Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-08, 20:59
  #1
Medlem
Ikväll parkerade jag min bil på parkeringsplatser som löper längs sidan av en gata. Efter att jag kollat i backspeglarna och över axeln, och inte såg någon/något öppnade jag bildörren för att kliva ur. En cyklist kommer då och kör in i kortsidan av bildörren. Cyklisten befann sig på en biltrafikerad väg, ej trottoar eller cykelväg. Det hela är ju givetvis en ren olyckshändelse. Han skrapade sin hand lindrigt i övrigt oskadd. Han blev dock väldigt arg och tillkallade polis till platsen. Polisen verkade dock ta det hela med ro, men upprättade enligt praxis en anmälan. Är det uteslutande bilisten som har fullt ansvar för incidenter likt denna? Cyklisten bör väl också ha ett ansvar i detta? Han körde ju helt klart för nära min bil och höll inte avstånd.
Citera
2016-02-08, 21:11
  #2
Medlem
Det är tyvärr du som står för ansvaret.
Citera
2016-02-08, 21:11
  #3
Medlem
Inget bra svar i ditt ärende, men en kollega "åkte dit" på att öppna bildörren när en annan bil backade in och parkerade bredvid och körde på bildörren. Inget rättsligt mer än självrisken på försäkringen.
Citera
2016-02-08, 21:12
  #4
Medlem
cybergrodans avatar
Nu har jag ingen större koll på juridiken egentligen, men för mig låter det alldeles uppenbart att cyklisten bär ansvaret för detta.
Citera
2016-02-08, 21:17
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nu har jag ingen större koll på juridiken egentligen, men för mig låter det alldeles uppenbart att cyklisten bär ansvaret för detta.
Så du har inte förstått att det är du som ansvarar för vad du gör med din bil?
Samma sak med döda vinkeln. Är det den andres fel om du byter fil o blir påkörd av en omkörande bil?
För scenariot är samma sak bortsätt ett fordon samt hastigheten.

Under moppetiden råkade min polare ut för samma sak. Det blev dyrt för bilägarens försäkringsbolag då polaren bröt både arm o ben.
Citera
2016-02-08, 21:19
  #6
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så du har inte förstått att det är du som ansvarar för vad du gör med din bil?
Samma sak med döda vinkeln. Är det den andres fel om du byter fil o blir påkörd av en omkörande bil?
För scenariot är samma sak bortsätt ett fordon samt hastigheten.

Under moppetiden råkade min polare ut för samma sak. Det blev dyrt för bilägarens försäkringsbolag då polaren bröt både arm o ben.

Jo självklart, men jag tänker att det är annorlunda när bilen inte ens är startad, dessutom parkerad.
Citera
2016-02-08, 21:24
  #7
Medlem
Flaskhalsats avatar
I en rimlig värld är det cyklistens fel då han uppehåller sig på en plats han inte har laglig plats att vara på men förmodligen kommer du få stå för allting med din försäkring.
Citera
2016-02-08, 21:30
  #8
Medlem
Gotenkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evalia
Ikväll parkerade jag min bil på parkeringsplatser som löper längs sidan av en gata. Efter att jag kollat i backspeglarna och över axeln, och inte såg någon/något öppnade jag bildörren för att kliva ur. En cyklist kommer då och kör in i kortsidan av bildörren. Cyklisten befann sig på en biltrafikerad väg, ej trottoar eller cykelväg. Det hela är ju givetvis en ren olyckshändelse. Han skrapade sin hand lindrigt i övrigt oskadd. Han blev dock väldigt arg och tillkallade polis till platsen. Polisen verkade dock ta det hela med ro, men upprättade enligt praxis en anmälan. Är det uteslutande bilisten som har fullt ansvar för incidenter likt denna? Cyklisten bör väl också ha ett ansvar i detta? Han körde ju helt klart för nära min bil och höll inte avstånd.
Gissar det där med att du kollade i backspeglen är en efterkonstruktion? Och att du inte alls gjorde det igentligen.
Citera
2016-02-08, 21:33
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
I en rimlig värld är det cyklistens fel då han uppehåller sig på en plats han inte har laglig plats att vara på men förmodligen kommer du få stå för allting med din försäkring.
Det är väl inte förbjudet att cykla på bilväg? Inte ens om det finns en cykelbana parallellt med vägen är det förbjudet, men det skulle troligen tas med vid bedömningen vid en liknande olycka.
I det här fallet är det bilisten som bär ansvaret då man ska förvissa sig om att dörren kan öppnas utan risk.
Citera
2016-02-08, 21:35
  #10
Medlem
Nej, faktiskt inte. Jag är vanligtvis försiktig vid sådana tillfällen.
Citera
2016-02-08, 21:36
  #11
Medlem
epost72s avatar
Trafikförordning Kap 3 §50
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.
Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.
Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår
.
Citera
2016-02-08, 21:37
  #12
Medlem
Gissar det där med att du kollade i backspeglen är en efterkonstruktion? Och att du inte alls gjorde det igentligen.


Nej, faktiskt inte. Jag är vanligtvis försiktig vid tillfällen likt detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback