Alla recepter här jag last här är för vardags köttbullar. För jul, du måste koka dem, därafter frys
(för 6 personer)
400 g nöttfärs (eller algfärs, on du här det)
250 g fläskfärs
3 kalla kokta små potatisar, pressade i potatispress.
(eller 4 msk skorpmjöl, men jag tror att potatisar smacka bättre)
1 1/2 tsk salt
2-3 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
3-5 ml svartpepparkorn
5 krydpepparkorn
1 ägg
1 liten gul lök (eller 2 chalottenlökar)
smör för stekning
-------
Hacka löken mycket fint, eller rent dem med en mixerstav. Sedan antingen mjuka upp dem i mikrovågsugn eller stek dem i smör tills de är mjuka. Mala pepparkorn. Blanda all ingredienser och låt dem svälla i 10 minuter.
Forma blandningen till små köttbullar, inte så stor som körsbärstomater. Om de är för stora, eller om löken är för grovt malet, kommer de att falla i bitar när du kokar dem!
Koka vatten i en kastrull. Du vill hålla vattnet precis vid den punkt där den begings att koka. Om det kokar för starkt, kommer din metaballs krocka in i varandra och på sidorna av kastrullen och faller sönder. När du lägger dem i kastrullen, handfat de till botten. När de är gjort kommer de att flyta!

Ta ut dem och lägg dem på en platt bricka, om du har en, eller en tallrik om du inte gör det.
Nu kan du steka dem i buttter, tills de har en fin brun färg på utsidan.
---------
Tips:
Detta är mycket arbete, så gör massor och frysa dem. Jag brukar göra tre gånger receptet någon dag då jag måste vara i köket hela dagen av andra skäl. Ingenting dåligt händer om du låter köttbullar koka en stund, så du behöver inte ständigt måste titta på kastrull när du har rätt temperatur. Så jag laga dessa medan jag också baka saffransbröd, och julkakor, och frysa dem för att värma den 24. Frys dem efter att de har kokats, men innan du steker dem!
-----------
Nästa gång ska jag prova det med sherry, som jag har last här. Jag tror at enbär ska passa bra också. Tack dePaul och erlg!