2008-04-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldinho
Ja, det enda sättet att få reda på vad som mötte de ryska soldaterna är via telepati eller direktkontakt. Tramsigt av Ezzelino och dig att försöka sprida så fånig propaganda, tycker i alla fall jag.

Nu är detta ganska oviktigt i sammanhanget men med "fellow troops" torde avses amerikanska soldater, definitivt inte sovjetiska soldater. För det första kunde inte många amerikaner ens bland höga officerarre ryska och det omvända lär ha varit fallet bland sovjeterna. För det andra så uppmuntrades inte direkt fraternisering mellan amerikanska och sovjetiska förband om man säger så.
Citera
2008-04-09, 17:40
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Nu är detta ganska oviktigt i sammanhanget men med "fellow troops" torde avses amerikanska soldater, definitivt inte sovjetiska soldater. För det första kunde inte många amerikaner ens bland höga officerarre ryska och det omvända lär ha varit fallet bland sovjeterna. För det andra så uppmuntrades inte direkt fraternisering mellan amerikanska och sovjetiska förband om man säger så.
Jaha, vi verkar ju vara överens att utfallsrummet är större än vad Ezzelino och Överliggaren försöker ge sken av.
Citera
2008-04-10, 06:44
Medlem
sanningen - stämma eller stämmas?

Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Så du vill ändå tro på den gamla tanten? Hon talar sanning i alla fall? Åtminstone lite? Om att Hitler gick omkring i Dachau och sköt femåringar egenhändigt? Man kan väl inte säga att en stackars gammal judetand ljuger och hittar på, eller hur, med tanke på hur mycket hon har lidit?
Du begrep uppenbarligen inte min frågeställning.
Okey, jag accepterar damen som en mytoman och hundra procent lögnare. Men vad betyder det i sammanhanget efter ett världskrig som påverket en stor del av jordens befolkning? Bevisar det något får du gärna berätta det.
Ska vi dra slutsatsen att en ljugande judisk dam automatiskt medför att en väldig massa andra människor också ljuger i sina vittnesmål som rör andra saker. Denna slutsats hade du fått problem med att försvara i vilken logikdiskussion som helst är jag rädd.

Vad bevisar det att mytomaner och hundra procent lögnare ges ett sammanhang där de påverkar en stor del av den etablerade meningen och offentliga frågeställningen?

Ibland måste tillåtelsen "stämmas", eftersom det finns det som man inte vill ha:

Citat:
Att kritisera nåt inom förintelsen med vettiga korrekta argument och ha bevis för sina påståenden, har aldrig varit nåt problem. Men att förneka allmänt vedertagna fakta och sådant som är helt klart bevisat, det vill man inte ha då det ju kan vara obehagligt och förnedrande för de som drabbades av förintelsen.

Dr Tinnitus

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9387404&postcount=56

Den gamla damen får inte bemötas med vettiga korrekta argument, eftersom de som drabbats av förintelsen kan tycka det vara obehagligt och förnedrande att behöva ha bevis för sina påståenden.

Citat:
Förnekarna gör en stor affär av att dödsorsaken i varje enskilt fall inte är utredd. När de stora massorna försvann fanns det ingen obducent i närheten. Huruvida dödsorsaken var en kula, svält, sjukdom, gas eller elektricitet är knappast central i sammanhanget. Nej, jag känner ingen överlevande som kan vittna om sin gaskammarupplevelse. Av naturliga skäl. Däremot finner jag tilltro till den forskning som ger vid handen att många människor dog. Och även tilltro till människor jag känner som faktiskt var på plats och som förlorade nära och kära i koncentrationslägren.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10712105&postcount=1675

Är detta kanske det sammanhang som Månsan frågade om betydelsen av i inlägg #1662, citerat ovan?

Dödsorsaken anses inte central i sammanhanget när det gäller folkmord, och utredning överflödig och rentav kriminell, när tilltron till den forskning som ger vid handen att många människor dog gör att en mytoman och en hundra procent lögnare (se ovan) kan säga vad den vill – som fördomar kan….

