2018-09-20, 06:39
Bannlyst
Skulle påstå att det är ditt eget fel.

Tanken att "om någon öppnar dörren nu, så är det kört" borde ju passera ditt huvud och göra dig lite mer försiktig och vaksam.
Citera
2018-09-20, 06:44
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Den som öppnar dörren gör fel.
Citera
2018-09-20, 08:03
Medlem
Vem fan bryr sig om dörren? Om ett barn springer ut mellan bilarna då? Eller OP verkar bara bry sig om de skador som uppstår på hens bil, och ett barn är väl mjukare och orsakar mindre skador, har du dålig sikt, vilket du beskriver, ska du anpassa din körning och sakta ned.
Citera
2018-09-20, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Precis det jag hade på känn. Tack, då slipper jag köra i 5km/h på 40-väg!

Vill flika in bara att 40-väg betyder att du får köra max 40, inte att du måste hålla 40 konstant.

Det är fullt tillåtet att köra 5 km/h om situationen kräver det även om bilarna bakom ”tutar som galningar”. (De är idioter isåfall för övrigt).

Ska du börja predika om vems fel det är om det kutar fram en unge mellan bilarna också?
Citera
2018-09-20, 08:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Måste åka på en rätt smal väg med parkerade bilar på båda sidorna för att komma till mitt hus. Min kompis säger alltid "jag blir så nervös för att någon ska öppna bildörren" när vi åker där och ja, vägen är så smal att om någon öppnar dörren på sin parkerade bil så kommer jag köra in i den.

Undrar då vems fel det är. Enligt min egen logik så är det föraren av den parkerade bilens fel. Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?
Självklart är det föraren till bilen i rörelses fel. Dvs den som kraschar in i dörren. Du kommer inte undan detta. Du får väl ta ut svängarna lite.

Tillägg: det är tydligen inte helt svart eller vitt, finns tydligen fall då det ÄR bilisten som slänger upp dörrens fel.

Men man ska alltid hålla ett avstånd så man kan hinna reagera.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-09-20 kl. 08:58.
Citera
2018-09-20, 09:20
Medlem
Fruktlimpas avatar
Alla här som drar ur sig den gamla sägan: "Du ska alltid köra i en hastighet du hinner reagera på" kan jag svära på hade fullständigt kokat bakom ratten om bilisten före dem hade kört i 5 km/h längst denna väg eftersom högre hastighet hade gjort det omöjligt att hinna bromsa för någon som slänger upp bildörren.

Poängen är således att absolut ska man vara uppmärksam och vara beredd på att stanna men människan är inte robotar och vi har en minimum reaktionstid, det finns många situationer där det helt enkelt är omöjligt att stanna i tid och samtidigt orimligt att hålla en hastighet som hade tillåtit detta.

Finns flertalet vägar som har en hastighetsbegränsning på 70+ där sikten är stundvis dålig, menar ni på fullaste allvar att ni går ner till 30 vid dessa områden för att vara beredd på att någon jubelidiot rusar ut på gatan?
Lagen är med all rätt väldigt hård mot bilisten men det finns ett tydligt eget ansvar i vissa situationer.
Citera
2018-09-20, 09:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Säkert någon som kan tolka detta korrekt. Jag tolkar det som så att öppnar du upp bildörren när en bil kommer körandes och dörren blir således påkörd så är det du som öppnar dörren i bilen som står still som orsakar olägenheten.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 50 § 3:e st

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Låter rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Nja, man får inte öppna en dörr så fara eller olägenhet uppstår.
Är det en fara för dig om personen öppnar dörren när du kommer i bilen?

Kör du på någon oavsett hur är det du som torskar. Skulle du däremot öppna din bildörr och någon cyklar på den och skadar sig, då åker du på den också. Där skillnaden med att den som öppnar en dörr och din skyldighet anpassa hastigheten så du ska kunna stanna om något händer.

Detta borde du kunna om du har körkort!

Jaså. Naturligtvis ska man anpassa hastigheten efter rådande väglag och trafiksituation men samtidigt om ska man vara 100% säker på att aldrig hamna i en olycka så kommer alla bilar krypa fram. Ponera att du kör 20 km/h i en 30-zon. Ett barn springer ut mellan två bilar 2 meter framför dig så har du med en sekunds reaktionsförmåga redan kört på barnet innan hjärnan registrerat det.

Citat:
Ursprungligen postat av BiatchBosse
Enligt mitt försäkringsbolag är det personen som öppnar dörren som är skyldig att betala. Vid ett tillfälle när jag kom körandes vid en korsning så öppnades dörren på bilen bredvid mig. Jag körde i kanske 50 km/h och hann inte stanna, hela bilen blev ordentligt repad för han slängde upp dörren helt. Den andra föraren fick bekosta allt.

Man kanske kan se det som att bildörren går in i körfältet, från vägrenen. Det är alltså bildörrsöppnarens skyldighet att se till att det är fritt bakåt när dörren inträder körfältet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Alla här som drar ur sig den gamla sägan: "Du ska alltid köra i en hastighet du hinner reagera på" kan jag svära på hade fullständigt kokat bakom ratten om bilisten före dem hade kört i 5 km/h längst denna väg eftersom högre hastighet hade gjort det omöjligt att hinna bromsa för någon som slänger upp bildörren.

Poängen är således att absolut ska man vara uppmärksam och vara beredd på att stanna men människan är inte robotar och vi har en minimum reaktionstid, det finns många situationer där det helt enkelt är omöjligt att stanna i tid och samtidigt orimligt att hålla en hastighet som hade tillåtit detta.

Finns flertalet vägar som har en hastighetsbegränsning på 70+ där sikten är stundvis dålig, menar ni på fullaste allvar att ni går ner till 30 vid dessa områden för att vara beredd på att någon jubelidiot rusar ut på gatan?
Lagen är med all rätt väldigt hård mot bilisten men det finns ett tydligt eget ansvar i vissa situationer.

Instämmer till fullo.
Citera
2018-09-20, 10:04
Medlem
En olycka som liknar detta scenario inträffade på en av mina tidigare arbetsplatser.
Kollega 1 hade parkerat sin bil, satt av någon anledning kvar i bilen en stund innan han klev ur. Kollega 2 skall parkera till vänster om Kollega 1 då denna öppnar dörren som då tar i fronten på Kollega 2s bil.

Enligt försäkringsbolagen var det Kollega 1 (som öppnade dörren) som gjort fel då han måste ha uppsikt kring sin bil innan han öppnar dörren.

Vet inte om det skulle vara någon skillnad då detta skedde på en parkering men det tror jag inte.
Citera
2018-09-20, 10:15
Medlem
youkindofwantits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briaq
En olycka som liknar detta scenario inträffade på en av mina tidigare arbetsplatser.
Kollega 1 hade parkerat sin bil, satt av någon anledning kvar i bilen en stund innan han klev ur. Kollega 2 skall parkera till vänster om Kollega 1 då denna öppnar dörren som då tar i fronten på Kollega 2s bil.

Enligt försäkringsbolagen var det Kollega 1 (som öppnade dörren) som gjort fel då han måste ha uppsikt kring sin bil innan han öppnar dörren.

Vet inte om det skulle vara någon skillnad då detta skedde på en parkering men det tror jag inte.

Tänkte tillägga lite i bedömningen av en öppnad bildörr. Ibland uppstår tvetydigheter om dörren varit öppen en rimlig eller längre tid. Har den varit öppen såpass länge att man som förare ska ha hunnit reagera på en 40-väg är det du som blir vållande. Vad som anses vara rimligt är dock subjektivt och unikt från fall till fall.

Du blir exempelvis vållande om en bil står parkerad mitt på en väg, även om det råder parkerings/stoppförbud. Även om exempelvis den stående bilisten förtjänar böter för att man blockerar trafiken så är det föraren av bilen som kör på den parkerade bilen som blir vållande. Försäkringsbolag gör vållandebedömningar, de utfärdar inte böter även om det ofta är vägledande till vem som blir vållande.

I fallet ovan skulle jag bedöma det som en sidledsförflyttning utan uppsikt. Hade dörren varit öppen under rimlig tid hade det varit kollega 2 som blivit vållande.
Citera
2018-09-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Självklart är det föraren till bilen i rörelses fel. Dvs den som kraschar in i dörren. Du kommer inte undan detta. Du får väl ta ut svängarna lite.

Tillägg: det är tydligen inte helt svart eller vitt, finns tydligen fall då det ÄR bilisten som slänger upp dörrens fel.

Men man ska alltid hålla ett avstånd så man kan hinna reagera.

Finns egentligen inget i lagen som säger nåt om att hålla avstånd i detta läge. För om det är så trångt i sidled bredvid bilen så skulle man ju då i värsta fall inte alls kunna ta sig förbi en parkerad bil då den ju kan skicka upp dörren så man kör i den.

Däremot står det i lagtexten....

Citat:
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna

Samt
Citat:
Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Citera
2018-09-20, 10:34
Medlem
Sinraths avatar
Du har fått svar tidigare men tänk även på att man måste reglera sin egen hastighet efter förutsättningarna oavsett vad hastighetsbegränsningen är. Om du kör i under 10km/h på en 50 väg för att det är snö och halt men ändå glider på en människa för det inte gick att stanna så åker du dit. Det kan möjligen göras en liknande tolkning om du drar in i en bildörr någon svänger upp. En paragraf säger man inte får öppna dörrarna oaktsamt men en annan säger då att du inte körde tillräckligt långsamt för att stanna när det uppenbart är en hög risk med dörrarna just på den smala vägen du nämnde. Någonstans där görs en bedömning av situationen.

Citat:
Om någon trött pensionär öppnar dörren utan att se sig för precis när jag kommer så är det väldigt logiskt enligt mig att det är dennes fel, förutsatt att jag kör nykter och inom hastighetsgränsen och på min sida vägen.

Alltså seriöst, åker ni och tänker på att en dörr kan öppnas framför er hela tiden? Har aldrig hört eller sett någon som gör det, låter helt sjukt. Enligt mig är det som att köra ut med bilen utan att se sig för. Det blir ett hinder på min vägbana precis som att öppna en dörr. Som förare kan man omöjligt väja för det såvida men inte åker i max 5km/h som jag skrev tidigare. Ingen åker så sakta, inte ens pensionärer. Då blir man väl beskylld som trafikfara för farliga omkörningar
Citera
2018-09-20, 10:51
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Måste åka på en rätt smal väg med parkerade bilar på båda sidorna för att komma till mitt hus. Min kompis säger alltid "jag blir så nervös för att någon ska öppna bildörren" när vi åker där och ja, vägen är så smal att om någon öppnar dörren på sin parkerade bil så kommer jag köra in i den.

Undrar då vems fel det är. Enligt min egen logik så är det föraren av den parkerade bilens fel. Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?

Trafikförordningen

50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.
Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in