2018-09-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om du kommer körande i ett villaområde och du kör på en unge som springer ut på gatan - ditt fel.
Samma sak här.
Man måste läsa omgivningen när man kör. Det enda du kan påverka är din egen körning, och det är din plikt att anpassa den.

Men om vi ska komplicera till det: om det är någon som backar ut från en parkeringsficka och du kör på...konflikt mellan praxis, vet inte hur det skulle bedömas.
Jämkning av skadestånd, förmodligen via försäkringsbolaget.
Citera
2018-09-19, 23:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Andra följer kanske inte lagen, men brukar du se andra köra in i bildörrar också?
Lagen säger att du måste stanna även om andra gör fel.

Visst, men man kan inte "fläka upp" ens bildörr "hursomhelst" vid höger vägkant, för då kan det gå mycket illa. Man har skyldighet att vara försiktig i trafiken!

Själv råkade jag ut för en liknande olycka här hemma i Örgryte för några år sedan:
Som cyklist cyklade jag på höger sida vägen, förbi en massa "villavägsparkerade ilar", precis som vanligt. Har gjort detta tiotusentals gånger, höll kanske 20km/h med cykeln. Hade full uppsikt över trafiken, enligt min synpunkt.

En JÄVLA parkerad bil, kunde ha stått där parkerad i timmar (utan att den skulle varit "nyparkerad" att jag såg det eller så, då är jag alltid extra försiktig) fläkte föraren upp dörren på tre meters avstånd framför min cykel. Jag vurpade, fick något blåmärke, men annars oskadd. Föraren bad om ursäkt, och jag som mycket sällan blir arger, tackade min tur att det inte gick värre!

Har man parkerat på höger sida av vägen, ska man kolla i backspegeln INNAN man öppnar förarsidans dörr/dörrar så att det är "klart".

Men folk bryr sig kanske inte så noga nuförtiden. (Tur att jag hade hjälm!)

För att svara på TS fråga, så det eventuella "felet" beslutas av parternas försäkringsbolag. Rör det sig om vårdslöshet i trafik, blir det en sak för polisen och eventuellt åklagare/domstol. Men just nu verkar det som att det är en försäkringsfråga. (Eventuell bonusförlust ligger på spel med andra ord).
Citera
2018-09-19, 23:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Nästan så man skulle parkera på den vägen och öppna dörren precis när det kommer en bil bara för eventuellt skadestånd/försäkring

Men är det så lagen säger så visst, då är det så. Kanske man ska börja köra i 5 km/h trots att bilar bakom kommer tuta som galningar åt mig
Gör inte det om du gillar din bil.
Jag fick lära mig på körskolan att jag var ansvarig för min bil o dess passagerare. Detta gällde även dörrar o föraren i den stående bilen har backspeglar på samma sätt de har dem nör de byter fil.
En barndomskompis till mig fick lära sig denna regel efter att bilföraren skällt ut honom när han låg skadad på vägen jämter sin kvaddade moppe.
Men han fick en ny på bilens trafikförsäkring.
Citera
2018-09-20, 00:09
Medlem
Är ganska säker på att bägge får ta ett visst ansvar i detta fall. Ungefär som högerregeln. Man måste lämna företräde åt fordon som kommer från höger. Däremot har du aldrig företräde. Lite skillnad kanske mot att slänga upp en bildörr men det handlar om delat ansvar och att alltid räkna med att någon annan kan göra fel.
Eftersom frågan säkert kommer så kan jag tala om att jag har varit med om en ”högerregelskrock”. Den bil som kom från höger fick ta 25% av ansvaret. Han hade enligt domen dålig uppsikt och hade kallt räknat med att bilen som kom från vänster skulle lämna honom företräde.
Citera
2018-09-20, 00:15
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Den grundläggande paragrafen i trafiklagstiftningen säger ju att trafikant skall iaktta sådan uppmärksamhet ,omsorg och varsamhet att man i varje situation kan undvika olycka.
Nu gäller ju den lagen även den som öppnar dörren utan att se sig för , så i slutändan om det hamnar hos tingsrätten blir det väl en bedömning av vem som visat sämst omdöme i det aktuella fallet.
En plötsligt öppnad dörr är tecken på dåligt omdöme.
En bildörr som står öppen och körs på är också ett tecken på dåligt omdöme.

Generalregeln är att öppnar man dörren åt gatan till måste man iaktta varsamhet.

Det skulle vara helt konstigt annars.
Citera
2018-09-20, 00:16
Medlem
I praktiken kan man inte stanna om någon rycker upp dörren några meter framför bilen i 30 km/h oavsett hur en domstol dömer. Likaså om ett barn handlöst kastar sig ut tre meter framför en bil i 40 km/h. Går inte.

Ju smalare vägen är, ju närmare de parkerade bilarna är, desto långsammare kör man.

Ju bredare vägen är, ju större avståndet är till de parkerade bilarna, desto fortare kan man köra.

Grundtanken är att ha säkerhetsmarginaler. Men det är inte säkert att säkerhetsmarginaler hjälper när man blir överraskad i trafiken av impulsiva/stressade/respektlösa/påverkade människor.
Citera
2018-09-20, 00:34
Medlem
Rektangels avatar
Två versioner finns.
Du kör på en öppen dörr och den bilen står stilla, då blir du vållande.

Öppnar du eller en passagerare en dörr mot trafiken så blir fordonet vars dörr blir öppnad mot trafiken vållande.

En viss betydelse har hur kollisionen tar samt den som har trovärdiga vittnen. Skadorna indikerar skuld.

Blir träffen på sidan på det passerande fordonet eller på fronten så indikerar detta respektive fordons ansvar, annars troligen 50/50.
Citera
2018-09-20, 01:04
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Varför kan du inte de då? Om du tror att det finns en risk att någon öppnar dörren så fattar du väl själv .

Citat:
Lagen säger att du som kör måste ha uppsikt och undvika fara.
Om ett barn öppnar dörren ifrån passagerarsättet kan du inte skylla på ungen för att du inte orkar stanna.

Citat:
Kör du i 90km/h timmen om det är bilkö också?

Herregud. Hoppas du inte kör bil.
Citera
2018-09-20, 02:18
Medlem
Trodde det var redan välkänt att personen som öppnar bildörren är ansvarig. Osäker vart jag fått infon ifrån, tog körkort för ett halvår sedan och tror jag läst eller sett video angående just denna scenario.

För övrigt ifall man kan undvika köra för nära bilar som står parkerad så är ju det även en självklarhet att göra.
Om nu vägen är smal och parkerade bilar så även då kan vara idé att sänka farten, inte enbart för att någon bildörr kan öppnas men att någon kan gå ut bakom en av de parkerade bilarna.
Citera
2018-09-20, 02:44
Medlem
Enligt mitt försäkringsbolag är det personen som öppnar dörren som är skyldig att betala. Vid ett tillfälle när jag kom körandes vid en korsning så öppnades dörren på bilen bredvid mig. Jag körde i kanske 50 km/h och hann inte stanna, hela bilen blev ordentligt repad för han slängde upp dörren helt. Den andra föraren fick bekosta allt.
Citera
2018-09-20, 03:16
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Om någon trött pensionär öppnar dörren utan att se sig för precis när jag kommer så är det väldigt logiskt enligt mig att det är dennes fel, förutsatt att jag kör nykter och inom hastighetsgränsen och på min sida vägen.

Alltså seriöst, åker ni och tänker på att en dörr kan öppnas framför er hela tiden? Har aldrig hört eller sett någon som gör det, låter helt sjukt. Enligt mig är det som att köra ut med bilen utan att se sig för. Det blir ett hinder på min vägbana precis som att öppna en dörr. Som förare kan man omöjligt väja för det såvida men inte åker i max 5km/h som jag skrev tidigare. Ingen åker så sakta, inte ens pensionärer. Då blir man väl beskylld som trafikfara för farliga omkörningar

Som cyklist blir man extremt uppmärksam på det, och ofta räcker det med framförhållning för att se tecken på att något är på gång, t.ex att bilen nyss stannat eller att man ser folk i bilen. Som någon klok person skrev så lär det vara bådas ansvar. Kör du i 40 och någon idiot slänger upp dörren 5m framför dig lär det vara lugnt. Är det 20m lär du vara rökt. Spekulativt.
Citera
2018-09-20, 06:29
Medlem
Klurig fråga!

Verkar som om det är skillnad om dörren redan är öppen, eller om "dörröppnaren" öppnar dörren precis i ögonblicket du kör på den.

Att bevisa det förloppet på en smal liten skogsväg är nog svårt som fan däremot. Inga vittnen. Hade jag råkat smälla upp dörren hade jag sagt till polisen "den här jävla dåren kom farande som en riktig bonde på vägen och jag fick KASTA MIG I DIKET FÖR ATT INTE DÖÖÖ".

Finns ju inget du kan göra för att bevisa något i den situationen.

Kör försiktigt och håll god uppsyn bara och hoppas att förarna använder det holländska greppet.

https://www.mestmotor.se/automotorsp...tre-bilforare/

Citat:
Lösningen kan vara att göra som i Nederländerna. För att bli godkänd på uppkörningen måste förarna där öppna dörren med högra handen – inte den vänstra. På så sätt tvingas föraren vrida på kroppen och då blir det lättare att titta bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in