Citat:
Säga vad man vill om fördomar, men det är märkligt vad ofta dom stämmer...

Folkmord är som fördomar? Såna kan man säga vad man vill om – ljuga fett, rentav - eftersom forskningen ger vid handen att det är märkligt ofta att dom stämmer ?

Boba Fett skrev i Auschwitz-tråden:

Citat:
Ett av revisionisternas argument är att överlevandes vittnesmål är motsägelsefulla. Men i själva verket talar motsägelserna för att vittnesmålen är sanna. De tyder nämligen på att de är oberoende av varandra. Eftersom två människor aldrig uppfattar samma sak exakt likadant, och eftersom minnet förändras över tid kan helt enkelt oberoende vittnesmål inte vara exakt likadana.

Om två vittnesmål är mycket lika varandra även i detaljer finns det skäl att misstänka att de har påverkats av varandra. Likaså bör man vara skeptisk, om flera vittnen till ett långt och komplicerat händelseförlopp har valt ut exakt samma episoder. Historiker har ägnat mycken möda åt att jämföra dokument och spåra beroende i form av likartat uttryckssätt och likartat faktaurval. Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.

Som historikern Peter Englund skriver skulle man kunna dra slutsatsen att slaget vid Poltava adrig har ägt rum "utifrån de osammanhängade och motsägelsefulla ögonvittnesskildringar som karolinerna lämnade efter sig efter Karl XLL:s ryska fälttåg.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6963847&postcount=1566

Obs:
Citat:
Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.

Hur vet man att det är tecken på sannfärdighet och inte på lögnfärdighet?

Citat:
Huruvida dödsorsaken var en kula, svält, sjukdom, gas eller elektricitet är knappast central i sammanhanget.

Men dödsorsaken kan vara centralt för sanningen, i kontrast till fördomen?

Om nu inte sammanhanget gör fördomen till sanning – lagstadgad sanning, rentav?

Citat:
It should not be asked how, technically, such-and-such a mass murder was possible. It was technically possible given that it took place. That is the starting point obliged of any historical investigation into this subject. This truth, it belonged to us to point out simply: there is not, there cannot be debate on the existence of gas chambers.
http://rodohforum.yuku.com/topic/2525/t/Le-Monde-21-FEB-1979.html

Citat:
Säga vad man vill om fördomar, men det är märkligt vad ofta dom stämmer...

Eller:

Säga vad man vill om fördomar, men det är märkligt vad ofta dom MÅSTE stämma...
Senast redigerad av Erleb 2008-04-10 kl. 06:47.
Citera
2008-04-10, 06:48
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, sannerligen. Och så snart man ber forumets inhyses gaskammartroende att kommentera något "avgörande vittnesmål" blir det knäpptyst.
Men då är det ok att du sitter och hittar på och drar slutsatser som inte är vatten värda. Du har ju ju citerat andra vittnessmål som inte kommenterats av de de du debatterar mot.

Konstigt att du själv anser dig ha rätten att vara knäpptyst när det gäller dina egna teorier om peer-review till exempel.
Citera
2008-04-10, 08:14
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
text... text...
Ditt inlägg är rörigt. Man begriper inte riktigt vem som citeras och heller inte varför.
Senast redigerad av Månsan 2008-04-10 kl. 08:50.
Citera
2008-04-10, 12:28
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
text... text...
Ditt inlägg är rörigt. Man begriper inte riktigt vem som citeras och heller inte varför.
Senast redigerad av Månsan den Idag klockan 07:50.

Du begriper inte vilkas ”texter” som citeras? Inte ens om du klickar på länken under texten?

