Citat:
Ursprungligen postat av
rusur
Andra följer kanske inte lagen, men brukar du se andra köra in i bildörrar också?
Lagen säger att du måste stanna även om andra gör fel.
Visst, men man kan inte "fläka upp" ens bildörr "hursomhelst" vid höger vägkant, för då kan det gå mycket illa. Man har skyldighet att vara försiktig i trafiken!
Själv råkade jag ut för en liknande olycka här hemma i Örgryte för några år sedan:
Som cyklist cyklade jag på höger sida vägen, förbi en massa "villavägsparkerade ilar", precis som vanligt. Har gjort detta tiotusentals gånger, höll kanske 20km/h med cykeln. Hade full uppsikt över trafiken, enligt min synpunkt.
En JÄVLA parkerad bil, kunde ha stått där parkerad i timmar (utan att den skulle varit "nyparkerad" att jag såg det eller så, då är jag alltid extra försiktig) fläkte föraren upp dörren på tre meters avstånd framför min cykel. Jag vurpade, fick något blåmärke, men annars oskadd. Föraren bad om ursäkt, och jag som mycket sällan blir arger, tackade min tur att det inte gick värre!
Har man parkerat på höger sida av vägen, ska man kolla i backspegeln INNAN man öppnar förarsidans dörr/dörrar så att det är "klart".
Men folk bryr sig kanske inte så noga nuförtiden. (Tur att jag hade hjälm!)
För att svara på TS fråga, så det eventuella "felet" beslutas av parternas försäkringsbolag. Rör det sig om vårdslöshet i trafik, blir det en sak för polisen och eventuellt åklagare/domstol. Men just nu verkar det som att det är en försäkringsfråga. (Eventuell bonusförlust ligger på spel med andra ord).