2010-12-19, 21:52
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Jag brukar försteka i ugnen ca 15 min på ungefär 200grader. På detta sätt kan jag fylla upp 2-3 stora bleck med köttbullar i en rasande fart utan att behöva stå vid spisen. Sen smäller jag ner dom i stekpannan där jag färdigsteker rubbet. Smask!

Fungerar också bra.
Citera
2019-12-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Nåsa firi do gleefs! Dessa bullar brukar vara mycket omtyckta och receptet smakar allt annat än torftigt!
Vad betyder Nåsa firi do gleefs? Nyfiken! 😊 🧡
Citera
2019-12-24, 21:35
Medlem
Scalpings avatar
Prova att mala en ekorre till färs och rullla till ett par köttbullar. Går åt ett par ekorrefamiljer för att mätta, men smakar det så kostar det.
Citera
2019-12-29, 22:16
Medlem
EdKempers avatar
Jag brukar ha i 1msk oxfond pr kg köttfärs också, blir mycket gott då.
Citera
2020-12-25, 05:23
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBadger
Alla recepter här jag last här är för vardags köttbullar. För jul, du måste koka dem, därafter frys

(för 6 personer)

400 g nöttfärs (eller algfärs, on du här det)
250 g fläskfärs
3 kalla kokta små potatisar, pressade i potatispress.
(eller 4 msk skorpmjöl, men jag tror att potatisar smacka bättre)
1 1/2 tsk salt
2-3 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
3-5 ml svartpepparkorn
5 krydpepparkorn
1 ägg
1 liten gul lök (eller 2 chalottenlökar)

smör för stekning
-------
Hacka löken mycket fint, eller rent dem med en mixerstav. Sedan antingen mjuka upp dem i mikrovågsugn eller stek dem i smör tills de är mjuka. Mala pepparkorn. Blanda all ingredienser och låt dem svälla i 10 minuter.

Forma blandningen till små köttbullar, inte så stor som körsbärstomater. Om de är för stora, eller om löken är för grovt malet, kommer de att falla i bitar när du kokar dem!

Koka vatten i en kastrull. Du vill hålla vattnet precis vid den punkt där den begings att koka. Om det kokar för starkt, kommer din metaballs krocka in i varandra och på sidorna av kastrullen och faller sönder. När du lägger dem i kastrullen, handfat de till botten. När de är gjort kommer de att flyta! Ta ut dem och lägg dem på en platt bricka, om du har en, eller en tallrik om du inte gör det.

Nu kan du steka dem i buttter, tills de har en fin brun färg på utsidan.

---------

Tips:

Detta är mycket arbete, så gör massor och frysa dem. Jag brukar göra tre gånger receptet någon dag då jag måste vara i köket hela dagen av andra skäl. Ingenting dåligt händer om du låter köttbullar koka en stund, så du behöver inte ständigt måste titta på kastrull när du har rätt temperatur. Så jag laga dessa medan jag också baka saffransbröd, och julkakor, och frysa dem för att värma den 24. Frys dem efter att de har kokats, men innan du steker dem!

-----------
Nästa gång ska jag prova det med sherry, som jag har last här. Jag tror at enbär ska passa bra också. Tack dePaul och erlg!
Du, ditt recept fungerade utmärkt ikväll, trots att över ett decennium har passerat och att jag enbart hade tillgång till amerikanska mått. Jag får nog också testa med sherry gång.
Citera
2020-12-25, 07:27
Medlem
Sladdarens avatar
Finns nog lika många köttbullsrecept som det finns människor och här är ett till :

https://www.youtube.com/watch?v=5DGODq8vmhk

SAM THE COOKING GUY
Citera
2020-12-25, 07:34
Medlem
Sladdarens avatar
Steka på dom jämt brynta och sen på med lock på låg värme på pannan så de blir genomklara eller kör dom i ugnen men bryn innan
Citera
2020-12-25, 07:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Ett alternativ gällande smaksättning på bullarna är att blanda i lite fint upphackade sardiner. Ger en jävligt god smak enligt mej samt en schysst sälta.....

Eller worcestersås som jag lärde mig av Edvard Blom.
worcestersås är baserad på sardiner. Lite spiskummin är också gott att ha i smeten, men var försiktig annars kommer det smaka tacos av köttbullarna.
Citera
2020-12-25, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Steka på dom jämt brynta och sen på med lock på låg värme på pannan så de blir genomklara eller kör dom i ugnen men bryn innan

Rätt men ändå fel.
Vill du använda ugnen så ska du köra rs - först ugnen, sen bryna upp ytan i panna.
Citera
2020-12-25, 12:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Rätt men ändå fel.
Vill du använda ugnen så ska du köra rs - först ugnen, sen bryna upp ytan i panna.

Okej, ja vid närmare eftertanke så kanske det är bättre, men oftast kör jag dom klart i stekpannan eller i en sås som puttrar under lock om man ska sås till, ingen sås vätska förloras så, och jag rör om försiktigt, non stick såklart

Jo det stämmer att man gör så, ugn först sen bryner man på i smör
Senast redigerad av Sladdaren 2020-12-25 kl. 12:42.
Citera
2020-12-25, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, ja vid närmare eftertanke så kanske det är bättre, men oftast kör jag dom klart i stekpannan eller i en sås som puttrar under lock om man ska sås till, ingen sås vätska förloras så, och jag rör om försiktigt, non stick såklart

Jo det stämmer att man gör så, ugn först sen bryner man på i smör

Egentligen är det bästa för hemmabruk att göra som du gör.
Låta bullarna puttra igenom i såsen.
Citera
2020-12-25, 13:30
Medlem
Min gammelmormor brukade bara slänga i nån näve muskot och kryddpeppar. Kanske nåt hönsägg med för att slippa traumat att de faller isär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in