T ex den här texten:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Så du vill ändå tro på den gamla tanten? Hon talar sanning i alla fall? Åtminstone lite? Om att Hitler gick omkring i Dachau och sköt femåringar egenhändigt? Man kan väl inte säga att en stackars gammal judetand ljuger och hittar på, eller hur, med tanke på hur mycket hon har lidit?
Okey, jag accepterar damen som en mytoman och hundra procent lögnare. Men vad betyder det i sammanhanget efter ett världskrig som påverket en stor del av jordens befolkning? Bevisar det något får du gärna berätta det.
Ska vi dra slutsatsen att en ljugande judisk dam automatiskt medför att en väldig massa andra människor också ljuger i sina vittnesmål som rör andra saker. Denna slutsats hade du fått problem med att försvara i vilken logikdiskussion som helst är jag rädd.

#1662 är postad av dig, men du trodde kanske att jag citerade Överliggaren?

Men i så fall borde jag väl ha citerat inlägg #1660, ett par inlägg ovanför ditt?

Alltså det här:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad vill du ha sagt? Andra världskriget påverkade direkt hundratals miljoner människor och 50 miljoner strök med. Vad betyder det för sammanhanget att du hittat en "Emmaly" vars berättelse verkar osannolik? Om en tredjedel av jordens befolkning genomlider ett krig så vore det snarare märkligt om alla hade samstämmiga vittnesmål.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=10703634&postcount=1660

Det är kanske ett misstag att citera gamla inlägg som jag brukar göra. Många skriver spontant, och tittar inte gärna i backspegeln, utan tutar och kör…

Men jag är ute efter ”sammanhang”, och då blir det kanske rörigt för den som ser framåt här i livet.
….
Igen:

Citat:
Citat:
Månsan:

Utmärkt, då har vi kommit precis dit jag vill komma. Du accepterar alltså "damen som en mytoman och hundra procent lögnare". Bra. Alltså är det möjligt att överlevare kan vara rena mytomaner som enbart är fulla av lögn och båg.

Men vad är det då som säger dig att hon är särskilt unik i sin genre?
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10704309&postcount=1666

Citat:
Det är dock en stor skillnad att dra den ur logiksynpunkt märkliga kullerbyttan till konklusion att alla vittnesmål bör förkastas pga att ett vittnesmål innehåller felaktigheter. Är det din slutsats, att eftersom en koncentrationslägerfånge ljuger, ljuger alla?
[…]
Så åter igen: Vad är det ni vill bevisa med denna Emmaly Reed? Mer än att ni anser att hon ljuger.
Inget säger att "hon är särskilt unik", det förhåller sig säkert så att människor far med osanning. Den rådande historiebeskrivningen grundar sig inte på enstaka vittnesmål utan på många. Ska alla vittnesmål underkännas måste också vart och ett av alla dessa befinnas vara falska.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10705817&postcount=1669

Sammanhang efter ett världskrig och logik utan kullerbyttor – här kan man kanske lära nåt, och rätta till i röran!

Du frågade Överliggaren:

Citat:
Bevisar det något får du gärna berätta det.

Dvs sammanhanget med världskriget tillåter att man får fara med osanning utan att bli underkänd varken av historieskrivningen eller det ”allmänt vedertagna”…är det något att bevisa?

Dr Tinnitus förnekar att man får fara med osanning:

Citat:
Men att förneka allmänt vedertagna fakta och sådant som är helt klart bevisat, det vill man inte ha då det ju kan vara obehagligt och förnedrande för de som drabbades av förintelsen.

Dr Tinnitus

http://www.flashback.org/showpost.php?p=9387404&postcount=56

Sammanhanget visar vad det är man vill ha. Lögnerna à la Emmaly Reed förnekar inte det allmänt vedertagna, och då bidrar dom bara till den beramade helhetsbilden.

Citat:
[...]vad betyder det i sammanhanget efter ett världskrig som påverket en stor del av jordens befolkning?

Det betyder att de har det rätta sammanhanget.....

Jag citerade Boba Fett från en annan tråd:

Citat:
Ett av revisionisternas argument är att överlevandes vittnesmål är motsägelsefulla. Men i själva verket talar motsägelserna för att vittnesmålen är sanna. De tyder nämligen på att de är oberoende av varandra.[…] Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.

Jfr ditt inlägg:
Citat:
Den rådande historiebeskrivningen grundar sig inte på enstaka vittnesmål utan på många. Ska alla vittnesmål underkännas måste också vart och ett av alla dessa befinnas vara falska.

Och då står man där och undrar vad den rådande historieskrivningen grundar sig på….

Många vittnesmål?

Boba Fett igen:
Citat:
Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.

Jfr Månsan:
Citat:
Ska alla vittnesmål underkännas måste också vart och ett av alla dessa befinnas vara falska.

Ska deras sanningshalt undersökas vart och ett för sig?

Citat:
Den rådande historiebeskrivningen grundar sig inte på enstaka vittnesmål utan på många.

Hur vet man vilket av de många vittnesmålen som är sant, om det är tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra?

Är det själva RÖRIGHETEN som den rådande historieskrivningen grundar sig på?

Och till den kan vi alla bidra?
Citera
2008-04-10, 13:36
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Vad vill du ha sagt? Andra världskriget påverkade direkt hundratals miljoner människor och 50 miljoner strök med. Vad betyder det för sammanhanget att du hittat en "Emmaly" vars berättelse verkar osannolik? Om en tredjedel av jordens befolkning genomlider ett krig så vore det snarare märkligt om alla hade samstämmiga vittnesmål.
Nu är det inte bara stackars Emmaly det gäller. Läs gärna traden fran början och presentera ett vittnesmal du själv anser trovärdigt om du nu hittar nagot.
Citera
2008-04-10, 13:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Nu är det inte bara stackars Emmaly det gäller. Läs gärna traden fran början och presentera ett vittnesmal du själv anser trovärdigt om du nu hittar nagot.
Jag har träffat ett flertal människor som genomlidit fasorna i nazisternas koncentrationsläger och som är till 100% trovärdiga. Jag har dock inte träffat någon som har sett Hitler skjuta småbarn eller som kan redogöra för en personlig gaskammarupplevelse (naturligt nog).
Av ren lättja tänker jag inte läsa tråden i dess helhet inklusive alla länkar då detta sannolikt skulle ta en månad.
Citera
2008-04-10, 14:10
Medlem
trass avatar
Topic, VV, även om användaren i mig naturligtvis inte missar det komiska i just det som du citerade.

/mod
Citera
2008-04-10, 14:10
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:

Men jag är ute efter ”sammanhang”

Citat:

/VV

PS Till berörd moderator som strax tänker ta bort mitt inlägg.
Pls, visa lite medkänsla, för detta jag citerade är faktiskt väldigt roligt!!!

Och det är det inte längre (lika roligt) utan ditt inlägg?
.....................

Hur kan man finna ”sammanhang” här på Flashback?

Är var och en som postar här en ”Emmaly” utan betydelse för nåt sammanhang?

Citat:
Vad betyder det för sammanhanget att du hittat en "Emmaly" vars berättelse verkar osannolik? Om en tredjedel av jordens befolkning genomlider ett krig så vore det snarare märkligt om alla hade samstämmiga vittnesmål.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10703341&postcount=1659

Eller går det att grunda en rådande historiebeskrivning om Förintelsen här på Flashback, på samma kriterier som råder i övrigt i vedertagenhetens värld?

Citat:
Den rådande historiebeskrivningen grundar sig inte på enstaka vittnesmål utan på många. Ska alla vittnesmål underkännas måste också vart och ett av alla dessa befinnas vara falska.

Både Babord och Vänlige Viktor har lika rätt att råda?

Citat:
Ja, det finns tyvärr dåliga lärare!

För min del tror jag dock att ett ifrågasättande av hemskheterna under förintelsen, lättast uppkommer genom det som faktiskt förekom där!
http://www.flashback.org/showpost.php?p=9147922&postcount=2

Citat:
Inte alls.
Hur det gick till är uppenbart for alla som inte är fall för psyket.

/VV
http://www.flashback.org/showpost.php?p=6985392&postcount=1589

Gäller Boba Fetts ”i själva verket” även för deras motsägelsefullheter? :

Citat:
Ett av revisionisternas argument är att överlevandes vittnesmål är motsägelsefulla. Men i själva verket talar motsägelserna för att vittnesmålen är sanna. De tyder nämligen på att de är oberoende av varandra.[…] Paradoxalt nog kan det alltså vara ett tecken på sannfärdighet att vittnesmål skiljer sig från varandra.

Babord och VV är oberoende av varandra (de svarar på olika påståenden – lärares ansvar för ifrågasättande resp segrarmakternas), och deras paradoxala motsägelsfullheter är ett tecken på deras resp sannfärdighet?

Men hur kan samtidigt det faktiska (Babord) vara lättast att ifrågasätta, om detta faktiskt förekommande är uppenbart för alla som inte är psykfall (VV)?

Citat:
Förväntar du dig något svar eller var klipp-o-klistra-inläggen mest terapi?

VV skriver om vikten av ”inläggsterapi” på en annan tråd:

Citat:
'Den faktiska händelsen' var mest skadlig för de som drabbades utav den, men det är viktigt att vi inte glömmer den så att den inte upprepas på nytt.

/VV
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10750422&postcount=25

Vi är alla potentiella psykfall för the Shoahbusiness, tycks det…

Om vi inte vet hur 'den faktiska händelsen' gick till, upprepar vi den!!
Citera
2008-04-10, 14:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Och det är det inte längre (lika roligt) utan ditt inlägg?

Hur kan man finna ”sammanhang” här på Flashback?

Är var och en som postar här en ”Emmaly” utan betydelse för nåt sammanhang?

Eller går det att grunda en rådande historiebeskrivning om Förintelsen här på Flashback, på samma kriterier som råder i övrigt i vedertagenhetens värld?

Både Babord och Vänlige Viktor har lika rätt att råda?

Gäller Boba Fetts ”i själva verket” även för deras motsägelsefullheter? :

Babord och VV är oberoende av varandra (de svarar på olika påståenden – lärares ansvar för ifrågasättande resp segrarmakternas), och deras paradoxala motsägelsfullheter är ett tecken på deras resp sannfärdighet?

Men hur kan samtidigt det faktiska (Babord) vara lättast att ifrågasätta, om detta faktiskt förekommande är uppenbart för alla som inte är psykfall (VV)?

VV skriver om vikten av ”inläggsterapi” på en annan tråd:

Vi är alla potentiella psykfall för the Shoahbusiness, tycks det…

Om vi inte vet hur 'den faktiska händelsen' gick till, upprepar vi den!!

Det är fullt möjligt att du har rätt men det ligger bortom min horisont att avgöra det.
Citera
2008-04-10, 14:28
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Jag har träffat ett flertal människor som genomlidit fasorna i nazisternas koncentrationsläger och som är till 100% trovärdiga.

Trovärdiga i fråga om vad då? Att de internerades och tvangs arbeta för den tyska krigsansträngningen och att de såg andra fångar avlida? Det är ingen som ifrågasätter att hundratusentals människor upplevt och bevittnat det.

Du nämnde i något tidigare inlägg Rassinier: varför skulle inte hans upplevelser som fånge i Buchenwald vara trovärdiga, menar du?

Citat:
Jag har dock inte träffat någon som har sett Hitler skjuta småbarn eller som kan redogöra för en personlig gaskammarupplevelse (naturligt nog).
Av ren lättja tänker jag inte läsa tråden i dess helhet inklusive alla länkar då detta sannolikt skulle ta en månad.

Okej, då är din lättja verkligen enorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in