Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-17, 11:26
  #25
Medlem
Andersdamaans avatar
För mig så vinner "The Witcher 3". Härlig medeltidsatmosfär med detaljrika miljöer, underbara vädereffekter och bra musik.
https://www.youtube.com/watch?v=WsiKC4QotLI
Citera
2018-09-17, 11:49
  #26
Medlem
Gabogibos avatar
Vill slå ett slag för System shock 2 som hade en riktigt härlig sci-fi feel, blandat med den hopplösa mörka horror-stämningen, här gjorde musiken också väldigt mycket
Citera
2018-09-17, 12:05
  #27
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
The Long Dark. Fantastiskt är bara förnamnet.

Mvh


Ja, The long dark har verkligen en svårslagen atmosfär där dom lyckats fånga känslan av att vara ute och luffsa runt i snö och kyla nästan perfekt.

Tänker slå ett slag för Elite Dangerous också, i synnerhet i VR och bra ljud blir jag en upptäcktsresande i rymden på riktigt.
Citera
2018-09-17, 12:20
  #28
Medlem
"Star Ocean: The Second Story" till PlayStation.
Det räcker med att ta en titt på den här videon för att få en rätt bra överskådlig uppfattning om vad det är för atmosfär som jag pratar om:

https://www.youtube.com/watch?v=K2647DbrefM&t=9s

Videon är helt fri från spoilers förresten, så kolla och njut.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2018-09-17 kl. 12:23.
Citera
2018-09-17, 12:23
  #29
Medlem
Medves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Jag spelade Metro Exodus i helgen och det var fantastiskt vackert men segare än de två förra spelen, så var beredd på att atmosfär kommer med ett pris.

Annars älskar jag stämningen i Witcher: Wild Hunt och Oblivion, kan gärna bara gå runt i båda och titta på naturen

Vad menar du med att det var segare? Är det för att kartan är mer öppnare än i de gamla spelen eller att storyn börjar segt?
Citera
2018-09-17, 12:37
  #30
Medlem
nordicwraths avatar
Half-Life-serien (fast man måste nog ha spelat ettan som ung för att fatta varför), Bioshock-serien, Baldus Gate 1&2, Torment: Planescape.

(Jag fick inte samma feeling av Pillars of Eternity, särskilt inte av The White Marsch)
Citera
2018-09-17, 12:59
  #31
Medlem
De spel som jag tycker har bäst atmosfär:

Subnautica:
Att dyka djupare och djupare ned i det okända havet med intressant flora och farliga djur i sökandet efter svaret på en stor gåta.

Amnesia The Dark Descent:
Färdas med försiktighet genom slottet som bär på ondska och mörka hemligheter, ila kvickt genom de mörka salarna med de mystiska monstren hack i häl och lös mystiriet om vad du valde att glömma och varför.

Amnesia A Machine for Pigs:
Fortsätt nedåt säger rösten. Alltid djupare ned bland rör och ånga, hitta dina barn nere i den stora konstellationen och undvik de muterade svinen...

SOMA:
Var är du någonstans? Varför är du ensam? Vilket år är det egentligen? För att hitta svaren beger du dig ut på en resa genom en gigantisk undervattensbas och nya frågor kommer ständigt. Den stora frågan om vad som gör en till människa och männsklighetens framtid står i änden på denna resa.

The Elder Scrolls V Skyrim:
Orkar inte skriva mer nu... Bra atmosfär helt enkelt.

Alla dessa spel skapar atmosfär genom brilljant level design, fantastisk musik och en fängslande story.
Citera
2018-09-17, 13:02
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Det är lätt att nämna spel som varit roliga att spela men mest stämning tycker jag tidiga versioner av det turn-baserade Might and Magic. En mysig stämning med bra musiken och lätt seriebetonad grafik.
Måste ut och leta på nätet idag efter den!


1+ på den. Heroes 3 var och kommer alltid vara spelets spel 20 år efter release.

Men atmosfär så är det för min del Dragon age.

500 timmar senare och jag är helt betagen fortfarande. Timmar med läsning på internet, klara spelet 100%, anime filmen. Ja ofantligt många timmar på denna. 2an höll även bra klass, och storyn var ok. 3a har jag bara spelat en gång igenom. Men man har blivit äldre.
Citera
2018-09-17, 13:05
  #33
Medlem
Jagtardindotters avatar
Myst, en kuslig atmosfär men samtidigt bygger det upp hela spelet. Får rysningar när jag tänker tillbaka.
Citera
2018-09-17, 13:06
  #34
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
De spel som jag tycker har bäst atmosfär:

Subnautica:
Att dyka djupare och djupare ned i det okända havet med intressant flora och farliga djur i sökandet efter svaret på en stor gåta.

Amnesia The Dark Descent:
Färdas med försiktighet genom slottet som bär på ondska och mörka hemligheter, ila kvickt genom de mörka salarna med de mystiska monstren hack i häl och lös mystiriet om vad du valde att glömma och varför.

Amnesia A Machine for Pigs:
Fortsätt nedåt säger rösten. Alltid djupare ned bland rör och ånga, hitta dina barn nere i den stora konstellationen och undvik de muterade svinen...

SOMA:
Var är du någonstans? Varför är du ensam? Vilket år är det egentligen? För att hitta svaren beger du dig ut på en resa genom en gigantisk undervattensbas och nya frågor kommer ständigt. Den stora frågan om vad som gör en till människa och männsklighetens framtid står i änden på denna resa.

The Elder Scrolls V Skyrim:
Orkar inte skriva mer nu... Bra atmosfär helt enkelt.

Alla dessa spel skapar atmosfär genom brilljant level design, fantastisk musik och en fängslande story.

Jag håller faktiskt med där speciellt om SOMA. Det är ett av de spel som fått mig att verkligen leva mig in i storyn och faktiskt ifrågasatt vissa saker man tar för givet. Ett väldigt underskattat spel måste jag säga. Jämfört med exempelvis Amnesia som är mer lätt skräck så har ju SOMA ett mer filosofiskt intressant tema som kan få en att fundera på den mänskliga naturen och hur vi uppfattar verkligheten. Ett mycket bra spel om man är inne för lte mer djupare ämnen än bara traditionell "monster horror"
Citera
2018-09-17, 13:20
  #35
Medlem
PK-befriads avatar
Resident Evil 7 Biohazard har en väldigt tät stämning. Svårt att inte ryckas med i det spelet.

Andra spel med bra atmosfär är Assassin's Creed IV Black Flag som har många goa sjömansvisor, Fallout 3-4 som fångar apokalypsatmosfären med en dos humor, samt Far Cry 5 som har ett fantastiskt soundtrack och en väldesignad miljö. Borderlands-serien har också en skön atmosfär.
__________________
Senast redigerad av PK-befriad 2018-09-17 kl. 13:28.
Citera
2018-09-17, 13:24
  #36
Medlem
RixRoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yebutchy
Vet hur det känns tänkte samma sak om Ellie i det Last Of Us. Fast sen blev hon lesbisk.
Är inte Ellie typ 12 i spelet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback