2018-09-19, 20:28
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Säkert någon som kan tolka detta korrekt. Jag tolkar det som så att öppnar du upp bildörren när en bil kommer körandes och dörren blir således påkörd så är det du som öppnar dörren i bilen som står still som orsakar olägenheten.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 50 § 3:e st

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Precis det jag hade på känn. Tack, då slipper jag köra i 5km/h på 40-väg!
Citera
2018-09-19, 20:33
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund

Nu är jag som sagt väldigt dåliga på att tolka regler och lagar så vänta gärna på en användare som kan ge dig ett korrekt svar. Det finns en bra tråd där du kan måla upp ditt scenario där olycka sker och fråga vad påföljden skulle kunna vara. (FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

Citera
2018-09-19, 20:49
Medlem
Den grundläggande paragrafen i trafiklagstiftningen säger ju att trafikant skall iaktta sådan uppmärksamhet ,omsorg och varsamhet att man i varje situation kan undvika olycka.
Nu gäller ju den lagen även den som öppnar dörren utan att se sig för , så i slutändan om det hamnar hos tingsrätten blir det väl en bedömning av vem som visat sämst omdöme i det aktuella fallet.
Citera
2018-09-19, 20:57
Medlem
SvaneGunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Den grundläggande paragrafen i trafiklagstiftningen säger ju att trafikant skall iaktta sådan uppmärksamhet ,omsorg och varsamhet att man i varje situation kan undvika olycka.
Nu gäller ju den lagen även den som öppnar dörren utan att se sig för , så i slutändan om det hamnar hos tingsrätten blir det väl en bedömning av vem som visat sämst omdöme i det aktuella fallet.

Om någon trött pensionär öppnar dörren utan att se sig för precis när jag kommer så är det väldigt logiskt enligt mig att det är dennes fel, förutsatt att jag kör nykter och inom hastighetsgränsen och på min sida vägen.

Alltså seriöst, åker ni och tänker på att en dörr kan öppnas framför er hela tiden? Har aldrig hört eller sett någon som gör det, låter helt sjukt. Enligt mig är det som att köra ut med bilen utan att se sig för. Det blir ett hinder på min vägbana precis som att öppna en dörr. Som förare kan man omöjligt väja för det såvida men inte åker i max 5km/h som jag skrev tidigare. Ingen åker så sakta, inte ens pensionärer. Då blir man väl beskylld som trafikfara för farliga omkörningar
Senast redigerad av SvaneGund 2018-09-19 kl. 21:01.
Citera
2018-09-19, 22:05
Medlem
cacas avatar
Citat:
Nja, man får inte öppna en dörr så fara eller olägenhet uppstår.
Är det en fara för dig om personen öppnar dörren när du kommer i bilen?

Kör du på någon oavsett hur är det du som torskar. Skulle du däremot öppna din bildörr och någon cyklar på den och skadar sig, då åker du på den också. Där skillnaden med att den som öppnar en dörr och din skyldighet anpassa hastigheten så du ska kunna stanna om något händer.

Detta borde du kunna om du har körkort!
Citera
2018-09-19, 22:13
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Måste åka på en rätt smal väg med parkerade bilar på båda sidorna för att komma till mitt hus. Min kompis säger alltid "jag blir så nervös för att någon ska öppna bildörren" när vi åker där och ja, vägen är så smal att om någon öppnar dörren på sin parkerade bil så kommer jag köra in i den.

Undrar då vems fel det är. Enligt min egen logik så är det föraren av den parkerade bilens fel. Jag kan ju inte åka och småstanna för varje bil och försöka se om någon kommer öppna dörren eller inte. Vad säger lagen?

Enligt mig är det den som öppnar bildörren som måste ha koll på bilar som passerar innan denne öppnar. Körde runt familjen en sväng, parkerade och skulle stiga av, då öppnar morsan dörren utan att tänka sig för eller se efter (så som folk som ej har körkort gör) var på en inkommande bil är tvungen att väja undan och nästan krockar med en bil i motsatt körfält. De där körkortslösa människorna måste lära sig!
Citera
2018-09-19, 22:19
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ja alltså det är ju fortfarande 40 km/h på den vägen. Omöjligt att stanna om någon öppnar dörren precis framför bilen såvida man inte kör i 5km/h om ens det.

40-skylten anger att det är max 40 kmh. Sen är det upp till föraren att anpassa hastigheten från denna maxhastighet och neråt, till en hastighet som är säker för den rådande situationen.
Fick du ditt körkort i ett Cornflakes-paket?
Senast redigerad av AndersM79 2018-09-19 kl. 22:22.
Citera
2018-09-19, 22:22
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca

Kör du på någon oavsett hur är det du som torskar. Skulle du däremot öppna din bildörr och någon cyklar på den och skadar sig, då åker du på den också. Där skillnaden med att den som öppnar en dörr och din skyldighet anpassa hastigheten så du ska kunna stanna om något händer.

Här har vi svaret på mysteriet. Så svårt var det att läsa en lagtext och tänka lite längre än vad näsan räckte..
Citera
2018-09-19, 22:31
Medlem
Om du kommer körande i ett villaområde och du kör på en unge som springer ut på gatan - ditt fel.
Samma sak här.
Man måste läsa omgivningen när man kör. Det enda du kan påverka är din egen körning, och det är din plikt att anpassa den.

Men om vi ska komplicera till det: om det är någon som backar ut från en parkeringsficka och du kör på...konflikt mellan praxis, vet inte hur det skulle bedömas.
Senast redigerad av pjabas 2018-09-19 kl. 22:33.
Citera
2018-09-19, 22:35
Medlem
Om man en bil står parkerad vid vägkanten och kör ut en halvmeter precis när en annan bil passerar och då orsakar en olycka, så är det självklart bilen som lämnar vägkanten som är vållande.
Samma sak gäller ju rimligen om en bildörr slängs upp precis framför ett passerande fordon.
Citera
2018-09-19, 22:37
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca

Självklart är det en fara att köra in i en öppnad bildörr, frågan är snarare hur länge dörren varit öppen innan det smällde för att avgöra vållande person. Sluta lek besserwisser när du inte har koll.
Citera
2018-09-19, 22:57
Medlem
Tråd finns redan. Fann du inget svar i den? (FB) Cyklist som kör in i bildörr, vems ansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in