Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-09-19, 08:26
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
Då jag inte bara kan nämna ett spel så säger jag följande: Half Life 1&2, Stalker-serien, Bioshock och som en retrobonus, Super Metroid.

Ska man behöva nämna Super Metroid som en retrobonus, har jag blivit så gammal? Super Metroid är naturligtvis svaret på alla frågor. Alla över 35 år vet hur benen separerade sig från köttet när man lyckats leta sig ner mot Ridley och hörde det här, eller kom ner i Brinstar för första gången. Och då finns det tre, fyra andra områden som jag inte har nämnt.
Citera
2018-09-19, 11:59
  #110
Medlem
raven101s avatar
Svårt, spelar inte tokmycket! Men gillar Farcry-serien. Speciellt 3:an var riktigt fint och mysigt.
Citera
2018-09-19, 16:51
  #111
Medlem
Blaze.s avatar
Dishonored 1 (2an ej spelat) Det är någon slags mystik över designen på allt men framför allt alla karaktärer. Grymt spel!
Citera
2018-09-19, 16:54
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Dishonored 1 (2an ej spelat) Det är någon slags mystik över designen på allt men framför allt alla karaktärer. Grymt spel!
Dishonored 1 an eller 2 an kan göra det samma jag har spelat bägge. Men det är klart coola spel! Steampunk så det skriker om det.
Citera
2018-09-19, 17:00
  #113
Avstängd
Kyzs avatar
Witcher 3 lätt ... Har även laddat ner några mods som maxar grafiken hehe ser väldigt fint ut i 1440p 144hz kan jag nämna hehe... storyn är överlägsen andra spel jag spelat hehe... oj vilket bra spel... Utan HUD också.. Hehe

Mvh Johan
Citera
2018-09-19, 22:15
  #114
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Ocarina of time är fan det bästa som hänt i spelväg.
Absolut milstolpe, spelade det när det kom i en ålder av total kravlöshet o harmoni.

Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
SWAT 4 till PC.
Det kom 2005 eller 2006 och jag spelar det fortfarande till och från. De proffsiga röstskådespelen, ljudet, ljusen och musiken. Och då särskilt musiken, som tempoväxlar på ett perfekt sätt när det går från att ni tyst rycker fram genom en korridor till att man får en sammanstöt med en beväpnad MGM som dyker upp i en dörröppning.
+1 på den kommentar.
Mycket schysst atmosfär + musik, koncept osv i SWAT4 o väldigt inlevelsefullt spel.
Citera
2018-09-20, 20:06
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Absolut milstolpe, spelade det när det kom i en ålder av total kravlöshet o harmoni.


+1 på den kommentar.
Mycket schysst atmosfär + musik, koncept osv i SWAT4 o väldigt inlevelsefullt spel.

Galet svår fråga! Man får nog gå tidsvis:
80-talet med Nintendo 8 bitars: måste bli Super Mario Bros med musiken och alla de olika banorna...

90-talets första hälf med Super Nintendo 16 bitars:
Zelda A Link to the Past - musiken, världarna, de olika vapnena, slotten etc! Magisk känsla!

Super Mario World - bästa mariospelet enligt mig! Svampvärlden, Browsers grotta, stjärnvärlden etc! Helt magiskt spel!

Super Metroid = klart ett av favoritspelen! Älskar musiken, de olika delarna av planeten man kommer till, fienderna! Galet kreativt spel!

Super Ghouls n Ghosts: galet roligt spel i riddarmiljö! Riktigt roliga vapen också!

Donkey Kong 1 och 2: musiken, fienderna, de olika världarna! Älskar båda dessa spel!

Tar vi andra delen av 90-talet med Nintendo 64 som jag hade så tycker jag det är
Mario 64 - inte helt lika nöjd jämfört med Supet Mario World men ändå ett riktigt bra Mario-spel!

Zelda - Ocarina of time - ett riktigt mästerverk! Musiken, miljöerna - allt! Ett av de absolut bästa spelen som har gjorts genom tiderna!

Perfect Dark - bästa FPS spelet som någonsin gjorts på Nintendo 64 (tätt följt av Goldeneye)

Pc (90-talet):
Doom 95 och Doom 2: de första FPS spelen jag lade händerna på! Nostalgi nostalgi!

Duke Nukem 3D - klart ett fantastiskt FPS spel då det kom ut 1996 eller om det var 1997! Fick det i födelsedagspresent när jag fyllde 12 år! Tyckte miljöerna var fantastiska!

Half Life 1 (1998): revolutionerade FPS spelet som förändrade hela spelvärlden över en natt...

Quake 1 och Quake 2: även dessa två FPS spel måste klassas som ett av 90-talets bästa FPS spel!

Ett annat spel som måste nämnas gällande miljö är helt klart Atlantis - det försvunna riket! Fantastisk miljö och musik! Karaktärerna är även riktigt välutvecklade...

Tittar vi lite senare efter 2000-talet så är det framförallt Far Cry serien och Crysis serien som satt spår i mitt spelliv. Life is strange bör även nämnas om man ser till miljöer och även Alan Wake.

GTA Vice City och San Andreas är även fenomenala spel! Likaså GTA V. Mafia 2 och Mafia 3 vill jag även nämna...

Det blev en hel del spel att gå igenom. Jag har säkerligen missat ett gäng (lirar just nu Rise of the Tombraider som jag gillar skarpt men har precis börjat spela det så kan inte uttala mig i någon större utsträckning)...
Citera
2018-09-21, 10:02
  #116
Medlem
Dying Light är definitivt mitt favoritspel när det kommer till atmosfär, när jag spelade det första gången hade jag alla gardiner nerdragna och spelade på kvällen när det var mörkt, jag satt i ett kolsvart vardagsrum med tvn som enda ljus.

Fysatan vilken atmosfär när man hör zombies skrika i fjärran och på natten blir det ännu vidrigare, storyn må vara ganska kass men jag har spelat det säkert 4 gånger just för atmosfären.

Finns inget mer atmosfäriska spel än dying light
Citera
2018-09-26, 20:44
  #117
Medlem
Det här är nog ett lite ovanligt val, men ett spel som jag tycker har en brutalt cool atmosfär är det alldeles för okända shooter-spelet "Summer Carnival '92: Recca" till Famicom.
Det bästa sättet jag kan beskriva stämningen är att det känns som om man närvarar på ett intensivt raveparty, mycket tack vare musiken, det otroligt hektiska tempot och de psykedeliska animeringarna - delen mellan 5:10-5:30 är lite av en personlig favorit.

https://www.youtube.com/watch?v=xCtA3UwKUYI&t=12s

Och just det ja, det finns ett "Hard Mode" också, med helt nya banor.
Den svårighetsgraden är ännu värre - delen mellan 15:40-16:00 är så fulländat kaotisk och absurd att det nästan är lite vackert på nåt besynnerligt sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=EE5URFvZfHo&t=15m40s
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2018-09-26 kl. 20:54.
Citera
2018-09-27, 13:23
  #118
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Burnout Revenge säger jag.
Atmosfären är ´´mindblowing´´. All förödelse, takedowns, krascher och fartkänslan gör detta spel till en av de bästa som släpptes i 21:a seklet. Lägg till ett ljudsystem så får man bland de sjukaste upplevelser
Du fick mig att installera "Burnout Paradise The Ultimate Box". Jag har länge haft det på steam men tycker bilspel oftast är trist utan ratt. Får se om jag kan ändra mig.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback