Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 19:58
  #1
Medlem
SvaneGunds avatar
Måste åka på en rätt smal väg med parkerade bilar på båda sidorna för att komma till mitt hus. Min kompis säger alltid "jag blir så nervös för att någon ska öppna bildörren" när vi åker där och ja, vägen är så smal att om någon öppnar dörren på sin parkerade bil så kommer jag köra in i den.

Undrar då vems fel det är. Enligt min egen logik så är det föraren av den parkerade bilens fel. Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?
__________________
Senast redigerad av SvaneGund 2018-09-19 kl. 20:01.
Citera
2018-09-19, 20:07
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?


Varför kan du inte de då? Om du tror att det finns en risk att någon öppnar dörren så fattar du väl själv .
Citera
2018-09-19, 20:08
  #3
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Varför kan du inte de då? Om du tror att det finns en risk att någon öppnar dörren så fattar du väl själv .


För att det låter brutalt ologiskt enligt mig. Gör du det?


edit: Sen undrar jag vad lagen säger, inte vad du tycker.
Citera
2018-09-19, 20:09
  #4
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Varför kan du inte de då? Om du tror att det finns en risk att någon öppnar dörren så fattar du väl själv .
????
Det är ju personen i bilen som står stil som har ansvaret att ha uppsikt över vägen och hålla kolla så att inga bilar kommer när man smäller upp bildörren.
Citera
2018-09-19, 20:11
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Måste åka på en rätt smal väg med parkerade bilar på båda sidorna för att komma till mitt hus. Min kompis säger alltid "jag blir så nervös för att någon ska öppna bildörren" när vi åker där och ja, vägen är så smal att om någon öppnar dörren på sin parkerade bil så kommer jag köra in i den.

Undrar då vems fel det är. Enligt min egen logik så är det föraren av den parkerade bilens fel. Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?

Är vägen så trång som du säger och du kör så pass fort att du inte skulle hinna stanna för en öppnande dörr så är det du som kör för fort i den rådande situationen, och är därför ansvarig.
Citera
2018-09-19, 20:12
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
För att det låter brutalt ologiskt enligt mig. Gör du det?


edit: Sen undrar jag vad lagen säger, inte vad du tycker.

Lagen säger att du som kör måste ha uppsikt och undvika fara.
Om ett barn öppnar dörren ifrån passagerarsättet kan du inte skylla på ungen för att du inte orkar stanna.
Citera
2018-09-19, 20:13
  #7
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Är vägen så trång som du säger och du kör så pass fort att du inte skulle hinna stanna för en öppnande dörr så är det du som kör för fort i den rådande situationen, och är därför ansvarig.

Ja alltså det är ju fortfarande 40 km/h på den vägen. Omöjligt att stanna om någon öppnar dörren precis framför bilen såvida man inte kör i 5km/h om ens det.
Citera
2018-09-19, 20:15
  #8
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Lagen säger att du som kör måste ha uppsikt och undvika fara.
Om ett barn öppnar dörren ifrån passagerarsättet kan du inte skylla på ungen för att du inte orkar stanna.


Har aldrig någonsin sett någon köra så långsamt på vägar som denna, därför jag undrar hur lagen säger men det verkar du inte ha någon aning om så sluta skriv i tråden om du inte kan svara på frågan.
Citera
2018-09-19, 20:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Måste åka på en rätt smal väg med parkerade bilar på båda sidorna för att komma till mitt hus. Min kompis säger alltid "jag blir så nervös för att någon ska öppna bildörren" när vi åker där och ja, vägen är så smal att om någon öppnar dörren på sin parkerade bil så kommer jag köra in i den.

Undrar då vems fel det är. Enligt min egen logik så är det föraren av den parkerade bilens fel. Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?

I stan här för många år sedan var det en person som öppnade dörren precis när en lastbil kom precis.
Lastbilschauffören åkte på det. Kanske varierar fall till fall men tvivlar starkt på det.
Citera
2018-09-19, 20:20
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Har aldrig någonsin sett någon köra så långsamt på vägar som denna, därför jag undrar hur lagen säger men det verkar du inte ha någon aning om så sluta skriv i tråden om du inte kan svara på frågan.

Andra följer kanske inte lagen, men brukar du se andra köra in i bildörrar också?
Lagen säger att du måste stanna även om andra gör fel.
Citera
2018-09-19, 20:25
  #11
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Andra följer kanske inte lagen, men brukar du se andra köra in i bildörrar också?
Lagen säger att du måste stanna även om andra gör fel.


Nästan så man skulle parkera på den vägen och öppna dörren precis när det kommer en bil bara för eventuellt skadestånd/försäkring

Men är det så lagen säger så visst, då är det så. Kanske man ska börja köra i 5 km/h trots att bilar bakom kommer tuta som galningar åt mig
Citera
2018-09-19, 20:27
  #12
Medlem
LFCYNWAs avatar
Säkert någon som kan tolka detta korrekt. Jag tolkar det som så att öppnar du upp bildörren när en bil kommer körandes och dörren blir således påkörd så är det du som öppnar dörren i bilen som står still som orsakar olägenheten.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 50 § 3:e st


Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback