2018-09-25, 15:32
Medlem
Traxdatas avatar
Det ska ha hänt på väg hem från skolan. Tragiskt. Någon som har mer information?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...tack-vid-skola

Texten på SvT uppdateras...

Kan det vara dubbelmördaren igen?
Senast redigerad av Traxdata 2018-09-25 kl. 15:33. Anledning: Ytterligare fråga
Citera
2018-09-25, 15:40
Medlem
NurseDiesels avatar
– Vad jag har förstått ska detta vara en av våra elever som har blivit överfallen eller hamnat i konflikt på väg hem från skolan, efter skoltid, säger Magnus Johansson, enhetschef på skolan.

https://www.aftonbladet.se/a/p6ev8w
Senast redigerad av NurseDiesel 2018-09-25 kl. 15:42.
Citera
2018-09-25, 15:45
Medlem
Eftersom min son lyckas råka ut för det mesta så ringde jag honom direkt när jag fick nyhetsflashen. Nu vet jag att vissa kommer och hoppa på mig men sanningen kommer att uppdagas och då får ni be om ursäkt.

Grabbens polare bevittnade det, han själv kom ett par minuter senare. Killen en svensk, född 05, och går i en klass med matteinriktning, snille, har blivit huggen i buken. Skolan är Berzelius. Grabben som högg är en invandrad gymnasieelev. Dra din egen slutsats.

Edit. Och mycket riktigt var det på väg från skolan.
Senast redigerad av Furorem 2018-09-25 kl. 15:50.
Citera
2018-09-25, 15:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Eftersom min son lyckas råka ut för det mesta så ringde jag honom direkt när jag fick nyhetsflashen. Nu vet jag att vissa kommer och hoppa på mig men sanningen kommer att uppdagas och då får ni be om ursäkt.

Grabbens polare bevittnade det, han själv kom ett par minuter senare. Killen en svensk, född 05, och går i en klass med matteinriktning, snille, har blivit huggen i buken. Skolan är Berzelius. Grabben som högg är en invandrad gymnasieelev. Dra din egen slutsats.
Rån som gått fel? Laptop eller mobil kanske?

Svårt att tänka sig någon personkonflikt mellan ett 13-årigt mattesnille & en blatte på gymnasiet.
Citera
2018-09-25, 15:53
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:

Hur går man i en klass med matteinriktning som 13-åring?

Var förvisso ett par år sedan jag gick i grundskolan men jag kan inte minnas att man kunde välja inriktningar innan gymnasiet?
Citera
2018-09-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82

Var förvisso ett par år sedan jag gick i grundskolan men jag kan inte minnas att man kunde välja inriktningar innan gymnasiet?

Det är första året på högstadiet, och det kan du definitivt göra. Googla och lär.

Edit.

Från Berzeliusskolan hemsida.

Citat:
Här finns

en gymnasieskola med hög undervisningskvalité på naturvetenskaps- och teknikprogrammen. Berzeliusskolan erbjuder även ett fjärde år på teknikprogrammet som leder fram till gymnasieingenjörsexamen. I februari 2016 startade den första gruppen på SI - språkintroduktion

en grundskola med sina årskursvisa lag och populära profilklasser och inriktningar i idrott och NO/Teknik. Hösten 2012 startade även en spetsutbildning i matematik, biologi, fysik och kemi

en gymnasiesärskola som erbjuder individuellt och nationella program

IVAS - Individuellt anpassade studier för elever på högstadiet med Aspergers syndrom och högfungerande autism där metodik och pedagogik anpassas efter elevens behov.

Du kan läsa mer om våra skolformer, program och inriktningar i menyn. Vi har tydliga regler, handlingsplaner och en väl utbyggd elevvård vars syfte är att skapa en trygg miljö för elever och vuxna. Självklart finns ett välutrustat och nyrenoverat skolbibliotek. Sist men inte minst finns en välutbildad, engagerad och erfaren personal som ser till att du kommer att trivas och att dina år på Berzeliusskolan blir så meningsfulla som möjligt.
Senast redigerad av Furorem 2018-09-25 kl. 15:58.
Citera
2018-09-25, 15:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82

Verkar finnas nu för tiden.

Citat:
Våra högstadieskolor erbjuder möjlighet till kunskapsfördjupning genom utökade timmar inom ämnena musik, engelska och matematik.
https://vrskolor.se/inriktningar-hogstadium/

Specifikt Linköping:
Citat:
Berzeliusskolan i Linköping är en av landets åtta skolor som sedan i höstas driver försöksverksamhet med riksrekryterande spetsklasser i grundskolan. I våras när eleverna gick i sexan gjorde de ett inträdesprov och blev intervjuade om varför just de ville börja högstadiet i en spetsklass med inriktningen matematik och NO.
Citera
2018-09-25, 15:56
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Det är första året på högstadiet, och det kan du definitivt göra. Googla och lär.

Där ser man, jag känner mig gammal.

Men jag tror på elektronikrån.
Citera
2018-09-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rån som gått fel? Laptop eller mobil kanske?

Svårt att tänka sig någon personkonflikt mellan ett 13-årigt mattesnille & en blatte på gymnasiet.

Inte osannolikt, citat från sonen: (Med en trettonårings fantastiska svenska)

"Utanför inte i skolan o dom typ börja bråka o sen vart det kniv"

Jaja, jag vet, får ta tag i läxläsning med honom.
Citera
2018-09-25, 16:02
Medlem
Orobanches avatar
Citat:

Fruktansvärt! Och detta kommer hända igen å igen å igen eftersom många av dessa så kallade ensamkommande har gigantiska psykiska problem som det inte finns hjälp att få eftersom vi inte har vare sig psykologer eller pengar tillräckligt för att kunna stå till tjänst. Samma för barn till flyktingar och anhöriginvandringen och allt vad massinvandringen fört med sig! Och allt detta kan alla som röstat ” rött-rätt-på något av de 7, tacka dessa för! Måtte nu pojken klara livhanken.
Citera
2018-09-25, 16:18
Medlem
okok1s avatar
SVT:
Citat:
Finns det någon misstänkt?

– Det kan jag inte uttala mig om, säger polis på plats.

Ingen person är ännu gripen.

Går GM på skolan?
Citera
2018-09-25, 16:20
Medlem
Bor i närheten och hörde utryckningen. Reagerade dock inte nämnvärt eftersom man är rätt van vid sirener i de centrala delarna. Dock noterade jag det stora polisuppbådet nu när jag skulle ut. En del journalister på plats, bl.a. SVT. Mycket ungdomar på platsen, svenskar respektive invandrare i sina respektive grupperingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in