Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hollywood som den kanske mest övertygande garanten för historisk sanning?
/.../
Antingen missförstår du med avsikt, Ezzelino!? Eller så missförstår du bara? ... Har jag någon gång talat om "Hollywood" (eller The Grey Zone) som någon "garant för historisk sanning"? Eller som någon form av källa?
Nej! Jag talade om att jag finner skildringen av Auschwitz/Birkenau och dess mordmaskineri (samt även rolltolkningarna) i just den filmen..
Citat:
..väldigt trovärdig och i alla avseenden överensstämmande med den officiella historieskrivningen!
Det där med att den skulle vara "trovärdig" vågar jag nog inte hoppas på att du håller med om, men du får väl
i vart fall hålla med om att den korrelerar ganska väl till den
officiella (ja, du kanske vill kalla det för den
judesuprematisktiska?) historieskrivningen, oavsett om du gillar denna eller ej??
Sen att The Grey Zone
råkar bygga på Miklos Nyiszlis bok (som jag ju dock fortfarande inte har läst) bygger ju bara på den bilden hos mig eftersom han de facto
var där.. Jag kan naturligtvis inte tala för någon annan, men i allt sådant som jag läst, sett och hört i betydligt mera historiskt korrekta skildringar än någon förnekarsajt skulle kunna ge, i vart fall mig, så överensstämmer skildringen i The Grey Zone
i princip till punkt och pricka..
Därför vill jag här samtidigt passa på att uppmana alla som inte har sett filmen (
The Grey Zone) att verkligen
se den! Den ger en hel del insikt i mordmaskineriet Birkenaus mer vardagliga aspekter, hur ett Sonderkommando kunde tänkas leva samt hur deras "arbete" påverkade dem. Lite kött på benen ges också i skildringen av vilken sorts "vanliga människor"

SS-männen
vanligen var..
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
/.../ Och så har vi dessa jävla storfamiljer, 92 eller 784 pers, bara tomma påståenden...:
/.../
Och så har vi även detta:
Engelskans
family kan väl referera mer än till bara den närmaste kärnfamiljen, vad jag vet?? .. I mitt eng-sve-lexikon står i alla fall så här:
Citat:
family
1 familj, hushåll 2 barnskara 3 stam, ras [etc]
.. vilket ger att det väl i princip kan handla om 92 personer i hennes
släkt?