna 6 st pantbrev till summa av 1,2 miljoner kr, är jag skyldig att betala summan för detta till banker eller vad det nu är?

Min fråga är då, vad mäklaren menar med att ut utnyttja pantbrevet och är det bättre för mig ju högre summan av pantbreven är ? Eller är det sämre? Betalar jag 1,2 miljoner kr av alla pantbreven från tidigare inteckningar från andra tidigare ägare ? Önska verkligen dem lärde mig sånt här i skolan, ung och okunnig i en vuxenvärld.

Har du börjat med att läsa grunderna om pantbrev?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pantbrev
Citera
2018-10-03, 13:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du börjat med att läsa grunderna om pantbrev?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pantbrev
Jag har läst, men det jag förstår fortfarande inte till 100% procent. Min situation är så att, pantbreven ligger på villan som jag precis köpt (6st pantbrev till en summa av 1,2 miljoner kr) och jag lånade då pengar från banken för att köpa fastigheten, men när jag kollar på anteckningar så är den senaste pantbreven från 2008, min fråga är då, behöver jag köpa eller "dra ut" ett nytt pantbrev för år 2018? Jag har ju lånat pengar från banken, så en viss säkerhet för lånet borde finnas, dvs. pantbrev, men den senaste pantbreven är från 2008, så därför undrar jag om man behöver ett nytt pantbrev? har hört att den är bra att ha om man ska sälja huset i framtiden :/
Citera
2018-10-14, 14:45
  #12
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisAintGucci
Jag har läst, men det jag förstår fortfarande inte till 100% procent. Min situation är så att, pantbreven ligger på villan som jag precis köpt (6st pantbrev till en summa av 1,2 miljoner kr) och jag lånade då pengar från banken för att köpa fastigheten, men när jag kollar på anteckningar så är den senaste pantbreven från 2008, min fråga är då, behöver jag köpa eller "dra ut" ett nytt pantbrev för år 2018? Jag har ju lånat pengar från banken, så en viss säkerhet för lånet borde finnas, dvs. pantbrev, men den senaste pantbreven är från 2008, så därför undrar jag om man behöver ett nytt pantbrev? har hört att den är bra att ha om man ska sälja huset i framtiden :/
Ett pantbrev följer alltid fastigheten, så så länge beloppet på inteckningarna (pantbreven) räcker till det lån du tänkt ta så behöver du inte ta ut nya pantbrev - du använder alltså de som finns. Ett pantbrev från 1975 är lika giltigt som ett från 2018.

Exempel 1:
Fastigheten Berga 1:1 har inteckningar (pantbrev) på totalt 1 200 000. Jag köper Berga 1:1 för 1 500 000, lägger 300 000 i handpenning och behöver således låna 1 200 000. Jag behöver inte ta ut nya pantbrev, eftersom de pantbreven som finns täcker lånet.

Exempel 2:
Fastigheten Berga 1:1 har inteckningar (pantbrev) på 1 200 000. Jag köper fastigheten för 2 000 000, betalar 500 000 i handpenning och behöver således låna 1 500 000. Jag behöver alltså ta ut nya pantbrev på 300 000 eftersom jag behöver pantbrev på 1 500 000 för att täcka länet.

Normalt skall tilläggas är att bankerna normalt sköter den här biten med nya inteckningar i samband med köpet, det är ovanligt att man vid ett "vanligt" bostadsköp själv behöver kontakta LM för att ta ut pantbrev.
Sedan finns det skriftliga pantbrev och datapantbrev, än så länge, men som du beskriver det bör det inte vara relevant här.

Enkelt sagt: Har du lånat en miljon till kåken och har 1,2 i pantbrev behöver du inte göra något ytterligare med pantbreven.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback